Sida 1 av 3
|
|
---|---|
hej skulle vilja veta vad tempen ska vara på motorn kylvätskan i en 535d.07 har varigt inne i hidden menyn min pendlar mellan 70-80 grader beroende på körsätt mvh robert | |
Jag har ungefär liknande på min 530d. Har kommit upp i max 85 i uppförsbacke, sen sjunker tempen direkt jag lättar på gasen och lägger sig strax under 80 grader. vet inte om det ska vara så dock. Har läst att man kan byta agr/egr ventilen för att komma upp i högre temperatur. |
|
Hej! ca90 grader ska det vara om båda termostaterna är ok. Jag hade pendlande temp mellan 55-70grader, bytte bägge termostaterna och vipps så har jag bra värme i både kupé och motor ner till ca -25 grader. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
Glömde.... Det är bara 4 streck kvar på "tempmätaren" runt varvräknaren. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
Finns inga streck på LCI dock. | |
Instämmer, hade också pendlande temperatur. Nu med nya termostater ligger den på 92 grader i princip helt konstant. | |
rsarits |
Min 535D låg runt 70 grader, jag fick båda (?) termostaterna bytta på garanti (jag hade precis köpt bilen begagnad), nu ligger den normalt mellan 90 och 98 grader. Blir varmt i kupen fortare också. Tänk på att partikelfilterreningen inte fungerar/startar om motortemp är 70 eller lägre. |
Hej har en 535d -05 funderar på hur kan man få fram tempen i undermenyerna ? någon som har en beskrivning ? mvh | |
åströmarn: Länk youyubeklipp på hur du kan få fram motortemperatur. | |
härligt tack för snabba svar =) ska kolla den sen =) | |
Hej kollade tempen på min 535d Den ligger på 65 c så jag köpte och byte agr termostaten dock så hjälpte det inte =( Så jag får beställa den stora termostaten Min fråga är någon som har byt den ? vad behöver man ta bort osv tacksam för svar Mvh Mikael |
|
Du behöver skruva loss plåten och plasten över kylaren, lyfta ur kylfläkten och även ta loss egr-kylaren. Tror jag läste att nån gjorde det utan att demontera egrkylet men det borde bli jävligt trångt. Jag tog även loss röret från luftburken som går ner till turbon. Du har ju två så det kankse ser lite annorlunda ut. Inget svårt jobb men klart en del att skruva loss. Andra gången jag gjorde det var nog på en timme totalt. Men då visste jag ju exakt vilka verktyg osv som behövdes. | |
hej tack för snabba svar =) men varför måste fläkten ner ? ska beställa en verkar inte vara så svårt =) har skruvat en del dock gott att veta vad man ska ta ner =) är egr kylar dökig att lossa ? mvh mikael |
|
Fläkten sitter så nära att det blir svårt att komma åt annars. Egrkylaren sitter skruvad i grenröret och med en slags slangklämma till ett rör som går till insuget. Lite pilligt men inga problem. Bra med torx till spärrskaftet och förlängare. |
|
ok låter bra det =) ska fixa en ny termostat först =) | |
hej blir inte klok på denna 535a som jag har =( har byt bägge termostaterna men ändå så vill tempen inte ligga still verka som det funka fint från början tempen låg ca 92 c sen stog den i en timme så tog jag en tur då går den upp till 80 c och gasar man på upp på högre varv så sjunker den till ca 67 c och sen jobbar den sakta upp mot 80 igen kanske ska ta en längre sväng i morgon och kolla men kan jag ha luftat dåligt ? hitta bara luftskruven på egr termostaten förstår inte detta ? eller ska den sjunka när motorn får arbeta ? tack på för hand mvh mikael |
|
Hmm. Blev liknande för mig efter bytet av motortermostaten. Stoppade i en pirat. Skulle jag inte gjort. När jag startade och testkörde blev den varm som den skulle. Lycklig i hågen gick jag o la mig. Nästa morgon blev den bara drygt 50-60 grader, alltså sämre än innan bytet. Så jag åkte direkt till bmw och köpte en originaltermostat. Sedan dess har det funkat prima. Det var själva ventilen i termostaten som hade en gummitätning vilken hade halkat av. Troligtvis första gången bilen svalnade och den stängde. För den såg ok ut innan jag stoppade i den. Originalmodellen ser inte riktigt lik ut, den verkar vara lite mer rejäl. Behöver ju inte vara så i ditt fall. Hade du tändning på och värmen på fullt så borde man luftat ur det mesta tycker jag. |
|
hej fattar inte detta var ju givitvis en pirat jag köpte men den såg precis ut som orginalet får prova i morgon det var Gates som hade gjort denna termostat är det termostaten så ska jag trycka ner den i halsen på den jag köpte den av =) vad kostar en på bmw vet du det ? |
|
Jag tror den kostade 450kr. Men minns inte helt exakt. Nån hundring eller så mer än pirat. Jag kollade egr-termostaten i en kastrull på spisen innan jag rev isär för att byta den andra. Tänkte att nåt kunde ha hänt med den men det var det ju inte. Är ju egentligen ganska långsökt att en ny termostat ska bete sig så, men så blev det. Man såg tydligt att gummiringen glidit av själva ventiltallriken. Men då får man ta loss den först. :-( Kan ju vara nåt annat med. Kör runt en del först innan du river isär bilen igen ifall det skulle vara nån bubbla eller så. |
|
ok får göra det egr termostaten köpte jag hos bmw hade jag vetat att den var så billig hos bmw så hade jag köpt den stora där också betala 450 kr för en pirat=( kommer med update i morgon =) men varför sjunker tempen när man rusar motorn ? mvh mikael |
|
Hej har nu varit ute och kört lite tycker den var segare upp i temp än tidigare men kör man lugnt så går den upp till 80 - 90 c men så fort man gasar på så motorn går upp på ca 4000 rpm så sjunker tempen till ca 65 - 70 c för att sen klättra upp till mellan 80-90 c kan det vara den stora termostaten som jag köpte som pirat del? Blir så jävla less på att skruva isär allt igen =( mvh mikael |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.