AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

F10/11 diesel vs bensin

Visad 8.522 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg85st
Postad/Inlagd2012-12-06 20:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Jag funderar på en ny F11 530 diesel.
Dock slås man av att dieseln är ca 40 000 kr dyrare än bensinaren i inköp.
Till saken hör att jag inte kör våldsamt mycket, utan det brukar bli ca 6000 mil under en tre års period.

Om man skulle slå till på en bensinare, tror ni den skulle vara helt ”omöjlig” att göra av sig med efter tre år?

Gör man en snabbsökning på bytbil.com så finns det endast en 530i till salu medans det ”dräller” av begagnade 530d. Så man blir lite fundersam...           IP: ...[125.245]
Annons
Antal inlägg5.079 st
Postad/Inlagd2012-12-06 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Säkert inte omöjlig men den har nog en mycket begränsad kundgrupp. 530d har ju dessutom en underbar motor och blir med all säkerhet ett bättre köp ekonomiskt . Att det bara finns en beg 530i visar ju även på vad få som sålts.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok, tack för snabbt svar!
Det var väl som jag misstänkte då.           IP: ...[125.245]
Antal inlägg5.079 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja helt klart är det iaf min åsikt. Ser du kostnadsmässigt så äts ju säkert drygt halva mellanskillnaden i anskaffningspriset upp av lägre förbrukning, sen kommer den säkert ha ett bättre andrahandsvärde dessutom. Motorn är riktigt trevlig i 530d. Det är ju en markant andel av femmorna som säljs med diesel, inte många som säljs med bensinare. Likaså i jämförelsen 535d och 535i. Den ekonomiska ronden vinns lätt av dieseln.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg1.303 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
...men provkör båda! Efter flera år med diesel älskar jag bensinmotorn i min bil. Vilket ljud! Register! Vilken glädje! Det får helt enkelt kosta några kronor vid pumpen.

/M

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[240.145]
Antal inlägg3.665 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är väl inte helt otroligt att en 530 bensin kommer att vara lättare att sälja eftersom det troligen kommer att vara "brist" på såna bilar när alla trist nog tror att det är diesel som gäller.           IP: ...[100.195]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Att det kostar några kronor extra vid pumpen har jag inga större problem med. Utan det är väl främst när man ska göra sig av med den som man blir lite fundersam.

Hade en 320i STCC edition för ett gäng år sedan. Bytte till en 330d (e90). Även om det var mer krut i e90, så var bensinaren betydligt roligare att köra omkring med. Nu för tiden har man ungar etc. med i bilen, så då kanske det är lika bra att det går lite lugnare;)           IP: ...[125.245]
Antal inlägg6.955 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Om du gillade en E46 320i mer än en E90 330d så provkör defintivt 530i innan du bestämmer dig.

Självklart ska man inte göra ett medvetet dåligt köp, men en stor fördel med att köpa fabriksnytt är att man väljer själv. Om du utgår från att sälja den 40kkr billigare än motsvarande diesel har du förlorat lika mycket pengar som om du valt 530d och då kommer den troligtvis locka en del köpare.

De eventuelt högre driftkostnaderna kanske du man motivera med körglädjen 530i ger.

__________
Mvh Grelle           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.205 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
992 S -20
Brist är en sak men om efterfrågan är ännu lägre spelar inte bristen någon roll. Se bara på flera av Alfa-Romeo - litet utbud, obefintlig efterfrågan vilket ger lågt pris.

Dock tror jag en bensinare absolut lär gå att sälja i nästa led men då den främst lär tilltala entusiaster bör den vara rejält välutrustad!

Personligen hade även jag valt diesel utan att tveka men provkör alternativen och bilda dig en egen uppfattning.           IP: ...[.170.19]
Antal inlägg3.665 st
Postad/Inlagd2012-12-06 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Enligt en BMW-säljare jag pratade med så är det redan nu svårt att få tag i vissa nyare beg. bensinbilar till dom kunder som vill ha en bensinbil så en viss efterfrågan finns nog.

Som det är nu så är marknaden full av 520d så den som söker begagnad bensinbil har inte jättemånga bilar att välja på.           IP: ...[100.195]
Antal inlägg5.079 st
Postad/Inlagd2012-12-06 22:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Istället för att isåfall köpa en fabriksny 530iT F11 så skulle jag rent ekonomiskt isåfall föreslå att köpa en bättre beg 535iT F11. Du får en ännu roligare motor och en del av det ekonomiska tappet är redan taget. Den är nog senare dessutom lättare att sälja än en 530iT F11.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2012-12-06 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag gjorde en snabb överslagsräkning där jag endast jämförde förbrukning mot nuvarande bränslepriser och kom då fram till att jag skulle få köra över 4000 mil/år för att det skulle börja löna sig med en diesel.

Antal mil/år Bränslepris Förbrukning Modell Kostnad
12000 14,03 kr 0,79 530i 133 004,40 kr
12000 14,19 kr 0,58 530d 98 762,40 kr

Differens 34 242,00 kr
          IP: ...[125.245]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2012-12-06 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320da -11
Provkör så blir valet ännu lättare :) Det finns absolut en marknad för 530i!           IP: ...[36.5.55]
Antal inlägg2.660 st
Postad/Inlagd2012-12-06 22:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Jag hade valt bensinaren.
Mycket trevligare karaktär
Har kört mycket diesel på sista tiden,men tröttnat.
Måste köra många mil per år för de ska löna sig o köra diesel.
Själv kör jag ca 3000mil per år,o de lönade sig inte för mig o köra diesel.
Du får räkna med mer i service kostnader på en diesel.
Men de får du avgöra själv o se.
Lycka till med ditt val...           IP: ...[104.183]
Antal inlägg3.714 st
Postad/Inlagd2012-12-07 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320 MTAxi -19
Bensinaren, såklart! Dessutom ryktas det ju om att dieseln kommer beskattas ännu hårdare framöver (pga partiklarna), så om du planerar att sälja om c 2-3 år kan det mycket väl vara så att dieseln är svårare att sälja.           IP: ...[116.230]
Antal inlägg740 st
Postad/Inlagd2012-12-07 10:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Dessutom blir det brist på diesel för att den är en "biprodukt" när bensin framställes-
ju fler dieselbilar ju mindre bensinbilar ute. Vad blir det efterfrågan på då? Jo bensindrivna bilar. De är dessutom idag ungefär lika snåla som en diesel. Skatten är mindre på bensinbilar också.           IP: ...[138.143]
Antal inlägg7.205 st
Postad/Inlagd2012-12-07 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
992 S -20
Man väljer inte 530d för att spara pengar. I så fall väljer man en 520d. En sexcylindrig diesel väljer man för att man gillar bottenstyrkan och körbarheten i kombination med gångkulturen. Och att kunna transportera sig i höga hastigheter på långa etapper utan att behöva göra de där extra stoppen.
Håller däremot med om tanken på att kika på 535i om det är bensin som gäller - utbudet torde vara större och därmed chansen att hitta en fin bil.           IP: ...[.170.19]
Antal inlägg85 st
Postad/Inlagd2012-12-07 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om man bortser ifrån ekonomin så hade jag valt 530i. Dock är det just möjligheten att sälja den efter tre år som får mig att tveka.
535 hade ju naturligtvis varit trevlig, men det är främst sexan som jag vill åt. Och det är ny bil som gäller, ej begagnad.

Begagnade 528:or verkar det finnas mer av, lite konstigt kan man tycka då prisskillnaden mot sexan är ganska liten...
Om man tittar på bränsledeklarationen för 530i så ligger den ganska nära en v70 T4 vilket är ganska imponerande med tanke på vilken motor som sitter under huven.           IP: ...[125.245]
Antal inlägg7.205 st
Postad/Inlagd2012-12-07 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
992 S -20
Jag tror man skall ta förbrukningsiffrorna med en rejäl skopa salt - detta gäller både bensin och diesel. Kolla på www.spritmonitor.de, det ger åtminstone en lite mer nyanserad bild av verkligheten.           IP: ...[.170.19]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2012-12-07 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Mercedes E klass 2018

530i är ett självklart val, den ända riktiga bmwmotorn som finns kvar. En riktig bensin 6a med sug motor. Det är vad vi bmw entusiaster önskar.           IP: ...[235.243]
Antal inlägg5.079 st
Postad/Inlagd2012-12-07 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Frågan är då isåfall varför den säljs så få 530i? Men det är som alltid, antingen väljer man med hjärtat (530i) eller hjärnan (530d).

/Anders           IP: ...[127.147]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW M140  -18
Pris: 360.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen