|
|
---|---|
Har nyss satt i en turbomotor i min bmw 2002:a, motorn är en m10 med td04hl turbo, malpassi turbo btr, walbro 255 l/H bränslepump mm Sitter dubbla dellorto 40 som är tätade vid inspektionslocket. Men när jag startar den så bluddrar den och går minst sagt dåligt. Har inte byggt plenumet så att hålen vid trattfoten (det som är ca 16mm) går i plenumkammaren. Måste det hålet vara trycksatt med? Är ganska ny när det gäller turbo så jag är mycket tacksam för hjälp. Har högfartsmunstycke 155 och lågfartsmunstycke 55 | |
Hänger inte riktigt med på vad det skulle vara för 16mm hål. Vad har du för soppatryck? ///Jörgen |
|
Hålen vid trattfoten skall anslutas till plenumet innan trattarna för tryckutjämning. | |
Tack, har nu byggt om plenumet så det blir snart provstart. Tacksam för svaret | |
Inte helt säkert att de hjälper men du är på rätt spår! Körde själv med Dellorto samt turbo på en volvo 140 för några år sedan. La säkert 50timmar i injustering för att få den att gå bra :p Tröttnade och använde förgasarna som spjäll istället och körde insprut istället :) |
|
Hur går det ? | |
Har äntligen fått igång den, har dock dålig koppling, men har beställt ny kopplingscylinder. Sen ska jag ut och testa. Hoppas det blir innan snön | |
Hallå Vill lyfta denna tråd igen då jag önskar veta mer om hur det gick med ditt turbobygge tomas_n84? Funderar själv på liknande bygge, dock med dellorto 45or och volvo 900 agg. Fungerade dina 155/55 munstycken bra ihop med övrig utrustning? Väl mött// Thomas Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
Även på 70-talet då jag höll på med turboladdning av min SAAB 99 höll man på med att trycka luften genom förgasarna. Det påstods fungera bra men jag förstod aldrig varför man utsatte förgasarna för något som dom inte var konstruerade för med resultatet att man inte riktigt kan veta vad som händer då. Dessutom är det säkert inte lika viktigt att ha "en massa" förgasare när man turboladdar för att få den effekt man vill ha. I alla fall så länge man nöjer sig med 100-150 hk/liter Jag valde i stället att suga luften genom förgasaren (dvs turbon efter förgasaren) och använde en originalförgasare. Det fungerade bra och jag fick en bil som gjorde 0-100 på ca 6-6,5 sek och 0-150 på 13 sek. Det var ytterst få bilar som accelererade ifrån mig. Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.