AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 105.115 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-16 08:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin, offtopic men helt sjukt sammanträffande, jag ska byta den pumpen på min 540 idag. Genererar felkod och står still. Köpte en beggad på ebay för 50 dollar.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-11-16 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
PJ
jag har själv köpt en sånt motorvärmare från tyskland och det står att att vid -15 grader ska den vara mellan 15-20 minuter inkopplat

alex           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2012-11-17 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad är fördelen OWL mot DEFA, endast pris? Är sugen på en sådan värmare till bilarna i min signatur. Går det att installera?           IP: ...[.240.36]
Antal inlägg10.954 st
Postad/Inlagd2012-11-17 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Elsäkerhetsverket har utfärdat försäljningsförbud i Sverige för OWL-värmaren: [LÄNK]

---
Motorvärmare saknar skydd mot vatten

Motorvärmaren klarar in de krav som finns för skydd mot inträngande vatten. Om ett felfall uppstår i motorvärmaren så kan den börja brinna. Motorvärmaren ska klara av ett förväntat felfall. Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningförbud.

Interna ledningar är för klent tilltagna och jordanslutning till fordonets kaross saknas. Bruksanvisning på det svenska språket saknades.

Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter och återförsäljare. Du som konsument kan istället vända dig till inköpsstället för reklamation.
---


Tidigare såldes den hos conrad.se, men de har slutat. Dock finns den fortfarande på conrad.de och conrad.co.uk, så Conrad verkar inte ta så allvarligt på det.

Tror ni att med "skydd mot intängande vatten" avses elanslutningen, som är ett vanligt apparatintag som inte är ordenligt avtätat?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!           IP: ...[135.141]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-17 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hoppsan. Bra info ErikW
Jag har silikonat rejält runt anslutningen och sen är ju pumpen i mitt fall kopplad till fordonets jord via Defakabeln. På 540 sitter värmaren bakom motorn högt upp och där är torrt och fint. På 530 sitter den lite mer oskyddad men ingen fara tycker jag. Jag kör på ett tag till men kör max 1,5-2h.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-11-20 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
olaO
varför har du din motorvärmare så länge ?
jag ska montera min motorvärmare om några dagar och är inte räd att det brinner jag har Jordfelsbrytare i min carport           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-20 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
puiu; 1,5-2h behöver jag för att kupevärmaren ska få gå och värma bilen. De går ju på samma timer. Annars räcker ca 45 minuter för att motorn ska bli varm. Detta vid ca 0 grader utetemp. Det tar nog betydligt längre tid vid riktigt låga temperaturer.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg10.954 st
Postad/Inlagd2012-11-20 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Puiu: 15-20 minuter vid -15C låter väldigt lite, varifrån har du fått de uppgifterna?

Jag har monterat en OWL-1 i min 325:a, jag har gjort en del mätningar och 60-70 minuter verkar vara en lagom inkopplingstid. Efter det avtar ökningen i vattentempen.

Jag har tätat anslutningen med silikon, vatten (och senare korrosion) i anslutningen är en uppenbar brandfara. Jag har också jordat karossen, via Defa-anslutningen.
En jordfelsbrytare kan inte detektera om metall-blecken i kontaktstyckena blir korroderade och får ökad resistans, så täta den ordentligt!

Här är en annan tysk handlare som säljer samma värmare under namnet Hot Frog: [LÄNK]
Här finns också bra bilder på de reservdelar som finns att köpa: [LÄNK]

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!           IP: ...[135.141]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-21 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Tittar man på de bilderna som postades tidigare i tråden, så undrar jag hur en jordfelsbrytare hade kunnat hindra det tillbudet? [LÄNK]

          IP: ...[.232.54]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-11-21 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
hej .här kommer en länk.[LÄNK]           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-11-22 10:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Finns det någon information om var den är tillverkad och vilka standarder den uppfyller? (CE-märket är lätt att klistra på, men kan vara svårare att förklara innebörden av...)           IP: ...[7.142.7]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-22 11:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
puiu, 15-20 min i -15 är helt orimligt. Jag ska göra tester när det blir kallt, jag lovar att återkomma.           IP: ...[.143.25]
Antal inlägg3.659 st
Postad/Inlagd2012-11-22 13:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Med risken att bli påhoppad så ställer jag frågan,,
Hur törs ni montera denna i bilen och plugga i starkström.
Säkert många som har bilen parkerad intill huset där familjen sover sött när värmaren hoppar igång.
Är väl en sak om bilen går upp i rök (och du ev inte får ett öre)men tänk på att en brand sprider sig snabbt.

Har själv stor respekt för el och jag personligen skulle aldrig tänka tanken på att montera denna värmare,,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii [LÄNK]           IP: ...[1.226.8]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-22 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Jag tror att detta är tillverkaren i Kina: [LÄNK]

Sedan modifierar antagligen tyskarna (eller fabriken i kina) med olika termostater och hur pumpen går. Det finns även en norrman som importerar dessa och modifierar dom.

CE verkar vara ett skämt om man läser på Elsäkerhetsverket [LÄNK]. Man kan tro att alla CE-märkta produkter är testade av en myndighet, men så verkar det inte vara:

"När tillverkaren har säkerställt att produkten uppfyller kraven i de relevanta direktiven samt upprättat en teknisk dokumentation och en EG-försäkran kan produkten CE-märkas."

Om jag tolkar det hela rätt så räcker det att tillverkaren garanterar att den uppfyller kraven för CE märkning, och gör en EG försäkran som skall finnas tillhands ifall t ex elsäkerhetsverket begär att få ta del av den.

"Tillverkaren måste göra ett antal kontroller för att utvärdera och säkerställa att produkten överensstämmer med de relevanta EU-direktiven. Genom att anbringa CE-märkningen på produkten, upprätta den tekniska dokumentationen och EG försäkran om överensstämmelse deklarerar tillverkaren, som ensam ansvarig, produktens överensstämmelse med relevant lagstiftning och bekräftar att de nödvändiga bedömningarna har gjorts. Den tekniska dokumentationen ger information om bedömningen av produktens överensstämmelse med relevanta krav och även för riskbedömningen"

Produkterna testas alltså inte av någon myndighet innan dom CE-märks.
Tillverkaren skall alltså testa sin egen produkt.

Det är ingen vild gissning att fabriker borta i asien kanske ser lite igenom fingrarna med detta för att spara lite pengar och få sälja sina produkter inom EU...           IP: ...[.31.114]
Antal inlägg350 st
Postad/Inlagd2012-11-22 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
VW UP! -14
@trucker
Konstruktionen skiljer sig inte mycket från en kaffekokare; plastbehållare, värmeelement, termostat. En sådan kan också paja, men en jordfelsbrytare hade med 99% säkerhet räddat ovan brunna pump.           IP: ...[69.0.52]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-22 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Jag kanske har missuppfattat en jordfelsbrytares funktion.

Men kan någon förklara hur ett överhettat värme-element i värmaren kan förhindras med en jordfelsbrytare?           IP: ...[.31.114]
Antal inlägg350 st
Postad/Inlagd2012-11-22 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
VW UP! -14
Jordfelsbrytaren slår ifrån om skillnaden i strömmarna genom fas resp nolledare överstiger märkvärdet, typiskt 30mA eller så.
Sannolikt har pumpen stannat och skulle i ovan nämnda 99% av fallen orsaka en felström (läckström) som löst ut brytaren.           IP: ...[69.0.52]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-22 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Men varför skulle det bli en läckström bara för att pumpen stannar menar jag?           IP: ...[.31.114]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-11-22 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Tja vad ska man säga?
Har kollat i weemans länk och tydligen hänvisar man till IEC 60335-1 (vilket Defa också gör förövrigt) Tyvärr är det bara en allmän spec för hushållsmaskiner. Defa hänvisar dock till ytterligare ett par specar också (som jag tyvärr inte kommer åt) Sedan har ju inte Defa några rörliga delar i sina värmare heller.
Håller nog med "trucker" är jag rädd...           IP: ...[7.142.7]
Antal inlägg350 st
Postad/Inlagd2012-11-22 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
VW UP! -14
@weeeman
Ponera att pumpen stannat pga något som fastnat i den. Värmeelementet påverkas inte. Däremot fortsätter den växelströmsmatade statorn som om inget hänt. Dock med ett motstånd som en stillastående rotor utgör. Det kan vara en spole, kondensator eller någon IC som får hantera last den inte beräknats för. En överbelastad elektrisk komponent brinner förr eller senare upp. Om detta sker efter 1 sekund, 1 minut eller 1 timme beror helt på dimensioneringen. Detta leder till kortslutning, strömspik eller statisk urladdning: läckström.           IP: ...[69.0.52]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 530d  -12
Pris: 200.000:-

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99
Pris: 95.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen