AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
65.497

Hyllning till E39

Sida 16 av 17
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hej Ola,
Oj, tack för svar, missat detta.
Igår fick jag bilen till garaget.
Byter bränslefilter och går igenom bilen i övrigt.
På torsdag är det besiktning och sedan direkt till min rekond kompis, spåren av fem år i en lada ska bort.
Hm, 24t mil, regelbundet oljebyte efter 1t mil, har haft bilen sedan 2007 och den hade gått 10t vid köpet.

Kedja/glidskena, funderar.
Har sett att några byter kamkedjesträckare vilket löser allt enligt några men inget enligt andra :-)

Termostat, köper.
Kommer att byta några plastgrejer till kylsystemet.
Länk

Underbar bil, så glad över att jag inte sålde den.
När jag ställde in den i ladan för fem år sedan så var den bara gammal, nu är med i oldtimer sektionen av ETK.
Ikväll är det mer meck.

Mvh
Anders
Visa användare
ProPro-medlem
5.046
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte min på 20000 mil, bytte omedelbart kedjesträckaren, den gamla såg dock fin ut. Försiktig gubbkörning och oljebyten 1000-1500 mil.
Vid 27000 gick skenorna åt skogen.

Denna tråd: Länk

Exakt samma scenario för min svåger några år senare.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hej Ola,
Tack för länk+tips.
Jag ska bara köra med bilen över helgen, sen åker den in i ett annat garage :-)
Men shoppar loss på spännare samt lite annat.
Det verkar som att skenorna ska bytas snart, kanske tar i det till våren.
Klarlacksläpp på kofångare, det blir även lite lack+rostfix av en tröskel.
Det enkla men samtidigt lite tråkiga hade varit att köpa en annan+nya bil.

Mvh
Anders
Hej
Har en 1996 E39 528i som ska säljas. Får tyvärr väldigt jobbiga svar på annons. Antingen kompisar eller från skrotfirmor.
Bilen behöver bärgning pga kylaren ej ok.
Vill att en BMW-entusiast köper den.
Finns det någon i detta forum. Hör av er. Annons finns på blocket sedan sept 2021. Vi bor i Stockholm Segeltorp/Huddinge.
Bästa hälsningar
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Bytte alla filter+vätskor.
Fyllde däcken med luft.
Sanerade det värsta.
Besiktigade.
Gick inte igenom, höger bromsskiva slagit sig och höjdjustering på strålkastare.
Lämnade in hos en kamrat med rekondfirma, applåderade inte direkt men en dags puts, ser ut som ny.
Ska åtgärda felen och ombesiktiga.
Nu är den tyvärr avställd över vintern.
En helt underbar bil.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Men jag måste erkänna att humöret var inte på topp när jag hämtade ut bilen i ladan efter fem år.
Bilen hade sjunkit ihop bak, dammig trots överdrag och kändes lite "ledsen".
Kopplade in ett batteri, kompressorn till luftfjädringen gick igång, bilen reste på sig och mitt humör blev bättre.
Framför stod en SAAB 9000 cabrio (jodå, det finns minst en sådan) samt en Leyland Princess.
SAABen startade med den brittiska kvalitetsprodukten fick puttas, rätt fascinerande bil med en del speciella tekniska lösningar.
Med hjälp av dollys så fick jag bilen i rätt vinkel och sedan upp på en trailer för transport till mitt meck-garage.
Hade halv tank i bilen, funderade på om jag skulle tömma tanken men valde att fylla upp istället, bytte dock bränslefiltret.
Hade hört skräckhistorier om bilar som startats med gammal bensin och där hela insprutningssystemet kläggat ihop.
Lite lätt nervös när jag startade bilen för första gången på fem år, tände inte direkt då bränslefiltret var tomt.
Ville inte fylla garaget med avgaser, stängde av direkt.
Däcken var mindre fina så jag bytte till mina gamla men fullt godkända dubbdäck istället, det gav sedan möjligheter att testa bilens möjligheter till burnisar :-)
Den enda provkörningen var till bensinmacken för att kontrollera trycket i däcken, sedan direkt till bilprovningen, kändes att den stått stilla men efter bara några kilometer med driftsvarm motor och motionerade av bromsar kändes den hur bra som helst.
Till våren ska jag se till att kamkedja och glidskenor byts, har gjort det tidigare på en N43, det kan väl inte vara så svårt :-)
Passar även på att byta ut diverse plastdetaljer i kylsystemet samt till en annan termostat som Ola tipsade om.
Håller på ett byggprojekt och behöver dragkrok samt takräcke (har även en E46-cabrio), den här blir helt perfekt.
Min bilrekond kompis som sanerade den sade "varför håller du på med sånt här, du har ju råd?".
Svaret är egentligen inte enkelt, men kan sammanfattas med att moderna bilar lockar inte mig.
Nu börjar jag samla på mig delar, bl.a. ett nytt domkraftsfäste höger bak :-)
Visa användare
ProPro-medlem
5.046
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
En bild säger mer än tusen ord! Länk

Tack kära bil. Bästa jag någonsin haft.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vackert Ola! Hur långt har du kört av de 40 000 milen?
Du får aldrig skrota den där bilen :) hur mår den rostmässigt?
Eller skrota är väl lite drastiskt. Men inte sälja iaf :) vet inte hur skicket är nu.. körs den fortfarande varje dag?

Jag äger ingen e39 för tillfället och känner att jag saknar det. Testade e61 ett tag men facelift bensinsexorna är riktiga skitmotorer. Inget går upp mot en klassisk 528 eller 530 e39 :) dom bara går och går.
V8orna är det inget fel på heller men det börjar bli dyrt att köra v8.
Visa användare
ProPro-medlem
5.046
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kört den 21000 mil.
Den mår inte bra rostmässigt. snart hoppar nog shoppingluckan av då ramen knappt finns. Motorn går finfint, i samband med kamkedje och kamstyrningsbyte så byttes alla packningar i insug etc. Dett vid 27k.
Lådan spolades vid 25k men börjar rycka lite igen.

Körs sen några år bara på vintern och som extrabil ibland när N53:an står still..

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
3.977
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Önskar jag kunde vara lite mer som du Ola. Så många fina bilar man har haft och gjort sig av med dem bara för man vill ha en ny. Suck
Visa användare
ProPro-medlem
5.046
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
catch, ja jag försöker köra dem så länge det går. Sen har ju jag historiskt kört mina bilar hela dagarna i jobbet så då blir man fäst vid dem. Men jag tror det viktiga är att försöka var nöjd med det man har och inte snegla för mycket på vad andra har ;-)
Just den här bilen är extra speciell för mig då båda barnen i princip åkt i den hela sitt liv. alla semestrar etc. Oklart hur jag ska göra men jag besiktar den väl en gång till och hoppas på det bästa.,

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Härligt Ola! E39 är speciella! Har haft min i över 20 år och känner igen mig, en familjemedlem helt klart 😀
ni
83
nizzan
520ia sedan e39 -98
Håller med, en härlig bil! Min svensksålda E39 från 1998 har tyvärr rost i skärmkanterna bak. Därimot inredningen är nästan fräch fasten den rullat 21000mil.

ni
83
nizzan
520ia sedan e39 -98
Har en E39 1998 som jag renoverat bakvagnen på för 16000:- Polarna säger att man inte är klok.
Men skönare bil att färdas i finns inte!
Som pensonär är det kul att lägga pengar på den troligen sista bil jag kommer att äga.
Nu är det tyvärr rostlagning på skärmkanter samt lacksläpp på motorhuv kvar att ficksa.

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Underbart att läsa om E39.
ni
83
nizzan
520ia sedan e39 -98
Rostlagning behövs, kan någon tipsa om en verkstad som inte kräver en förmögenhet får bud på 10-12000kr.

Visa användare
421
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Har ägt en 540-E39, inget speciellt med den bilen, tråkig design också.
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nizzan, vad ska rostlagas? Vad har du bett om offert på? Rostlagning och lack?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.