AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Funderar på att starta bilfirma, råd och tips?

Visad 54.678 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.063st
Postad/Inlagd2012-10-30 11:37
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej!

Efter 35 långa år som bilentusiast har jag i en del år funderat på att starta eget och sälja begagnade bilar. Jag har tänkt att försöka hitta en lokal med plats för ca 5-10 bilar inomhus och plats för minst 10 bilar utanför. Hyran på en sådan lokal bör ligga på ca 10-15 000 kr/mån.

Jag har sedan tänkt att köpa in f.d. tjänstebilar/leasingbilar via t.ex KVD och andra firmor som säljer ut sådana bilar för att därefter rekonda dem och utföra ev. service / reparationsbehov innan jag ställer ut dem till försäljning.

I och med att jag kommer att ha relativt låga omkostnader då jag och min sambo driver firman själva utan anställda och jag kan köpa in bilar och rekonda samt serva/reparera dem och hon kan jobba med att sälja dem så kommer vi förhoppningsvis att kunna sälja fina bilar till konkurrenskraftiga priser. Till saken hör också att vi kan starta detta utan lån eller krediter så vi har inga kapitalkostnader för bilarna vilket många andra handlare har...

Vi kommer också att satsa på att försöka förmedla bilar eftersom vi då slipper att ligga ute med pengar för bilarna eftersom kunderna äger dem till den dagen de säljs. Jag vet att det är svårt att som privatperson sälja bilar som ligger över 100 000 kr då folk ofta behöver finans då samt att det känns enklare och tryggare att handla från en firma...

Detta var bara en liten kort beskrivning, fyller på med mera senare. Men är det någon som har några tips, råd eller tankar om detta? Kanske du har varit i branschen?

Mvh Jens
BMW CS # 5080           IP: ...[.93.198]
Annons
Antal inlägg2.158 st
Postad/Inlagd2012-10-30 13:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 M5
F10 550
1) Ha bilar till salu som går att sälja, mao eftertraktade bilar = BMW bla

2) Ha klart för dig att du kanske inte gör vinst på alla bilar

3) Ha klart för dig att det inte kommer att vara dans på röda rosor direkt då du är långt ifrån ensam om affärsidén

4) Viktigast av allt är att vara seriös o ha respekt för dem du skall sälja bilar till och inte döma folk utifrån utseende etc.
Har många intressanta historer om detta så många skulle nog inte ens orka läsa allt :)

Det som är skrivet ovan kanske är en självklarhet för dig redan men tänkte ändå bidra med mina tankar kring det hela.
Hoppas att du förverkligar dina planer och lyckas bra med dina affärer!

BMW M-POWER           IP: ...[.15.242]
Antal inlägg4.589 st
Postad/Inlagd2012-10-30 13:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Panamera 4S -14
Golf -14
Om du har ett "riktigt" jobb med fast inkomst, är det betydligt enklare och mindre stress. Här kommer några råd från en som redan håller på ;-)

1. Håll dig borta från udda märken och modeller
2. Var inte girig. Får du ett bud som ligger under tänkt slutpris, men fortfarande på +....SÄLJ!
3. Kolla inbytesbilar noga. Blir jobbigt och kostsamt med reklamationer
4. Skaffa finans och erbjud garanti. Sälj helst bilen med garanti
5. Hitta en billig och bra mekaniker, lackerare och duktig rekondare           IP: ...[.199.18]
Antal inlägg2.703 st
Postad/Inlagd2012-10-30 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Det här med garanti/reklamationer, återförsäkrar inte bilhandlarna den delen?           IP: ...[.98.148]
Antal inlägg14.421 st
Postad/Inlagd2012-10-30 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW Premium Selection, Mercedes Starclass och Audi Selected är återförsäkrade i alla fall.
(Jag vet nämligen vilket f-bolag som har affären...)

-------
//Lövet           IP: ...[.247.11]
Antal inlägg2.703 st
Postad/Inlagd2012-10-30 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Ok, trodde att i princip alla bilar var återförsäkrade, verkar ju vara ett ruggigt vågspel annars.           IP: ...[.98.148]
Antal inlägg14.421 st
Postad/Inlagd2012-10-30 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det kan helt klart vara fler. Ovanstående exemplen råkar bara de som jag är 100% säker på.

-------
//Lövet           IP: ...[.247.11]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2012-10-30 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330iA M-Sport 18
Hej!

Har ingen egen erfarenhet av att driva bilhandel, men tänkte bidra med lite ”tråkiga” råd i egenskap av f.d. revisor :-)

Vill först ge lite respons när du säger att du inte har några kapitalkostnader. Det hävdar jag att du har. Tolkar dig som att du har befintlig likviditet att köpa bilar för. Det kapital du binder i ditt billager skulle du ju istället kunnat placera i räntepapper, fonder etc. Vi räknar din alternativa avkastning till 5 % (bara ett exempel, kan vara både högre och lägre). Om du i snitt lagerhåller tio bilar á 200 000 kr blir den årliga kapitalkostnaden 100 000 kr (2 000 000 x 5 %) i form av utebliven alternativ avkastning. Kan tyckas vara teoretiskt men fullt reellt. I mitt exempel kostar en bil 833 kr varje månad du har den kvar i lager. Alltså är det viktigt att se till att bilarna omsätts snabbt, både med hänsyn till ränta och prisfall.

Om du skall förmedla bilaffärer, tänk på att en köpare enligt Konsumentköplagen kan vända sig till dig likväl som ägaren för att få rätt i en eventuell tvist. Ta med den risken i kalkylen när du bestämmer förmedlingsprovisionen.

Som andra redan varit inne på, var beredd på att du ibland kommer att göra sämre affärer. Gör du ett dåligt inköp så ta förlusten och gå vidare. Den blir i regel bara större om du håller på bilen :-)

Lycka till!

//Eppa
          IP: ...[.196.48]
Antal inlägg2.703 st
Postad/Inlagd2012-10-31 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Kommer du även att erbjuda rekond/service? I så fall rekommenderar jag att du införskaffar lånebil/ar. Behöver inte vara något märkvärdigt, men om jag går till mig själv har jag helt börjat välja bort anläggningar som inte kan erbjuda detta. Intressant tråd, starta bilfirma är vi nog fler som tänkt eller drömt om.           IP: ...[.98.148]
Antal inlägg2.307 st
Postad/Inlagd2012-10-31 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
316g -97
Jag har flera gånger funderat på samma upplägg som du.

Problemet som jag ser det är att kunna leva på det när kostnader och skatter är avdragna. Det blir inte mycket kvar... Speciellt om ni båda två skall leva på det.
I dagsläget driver jag en annan verksamhet som har sitt ursprung ur bilhobbyn, och även om man säljer bra blir det mindre kvar i lön än vad man tror...
Gör en realistisk kalkyl, om du inte redan har det vill säga.

Har du kapital, skulle jag prata med banken om att även låna så du kan ha fler bilar till försäljning, och därmed öka dina inkomster.

IP: ...[.39.242]
Antal inlägg1.063 st
Postad/Inlagd2012-10-31 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Gino:

Ja, jag har tänkt att undvika udda märken i möjligaste mån samt lägga tyngdpunkten på familjebilar samt småbilar från BMW, Audi, MB, VW och Volvo.

Och vinst på alla bilar gör man naturligtvis inte, kanske var 5:e bil är en +- 0 affär och var 10:e en - affär...

Och naturligtvis ska man behandla alla kunder likvärdigt och med respekt, har själv erfarenheter av detta när man var yngre och blev nonchalerad fast man var seriös spekulant på dyra bilar...

Mvh Jens
Antal inlägg1.063 st
Postad/Inlagd2012-10-31 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Marin:

Ja du var inne lite på samm område som ovan men helt rätt att sälja en bil med bara lite i plus istället för att hålla på den till det slutar med brakförlust, frigör kapitalet och gå vidare till nästa affärsmöjlighet istället :-)

Beträffande inbytesbilar så måste man nästan göra en grundlig "inbytestest" för det kan ju ofta vara en anledning till att de vill bli av med bilen...:-P

Att erbjuda finans är ju ett måste, antar att det bara är att kontakta olika finansbolag?

Men garanti, lägger man ut det på tredje part? Har sett att många bilhandlare ger garantier via externa bolag. För det är ju bättre att ha en fast kostnad, säg i snitt 3000 kr / bil för garanti istället för att få en smäll på 50-100 000 kr ibland...

Beträffande mekaniker kan jag göra 80-90% själv och rekond är ordnat, lackerare går nog att ordna en till bra pris med.

Mvh Jens
Antal inlägg1.063 st
Postad/Inlagd2012-10-31 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Eppa:

Ja du har rätt i att jag "förlorar" ev. avkastning på kapitalet jag investerar i firman men när jag skrev att jag inte har kapitalkostnader så menade jag egentligen att jag klarar mej utan lån...:-P

Ja, jag är klar över att jag har ansvar gentemot köparen även vid förmedlingsuppdrag och jag tänkte även i dessa affärer erbjuda garanti via tredje part i form av garantiförsäkring om det är möjligt. Förmedlingsbilar ska även kontrolleras noggrant, jag vill inte förmedla några vrak...

Mvh Jens
Antal inlägg1.063 st
Postad/Inlagd2012-10-31 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Robert Lundberg:

Nej, ingen rekond eller service p.g.a. att då måste jag anställa folk och det är inte lönsamt för konkurrensen i den branschen är minst sagt "mördande"...

Mvh Jens
Antal inlägg1.063 st
Postad/Inlagd2012-10-31 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
weeeman:

Nej, jag vet att skattmasen tar ca 70% av allt som kommer in i firman :-( Men jag har heltidsjobb som jag kommer ha kvar, jobbar skift med en hel del lediga veckor då jag köper in och gör i ordning bilar och min sambo får i huvudsak jobba på firman som säljare.

Banken har jag ingen större tro på, kanske efter några år om man har bokslut med positivt resultat att visa upp men att komma och vilja ha lån till en nystartad bilfirma känns döfött :-P

Mvh Jens
Antal inlägg1.063 st
Postad/Inlagd2012-10-31 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Men jag undrar om det är någon som vet om det stämmer att måste ha sålt ett visst antal bilar innan trafikverket ger möjlighet att få tillgång till att ställa av/på och omregistrera bilar på direkten via internet? Har hört att man måste ha omsatt ett visst antal bilar först innan man får det men man behöver ju detta från dag 1...

Och grön skylt, är det samma vilkor med eller kan man få det på direkten till en nystartad firma?

Mvh Jens
Antal inlägg14.421 st
Postad/Inlagd2012-10-31 20:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Står inget om att du behöver sälja ett visst antal bilar däremot finns en hel del andra krav
[LÄNK]

Kontakta Bilvison eller Infotorg. De säljer den programvara du behöver för direktanmälan.

-------
//Lövet           IP: ...[.221.77]
Antal inlägg2.175 st
Postad/Inlagd2012-10-31 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535D -07 M-Sport
Har jobbat som bilförsäljare hos märkeshandlare ett par år och driver nu sen en liten tid tillbaka eget.

Det stämmer att du måste ha omsatt ett antal bilar för att få tillgång till direktanmälan.

Grönskylt kan du få på prov i 12 månader efter ett fåtal sålda och köpta bilar.
Grönskylten kostar 800:- per år samt så behöver du en flytande trafikförsäkring.

För att ha butik på blocket så behöver du också ligga med hos bytbil. Kostnaden för detta är ca är 3500kr/månad lite beroende på abbonemang.

Hur många bilar har du tänkt att ha i lager?
Att köpa in bilar från KVD är inte alltid lätt då jag tycker bilarna går dyrt.

Jag driver min firma helt ensam och tanken var att rekonda bilarna själv då jag jobbat som rekondare tidigare. Men jag hinner inte ens med att spola av dem.
Jag säljer ca 15 bilar i månaden och det är mer än ett heltidsjobb. Jag lämnar bort alla mina jobb extern, Rekond, reparationer etc.

I mina dagliga sysslor ingår att besvara samtal från märkeshandlare som ringer konstant och vill ha bud, hjälp med prissättning eller nåt annat. Hämta bilar, lämna bilar, besiktiga bilar, lämna in på rekond, hämta från rekond, visa bil, sälja bil m.m m.m. En dag för mig inkluderar även ca 10-20 mils körning om dan i alla ärenden. I ditt fall ska du även hinna med att bevaka inköp på kvd eller åka och titta på objekt hos privatpersoner. Något jag inte gör alls.

Nu vet jag inte hur mycket pengar du vill dra in i månaden och om din fru ska leva på detta och du ska ha detta som bisyssla?

Bilbranchen är tuff och att sälja 2-5 bilar i månaden på hobbybasis är lätt. Ska du dock leva på det så är det en helt annan femma.

Tänk över hur du vill göra med garantier. Säljer du som jag ca 15 bilar i månaden och ska betala 3000kr i garantiförsäkring varje månad för dessa bilar så blir det 45000:- per månad eller 540 000kr per år. Då är det bättre att ta en och annan garantigrej ur egen ficka. Dessa summor kan du inte kvitta mot vinstmarginalbeskattningen. D.v.s tjänar du 10 000 på en bil så går 20% av vinsten i skatt, 3000kr går bort i garanti och resterande är kvar till löner och övriga kostnader.

Att gå in med eget kapital tycker jag också är dumt, Tacka inte nej till en snabb affär eller bud som är lite under vad du tänkt dig. Men ha även is i magen och vänta in rätt köpare. En bil som är rätt prissatt ska ha ett intresse direkt, mail, skambud, frågor etc. Har du absolut noll intresse så ligger du fel i pris, gör om gör rätt.

Mitt tips till dig är att i början inte köpa in 20 bilar och köra stenhårt direkt utan börja från grunden med 1-2 bilar i lager så du växer i en takt du kan hantera och klarar av.

Ytterliggare ett tips är att testa alla bilarna ORDENTLIGT innan annonsering så du kan bilen utan och innan. Lär dig bilens historik så du kan svara på kundens samtliga frågor samt lär dig bilens skönhetsfel och slitage så du kan upplysa kunden om dessa innan de kommer. Gör du det så slipper du onödigt mycket prut, sura miner, dåliga omdömen och garantier.

Du behöver ha bra kontakter på däck, en handyman som kan byta eventuella lstag och leder m.m, någon som rekondar samt bra priser på reservdelar om du ska kunna gå runt.

Vet du om att du kommer handla mycket med en modell så är det värt att köpa in däck till dessa när det är kampanjpriser. Det är ofta en affär kan hänga på vinterdäck då kunden ofta vänder sig till bilfirma för att få ett komplett bilköp. Bekanta dig med din lokala besiktningsstation så att du snabbt kan få tider även om det inte finns några ute till allmänheten.

Bilpriser idag är dagspriser och du måste uppdatera dig nästa varje dag och följa upp bilar på blocket i liknande modeller om de är sålda eller inte så du vet hur marknaden ser ut för din bil och för de du tänkt köpa in.

Hoppas jag kunnat besvara lite frågor. Har du fler frågor så skriv gärna.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
          IP: ...[8.38.75]
Antal inlägg220 st
Postad/Inlagd2012-10-31 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
530D XDrive G31 -18
Herr Gaspedal:

Var köper du dina bilar ifrån?           IP: ...[170.145]
Antal inlägg2.175 st
Postad/Inlagd2012-10-31 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535D -07 M-Sport
Inbytesbilar hos märkeshandlare.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
          IP: ...[8.38.75]
Antal inlägg4.994 st
Postad/Inlagd2012-10-31 22:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Din CV och beskrivning ovan herr gaspedal var onekligen intressant. Jag skulle nog tänka till både en och två ggr innan jag startade bilhandel som TS funderar på. bra råd ovan att börja i liten skala och sen sakta expandera. Det vanligaste felet många nyföretagare gör är att just dra på sig för höga fasta kostnader innan man har tillräcklig omsättning och kundstock. Dessutom i dessa tider med ökande begagnat lager och tuffare konjunktur.

/Anders           IP: ...[127.147]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07