AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
63.366

Hyllning till E39

Sida 6 av 17
Peugeot 208 och e39 är helt olika segment av bilar, klart att man känner en skillnad.
märkligt att utväxlingen är så dålig på många små bilar.
ca
2.139
captainoats
530 E39 2001
tycker jag inte , snarare tvärtom.
Det visar att du lägger ner pengar och kärlek på bilen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den stora skräcken är ju när det inte finns några E39or kvar!!
Sa
448
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Min kära gamla E39 (523i) sålde jag för några månader sedan och en mer problemfri bil får man leta efter. 35 0000 mil på mätaren och inget annat än slitdelar är bytt.

MEN, tyvärr är inte karossen i samma paritet som mekaniken och den jävla rosten tog död på min stackars pärla. Därför ville jag helt enkelt inte ha den kvar. "SNYFT"

Det enda som jag har haft problem med är en massa givaren å en sprucken gummiplugg, föregående ägare bytte kamgivarna och även då vevaxelgivaren.

Men det är rosten knappt nåt på sidorna inget på huven, men under bakluckan, det går lixom inte att hejda.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Under bakluckan?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
marin849:

Säg inte så, börjar fundera på allvar nu om man skall inhandla en E39:a i "mintcondition" om det nu går att hitta någon längre och bevara det till kommande generationer.
Fram tills dess kan man söndags köra den endast fina sommardagar :)

BMW M-POWER
K2
348
K2
523i -97
Kanske är det så att de som håller sina gamla e39:or i "mint condition" tenderar att behålla dom? Endast infall av akut vansinne skulle få mig att sälja min pärla för de löjligt låga priser som erbjuds idag.

Att modellen skulle vara särskilt rostbenägen håller jag inte med om, snarare tvärtom. Den i särklass mest rostfria bilen jag ägt frånsett några små barnsjukdomar i bilens unga år som blev åtgärdat på garantin (som sig bör).
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
K2:

Ja, risken är väl stor att det är som du skriver att folk håller i dem men jag har svårt att se framför mig att det skulle krylla av massa E39:or i "mintcondis" som folk vägrar släppa.

Skulle det bli aktuellt för mig så skulle det i sådana fall bli någon av dem motorstarka alternativen som man tycker borde ha skötts bäst men dessvärre verkar det vara nästan tvärtom...

Finns hur mkt lik som helst M5, 540, 535,530.. Man tycker ju att dessa vagnar borde åtminstone ha skötts bäst.

Synd att man inte hade dem förutsättningarna man har nu för 10 år sedan så man kunde plocka ut en sprillans ny :)

BMW M-POWER
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


Nu känns det bra att äga en 540i/6 som har klarat sig bra från rost :)
ja dom rostar på bakluckan samt plåten under.
Vintertid så ska man spola av där varje gång man kört.
ca
2.139
captainoats
530 E39 2001
Jag tycker dom rostar ganska långsamt ändå.
min har inte mkt rost alls vad jag har märkt och då har jag åtgärdat lite av problemställena.

Mitt problem är att bilen börjar bli lite för liten nu med växande familj.
Har ångest över dagen jag behöver sälja, men den som köper den får iaf en välskött bil att ta över, har ägt den i 5-6 år nu.

Funderar på en Lexus RX400h, verkar vara en vettig bil för bra pengar.
Ka
991
Kahn-d
520da Touring -13
Har haft ner stötfångaren bak i dagarna på en till synes "rostfri" e39 för att förebygga rost i bakre hjulhusen vid stötfångarfästet. Kan rekommendera er att göra detta innan rosten blir synlig. På vår var det på god väg men har förhoppningsvis lyckat mota rosten så man kan hålla den fri från synlig rost i alla fall. Likadant med bakluckan där det kryper i kanterna där kablarna går in i bakluckan.

Mvh Martin
pe
117
pecklo
518i -86
Är inne på min andra e39:a och kan bara säga att jag haft nästan helt problemfritt bilägande senaste 5 åren. Vanlig service + 1 batteri på min nuvarande som jag haft i 2 år.

Den jag har nu är kanon, kommer nog inte sälja den på lååång tid. Precis gått 10k mil så den kommer vara fin länge till bara man vårdar den väl. Dock har den också fått första rostfläcken, liten bredvid regplåtsbelysningen men den är åtgärdad nu. Surt med rost på annars perfekt bil :(
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer Kahn-d! Bilder?

Väck med stötfångaren bak, så hittar man troligen begynnande rost i vecken på karossen som går in under/mellan i skarven och som man inte ser. Fram med punktblästern och riktig grundfärg innan det äter sig ut och blir ett helsike att skarva snyggt (lacka hela bakskärmen??).

delorian, förtydliga gärna "bakluckan samt plåten under?"
Jag känner väl till "nederkant av bakrutans ram där det alltid står/rinner vatten" och på motsvarande kant i plåten/hyllan på bakluckan där rutan och bakluckan möts, där rostar det gärna i kanterna. Speciellt för de som alltid smäller igen bakrutan helt i onödan så att plastlisterna skadar lacken.

Jag har tagit bort plastlisten där, samt kortat sidolisterna så att det är ca 3 mm öppning till plåten (bättre avrinning) och monterat skyddsfilm där plastlisterna (potentiellt) ligger mot plåten.

Ska ta väck sidoplasten o spruta på transparent torkande rostskyddsmedel också nu efter lackering av luckan så tycker jag det ska hålla sig ett tag.
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Funderar på om inte delorian menar e39 i sedan utförande? Där sitter det ju en plåt under luckan...
Ka
991
Kahn-d
520da Touring -13
Marin849: har inga bilder tyvärr...

Mvh Martin
st
701
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
316i Compact -97 (E36)
Rent papper på besiktningen idag- På en 12 år gammal bil som gått 28 kmil. E39 den sista bilen man kan göra en hel del själv på. Det kallar jag kvalitet. Håller kvar vid denna ett tag till (typ så länge den känns trygg att starta, köra och bromsa med). De e bara å glid runt å njut. Drar bara 0,78 liter bensin per mil på mätaren (säg 0,8 i verkligheten).
Instämmer i hyllningen -- det börjar bli kul att ha en riktigt snygg E39 nu när det inte finns så många, och det istället vimlar av halvrisiga E60.

Min har lite rost i dörrarnas nederkanter och i domkraftsfästet på ena sidan. Det ska åtgärdas i vinter så att det aldrig kommer tillbaks: ny plåt, epoxy och hetvax. Dessutom de obligatoriska bubblorna i bakskärmen ovanför stötfångaren.

Har också en ny 16:9 med digital-TV, iPhone och Bluetooth som ligger och väntar på att skruvas in. Samt en sportratt, men den lär visst trassla med airbagen.

540, brukar snitta kring 1.15 blandat, 0.8 långkörning. Helt OK för så kul, praktisk bil!
pa
187
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Har också fått små rostbubblor på bägge sidorna ovanför kofångaren bak. Irriterande och nästan lite ångestframkallande.
Ska ta ner kofångaren och se vad jag kan göra när jag hinner.
Ingen som har bilder på hur det ser ut så man kan förbereda sej mentalt?

I övrigt har den klarat sej väldigt bra från rost måste jag säga.
Bakluckan hade en liten bubbla när jag köpte sen som nu är ordnad.
Annars bra skick i plåten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.