|
|
---|---|
Jag har kört min 3.0S - 72 i 25.000 mil med tändnings- och insprutningssystemet från en 528i -77 och jag är i stort sett mycket nöjd med tillförlitlighet och motorgång. Dock har den under alla dessa mil gått litet för fett: - bränsleförbrukningen är 0,5-1 dl/mil högre än med förgasare - direkt efter start (under säg 0,5-1 minut) rycker den något vid igångkörning. Det känns inte mycket men hörs i avgassystemet som ojämna avgaspuffar. Vid motorbromsning från låga varvtal rycker den så mycket att man måste koppla ur för att inte rycka sönder drivlinan. Det blir värre vid kallare väder. Efter 0,5-1 minut går den dock helt utan problem. - jag har inte kallstartventilen ("choken") inkopplad men den startar ändå utan problem även efter en natt ute i minus 10 grader och med viss tvekan även vid minus 15 grader Alla komponenter från insprutningen på en 528i -77 är samma som på en 3.0Si 76-77. Alla parametrar jag kan mäta verkar vara OK (tex temperaturgivare, kabelstam, bränsletryck och signaler från luftmängdmätaren). Jag har provat med minst 3 olika insprutningsboxar med samma resultat. Den utanpåliggande (under insugningsrören) och opålitliga (i mitt tycke) tillskottluftventilen med sin termotidkontakt och givare för vattentemperatur är utbytt (vid dålig vattencirkulation fås för hög tomgång och signal om "för kall" motor). Nu är givarna uppflyttade till termostathuset och en tillskottsluftventil från en modernare BMW-motor är monterad. Precis de lösningar som alla M30-motorer med insprutning så småningom fick. Är det någon som har detta tidiga L-jetronicsysten "på sina fem fingrar" och kan komma med förslag till vad jag kan göra åt mina problem? Själv funderar jag på tex följande: - spänna fjädern i luftmängdmätaren så att den mäter "mindre" luft och därmed ger mindre bränsle (kanske blir fjädern slappare med åren!?). - sätta in ett extrernt motstånd vid vattentemperaturgivaren så att motorn tror att den är varmare än den är (känns inte bra då huvudproblemet inte löses då) | |
Kanske lite långsökt det här men min sambo hade en 900i -87 8v med Bosch K-Jetronic och den ryckte våldsamt fram och tillbaka bara vid kallstart på 1:ans växel. Spelade ingen roll vad det var för temperatur ute. Gick knappt att åka på den växeln men så fort motorn blivit lite varm så var det inga problem. Jag bytte styrtrycksventilen och då var problemet ur världen. "En hästkraft är den mängden energi som går åt att släpa en häst 75 meter på en sekund." |
|
Per, Att den rycker när den är kall beror väl på att den går för magert, så brukar åtminstone min erfarenhet vara skälet till ryckningar. Du skriver ju att du inte kopplat in choken men den startar ändå, javisst, men den kanske inte går så bra vid belastning och därför rycker den. /Johan |
|
Det finns en anledning till att kallstartventilen finns, motorn behöver mera bränsle då den är kall. Koppla in ventilen så försvinner problemet. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
Jag skall testa att koppla in kallstartventilen igen men jag har för mig att motorn var likadan då också. Det är möjligt att jag tänker fel när jag tycker att det mesta talar för att motorn får för mycket bensin vid start! Om motorn startar ända ner till -15 graders kyla utan "choke" (kallstartventilen) så kan den väl inte få för litet bensin utan för mycket eftersom det räcker till även utan det tillskott som "choken" skulle ge. Per L |
|
Det är en viss skillnad på att få igång en motor och låta den gå på tomgång och att köra den under belastning, det är just under belastning som det verkliga luft/bränsleförhållandet ger sig tillkänna och det fenomen du beskriver är ett tydligt magert luft/bränsleförhållande. En kall motor behöver väsentligt mer bränsle för att gå rent än en varm motor. Mvh Johan |
|
jag har också problem med hög bränsleförbrukning, dock högre än din. Ca 1,35 liter milen under långresor och hastigheter runt 80-90. | |
1.35 liter/mil är ju alldeles för mycket för att vara normalt i dessa hastigheter, den ska ju dra runt litern eller kanske till och med under litern vid snålkörning. Felet kan ju bero på många orsaker, men hängande insprutare eller slitna insprutare kan ju vara en orsak, fel bränsletryck ett annat, kass luftmgd mätare en tredje, kassa sensorer en fjärde, ja listan kan ju göras hur lång som helst. /Johan |
|
Det är ju lätt att kolla om en urkopplad kallstartventil kan ge mina problem. Det är ju bara att trycka dit elkontakten igen. Jag kollar det och återkommer inom en månad. Min bil drar vid långkörningar och de hastigheter du nämner normalt 1-1,1 liter/mil. Vid något tillfälle ansträngde jag mig extra och då kom jag straxt under 0.95. Det är 0,5-1 dl/mil mer än med förgasare och jag hade förväntat mig att bränsleförbrukningen skulle sjunka något när jag konverterade till insprutning. Vid korta "stadskörningar" med kallstarter verkar det nästan inte finnas någon övre gräns för förbrukningen Per L |
|
johnor Du har väl den utanpåliggande (under insugningsrören) och opålitliga (i mitt tycke) tillskottluftventilen med sin termotidkontakt och givare för vattentemperatur? Jag skulle börja med att kolla vilken temperatur du har på vattnet som cirkulerar genom denna ventil. Jag hade stora problem med vattencirkulationen genom den vilket innebar att vattentemperaturen sjönk och blev "kallt". Detta innebar dels att tomgången blev för hög och dels att temperaturgivarna läste av en för "kall" motor och därför öste på med extra bränsle. Jag började med att sätta in en extra liten cirkulationspump i denna vattenkrets vilket fungerade. Jag tyckte dock att BMWs egen lösning på senare M30-motorer var bättre så jag skaffade mig ett senare temostathus med plats för givarna och en tillskottsluftventil av nyare utförande (som värms av el). Och så skippade jag hela systemet som satt under insugningsrören. Per L |
|
Kan vi få en uppdatering på resultatet? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
Efter dryft 33 års ägande (och ca 60.000 mil) har jag sålt bilen (3.0S -72 med insprutningsmotor) så jag hann inte kolla upp det jag tänkte göra. Min fru och jag satt en kväll och filosoferade om det inte är dags att köpa oss en pensionärsbil. Innan vi gör det så måste minst 2 av våra 5 bilar säljas. Så jag satte in en annons här på forumet om min gamla 3.0S och några få dagar senare var den såld! Så nu måste jag också börja sälja av de E3-delar jag har. Tex en ny motorhuv, och en massa fabriksnytt kromdelar som jag samlat på mig. Sedan skall också min 630 CS (med 635 Motronicmotor) säljas och därefter kan vi börja fundera vilken pensionärsbil som kan vara lämplig att skaffa! Per L |
|
Per L, Oj! Jag (och säkert många andra) har alltid beundrat det faktum att du hållt din gamla 3.0S i drift långt längre än de flesta förmår. En fantastisk prestation! Nu är bilen såld :-0. Hoppas du finner en trevlig ersättare. Blir det en BMW månntro? mvh/ Anders |
|
Hej Per! Jag har skickat PowerPost till dig! MVH Claes |
|
AKN: Trots sin ålder och sitt utseende så är (var) bilen i bra skick! Köparen frågade tex när han ringde om det gick att köra bilen. Mitt svar var att du kan nog köra bilen jorden runt om du vill med bara vanliga serviceåtgärder. Jag har haft minst en BMW sedan 1979 (flera E3, en E24 och en M5) och just nu känns det inte som om det blir en ytterligare BMW. Möjligen en Z3 eller Z4 men jag är inte alldeles helförtjust i dem. Det viktigaste är nog att det blir en rolig och onödig bil. Kanske en Porsche Boxter, en Ford Mustang, en Chevrolet Camaro eller något sådant. ClaesB; Min erfarenhet av PowerPost till mig är att den kommer fram till mig "någon gång i framtiden". Att det dröjer upp till 6 månader är inte helt ovanligt. Nog ett "straff" för att inte jag är en PowerUser skulle jag tro. Per L |
|
Per L, Din omsorg för bilen med ex. 14 omgångar rostskydd Länk säger väl det mesta ... mvh/ Anders |
|
Om du har lust får du gärna sms:a mig ditt telnr så ringer jag upp Letar efter vissa lister och dylikt till min E3 Mvh Claes 0703398089 |
|
ClaesB: Sitter i Salt Lake City just nu så det gör jag efter helgen då jag är hemma igen! Per L |
|
Oj då! Ha det så kul! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.