Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Hej Jag funderar på att ta bort DPF (partikelfilter) på min 325D 2010. Någon som har gjort det förut/har erfarenheter? Helst vill jag hitta en gammal DPF och tömma den samt svetsa igen den. Någon som vet vart man kan få tag i det? Tack på förhand | |
Jag har tagit bort dpf;en. | |
Svane: Skulle du kunna berätta lite mer om din upplevelse. Några problem med ev. besiktning, service på märkesverkstad, etc? Jag ser i din signatur att du har Vtech 2:an, och har funderat på exakt samma lösning till min 325d e91:a. Pratade med David på Vtech i dag, och enligt honom måste man gå till steg 2 för att kunna skippa DPF:en helt, vilket känns som ett rätt stort steg (+90hp). /Niklas |
|
Jag pratade precis med ESS tuning och enligt dem är det en marginell skillnad med/utan DPF på en 325D. De menar att DPF:en på 325D är så pass väldimensionerad så man tjänar inget på att ta bort den. VTech däremot hävdar att DPF:en är en enorm propp och man får även lägre bränsleförbrukning om man tar bort den. Vore intressant att höra mer från någon som har en 320/325/330D och tagit bort DPF:en. | |
I mitt fall har bilen börjat tjata om att DPF:en måste kollas, så bortplockning av filtereländet är det primära. (effektökningen är naturligtvis en fin bonus, om inte bränsleförbrukningen skjuter i höjden etc.) Mina alternativ är. 1. Köpa nytt filter. (Otrevligt kostsamt i sammanhanget, men lär väl ha positiv effekt på värdet av bilen vid en ev. försäljning?) 2. Försöka tvätta det gamla filtret. (Billigast lösning, men det finns inte heller några garantier för hur länge en tvätt håller, så att säga. Kör mest korta sträckor, så risken känns överhängande att det kleggar igen rätt fort). 3. Riva ut filtret och mappa om kärran. Vtech vill ha typ 12.000, för den lösningen, så prismässigt blir det mittenalternativet. På plussidan, rejäl effektökning. Det jag oroar mig lite för är besiktningen, och avgasvärden etc. Skulle vara intressant att veta om någon fått problem på den fronten? |
|
niklastj: Inga problem med besiktning, de kollar bara felkoder via Obduttaget. Filen från V-tech är ju gjord "utan DPF ++". Om man kör med Steg2 och sedan plockar bort Dpf:en laddar på filen "utan DPF ++", så är det väsentlig ökning vill jag påstå, även kortare spoolup . Och ett skönare sound. Jag har inte slaktat någon Dpfrör utan det är ett riktigt jag har köpt. Fick som du skrev att meddelande att Dpf började bli igensatt, bytte då termostater för jag såg att motorn inte kom upp i tillräcklig temp för att starta regenereringen som bränner ur Dpf:en. Efter detta har den inte var något. Prova detta.. |
|
Ljudet är inte att förakta :-) låter det som en bensinsexa? Var köpte du ditt rör? | |
Har en 535d lci utan pdf och steg2 vtech. Bort med skiten bränsleförbrukningen blev 1½dl mindre. Sen ljudet min vislar bra med spooluppen sen blir det mer som scania v8 med raka rör enligt folk som blivit omkörda:)) Går som ett djur.. Kommer inte att ångra dig. |
|
nikolausv: Ljudet blev mäktigare....eller nåt, som semperfi83 skriver "scania v8" Röret är inhandlat från ecotune-scotland via EB. Perfekt passform. |
|
Scania V8 låter inte direkt som en höjdare. Finns det någon youtube film man kan lyssna på kanske? Vad har besikningen sagt till er när de sett att det sitter en downpipe istället för en dpf? | |
Syns inte på min iallafall. Kan meddela at ljudet e gymt. Dock inget jag hör i min bil men utanför Mäktigt | |
Perfekt diskussion då jag høll på o starta en egen tråd. Jag har en 535d och jag e sugen på att ta bort min DPF då jag tycker att det e irriterande o ha en en strypande plugg i systemet. Det jag undrar e om man kør utan DPF blir bilen skitigare pga mer sot eller kommer det stinka mer? Jag hittade en tysk sida som har DPF ersættare før bara 299 Euro. Men undrar det ovannæmnda...! ;) |
|
ryker väl inte nämnvärt men det luktar ju klart diesel om bilen nu och rören blir ju sotiga istället för som innan kliniskt rena... | |
Ok, 299 euro låter ju kanon. Vad heter sajten? Tack | |
Ok, jo det var det jag misstænkte. Jag køpte en 535d till tjejen och jag tycker inte om tanken att det e ngt som stryper bilen som man kan åtgærda før en mindre peng. Trimmat mer eller mindre alla mina bilar och tycker oftast att de øverladdade bilarna e irriterande strypta från fabrik. Men men, denna sida har allt till kanonpriser så ta en titt och handla då Euron e låg. Länk Mitt varv mot en F1 stjärna och en ex. Rally mästare. Länk |
|
Fan va priserna har sjunkit. Har ju till salu en som jag köpte fel. Har svetsat & slipat igen en söm invändigt då dom gjort ett riktigt j*vla fuljobb. Otroligt stor skarv invändigt just där konan mot turbon träffar röret = turbulens. Alla dom här rören är garanterat gjord i landet i öst med den billiga arbetskraften. Så det läggs nog inte ner många minuter på göra en bra produkt! :) För övrigt har jag tagit bort partikelfilter och satt ett sånt här rör. Fungerar bra! |
|
Ser det fanns lite mer frågor ang det här som jag kan svara på. Ang att bilen låter som en scania V8 är då helt och hållet fel. Visst, man hör turbon spoola (lite vissel) men det är bara vid väldigt låg hastighet. Sedan tar vindbruset över. Jag har pendlat mellan 120-160mil i stöten och anser inte att ljudnivån har ökat vid vanliga körning. Besiktning: Inget problem!! Dom ser inget varken under eller ovanifrån bilen. Samt märks inget på avgasvärdena. Jag har relativt nyligen besiktat bilen min. Dock kör jag med orginal fil (ej chippad) men bara med partikelfilter funktionen avslagen. Så jag kan inte lova att ni som kör steg2+ går igenom utan problem :) Dom får upp felkoder i systemet men kan ej avläsa det. = Inget problem. För övrigt är röret jag köpt från ecotune. Och det är till salu Länk |
|
Jag har helsystem från turbon på min bil 325d från ferrita samt Vtech steg 3 eller vad vi ska kalla det?! Har testat några program på min bil och nu börjar det likna nått. Har kört bilen med Vtech steg 2 i två år och nu uppdaterat system med DPF. Om någon påstår att det inte skulle göra skillnad att montera bort DPF:n så har dom inte fått rätt programvara eller inte vet vad dom pratar om för vist gör det skillnad! Att körupplevelsen är viktigaren än effekten hävdar jag bestämt! Turbon spolar upp direkt svarar på lilla minsta precis sådär man vill ha det. Kan bara säga att jag är kalas nöjd, har runt 4000 mil på bilen med Vtech steg 2 och nu uppdaterat så jag vågar säga att man vet vad man pratar om : ) Önskar man kunde haft sommar puckarna på bilen nu då man har 0 i fäste på bar asfalt med 235 45 17 dubbfritt nu.... Hehe ; ) |
|
Ducc: Hur mycket effekt har du nu med steg3? Kör du automat eller manuell? |
|
Carlee, Har en manuell låda i min bil. Jag har inte mätt effekten ännu så jag vet inte riktigt men det är i alla fall en skillnad mot innan. Kommer att köra bilen i bänk senare kanske till våren. Passar på att ge Vtech kred för att ha varit helt suveräna och göra med!! |
|
Är det någon som kan tipsa om någon svetskunnig person i Stockholmstrakten som kan svetsa ihop en downpipe med orginal DPF som modell? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.