AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Vinande växellåda getrag 260

Visad 13.972 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg77st
Postad/Inlagd2012-10-06 17:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
733i E23 -81
Hej

Har en 260 5-växlad som sitter på 728i e23. Lådan viner på 1:an och 2:an all typ av körning dvs acc/motorbroms och jämn fart. Den viner även med koppling nedtryck om man rullar. Först när man lägger ur växel som det slutar.

Tog ner lådan för byte av bl.a. urtrampningslager som också var dåligt. Ska också byta packboxar eftersom den läcker lite. Tänkte att jag kanske kunde fixa vinandet nu när jag ändå är i farten.

Frågan är. Vilket lager är det som strular. Är det pilotlagret eller kanske det stora som ni ser på bilden längst in bakom urtramplagrets stödhylsa på bilden? Hört att det kan vara nåt lager i mellanaxeln också, eller helt fel ute?

[LÄNK]

MVH / Julle           IP: ...[187.194]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-14 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
En annan fråga. Vad är det för styrsystem som sitter i en e23 733i från 81? Jag har läst och letat runt. Står inget på boxen heller. Men jag antar att Motronic kom först vid faceliften?           IP: ...[187.194]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-15 23:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det sitter det klassiska L-Jetronic på en E23 733i -81 (9.0:1 i CR och 89/86 i borr/slag dvs svagt överkvadratisk design som är vanlig på BMW's raka sexor).

Läs av det Bosch nummer som står på boxen så kan man även via den vägen klura ut vad det är för system.
          IP: ...[245.211]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-16 00:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Motronic gjorde världspremiär i en BMW E23 732i år 1979. Jag tror att E23 733i fick Motronic 1982, men det verkar som den aldrig såldes i Europa med denna motorstyrningen.

Verkar stämma när jag tittar i ETK. Där hittar jag ingen E23 733i Europa med Motronic. Tittar jag däremot på USA så ser jag Motronic från 09/1981 och framåt dvs 1982 års modell och framåt.
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-18 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Okej tack för hjälpen.           IP: ...[187.194]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-25 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Har ett par nya frågor då jag bestämde mig för att plocka ur motorn också, och tur var väl det då det konstaterades att toppackningen var sprucken utåt på ett ställe.

Nu till frågorrna. Grenröret är ett överarbetat fanskap. Vad är pinnarna på första bilden för något?[LÄNK]

Sen är det ett rör som går från grenröret till vad jag antar är egr ventil eller vad det heter? Är det ens en nödvändig funktion, har för mig att dom kollar funktionen på BES men gör dom ens det längre? [LÄNK]

Sen är det 2 banjokopplingar med rör som går till luftburken. Det är väl någon förvärmning Dom kan man väl kasta väck? Det är tänkt att jag ska fixa ett annat grenrör.

Det går också ett rör från bakre grenröret till en röd slang och in i en "vacumstation" Vad har den för funktion? [LÄNK]

Sista frågan är. Vad är smartaste sättet att spärra veven på så man får bort muttern för flänsen på veven. Ska byta packboxen bakom. [LÄNK]

Blev lite mycket men hoppas att någon vänlig själ har lust att svara. Mvh / Julle

IP: ...[187.194]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-26 01:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Pinnarna i grenröret är en enkel variant av "secondary-air injection". Hade samma sak på min E30 323i -85 och var lika undrande som du så jag läste på lite om det. Följande är saxat från ett inlägg av mig i den här tråden [LÄNK]

[QUOTE]
Konceptet med att trycka in luft i avgaserna är inget nytt. Sitter en väldigt enkel variant av "secondary-air injection" på tex min 323i -85. Denna har inte någon katalysator så syftet här är att i första hand reducera HC och CO vid främst kallstarter. När man tillför syre till de varma avgaserna oxideras (förbränns) oförbrända rester av främst HC och CO i avgaserna - en bieffekt är att temperaturerna på avgaserna höjs vilket kan utnyttjas till att värma upp katalysatorn snabbare.

Redan på Camaro 67:or finns detta system
[LÄNK]

Lagkraven i Kalifornien var vad som drev fram detta, fast för just 323i modellen så satt detta bara monterad för bilar som skulle säljas i Sverige, Scheweiz eller Australien (323i modellen såldes aldrig i USA) - gissningsvis var lagkraven högre i dessa länder än andra vid denna tidpunkten.
[LÄNK]

Luft sugs in (via luftfiltret och backventiler) ned i grenrören med hjälp av tryckpulserna.
[/QUOTE]

Jag ser en av backventilerna i mitten av bilden, ligger på det andra grenröret och nära en av de där pinnarna.

Detaljen i bild #2 känner jag dock inte igen.

De här två banjokopplingarna som går till luftburken, var börjar de? Att ena änden är luftburken är förstått, men hur går de sedan? Var lite svårt att förstå beskrivningen.

Det där med ett rör från grenröret till en röd slang och sedan in i en vakuumstation känner jag heller inte igen.

En bad-ass mutterpicka fungerar fint för att ta bort muttern längst fram på vevaxeln.
[LÄNK]
[LÄNK]
Annars bör det fungera att spärra vevaxeln med en kraftig träbit eller liknande (efter att ha tagit bort oljetråget så klart).
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-26 01:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller håller man fast navet med antingen ett specialverktyg från tex Samstag Sales
[LÄNK]
eller ett egettillverkat verktyg
[LÄNK]

Hade du varit närmare Malmö hade du kunnat låna mitt verktyg, samma som det från Samstag Sales. Fungerar även lika bra som packboxindrivningsverktyg till E30-diffar :-)
[LÄNK]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-26 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Dom där banjobultarna kan du ignorera, hör till den där secondary air grejen och sitter på grenrören.

Här är delarna till bild 2
[LÄNK]
Så om jag nu byter grenrör måste det modifieras så man kan ansluta röret som går till insuget, annars fungerar väl inte vacuumet som det ska eller?
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-26 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Förlåt här är rätt bild [LÄNK] Man skymtar bakre grenröret på bilden. Där skruvas röret i.

Alltså jag skulle vilja ta bort hela funktionen för jag ska köpa ett extraktorgrenrör. Men är osäker på om all vacuum fungerar utan det där. Ska ta bättre bilder i garaget imorgon också.           IP: ...[187.194]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-26 23:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O la la... Vilket litet ormbo i din första länk :-)
[LÄNK]

Men det var tydligen inte rätt länk, nedanstående passar alltså ihop
[LÄNK]
[LÄNK]

Just detta verkar vara en del av EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation). Ett EGR-system återleder en del av avgaserna tillbaka till insuget för att delta ännu en gång i förbränningen. Detta gör att förbränningstemperaturen sjunker något vilket reducerar NOx-utsläppen. Man vill inte alltid ha EGR aktivt, utan man vill kunna kontrollera detta baserat främst på motorns arbetsområde.

När jag tittar på din ovanstående bild på prylen så drar jag slutsatsen att skruvanslutningen i änden längst till vänster i bild sitter i grenröret. Klumpen till höger är EGR-ventilen och ut från denna ser jag en skruvanslutning som bör leda ett rör tillbaka till insuget någonstans.

Sen sitter det en vakuumslang på bilden (på ETK verkar det finnas två vakuumanslutningar). Dessa gissar jag på används för att kontrollera huruvida EGR-ventilen verkligen ska leda tillbaka avgaser eller inte. Och till hjälp för att bestämma detta har den diverse vakuumslangar och kanske elektriska reläer och dylikt.

Så vakuumslangarna är alltså där bara för att kontrollera EGR-ventilen.

EGR kan du ta bort, och som ett första steg pluggar du bara den eller de vakuumslangar som går in i EGR-ventilen. Det kan vara värt att kolla upp att samma vakuumledning och inte styr någon tidig/senare-förställning av fördelaren. Kan ju vara så att systemet är designat att samtidigt som EGR-ventilen öppnas så ändras timingen. Nu tror jag inte det är så, men värt att kolla upp.

Själv har jag på min E30 323i -85 rivit bort varenda liten pryl och pinal av allt detta lapptäckte av avgasåtgärder som uppfanns som ren desperation på främst 70- och 80-talet.

Men du ska vara medveten om att du strikt sett inte får plocka bort dessa delar, du kan få en anmärkning på detta vid bilbesiktningen och du behöver isåfall montera tillbaka allt. Risken att detta händer borde vara minimal, men skulle det vara en något övernitisk inspektör med en riktigt dålig dag så finns det en risk att det anmärks på detta.
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-27 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Jo den första länken var väldigt fel. Jag hittade ännu en bild. [LÄNK] Här är allt med men anslutningen av ventilen i insuget ser lite annorlunda ut på min i verkligheten. Det finns två versioner på bilden. Min är den uppe till höger där man inte ser hela grenröret.

Jag ska kolla upp det där med tändfördelaren idag. Men jag tror inte att det är någon justering av tändningen. Har 2 år till nästa besiktning så det är en stund kvar, bara att hoppas på att det är någon korkad eller inte är så noga.           IP: ...[187.194]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-27 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ganska svårt att få ihop en helhetsbild av jag allt gör och vad det motsvarar i ritningarna.

Jag satt ett tag och redde ut vad alla förbaskade slangar och vakuumpryttlar gjorde i min E30 323i (innan jag vågade slita ut allt).

Tex så har min fördelare två vakuumanslutningar. Inuti har den såklart den normala tidigförställningen via centrifugalvikter. Och en av vakuumaanslutningarna är såklart kopplad till insuget och är senförställningen. Men den andra vakuumanslutningen är en tidigförställning, fast det sker endast när man kör över 65 km/h och har fjärde eller femte växeln illagd. Så det sitter en liten elektronisk styrd ventil som öppnar upp vakuum mot fördelaren när ovanstående nämna kriterier är uppfyllda ( vilket förklarade varför det var tre kablar från givaren på växellådan - normalt sett har man bara två kablar för att känna av när backen går i men den tredje kabeln var alltså till för att känna av om den fjärde eller femte växeln var ilagd).
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-27 22:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Nä inga vacuumslangar är det till fördelaren. Har dock 2 givare som ska sitta i framkant på växellådan. Alltså i sprängkåpan, vet inte riktigt vad dom är till för heller för den delen.           IP: ...[187.194]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-28 01:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, du ska ju ha L-Jetronic systemet. Men när jag tittar på dina kort igen så verkar du inte alls ha någon fördelare i blocket, utan den verkar sitta längst fram på toppen (typiskt Motronic-system).

Och de här två givarna på växellådan, det är typisk den första versionen av Motronic, dvs Motronic 1.0 systemet. De efterföljande versionerna, Motronic 1.1 och Motronic 1.3, hade en enda givare längst fram på motorn ovanför vibrationsdämparen som ersatte dessa två ovanpå växellådan.

De två givarna på växellådan ger varvtal respektive referenspunkt till styrdatorn. I Motronic 1.1 och framåt så ger en och samma givare denna information, dvs givaren längst fram ovanför vibrationsdämparen ger båda varvtal och referens.

Men mysko, du borde ju ha L-Jetronic.
Vad har du för chassinummer på bilen?
Vad står det för nummer på styrboxen?
Vilket engine ID har din motor?

Engine ID är fem tecken lång och står instämplat precis ovanför startmotorn, se bildexempel nedan från min M30-motor.
[LÄNK]
Kolla om du har något liknande.           IP: ...[245.211]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-28 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Jag får kolla upp det idag när jag åker till garaget.

Föresten, du råkar inte ha ett par m30 grenrör liggandes?           IP: ...[187.194]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-28 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
Har fördelaren längst fram på toppen ja. Ser ut som på motronic m20 motorerna. [LÄNK]

Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-28 12:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
box nr: 0 261 200 004
motor id: +579 1093+
chassi nr: WRAFG4506B5791093

var slår man upp det någonstans           IP: ...[206.106]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-28 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
www.realoem.com
Det är BMW's reservdelskatalog, där kan du slå in ditt chassinummer och få upp din bil.

Fast jag får ändåså inte ihop allting, kan inte se i reservdelskatalogen att den där frontmonterade fördelaren satt på någon europeisk 733i. Däremot satt den på 735i modellerna. Som sagt, får inte ihop allt riktigt.

bmwvin.com
Där kan man se utrustninglista och annat, men ditt chassinummer är troligtvis för gammalt för detta.

Motorkoden kan jag tyvärr inte avkoda, lite osäker på hur man avkodar dessa äldre motorkoder.

Jag får iallafall upp att din är en 733i, Europa, tillverkad 02/1981, vänsterstyrd och automatiskt.

0 261 200 004 är iallafall troligtvis Bosch Motronic 1.0 Basic. Men vissa dokument pekar på att det är ett Motronic 1.1 system (där du bara har en sensor fram på vibrationsdämparen).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2012-10-28 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
733i E23 -81
sitter en triggergivare fram på motorn ja, och dom där 2 givarna i lådan. står också 3.0/3.2l på blocket
så det finns alltså inget självklart visuellt tecken på att det är ett motronic

IP: ...[206.106]
Antal inlägg11.285 st
Postad/Inlagd2012-10-28 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ehum, vänta nu! Antingen har man de två givarna på växellådan (Motronic 1.0) eller så har man givaren där fram på motorn (Motronic 1.1 och senare).

Är verkligen alla tre givare inpluggade till kabelhärvan?

Jo, styrboxen indikerar att det är ett Motronic system (fast har svårighet att avgöra om det är ett 1.0 eller 1.1 system).
          IP: ...[.174.25]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99