Sida 5 av 17
|
|
---|---|
Köpte precis av en slump min andra E39, gick förbi en bilfirma som hade en lite vissen Touring till salu. Tänkte egentligen inte köpa någon bil, men kunde inte låta bli att ge den en chans och provköra den eftersom den inte var så rostig och hade rätt utrustning: Skinn, diesel, nav & automat. Det första som slog mig var känslan när jag satte mig bakom ratten och stängde dörren! Vilken kvalitetskänsla, trots över 30 000 mil på mätaren! Det var som att komma hem igen.. Råkade lägga ett skambud, som säljare godtog och sen var det klippt. Så nu har jag världens trevligaste bruksbil :) |
|
Grattis! Vilken årsmodell? |
|
En e39 fyller flera funktioner: Länk |
|
Hehe, based on a true story! Det är ju den effekten den har. Men, nu kom den faktiskt redan 1996, kan världen verkligen ha varit redo? Visst fanns det komfortabla långfärdsbilar som A6, E-klass och 960, men E39an är/var ju såååå mycket mer fulländad som helhet med exteriör/interiör, ergonomi, körglädje osv.Hir togs den emot egentligen? Jag var lite för ung då. M5 E39 måste ju varit en positiv chock. Synd att det inte såldes fler 540iM. Snygga fälgar i filmen för övrigt. |
|
Karl-Hilding |
Året 1996 blev E39, 523/528 vald till världens bästa bil av ett antal motortidningar. Inte bara tyska utan även alla de nordiska. Bl.a sades det att 523.ans motoreffekt kändes mer än 170 hk, vilket senare bekräftades av bla TV att den gav ca 188 hk. Jo, E39 hade sprungit om E-klasse och A6 med hästlängder! Volvo mfl nämndes inte. Kommer ihåg att jag satt bakom ratten på min parkerade 535 och läste detta. |
@KarlHilding Finns det några fler uppgifter på att så är fallet? 523,an känns som att den har lite extra knuff. men jag har mest trott att det är inbillning. Sällar mej till Hyllarna av E39. Jag tycker den är Vackert utformad, tidlös. Relativt lätt att meka med själv i dom flesta fall. "Med uppslagsverket AP som tilltugg för dom tjuriga fallen":) För min kropp har jag mycket svårt att hitta en bil som jag sitter lika bra i. Som en gammal favoritfåtölj, som att bli kramad av sin favoritnalle. Lätt att göra mer personlig då det mesta är lätt att byta och det finns mycket facelift grejor och annat för dom som inte redan har "fullsmetat" Rostproblemet har inte jag märkt av som något större problem, Häruppe så är vi inte lika saltdränkta som Ni söderut. Däremot tycker jag dom är för benägna att börja visa blemmor efter stenskott men är inte detta ett BMW problem i sej... Kort sagt en bil som gjord för mej som gillar att sköta om den själv.är lagom lång, som accepterar att det alltid finns vassare bilar, som inte Alltid måste vinna rödljusrace, har 200 mil till Autobahn:) Precis som hos kvinnor ligger Skönheten i Betraktarens Ögon, och i det är BMW E39 skönheten i mina. Får väl avsluta med att jag ofta funderar på att vänstra med en lång slank skönhet. BMW E38 Forry |
|
Har haft en V70 ett par dagar som hyrbi i jobbet, och visst är det trevligt med Bluetooth, nav och en riktig ljudanläggning. Men körmässigt? Nej. Styrningen är flummig, framvagnen är över hela vägbanan i moddet och motorn saknar spänst. På kvällarna när jag kör min 525 -03 kör jag bil på riktigt igen. Kan inte begripa att folk är så förtjusta i V70. |
|
Haft min nu i 10år och har aldrig varit sugen på E61, men nu när F10 dök upp så blev man sugen igen den är som e39 lika snygg med som utan M-paket. Min gamla pärla Länk |
|
Håller med om F10/11, riktigt snygga. Skulle kunna vara något, lite för dyra än |
|
Sportstolarna är ju så goa i e39 med. skönare än i e61 där inte nackstödet verkade gå att vinkla som i e39 samt att man sitter tajtare i stolen i e39. tittade på en e61 530i m-sport i går och provsatt men vill nog helst ha komfortstolar om det ska bli en e61. Länk |
|
Karl-Hilding |
Så rätt så! E60 med komfortstolar är 100%. Kan köra 30-40 mil utan att behöva känna att jag måste byta sittställning eller att jag måste ut och sträcka på ryggen! |
Fredrik e39, jag har både Bluetooth, Navi och (nåja) riktig ljudanläggning Hifi Pro DSP i min 540. Jag blir alltid lite gladare när jag sätter mig i bilen och drar iväg. Mycket praktiskt då jag har en 5-6 "avgångar" per dag via mitt yrke. Framåt eftermiddagen är man ett enda stort leende. Jag tycker e39 är en underbar bil. Osannolik "value for money" just nu faktiskt. Lättmekad och mycket praktiskt med den oändliga kunskap som finns här i världen kring denna modell. Jag utbringar en fredagsskål för e39! |
|
Det är alltid lika underbart att sätta sig i min 540i/6 och sväva ljudlöst fram i 150km/h efter att ha åkt i våran bullriga och stötiga saab från 2009. |
|
Personligen tycker jag att min E39 (530i) är den skönaste bilen jag har ägt. Relativt snål och väldigt bra komfort. Mycket bil för pengarna. Nu ligger den ute för försäljning eftersom jag har tänkt pröva på att vara bil-lös (bor numera rätt centralt) och det smärtar faktiskt lite! Samtidigt är det skönt att slippa bil och eventuella bekymmer om det skulle hända något med den :). |
|
köpte 523i-99.Har sina småfel,men går som en dröm |
|
Supersköna bilar. | |
Efter att ha kört 100 mil i en splitter ny hyrbil så är det dags att skriva några rader här. Det var en Peugeot 208 1.0 VTi med tre cylindrar och 68 hästar som fick bekänna färg på de portugisiska vägarna. Maken till tröttare modern bilmotor har jag aldrig varit med om. Den kändes mer som ett experiment i hur liten bensinmotor man kan stoppa i en bil. Duttade man på gasen så hostade och spottade den som en gammal Ford Fiesta som bara gick på tre cylindrar. Orkeslös under 2000 varv och vridet mattades av så tidigt att man undrade om det var avsiktligt för att man absolut inte ska växla sent. Förbrukningen landade på 0,65 l/mil, med mycket krypkörning. Bra, men den Honda civic som jag hade för några år sedan snittade 0,7 och var rena V12:an i jämförelse, i fråga om gångkultur och kraft. Kvalitetsintrycket på Peggan var ok från förarplats men så fort man lyfte på något i inredningen så märktes det hur burkig och simpel inredningen är. En hel del synlig plåt under tunn filt, flera ligor från den välstoppade e39:an. Två dörrlister, e39 har 4 eller 5. Så fortsatte det. Väl hemma framför ratten på e39:an kom den där hemtrevliga och robusta känslan direkt. Stängde dörren och njöt av det dova dunset. Inredningen kändes ädel och ombonad. Läder, trä och mysbelysning. Vred runt nyckeln och motorn kändes som den hade 100 cylindrar. Lade i första växeln och lådan kändes supertight och mekanisk. Motorljudet är väl avstämd hårdrocksymfoni. Slogs av hur fint bilen rullade på motorvägen sista biten hem. Nästan ljudlöst i 135 km/h. Det blir ett fortsatt nej tack till ny småbil för mig. Hellre lite skit under naglarna ibland än en bil utan själ med kraftig värdeminskning. |
|
Hade jag fått bestämma skulle Rishögen varit nominerad till Nobelpriset i litteratur! | |
Nej jag gillar min gamla e39 lika skarpt idag som när jag skaffade den för en oherrans massa år sedan. Minimalt med bekymmer, enorm körglädje och komfort varje dag. Tyst som få. Bensinförbrukningen på heta sommarvägar, aktiv och rask körning mestadels 90 & motorväg utan allt för mycket fartöverdrifter: 0.75 - 0.78 l/mil. Fantastisk bil. |
|
Håller med alla andra e39 äger än idag..Lite OT är man mindre Entusiast om man väljer att lacka om bruksbilen för att man gillar den skarpt och vill ha den i prima skick? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.