Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Hej Har gjort ett riktigt dåligt köp :) Efter cirka en vecka hörde jag ett svagt missljud från motorn, så jag lämnade in den på bilia group i göteborg. Dom säger att kamkedjan måste bytas snarast. Först så ville dom ha 59000 för det, när jag tvekade prutade dom ner det till 39000. Mycket pengar och känns som ett oseriöst ställe. Vet nån någon bra verkstad som gör det här, för jag antar att det är ett väldigt stort jobb? Vad är det för delar man byter? | |
varför skulle den bytas och hur många mil har bilen gått? skulle föreslå att du åker till någon annan också! Verkar helt sjukt att lyckas pruta 20k bara sådär. |
|
Ska ta den nån annanstans och be dom kolla upp så att den verkligen behöver bytas. Bilen har gått 6800 på mätaren men det stämmer inte, riktigt dåligt köp som sagt. Vågar jag köra med den? Vart ska jag ta den? |
|
Har du köpt den av en firma så åk dit med bilen. | |
Borde täckas av BMWs motorförsäkring om den gått mindre än 10.000mil. Kolla med BMW bums! |
|
Försäkringsbolaget vill inte ta det för att mätaren är skruvad. Samma med BMW. Köpte av privatperson men dom går inte att få tag på. Det jag kan göra är att stämma dom och gå till tingsrätten, men det känns som en lång och osäker historia. Vart ska jag vända mig i göteborgsområdet? |
|
Okej... nu blev ju historien något mer komplicerad. Skruvad mätare, FSG-bolaget vill inte hjälpa till, vilket man ju kan förstå med den vetskapen. VET du att mätaren är skruvad? Eller MISSTÄNKER du det bara? 6800 mil på en 118d låter ju dock ganska lågt på en 08:a. Vad gav du för bilen? Hur långt har bilen gått? Vad är den värd? Det låter som att det är snudd på enklare att åka till tyskland och köpa en begagnad 118d-motor på E-bay. Det är klart att det GÅR att få tag på säljaren. Det är väl bara att kontakta transportstyrelsen och be att få tidigare ägare och sedan bara skicka in en stämningsansökan. Dock är det ju tveksamt om han har några pengar att betala med. Sådana människor har ju sällan en välskött ekonomi i övrigt... |
|
Begagnad 118d-motor: Ca 15000 kr. Länk |
|
Men kan det verkligen bli billigare att göra så? Måste ju betala nån för att sätta in den sen med. | |
Jag hade nog inte köpt billigast på ebay.de heller. Det är bara den säljarne som ligger på de priserna för liknande motorer. Alla andra börjar på runt 2000 euro. Lägg till frakt, arbete med att lyfta ur gamla och i med nya. Inga som helst garantier för att den nya motorn är ok heller. Leta upp en allbilsverkstad och be om en offert på byte av kedja och sträckare. | |
Ingen som reagerar på att det låter hutlöst med 39kkr (ännu värre med 59) för att byta kamkedja. Den har ju uppenbarligen inte gått av, utan är bara sliten? Jag bytte kedja i en M3 E30 för några år sen... gick på några tusen + material. (Hos en mycket seriös mindre verkstad i västerås) /Jonas |
|
Åk runt med bilen till några frifräsarverkstäder. Problemet lär ju inte vara nobelpristagarsvårt. För 10.000 inkl material kommer man LÅNGT! |
|
Förutom att det verkar vara ett rent ockerpris både före och efter själprutningen, är det mycket anmärkningsvärt att de utan att blinka själva prutar ner priset med en tredjedel! Det känns helt klart som de försöker blåsa dig! Som sagt materialkostnaden kan inte vara speciellt dyr, även om du måste byta båda kedjorna. En mindre verkstad kanske tar 500kr i timmen - det blir många timmars arbete för 35000kr! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Har varit och hämtat bilen nu, ska försöka kolla upp nån annan verkstad imån. Går ju fan inte att betala deras priser. Vad är det för delar man byter? Förstår inte hur det kan kosta så jävla mycket.. Vågar man köra med bilen? Missljudet är ju som sagt väldigt svagt och hörs bara på tomgång. | |
Vet inte riktigt hur konstruktionen ser ut men om kedjan sitter i bak-kant kanske man måste lyfta ur motorn för att byta (har inga som hellst belägg för det) då kan jag tänka mig att det springer iväg men kanske max 20k skulle jag gissa på, ink. material då! Kan du förklara vad det är för ljud, kanske spela in en film och länka hit? kanske är något som är betydligt enklare? |
|
Har spelat in en film där jag tror man hör ljudet ganska så väl. |
|
Felet lär inte vare helt ovanligt på N47: Länk Eftersom kamkedjan sitter i bakkant, är det en del jobba att byta. En del andra har också fått byta vevaxeln pga spel, så det kan bli dyrt... För den som kan tyska (eller vill använda Google Translate) finns mycket att läsa: Länk Länk Länk Länk Om du vill ange ditt regnummer här, finns det nog några som kan hjälpa till med att få fram historiken på din bil. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Reg nr är FKW 363 om nån har tid och lust att forska lite. Vore kul att få reda på hur mycket den är skruvad.. |
|
Eftersom den verkar vara sv-såld Länk så borde det vara enkelt att kolla historiken. Ring alla tidigare ägare, borde väl gå att ta reda på var den är såldes ny och servades även om du inte har servicebok. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
Vill du veta skruvningen: Ring bilprovningen och be dem ta ut gamla besiktningsprotokoll, och ring BMW och be om verkstadsnoteringar, Alexander |
|
En smart skruvare ser till att göra det innan service och bilprovning. TS bil borde bara vara besiktigad en gång dessutom. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.