|
Inlagd av |
Fråga |
2.310 st
2012-11-06 18:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X5 4,4 -01
|
[LÄNK] Tyvärr den enda länken jag sparat. Men det var på utländska forum har jag för mig.
IP: ...[.35.198] |
22 st
2012-11-12 16:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iA-00
|
Hej på er alla bmwnissar.
Har skaffat mig en bmw540 på äldre dar:-)import så naturligtvis ingen motorvärmare.
Fick haveri på en slang från värmepaketet i helgen,så efter att kollat i denna tråden så tänkte jag sätta in en sådan här,[LÄNK] ringde idag,men tyvär så hadde dom ingen hemma,ev om en vecka eller två..så jag undrar om nån här kan tipsa om en likvärdig,som man kan köpa i sverige?
Mvh//jonsered IP: ...[222.202] |
4.740 st
2012-11-12 17:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Varför från Sverige? Köp på nedan länk snabbt och säkert. Finns både 80 och 60 graders variant.
[LÄNK]
IP: ...[.36.172] |
122 st
2012-11-12 23:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 730d -10 BMW 540i Touring -01 Manuell BMW 530d Touring -01 Automat BMW 325ti -02 Automat Lancia A112 Abarth -85 (2st)
|
Jag har också en M62:a jag vill ha uppvärmd ordentligt. Har DEFA:s kontaktvärmare monterade och de är bara slöseri med pengar.
Funderar på en slangvärmare, men vill inte ha plastvärmarna som verkar kunna ha en tendens att brinna upp, om man läser igenom tråden. Så det kommer inte vara på fråga alls.
DEFA har slangsvärmare i metall och som har överhettningsskydd, så den skulle passa bra, så slipper jag dessutom köpa in mig i ett nytt system.
Är det någon som har erfarenhet av slangvärmare monterade på en M62TU?
Gärna med DEFA:s slangvärmare. Placering, utrymme och funktion skulle vara intressant att få belyst.
Tack på förhand.
---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 IP: ...[.168.68] |
4.740 st
2012-11-13 18:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Keyman, tendens att brinna upp var väl att ta i. Jag har verkligen försökt Googla på detta men finner inget.
Självklart läskigt om det händer men det känns som det är väldigt ovanligt.
Vore kul om MrShining kunde återkomma och berätta hur den var monterad, om det fanns jordfelsbrytare etc.
IP: ...[.36.172] |
60 st
2012-11-13 20:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
|
Jaha! nu har min OWLHeizer pajat redan efter två användningar! förstår inte vad som har hänt!? kopplade in den på jobbet och när jag skulle åka därifrån såg jag att säkringen på p-plats uttaget hade gått, när jag testade hemma så gick kupévärmaren men inte motorvärmaren. När den gick så hörde man lite skrammel och jag trodde att det var normalt, att det är så det ska låta! Va kan ha hänt? den står upprätt som precis som det står på den....va jobbigt! :-( IP: ...[.171.86] |
4.740 st
2012-11-13 20:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
mgorgis, har du kört bilen rejält varm och med full värme innan du kopplade in den första gången? Annars är risken att den går torr. Hur många watt är din kupevärmare på? Var bilen varm när du kom hem och testade? Vilken modell av OWL har du? IP: ...[.36.172] |
60 st
2012-11-13 20:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
|
Nej bilen hade stått hela natten ca +7°C när jag testade den i ca 15-20min
Vet faktiskt ej hur många watt kupévärmaren har. Ja jag körde ju hem från jobbet (ca 20min) och kopplade in den när jag kom hem o testade bara några sekunder, såg att kupévärmaren gick men inte motorvärmaren. Det är en sån här [LÄNK]
Hur kan den gå torr när det är alltid vätska i slangarna? och även om den har gått torr, den borde ju ha någon säkring eller automatisk avstängning tycker man. IP: ...[.171.86] |
4.740 st
2012-11-13 21:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Ok jag tänkte mig scenariot så här:
Säkringen på din stolpe har löst ut pga för hög effekt säg total 2100w med motor och kupevärmare många stolpar har 6A säkringar och då blir detta för hög effekt.
När du kommer hem går ju inte värmaren då kylvattnet redan är varmt och den inbyggda termostaten inte kommer starta pumpen. Därför förblir den tyst. Detta är min teori. Prova igen och lyssna när bilen kallnat.
Det där med att gå torr, det jag menar är att om man kör pumpen direkt efter montering utan att köra bilen så är risken att det inte finns vatten i slangarna, det rinner ju ut lite vid montering. Kör man systemen så vet man ju att det finns vatten. Jag gjorde den missen på min 530 och då löste autosäkringen i pumpen ut efter 5-10 sek. Efter det jag kört bilen så blev det bra.
IP: ...[.36.172] |
60 st
2012-11-13 21:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
|
Jag hoppas att du har rätt olaO angående säkringen och att värmaren inte gick för bilen är varm, jag väntar ett par timmar sen provar jag igen o sen ska jag kolla effekten på kupévärmaren också. Jag testade den först när jag hade kört runt länge (eftersom kablaget hade jag inte fixat än). Håll tummarna för mig :-)
Men är det normalt att den låter så den hörs ordentligt? IP: ...[.171.86] |
4.740 st
2012-11-13 22:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Mina surrar och puttrar lite. IP: ...[.36.172] |
60 st
2012-11-13 22:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
|
hur ska jag kunna tacka dig! du räddade min dag mannen, kopplade in den nu och den snurrar igen så det var precis som du sa! kupevärmaren är på 1350W @ -25C står det men det blir riktigt varm! kanske nergradera till en svagare kupevärmare istället....tusen tack än en gång :-) IP: ...[.171.86] |
5 st
2012-11-14 17:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520i Touring -02
|
Hej igen
Min värmare satt monterad på slang nummer 5 som går från nedre anslutningen på vattenventilen till under insuget på motorn och flödes riktningen var så att den tryckte varmvatten in till motorn. Då värmde den ju upp vattnet i värmepaketet och motorn samtidigt.
[LÄNK]
Som jag skrev tidigare så fanns det inte jordfelsbrytare på den stolpen jag stod på just den dagen. IP: ...[9.27.16] |
4.740 st
2012-11-14 18:25
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
MrShining, det är motsatt flödesriktning mot när bilen är igång men den borde ju inte börja brinna ändå.
Jag mailade lite med tysken som jag köpte värmaren av, han undrade om du har kvar eller kan kolla modellnummer och tillverkare på den? IP: ...[.36.172] |
5 st
2012-11-14 18:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520i Touring -02
|
Det borde ju inte ha spelat någon roll att den har fått jobba i motsatt flödesriktning. Och jag har aldrig kört motorvärmare och motorn igång samtidigt så den har inte behövt "kämpa" emot motorns vattenpump.
Jag har tyvärr inte kvar värmaren då jag slängde iväg den illa kvickt då den luktade nå hemsk illa..
Jag ska kika i min mail om jag hittar beställningsbekräftelsen på min värmare och se vilket modellnummer den hade, Min var iallafall 75c varianten med tillvalet att cirkulationspumpen skulle gå konstant. IP: ...[9.28.19] |
2.614 st
2012-11-14 19:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
730d-2016 X2 M-Sport xDrive20d Maserati QP Sport GTS Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS
|
Funderar på att koppla in OWL-värmare till min 745d. Om jag fattat det rätt så ska den kopplas till slang nr 9. [LÄNK] Vilken värmare ska jag ha? Funderar på OWL typ 2 med 60C [LÄNK] Ska man ha en "vanlig" pump eller med konstant cirkulation?
Mvh. Patric, BMWCS #4598
IP: ...[.201.98] |
4.740 st
2012-11-15 09:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
PJ, den positionen borde bli bra. Jag har i ena bilen en värmare med lägre temp och i den andra med högre och konstant cirkulering. Den senare är väldigt effektiv, men igentligen onödigt effektiv. Det man vill åt är ju en varmstart. Då räcker 60 grads varianten. I alla fall på bensinare, diesel vet jag inget om egentligen. En fördel med högre värmetal och konstant cirkulation är att motorn värms upp snabbare och på så sätt kan man ju korta driftstiden. Å andra sidan när det blir riktigt kallt så vill man kanske köra kupevärmaren i ett antal timmar och då känns den kraftigare lite onödig som samtidigt står och nöter. MrShinings som brann var en sån med med högre värmetal och med ständig cirkulation. Med bakgrund till detta så skulle jag köpa 60 graders varianten utan ständig cirkulation om jag handlade idag. Tyvärr finns det några på eBay där det står 60 grader på produkten men när man får hem den så är det bara 50 grader i specen. Jag rekomenderar denna säljare:
[LÄNK] IP: ...[.36.172] |
2.614 st
2012-11-15 23:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
730d-2016 X2 M-Sport xDrive20d Maserati QP Sport GTS Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS
|
Tack för svaret! Men varför skulle varianten utan ständig cirkulation vara bättre ur brand synpunkt? Avser att köra värmaren ca 2h på morgonen ihop med en kupévärmare och tror som du på 60-graders varianten, men frågan är om inte ständig cirkulation är bättre när det gäller en så pass "stor" motor?
Mvh. Patric, BMWCS #4598
IP: ...[.201.98] |
4.740 st
2012-11-15 23:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Tänkte att om den får "vila" lite mer utan ständig cirkulation så håller den längre och på så sätt blir säkrare. Ren amatörgissning alltså. IP: ...[.36.172] |
7.444 st
2012-11-16 08:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Är det någon som skruvat isär värmaren och har sett vad det vad det är för typ av motor/pump?
BMWs originalpump som jag använder är en sån utan axel. Impellern drivs magnetiskt av en elektroniskt styrd spole på andra sidan en vägg. Dvs ingen axel, ingen axelgenomföring som kan läcka eller slits och impellern slits väl knappt heller. Det finns alltså ingen möjlighet till läckage.
Först tänkte jag köpa en extra sån som reservdel o koppla in men verkstadskillen sa "vi har aldrig bytt nån". Jag lär väl ha lagt på driftstid motsvarande 30000 mils körning på den nu. :) IP: ...[59.8.71] |
|