Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Jag körde BMW från 2004 till 2012, otroligt nöjd med både min 325i e46 och 120d e81. Båda bilarna fungerade i stort sett klanderfritt under dom många mil dom fick se i min ägo. Av olika anledning så bestämde jag mig för en 4wd bil när det var dags att byta 120d som jag haft som tjänstebil till en annan. Efter mycket räknande och funderande så kunde jag inte motivera förmånsvärdet för en 4wd BMW med den utrustning jag själv kände att jag "behövde" (dieselvärmare, bluetooth, ipod-anslutning). Så efter att ha tittat på allehanda olika modeller så fastnade jag för en Skoda Yeti, dels beroende på Top Gears test av den och att jag gillar det lite halvtöntiga utseendet, den ser helt enkelt lite tönttuffsöt ut. Lite som en uppumpad tatuerad Justin Bieber. Hysteriskt med andra ord. Det är inte en bil man köper med hjärtat, till skillnad mot dom tidigare BMW jag har ägt så blir man inte upprymd av tanken på att köra den, men man känner heller inte det minsta avog. Det enda som fick mig att tveka om inköpet är återförsäljarens, Bilmetro , bedrövliga rykte när det kommer till service och kundbemötande. Än så länge har jag inte haft något med servicesidan att göra, så det återstår att se hur det kommer fungera. Modellen jag köpte är 140hk TDI 4x4 med DSG. Bilen i sig är mycket trevlig, den uppför sig väldigt väl på vägen. Har faktiskt bättre grepp än min 120D med 18" RFT däck och m-sport, som var lite väl hårt satt för normala svenska vägar. Fyrhjulsdriften som är senaste generation av haldexs system fungerar klanderfritt och driver med alla fyra hjul direkt i dom situationer där det krävs (acceleration, ut ur kurvor, etc), man känner aldrig det minsta i ratten av kraftreaktioner från drivningen på framhjulen. Växellådan växlar behagligt och snabbt, även om den kan vara lite sent "på det" ut ur framförallt rondeller, men det slipper man om man stoppar i sportläget - då svarar den direkt. Styrkänslan är god, men inte BMW klass (självklart) men avsevärt bättre än min fars Volvo V70 awd 2011. 4wd modellerna levereras som standard med hasplåtar och skydd under, så i terräng tål dom lite stryk. Vinteregenskaperna känner jag inte än då jag har haft den sen början på maj, men antar att dom är lika goda som min fars V70 då det är samma haldexsystem. Den man saknar är gångkulturen och kraften från BMWs 177hk 2,0 diesel, som var mycket bitigare och svarade snabbare. Tyvärr kan man inte kombinera automat och VAGs 170hk diesel i Yetin. Det föreligger stora chanser för chippning efter första servicen. Inredningen ser riktigt bra ut, den är inte spännande på något sätt, men den är förbannat bra ihopskruvad med riktigt bra material och den tål stryk utan dess like. Jag har kört skrot, virke, skitiga fiskare/jägare, sopor, etc utan att ett enda märke i inredningen går att hitta. Det krävs övervåld för att lossa på grejer i den här bilen verkar det som. Mycket praktiska detaljer som lastkrokar, förvaringsnät och säten som går att fälla i steg och lyfta ur helt om man verkligen ska packa, en fullstor tvättmaskin får utan problem plats i den. 4 personer sitter riktigt bra och det är gott om benutrymme bak. Ljudnivån är ok, inte lysande, men inte dålig alls. Funktionsmässigt så verkar allt fungera, mitt ex är mycket bra utrustad. Saknar nästan endast sådana saker som inte gick att kombinera och allt har fungerat helt klanderfritt dom första 1500 milen. Har stora navigationen, stora högtalarpaketet, parkeringssensorer runt om, parkeringsassistans, dieselvärmare, larm, öppningsbart glastak, automatiskt avbländbara speglar där högerspegel vinklar ner vid backning, sportstolar, "mdi" interface, bluetooth, extra eluttag, xenon med kurvljus, "reef" paket, takräcken, etc. Allt för det relativt låga priset av 320 tkr Saker som stör mig är att det är gammal klassisk "pinne" för att hålla upp huven, känns lite 80-tal på nå sätt samt att sportstolar inte gick att kombinera med elinställbara stolar. Så, sammantaget kan jag varmt rekommendera Yetin, men nog saknar jag lite körglädje etc, så det står nog inte på innan jag införskaffar mig en Z4 eller något som sommarbil, så fort ekonomin tillåter. | |
Vad jag hört ska det största problemet med bilen vara hög ljudnivå. Hur upplever du den jämfört med exempelvis 1-serien? ------- //Lövet |
|
Smart val! Klokare att lägga mellanskillnaden på en rolig Z4 istället! |
|
Det är lite mer ljud i kupén jämfört med ettan. Framförallt är det däcksljud som letar sig in. Fast inte är det någon stor skillnad inte. En kollega som jag åker mycket med i jobbet har en ny passat med samma motor och dom är ungefär likvärdiga i ljudnivå, upplever jag det som. |
|
Yeti är en fruktansvärt bra modell, har provkört ordentligt med den och varit sugen inför tidigare bilbyten. Så jag kan svara att visst beter den sig mycket bra i halka, och de fina samt lite roande köregenskaperna består även där. Nu är den lite aktuell igen när en bil med automatlåda står på önskelistan, men jag blev åter igen påmind om att TSI160 inte finns med automatlåda vad jag kan se? En miss på en i övrigt fin och enormt praktisk modell, men kundkretsen för lite pulver och automatlåda är kanske inte större? Eller så är den såpass stor att VW har snott den från Skoda likt TDI170 där deras Tiguan finns med både stark diesel och bensinmotor (TSI200) i kombination med automatlåda? Yeti tycker jag är klart bättre och mycket mer praktisk än Tiguan, och jag vågar nästan påstå att Audi Q5 får passa sig lite grand. Åtminstone om man räknar med prisskillnaden och att det trots allt går att känna igen diverse detaljer från inredningen i olika VAG-bilar, annars är Audi med priset borträknat alltid en Audi! Kul att du är nöjd med köpet. :) //Bjersér |
|
VAGs drivlinesortiment är milt sagt förvirrat. Hade en TSI 160 till låns som testbil, men den upplevde jag som törstig nå djävulskt. |
|
Låter lite märkligt då den får riktigt bra kritik för bränsletörsten när den sitter i Passat och A4. ------- //Lövet |
|
Det är inte samma motor. TSI 160 i passat och a4 är den en 1.4l motor medans i Yetin är det en 1.8l. I praktiken gamla 1,8T skulle jag tro. Som sagt, VAGs sortiment är förvirrande. |
|
Det är dock inte de modellerna jag syftar på att ha fått bra kritik i test utan äldre icke-facelift Passat med 1.8tsi och Audi A4. Ska leta lite och se om jag kan länka till testen jag syftar på. ------- //Lövet |
|
Min diesel snittar på strax över 0.73 l/mil, bensinaren kom jag aldrig under 0.9 l/mil med i den veckan jag hade den som testbil. |
|
Med risk för att ännu fler bra exermplar försvinner från handlarna, kan jag bara instämma i hyllningskören. Har en längre tid kollat av marknaden efter en bra dragbil till hästsläp. Är inte många SUVar med awd och automat som klarar 1400 kg på B-kort och 2000 kg som max. Som dessutom går att få mycket välutrustad (navi, panorama, värmare etc), med hyffsat stark diesel, för en bra bit under 300' med låga mil. Många tester pekar på bra kvalitet och känsla i inredningen och tycker också man får det intrycket när man provkör. Inredning, reglage m.m. står inte långt efter premiummärkena. Sen hur kvaliteten är på sikt är ju svårt att veta, men det känns som ledordet hos Skoda för denna model har varit "robust men proper". Fler verkar också ha upptäckt den, bara i villakvarteret räknar jag till 4 st som nyligen dykt upp garageuppfarterna. Enda nackdelen på pappret är väl aningen hög förbrukning jämfört med de bästa i klassen. Samt kanske utseendet, men den är fulsnygg på något sätt och SUVar överlag är väl inga skönheter direkt. |
|
emilsson: A4 160 hk har 1,8-liters motorn, satt tidigare även i Passat. Numer har Passaten 1,4-liters motorn på 150 resp. 160 hk i EcoFuel och Multifuel. En lite för klen motor blir lätt törstig i en hög och relativt tung fyrhjulsdriven bil... MVH Christofer |
|
Kostar Skodorna så mycket nuförtiden 320 papp? Hur ser andrahandsvärdet ut? Varför inte en Audi A4 eller A6 2.0TDI quattro istället? |
|
TSI160/1.8TFSI är inte på 1.4l, jag är nästan 100% säker på att det är en 1.8L turbofyra? En trevlig sådan tycker jag själv! Förbrukningen i Yeti kan jag inte uttala mig om, men vi har en Passat TDI170 med DSG-låda och 4motion på jobbet samt hade en likadan FWD tidigare. När våra egna bilar var lediga användes dem, annars hyrde vi bilar. När jag körde en sträcka med en hyrd Audi A4 1.8TFSI B8 Avant drack den i princip detsamma som vår Passat diesel (Den framhjulsdrivna) gjort en vecka tidigare under samma resa. Jag kan tänka mig att det blir en skillnad om man jämför i t.ex stadstrafik istället, men några större skillnader verkade det inte finnas mellan just dem. Jag hade personligen föredragit bensinmotorn åtminstone, men i fallet Yeti finns inga alternativ om man vill ha automatlåda uppenbarligen. Ok en framhjulsdriven TSI105 DSG finns, men det känns inte aktuellt. //Bjersér |
|
Crille, du har helt rätt. My bad. Bjerser, ja i Yetin (och A4) så är det tydligen 1.8l motorn. Men Yetin har ett avsevärt högre luftmotstånd vilket driver upp förbrukningen en aning. Det är inte en snål bil, men heller inte en speciellt törstig. På en motorvägs tur till Stockholm från Falun ToR i jämnt men högt tempo en tidig, tidig morgon med fyra vuxna och lite småbagage så landade min diesel på 0.87 i snitt, motsvarande i min 120D brukade resultera i 0.73. Samuel, andrahandsvärdet på just Yetin verkar stå sig riktigt bra. Och sett till utrustningsnivån / funktionsnivån (4wd/automat/diselvärmare/etc) 320 får du inte någon ny 4wd Audi. A4 Avant 2.0 tdi quattro automat börjar på 358700:-, en A6 Avant quattro automat på 456400:-. |
|
Billigare BMW 4x4: Mini Countryman Dyr och plastig (vilket även Minin är): LR Evoque |
|
Skriver inte så ofta här numer då jag också blivit Skodaägare (till en Superb). Dock kan jag bara instämma att Yetin är en riktigt bra bil. Vi har haft lösa planer på att köpa en andrabil och därför har jag kollat runt lite på små suvar och jag tycker att Yetin var överlägset bäst. Framförallt tycker jag fjädringen är mycket lyckad och bättre än min Superb som är både gungigare och stötigare(!). Kan också bekräfta att 1.8 TSI med DSG-7 är en mycket bra drivlina. Har den i min Superb och är helnöjd bortsett från en viss oljetörst. Synd att denna kombination inte finns till Yeti. |
|
Skoda bygger bra bilar, synd bara att de är så dyra. | |
Kan rapportera att framkomligheten är utmärkt, fick lov att ta en tur i 2dm nysnö idag med sommardäcken. Inga som helst problem om man kom ihåg att stoppsträckan var låååååååååång. Den greppade fint så länge man använde drivningen för att styra. | |
Hej Har själv kört en Yeti modell som du är ute efter, trevlig bil måste jag säga. Men tror nog att du skulle ta en titt på Bmw X1 också, du lär nog hitta en sådan med i samma Prisklass som Skodan. Lycka tlll |
|
AMET: En X1 med x-drive, steptronic och motsvarande utrustning ligger inte en i närheten av 320´, lägg på en hundring så är du kanske i mål... MVH Christofer |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.