AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
63.358

Hyllning till E39

Sida 7 av 17
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alla E39or rostar i upphängningarna till stötfångaren/kjolen bak. Problemet är när man inte vet om det och tar loss stötfångaren (enkelt!!) och stoppar det innnan det "växer ut" över kanten och blir ett mycket jobbigare problem.

Då får man göra så här: Länk
Och antingen lacka om hela sidan, eller anlita någon som kan göra en riktig uttoning av nya lacken.
bm
44
bmwdave
540iA -97
Älskar också min E39 det är min andra jag är inne på, blir ledsen när jag tänker på faktumet att rosten kan göra att man måste göra sig av med den en dag.
pa
187
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Tack för bilden marin849.
Blir väl till att pensla o spraya så gott det går.
Ibland är det synd man har metalliclack på bilen.
Visa användare
3.938
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Älskar mina E39or nu när 525an är om lackad så är det extra roligt att köra den får lite dåligt samvete att jag kommer att få stenskott osv under vintern men så är det..
Visa användare
ProPro-medlem
4.969
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har en 530 och en 540 som jag lämnar nästan varje år till proffs som får fixa rosten. Billigare än att köpa nya bilar och jag står inte ut med tanken på att var "e39 lös". Har gett mig fan på att hålla liv i dem och i presentabelt skick minst upp till 40 000 mil. Just nu helt rostfria förutom huven på 530 och en flygel på 540 som är bortom räddning. Kommer att bytas till våren.

/Ola

Min bil:

Länk
Jag tycker rostskyddet är rätt dåligt faktist.
Kommer inte göra nåt åt min då det inte är värt pengarna.
Nej, rostskyddet klarar inte riktigt vintrarna här uppe - vi bor ju nästan i Sibirien, de pallar inte all väta och salt som finns här. Kittfogarna i dörrarna håller inte måttet. Men att det inte skulle vara värt pengarna att rätta till det håller jag inte med om. Mycket jobb kan man göra själv.

Slipa plåtrent, blästra för att få bort porerna. Plåt som är djupt angripen måste bytas. Överväg att limma istället för att svetsa. Använd fosforsyra, Hagmans epoxyprimer och vax / linolja för att försegla efter lack. Då kommer det inte tillbaks.

Min kommer inte ha någon rost alls längre efter vinterns genomgång (avställd just nu) - dörrarnas nederkant och ett domkraftsfäste ska bytas.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Falsarna verkar rätt enkelt att förbättra genom att lägga fogen ovanpå etsprimer och epoxygrund istället för på plåten, samt använda bättre lim (Henkel Terostat 9120, Simson ISR 70-03 etc)
Originalkulören har stämt perfekt i dörrarna, blir ju ingen åldring där. :)

/Martin
Det är tiden och orken också sen 1 år så är det tillbaka.
Min är nybesiktad så egentligen skulle jag kunna kränga den nu för bäst pris.
Men jag får inte mindre nästa år bara det är besiktat.
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Precis delorian. Vi åker omkring i härliga bilar och det blir ingen värdeminskning (förrän gen inte fungerar som den ska förstås). Vad är värdeminskningen på en ny bil 25-50 kr/mil?

Lite tid/pengar får det kosta att fixa rost varje sommar.Bakluckans badkar och framdörrarnas nederkant är väst. Köpte 2k rostskydd på e-bay (Ludvig Lacke). För se hur bra det fungerar i sommar.
Personligen är det ett sånt projekt som får mig att ha något att planera och se fram emot i vintermörkret, som gör vintern roligare. I vinter kör jag X5 istället, en bil som klarat rosten bättre - finns ingen rost alls på den. Men till nästa vinter har jag nog sålt X5 och kör 540, känns lite overkill med X5.

Jag köpte min 540 touring för fem år sedan, svart med svart skinn och "all" utrustning för mindre pengar än jag tror den är värd nu eller åtminstone lika mycket om jag skulle sälja den - vilket jag inte tänker göra. Vad gör det att den drar 1.2 /mil när värdeminskningen är noll istället för 30 kr/mil och jag får en bil med 300 v8-hästar? Som dessutom är min, inte leasingbolagets?

Och personligen tycker jag det är roligare att ha en snygg, välutrustad e39, det känns mer speciellt nu när de är mycket ovanligare än e60/61/f10/11.

När jag tänker på hur billig den varit och hur användbar den är (kört mycket virke och byggmaterial till huset, plus vår stora glada vovve), så blir man ju glad.

Självklart ska den tas om hand. Den blir bara roligare och roligare att ha med åren. Frågan är hur långt den kan rulla? Bromsar, hjulupphängning etc är ju sånt man förnyar, men motor och låda går väl sönder till slut och blir dyra reparationer? Min har gått 30 700 och jag har klarat av reparation av släpskenorna (14000 kr). Om automaten skulle börja krångla, vilka renoverar sådana?
Jag hade gärna gjort mer men tillgången till garage sätter stopp det funkar inte att stå på gatan.
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Lasse:
Släpskenorna??
delorian: det är sant. Man behöver kontakt med någon bra som man kan lita på.

stugsittaren: släpskenorna är en konstruktionsmiss i V8:orna (M62, N62 och M5 S62) - man rationaliserade bort ett kugghjul för kamkedjestyrningen från föregångaren M60 (sannolikt för att spara en slant vid tillverkningen), men det har gjort det relativt vanligt att plasten i släpskenorna splittras, styrningen släpper och kedjan slamrar mot godset någonstans vid 25-30 000 mil. Mycket jobb att komma åt att byta, mycket som ska skruvas bort först. 20 timmars arbete på BMW.

Hade kugghjulet som finns i kamkedjans förgrening i "Y:et" på de äldre V8:orna fått sitta kvar, så hade det aldrig hänt. Jag har i varje fall aldrig hört talas om en M60 med skadad kamkedestyrning, däremot ett flertal M62/S62.

Det är svårt att veta hur en begagnad bil skötts tidigare, men det är ovanligt viktigt att oljan aldrig får gå låg, att man byter ofta i dessa motorer och håller koll på kamkedjespännaren för att undvika detta.
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Ib land hoppas man på att äldre pålitlig konstruktion fick ett uppsving igen. En bekant vill av den anledningen köpa en Dacia men det är att gå lite väl långt för medlemmar på detta forum antar jag.
pa
187
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Var faktiskt inne på en volvoåterförsäljare med min far en dag för att titta på en dacia, och jag kan säga att den kändes riktigt snålt ihopkommen.
Det märks att dom sparar pengar när dom tillverkas. Dörrhandtag i klen plast och knarrig inredning. Undrar om det ens var innerskärmar i hjulhusen.

Ursäkta offropic, men min poäng är; hellre en 15 år gammal e39a än en ny dacia.
Yes Pablo - ett tag när du snackade om Dacia tänkte jag att nu har det slagit runt? :) -- men jag förstår din poäng!

Jag är inte snobbig och skulle inte själv hacka på folk som väljer andra - tråkigare - märken. De har nog sina skäl, antingen är man inte intresserad av bilar eller så finns det andra skäl.

För två vntrar sedan ville inte min 540 starta när jag skulle till jobbet (batteriet har jag för mig). Det var -15 och en snäll granne lät mig låna deras Volvo 850 från typ 90 så jag kunde åka till jobbet. Plastig, tråkig, visst -- MEN, den startade!!! Bilar som startar och går i alla väder ska man aldrig hacka på! :)

Dock - själv - det är plastigheten, att det säger "PLÅIIIING" när man stänger dörren istället för ett dovt klick, att hela mysigheten i inredning saknas, och att det är 150 decibel i kupén när man kör 100 - som gör mig ointresserad. Det är bilar som inte satts ihop med ett hjärta (och hjärna) bakom : bara det är billigt.

När man börjar gräva i E39:an och gradvis börjar förstå hur sakerna fungerar (genom att man gör jobb själv), så inser man hur bra konstruktionen är, och hur logisk den är.

Det som är dåligt har delorian nämnt: rostskyddet är inget vidare. Elkablarna till bakluckan är inget vidare (men lätta att fixa). Vevhusventilationen på sexorna är inget vidare (men lätta att isolera för 40 kr med isolering från Jula).

Bilder på min:

Länk

Länk

Som synes är det manuella sportstolar i den. Egentligen hade den elstyrda komfortstolar original, men jag föredrar sportstolarna och de kom inte förrän -99 med elstyrning, och det är tyvärr inte samma kontakter. Jag har två elstyrda sportstolar extra, men det återstår att bygga specialkontakter för att få sladdarna att passa, i så fall.
Det syns inte på bilden, men domkraftsfästet VB är inte helt okej. Och det finns lite rost i underkant av två dörrar. Det är bara bubblor som syns, inget genomrostat, men jag tror jag måste byta plåten för att få det 100.

I vinter tänker jag även plocka av alla lister (shadowline) kring fönstren, och få dem lackade högglans-svarta.

16:9 med digital-TV, Bluetooth-streaming och iPhone ligger och väntar här hemma på att monteras. Svart innertak och glaslucka finns. Allt fungerar på den utom Webaston, som inte vill hoppa igång. Har en ny webasto liggande och planen är att få igång den i sommar till nästa vinter, när jag tänkte använda den, tillsammans med en OWL2 elektrisk värmare om el finns. Funderar också på att byta interiörlisterna till valnöt (virvelträ). Gillar kombinationen svart skinn och trä.

Tänkte också bygga in extra LED-belysning som marin849 gjort. Är ju sånt man kan ha vintern till att planera!
Jag har en Volvo 945 också som köpte som traktor för att vi skulle lasta och dessutom åka 100 mil tur och retur.
Köptes enbart för det och hade gått 36500 nu har den gått 40k mil och billig i drift är den.

Dock har e39 hamnat där också bildelar är så billigt på ebay och den är bränslesnål vilket gör att det kostar inte så mycket att serva den.
Man lämnar ju inte in den på bmw deras service är ju bara att kontrollera med brunögat och ta betalt typ.
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Lasse_SL500: "Överväg att limma istället för att svetsa." Är det sånt lim som Marin 849 pratar om ovan? "(Henkel Terostat 9120, Simson ISR 70-03 etc)"

Jag tänker framförallt på bakluckans badkar (under öppningsbara glasluckan). Finns det färdiga plåtbitar att sätta dit? Skulle vilja byta hela "rännan".
Eller är det bara att byta hela luckan när det inte går att rädda längre?

/j:o)nas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.