AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.486

Hyllning till E39

Sida 1 av 17
ph
188
philip222
Volvo XC70 -15
Golf GTi -08
Har precis hämtat hem en 525 iA touring M-sport -03, vissa fel finns men inget som inte går att fixa. Dundrade hem 55 mil med en snitthastighet på 112km/tim. Helt makalös bil! Sitter skönt, motorn går helt friktionsfritt, tyst kaross och gedigen känsla rakt igenom, inte mycket vägljud och otrolig närhetskänsla med vägen. Jag satt med ett leende hela vägen och känner mig inte trött nu när jag är framme.
Tittade länge på E61, men nej, E39 är speciell på alla sätt.


Tack BMW för att ni gjorde denna modell.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Visst är E39an gedignare och rejälare än E6*, dock börjar dom kännas lite gamla om man jämför med en E6*, speciellt LCI.
Men största problemet med E39an är ju rosten och jag som har nolltolerans mot den varan har tyvärr ägt min sista E39a (den sista rycktes bort i förtid av en pundare i en Audi)

Även jag har ägt min sista pga rosten.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Den lilla rostbeläggning jag fått på min bil överspelas helt klart av komforten, körglädjen, designen samt det faktum att E39 är en av bilhistoriens bästa personbil!

prosperity is a mindset!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Nog är E39an en bra bil men att det skulle vara historiens bästa bil, nä skulle inte tro det. Dess storebror E38an är en bra mycket bättre bil, och sen finns det ju en del andra bilar än 90-tals bimmers ;)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det jobbiga med rosten är ju att den måste hållas efter direkt om man hittar något. Det verkar mest vara kosmetisk rost, men likväl riktigt uselt.
I övrigt underbarbil!
Jag torrkörde några E60 nyligen men kunde inte bli av med intrycket att hela bilen känns mycket billigare inuti?? Och så slog jag knät i mittpanelen.
e38 kan alldrig bli en bättre bil än e39a visst e dom fina men känns minst en generation äldre
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fast E38 kom två år tidigare och väldigt mycket på E38 och E39 är lika?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Öh, ok, tvärtom...
Jag blir väldigt förbannad när jag ser att min Volvo 940 från 96 har bättre rostskydd än min e39 från 98.

Men å andra sidan så har jag inte planerat att köra e39 hela livet ut heller.
Jag tycker E39 är bra entusiastbilar, även om de har brister -- de är ju gamla bilar? Men de kräver viss ompyssling för att må bra i våra vintrar, tänker på problem med rost i kittskarvar.

Det är svårt att hitta mer bil för pengarna, man åker säkert och billigt om man ser totalekonomiskt, värdefall etc.

Det finns också, åtminstone i välutrustade ex, en "känsla" av hög kvalitet i inredningen. Det är ombonat med den svängda panelen, det oranga ljuset, skinn och trä. Jag fick låna en Volvo en dag i vintras, och även om den var rostfri och en bra bil på sitt sätt, så herregud vad billig och plastig den kändes i inredningen! Noll känsla.

En risig E39 är inte kul, men det är ingen risig bil. Med rätt puts och hjul är de stiliga, något jag personligen inte tycker E6* är. Instrumentpanelen och kvalitetskänslan i inredningen är sämre i E6*, dock har de jättefina stolar!!

Jag har två E39, men nästan inga rostproblem. Kanske beroende på att jag plockat isär, blästrat och lackat om bilarna och bytt allt som varit tråkigt, baklucka, backspegelglas, strålkastare etc. Det finns gott om delar både på skrot och på ebay.de. Den rost som finns fyra år senare är några små bubblor i dörrarnas nederkant och en liten bubbla i bakre hjulhuskanten. Vi har vovve och villa (som jag renoverat) så bilen - Touring - har verkligen använts för att köra delar, virke och vovve - det har den klarat bra. Med en rejäl inredningstvätt - en Kärcher 4002 - så är den nästan som ny i inredningen.

Jag vet inte säkert, men kan tänka mig att svensksålda bilar har bättre rostskydd från början, medan bilar som först rullat i Tyskland några år har sämre rostskydd? Där nere finns ju inte alls den här polarisen och saltlaken som våra politiker envisas med att skapa.

Hittar man ett hyfsat ex och ser till att göra vid ytrosten och tycker om att tvätta och hålla bilen ren så har man ett ovanligt billigt, snyggt och problemfritt bilägande. Har svårt att tänka mig hur jag skulle kunna åka billigare och bättre än i min E39?

Oavsett vilken bil jag har skulle jag aldrig kunna tänka mig att inte tvätta och ha en snygg och fräsch bil. E39an är kul att tvätta, E38an ännu roligare. E38 är som E39, fast mer av allt, större, lyxigare. Dock ruggigt lika i nästan allt.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Jag måste stämma in i hyllningssången. Bestämde mig förra året för att jag inte ska tvingas byta bil pga rost så det blev rostlagning och rostskyddsbehandling. Eftersom det knappt är någon värdeminskning på bilarna längre kan man lägga ganska mycket pengar på att byta delar och laga rost men ändå åka billigare än i den enklaste tjänstebil.
Instämmer även jag i lovsången.

Har ägt två E39, en 523 och en 528. Båda bilarna var extremt sköna att köra och åka. Billiga delar, lättskruvat. Väldigt prisvärda vagnar.
Tyvärr var det ganska mycket som krånglade på den ena. Den andra gick dock som en klocka under de två år jag hade den.

Sen var det såklart rosten...
Den första jag hade var en svensksåld som vid köpet var 6,5år gammal. Under första året hittade jag rost i baklucka, tanklocksholken, samt tre dörrar. Mycket trist!

Men som sagt,det är löjligt mycket bil man får för pengarna!
Stämmer in i lovsången men min börjar bli gammal nu, fortfarande underbar men med ålderskrämpor!
Inte mycket rost på min, endast 3 fläckar på bagageluckat och en bakom höger bakhjul. Har lagats provisoriskt denna gången, lackade om de områdena för ett år sen men det kommer tebaks direkt.
Och jag märker ju att det skulle behövas en framvagnsrenovering, nya dämpare bak etc.
e39 var väl framröstad som världens bästa serietillverkade sedan i 5 eller 6 år i rad där i slutet av 90-talet början 2000 har jag för mig, och det märks :-)
När den är varm och man ligger utanför tätort och drar mellan 80-130 på kurviga vägar är den fortfarande oslagbar, och på långresa, underbart!
Jag vill inte byta, men snart blir man nog tvungen då det inte är värt att lägga pengarna på reparationer, värdet är ju i princip nere på noll för de tidiga e39orna.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Kan inte säga annat än att man får oehört mycket bil för pengarna(E39)
Dock ställer jag av bilen inför varje vinter, så "skonar" jag den ifrån en hel del vinter påfrestningar, samt rosten...
Så vill man ha bilen i såfint skick så möjligt kanske man skall överväga avställning vintertid, och köra en skrot bilen under saltsäsongen..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jag är E39 puritan ! det är helt enkelt den sista BMW'n :-)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är ju på vintern man kan ha riktigt roligt med den, pga den välbalansen så går det så fint att sladda.

Det ville jag göra med min gamla e34a och skulle vilja göra med e39an men jag bor i lägenhet utan garage så...
ma
51
masken71
328i cab -95
M3 -02
525iatM -04
Själv är jag inte mycket för att sladda på vintern. Har både bilar med och utan antisladd och vilken skillnad det är. Håller med om att E38 och E39 är otroligt vackra att titta på framförallt med M paketet på. Jag tycker även att bilar utan M chassie känns lite sunkiga och mjuk om man svänger lite väl.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Håller med om att utan m paketet kan det vara lite sådär ibland i svängarna.
Men jag tycker sedanen ser bättre ut utan m paket, medans touringen ser bättre ut med.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ut o schladda det kan man göra med PV:n !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.