AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
26.145

Ta bort DPF på 325F

Sida 2 av 3
Visa användare
122
ducc
BMW M2
www.ferrita.com
Dom kan bygga vad du vill ha!?
Menar du någon privat person. Bättre i såfall att köpa produkt av ex feritta.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Nu har jag steg TRE på min bil!!
Att montera bort "broms filtret" inte ska göra nytta vem fan sa det? Det är tecken på att man inte vet vad man pratar om! Nu har jag svart på vitt, kan inget annat säga montera bort den gräv ner den i trädgården eller nått prata med Vtech be om steg TRE då blir det åka av det kan jag lova er : )

PS. Jag talar endast om mina egna erfarenheter på min egen bil inte min kompis kompis utan jag har kört tusentals mil med steg 2 på min bil och nu har jag provat ut steg TRE... : )
Ljudet e ju de som e bäst!!! Har fortfarande inte inte klämt på ordentligt med 535:an. Men lite små gasande har det blivit. Och man blir ju lika exalterad varje gång!!
ni
66
nikolausv
320d -2011
Är ljudet mycket bättre utan dpf alltså? Mer som en bensinsexa kanske? Jag har fixat en downpipe via ecutune i skottland. Fick superpris då de behövde en dpf som modell för att ta fram ett rör till min bil. Det var ett rent helvete att få bort dpf:en. Fick ta bort ett stag och ena motorfästet och "gummikudden" som motorfästet vilade på gick inte att få loss utan att såga av en skruv med tigersågen... Helt sjukt trångt. Frågan är om man ska passa på att byta avgassystemet på en gång eller anpassa luftfilterboxen också när man ändå har monterat isär halva bilen. Någon som har erfarenhet av liknande modifieringar på dieselsexan?
Ja nu hörs ju min spoolupp med en gång sen blir det som en lastbil som drap i motlut
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Kommer inte frakten till dom att äta upp avansen?

Diesel låter diesel bensin låter som det men en bensinare kommer aldrig att få den dynamiken som en diesel har! Vridmoment från början sedan den goa effekten oxo (talar gatbil) sedan en förbrukning på 0,57 liter milen jag åker 100 mil på en tank och så blir det inte med en bensinare ; )
ni
66
nikolausv
320d -2011
De bjuder faktiskt på frakten i detta fall men det var schweindyrt med fraktkostnaden för DPF:n till Skottland. 0,57 med steg 3 är ju helt fantasktiskt :-) Har du bytt ut avgassystemet också?
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Har system hela vägen från turbon med dubbla utblås som på 335:an.
Två dämpare fullflödes på enkelröret efter delar det till två rör dom går till slutrören :)
ni
66
nikolausv
320d -2011
Ok var det på vtechs rekommendation som du bytte avgassystem? Vad har du för dimension 2,5 elller 3 tum? Tack på förhand
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ni som tagit bort filtret har alltså gjort det samtidigt som programvaran bytts ut? Mao kan man ju inte dra några slutsatser av om filtret är underdimensionerat för -originaleffekten- eller ej?
Da
88
Davajn
535D -08
M3 Turbo -03
Underdimensionerat? Det är mer lr mindre en betongklump rakt efter turbon. Behöver inte vara raketforskare för att förstå det är "dåligt".

För att partikelfiltret ska fungera så bra som möjligt så behövs en hög tempratur. Hur gör man det? Jo genom högt mottryck. Och det är nånting som man inte vill ha på en turbomotor!!! Och då snackar jag inte bara ur effektsynpunkt.

Kanske man skulle behålla bilen och köra till vtech i sommar... Verkar ju otroligt många som snackar bra om dom! :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, eller så kan man få hög temperatur genom att spruta in bränsle i en förbränningskammare, låta det brinna och sedan släppa ut rökgaserna genom en ventil och leda bort dem i ett rörsystem.

Är det lite som när katalysatorerna kom? "Man tappar effekt", fast det gör man ju inte (i originaldesignen) osv. Att DPF har den storlek o vikt det har är ju ingen slump. Det ska låta motorn fungera och ha tillräcklig yta för att själv fungera. Mottrycket i avgassystemet är ju en parameter som måste vägas in i val av kamaxlar osv, dvs en helhet! antagligen därför man inte låter en lokal verkstad men en skiftnyckel o skruvmejsel utveckla nya motorer och avgasreningssystem utan tillsätter forskare, doktorer och utvecklingsingenjörer i stor mängd trots att det kostar multum.
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Martin,
Jag skrev i tråden att jag kört tusentals mil med steg 2 med DPF.
Efter har jag först byggt system från DPF:en, testat (gjorde ingen skillnad) efter monterat bort DPF:en bytit programvara inte riktigt nöjd med första programmet av olika anledningar..
Sedan har jag testat ut 4:ra program och detta tillsammans med Vtech och nu är jag över jävligt nöjd!
Tänk att dom lyssnade på mig det ska man få KRED för, är en vanlig kund precis som alla andra dock med bra koll om man säger så bara... ; )

Så alla ni som är sugen så är det bara att beställa för nu är bilen en våt dröm för mig i alla fall : )
Varför har du provat 4 olika prog. ja har bara kört med det jag fick första gången. Kanske hade gått å få annu bättre?
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Semperfi83, vad har du för bil och vad är det för växellåda?

Jag var inte ute efter massa effekt mer efter dynamik, första programet va att man hade missat stänga av en funktion vilket genererade att bilen luktade sur diesel : )
Det e en 535d lci med sport automat.
Min luktar också sur diesel!
Sen råkade jag ut för en grej nyligen, blen tappa all ork. Så jag läste av och radera felkoderna och nu går han som han ska igen. E väl något vacum relaterat?
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Kollade du av felkoden och informerade Vtech?
Det är inte nått vacuum relaterat en diesel lever inte samma liv som en bensinare.
Om bilen luktar "skunk" så går den för fett! Det är helt skillda bilar 35 serie mot 30 och 25 så jag kan inte utala mig om 535:an tyvärr : )
Gammal tråd. Men undrar måste man mappa om ECU om man kör en dpf delete eller rensar dpf?

Om man måste mappa går det att göra det efter man har tagit bort dpf och går bilen att köra under tiden tills man har mappat om ecu
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja du måste mappa om men ja bilen går att köra. Den kan gå ner i felsäkert läge dock vilket gör att det inte direkt kommer gå fort att åka hem så att säga...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.