AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
63.364

Hyllning till E39

Sida 4 av 17
ca
2.139
captainoats
530 E39 2001
marin, menar du Skoda skylten ? :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Exakt :)
Dito captainoats, riktigt fin puts på din! Style 32 sitter fint på den.

Vad gäller att räkna hem det hela så tycker jag inte man kan jämföra en E39 med t ex en Toyota Aygo. Om man jämför med en bil med liknande komfort tror jag fortfarande att det är svårt att hitta något billigare med samma mysfaktor -- jag menar, de är ju så oförskämt billiga i inköp -- man får enormt mycket för pengarna anser jag.

Min gamla 528 går på 0.7 landsväg, även om Aygon går på 0.5 så är det för lite skillnad tycker jag. Men jag är ju lite "entusiast" också, jag *gillar* ju snygga, välputsade E39.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

E39an är inte tystare än E38an (har haft flera av varje)

Ang. vindbruset från framrutan så beror det på att det är mycket svårt att montera framrutan rätt, skall sitta nya distanser annars får man vindbrus.

Brorsan hade oflyt med stenskott och fick byta ruta 3 ggr på sin.
Första bytet och den var knäpptyst. andra bytet katastrof, vrålade från framrutan, tredje bytet rätt bra men inte perfekt.

Detta gäller i viss mån också E39 även om det inte är riktigt lika känsligt.

Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Reklamfilmer för E39:

Länk
Tack för kul filmer! Den första, med M5:an kör bredvid och filmar ett hastighetsrekord tycker jag är snitsig och humoristisk! Tiden går och saker förändras, men faktum är att det är ett tag sedan BMW var sådär KUL, lekfullt och friskt.

Det är mer diesel, tjänstebilar och besserwissers -- inte alls lika coolt som det var för tio år sedan.
ca
2.139
captainoats
530 E39 2001
Denna är ganska bra också.
Är en 540 med Style 32, 17 eller 18 " ?

Länk
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Av dom bmw bilar jag har ägt så slår ju E39orna det mesta i komfortväg och körglädje.
jag har ägt två E39or varav den första var en 530DA -02 med fullt M-sport och jag törs NÄSTAN påstå att den var totalt fullsmetad med all utrustning och "lull lull" som gick att få i en E39a.
den gick som ett skollat troll med kcrboxen och gick tyst och fint. väghållningen var imponerande med M-chassiet för att vara en så pass tung bil.
även komforten var lysande med dubbla rutor, sportstolar, dieselgången och automatlådan.
hade inga som helst problem med någon rost även fast den gått en bit över 20000 mil, visserligen var det en tysk import men jag tror att rostskyddet är betydligt bättre när man kommer över årsmodell 00-01 någonstans.
Idag äger jag en 528 touring från 97 med 21000 mil på mätaren.
maskinellt sett så är den ju klockren och komforten är ju heltklart jämförbar med en betydligt nyare volvo etc.
även inredningen finner jag väldigt fräsch med två olika nyanser av beige med blanksvarta listerna och beige skinnklädsel. känns helt klart som en betydligt mycket nyare bil än -97
det enda minus jag kan se med dom tidigare E39orna är just rosten, speciellt bakluckorna på touringmodellerna som även min är drabbad av. Annars är det inte så farligt tycker jag bara man sköter bilen rätt.
Originalutseendet med gamla lysen osv känns visserligen rätt gammalt och "gubbigt" men eftersom att det är en bruksbil så spelar det inte mig någon större roll och det går ju så klart att facelifta om man finner det värt pengarna det kostar om man ska ha original facelift lysen

Senast igår åkte jag i en 06ans E60 530D.
Visst den gick ruggigt bra med någon form av box eller chip eller vad han sa att det satt i och komforten var även den riktigt gedigen och utrustningen och tekniken kändes ju rejält mycket nyare än E39.
MEN visst kändes den en aning plastig och tråkig invändigt.. va ungefär som att sätta sig i vilken svenssonbil som helst på det sättet. Förstår inte riktigt hur BMW tänkte när dom designade inredningen..

det blev ett långt inlägg..
MEN för att vara en
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08

http://www.garaget.org/bmwlelle
Kan bara instämma med er att e39 är en fantastisk bil, har ägt tre nu 540im 523im och 525an nu. Snygg speciellt med M-paket, väghållning, roliga att köra, komfort i högsta klass, känns riktigt robust och gedigen, finns inte mer att önksa av en bil igentligen. Tycker inte riktigt samma känsla infinner sig när man sätter sig i en e61 även om jag är sugen ändå på en sådan nästa gång för dom är inte dumma alls de heller..
Bilder på mina e39or jag haft och den jag har nu: 525an Länk
523an Länk
540in Länk

Länk
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
E39 är klart den bästa bilen BMW byggt fram tills F10/F11 kom.
Den slår E39 klart. Men E60/E61 har jag inget för. Känns billig invändigt och ganska taskig design rakt igenom.
Jag gick från E39 till F11 och hoppade över E61.

Man känner igen sig från E39 lite i F11. Fast modernare :-)

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tänkte att jag skulle uppgradera min E39 525 -03 till en E60. Provade ett par olika, men känslan var varje gång: "Fan, det här är ju inte bättre än det jag har, bara dyrare". Så jag har bestämt att hoppa över E60.

Underbar bil, visst. Kompisen var stolt, hed precis hämtat sin nya V70 2,4. Vi tog en sväng. Jag kan ärligt inte fatta vurmen för volvo. Min E39 är på alla punkter utom möjligen bagageutrymmet (har sedan) en bättre bil. Och då skiljer det ändå en bilgeneration. Märkligt.

Visst, den har egenheter, och jag har precis bytt en rostig dörr, men det är i grunden en riktig kvalitetsbil.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har haft 540iAT -00, M5 -00, 523iAT -99 och nu en 525iAT -04. Den bästa bilen i detta gänget var M5an tätt följt av 523an.

Nuvarande 525 är jag lite småbesviken på, dels är den törstigare än 523an och dels känns den inte lika väl ihopskruvad. Tänker försöka kränga bort 525an och köpa mig en manuell 523i M-sport -99-00 nånting. Dessutom är de äldre bilarna betydligt billigare att försöka för mig (skiljer ca 6000 om året...)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Försäkra ska det givetvis stå...
ma
7.450
marin849
Den här reklamfilmen är underbar från start till slut! Musiken som gör det. "why float through life when you can drive" översätter jag som "Varför åka V70 när du kan köra BMW". :)

Länk

Vad som är otroligt är att denna bil lanserades 1995!!! 17 år!
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
E39:orna började rusa i prisvärdhet för ca 2 år sedan. Har haft två 520i, två 523:or och en 540. Karrossen och inredningen är underbara. Jag gillar mycket tystheten i kupén. Att dra på 4:ans växel i 540:n läänge var underbart. Bästa ljudet med 4:an i och 160 km/h på mätaren.

Man kollar på alternativa bilar och kommer alltid tillbaka till BMWn. Nu är E38:orna riktigt bra prisbild på med.

Känslan i E39:an var snarlik i pilotaspirerande 9000:n. Den hade sköna stolar och vacker instrumentering och trygg och trevlig gång. Även om E39:an vinner på fler punkter. SAAB 95:an var jag aldrig riktigt lika nöjd med.

Blir troligen en E38 750 eller E39 528 till vintern. :)
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Åkte en sväng i gårkväll - för att söva ett barn - och stod kvar en stund på uppfarten för att vara säker på att barnet var helt insomnat. När jag satt där så slog det mig hur elegant och genomtänkt utformad instrumentpanelen är på dessa bilar. Som förare får har man all relevant information riktad mot sig och sedan en elegant bågforme som ger en inbjudande plats till passageraren. Alltsammans flyter på ett nästan "seamless" sätt ihop med dörrarnas design. Det har inte slagit mig tidigare hur väl utformat allt detta är.
ma
7.450
marin849
Varje gång jag sätter mig i en annan bil där mittkonsolen inte är svagt vinklad känns det som den är vinklad bort från mig!
Min 540 är den roligaste bilen jag haft än så länge. Men skulle gärna vilja ha en M5 som sommarbil, hade min drömbil på gång (preciiiiis rätt färgkombo, årsmodell, utrustning osv), men någon köpte den i veckan framför näsan på mig i munkebäcksmotet... Kanske någon här?^^

Vet inte om det finns någon bil med mer stilren interiör än en välutrustad e39, fullständig harmoni uppstår när man sätter sig bakom ratten på rätt bil!

Även karosslinjerna är fantastiska!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E60/E61, efterföljaren, må vara modernare i sitt formspråk, men jag som är konservativ tycker bara den är hattig. har inte ens provat I-drive, men det känns tungjobbat bara jag tänker på det. I köket har jag en spis där jag via touchknappar måste 1: slå på hela spisen, 2: välja platta, 3: knappa pus eller minus tills rätt nivå nås. En gammal konventionell spis göres detta med en vridrörelse på en ratt. Det är så de mest frekvent använda kontrollerna i en bil skall funka. Vill f-n inte ha defrostern i någon tredje
stegs undermeny ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Anders: Det är precis vad tanken med Idrive är, det du använder mest finns reglage eller knappar till (Som Defrostern) men mer avancerade funktioner är dolda i menyer. Ett smart sätt att på ett enklare vis överskåda betydligt fler möjligheter än på tidigare 5-serie.

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.