AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 105.113 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-06 18:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
[LÄNK] Tyvärr den enda länken jag sparat. Men det var på utländska forum har jag för mig.
          IP: ...[.35.198]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2012-11-12 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iA-00
Hej på er alla bmwnissar.
Har skaffat mig en bmw540 på äldre dar:-)import så naturligtvis ingen motorvärmare.
Fick haveri på en slang från värmepaketet i helgen,så efter att kollat i denna tråden så tänkte jag sätta in en sådan här,[LÄNK] ringde idag,men tyvär så hadde dom ingen hemma,ev om en vecka eller två..så jag undrar om nån här kan tipsa om en likvärdig,som man kan köpa i sverige?

Mvh//jonsered           IP: ...[222.202]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-12 17:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Varför från Sverige? Köp på nedan länk snabbt och säkert. Finns både 80 och 60 graders variant.

[LÄNK]

          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2012-11-12 23:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Jag har också en M62:a jag vill ha uppvärmd ordentligt. Har DEFA:s kontaktvärmare monterade och de är bara slöseri med pengar.

Funderar på en slangvärmare, men vill inte ha plastvärmarna som verkar kunna ha en tendens att brinna upp, om man läser igenom tråden. Så det kommer inte vara på fråga alls.
DEFA har slangsvärmare i metall och som har överhettningsskydd, så den skulle passa bra, så slipper jag dessutom köpa in mig i ett nytt system.

Är det någon som har erfarenhet av slangvärmare monterade på en M62TU?
Gärna med DEFA:s slangvärmare. Placering, utrymme och funktion skulle vara intressant att få belyst.

Tack på förhand.

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963           IP: ...[.168.68]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-13 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Keyman, tendens att brinna upp var väl att ta i. Jag har verkligen försökt Googla på detta men finner inget.
Självklart läskigt om det händer men det känns som det är väldigt ovanligt.
Vore kul om MrShining kunde återkomma och berätta hur den var monterad, om det fanns jordfelsbrytare etc.

          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-13 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
Jaha! nu har min OWLHeizer pajat redan efter två användningar! förstår inte vad som har hänt!? kopplade in den på jobbet och när jag skulle åka därifrån såg jag att säkringen på p-plats uttaget hade gått, när jag testade hemma så gick kupévärmaren men inte motorvärmaren. När den gick så hörde man lite skrammel och jag trodde att det var normalt, att det är så det ska låta! Va kan ha hänt? den står upprätt som precis som det står på den....va jobbigt! :-(           IP: ...[.171.86]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-13 20:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
mgorgis, har du kört bilen rejält varm och med full värme innan du kopplade in den första gången? Annars är risken att den går torr. Hur många watt är din kupevärmare på? Var bilen varm när du kom hem och testade? Vilken modell av OWL har du?           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-13 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
Nej bilen hade stått hela natten ca +7°C när jag testade den i ca 15-20min
Vet faktiskt ej hur många watt kupévärmaren har. Ja jag körde ju hem från jobbet (ca 20min) och kopplade in den när jag kom hem o testade bara några sekunder, såg att kupévärmaren gick men inte motorvärmaren. Det är en sån här [LÄNK]

Hur kan den gå torr när det är alltid vätska i slangarna? och även om den har gått torr, den borde ju ha någon säkring eller automatisk avstängning tycker man.           IP: ...[.171.86]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-13 21:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok jag tänkte mig scenariot så här:
Säkringen på din stolpe har löst ut pga för hög effekt säg total 2100w med motor och kupevärmare många stolpar har 6A säkringar och då blir detta för hög effekt.
När du kommer hem går ju inte värmaren då kylvattnet redan är varmt och den inbyggda termostaten inte kommer starta pumpen. Därför förblir den tyst. Detta är min teori. Prova igen och lyssna när bilen kallnat.

Det där med att gå torr, det jag menar är att om man kör pumpen direkt efter montering utan att köra bilen så är risken att det inte finns vatten i slangarna, det rinner ju ut lite vid montering. Kör man systemen så vet man ju att det finns vatten. Jag gjorde den missen på min 530 och då löste autosäkringen i pumpen ut efter 5-10 sek. Efter det jag kört bilen så blev det bra.
          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-13 21:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
Jag hoppas att du har rätt olaO angående säkringen och att värmaren inte gick för bilen är varm, jag väntar ett par timmar sen provar jag igen o sen ska jag kolla effekten på kupévärmaren också. Jag testade den först när jag hade kört runt länge (eftersom kablaget hade jag inte fixat än). Håll tummarna för mig :-)
Men är det normalt att den låter så den hörs ordentligt?           IP: ...[.171.86]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-13 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Mina surrar och puttrar lite.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-13 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
hur ska jag kunna tacka dig! du räddade min dag mannen, kopplade in den nu och den snurrar igen så det var precis som du sa! kupevärmaren är på 1350W @ -25C står det men det blir riktigt varm! kanske nergradera till en svagare kupevärmare istället....tusen tack än en gång :-)           IP: ...[.171.86]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2012-11-14 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i Touring -02
Hej igen

Min värmare satt monterad på slang nummer 5 som går från nedre anslutningen på vattenventilen till under insuget på motorn och flödes riktningen var så att den tryckte varmvatten in till motorn. Då värmde den ju upp vattnet i värmepaketet och motorn samtidigt.
[LÄNK]

Som jag skrev tidigare så fanns det inte jordfelsbrytare på den stolpen jag stod på just den dagen.           IP: ...[9.27.16]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-14 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
MrShining, det är motsatt flödesriktning mot när bilen är igång men den borde ju inte börja brinna ändå.
Jag mailade lite med tysken som jag köpte värmaren av, han undrade om du har kvar eller kan kolla modellnummer och tillverkare på den?           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2012-11-14 18:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i Touring -02
Det borde ju inte ha spelat någon roll att den har fått jobba i motsatt flödesriktning. Och jag har aldrig kört motorvärmare och motorn igång samtidigt så den har inte behövt "kämpa" emot motorns vattenpump.
Jag har tyvärr inte kvar värmaren då jag slängde iväg den illa kvickt då den luktade nå hemsk illa..
Jag ska kika i min mail om jag hittar beställningsbekräftelsen på min värmare och se vilket modellnummer den hade, Min var iallafall 75c varianten med tillvalet att cirkulationspumpen skulle gå konstant.           IP: ...[9.28.19]
Antal inlägg2.613 st
Postad/Inlagd2012-11-14 19:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS
Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS

Funderar på att koppla in OWL-värmare till min 745d. Om jag fattat det rätt så ska den kopplas till slang nr 9. [LÄNK] Vilken värmare ska jag ha? Funderar på OWL typ 2 med 60C [LÄNK] Ska man ha en "vanlig" pump eller med konstant cirkulation?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
          IP: ...[.201.98]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-15 09:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
PJ, den positionen borde bli bra. Jag har i ena bilen en värmare med lägre temp och i den andra med högre och konstant cirkulering. Den senare är väldigt effektiv, men igentligen onödigt effektiv. Det man vill åt är ju en varmstart. Då räcker 60 grads varianten. I alla fall på bensinare, diesel vet jag inget om egentligen. En fördel med högre värmetal och konstant cirkulation är att motorn värms upp snabbare och på så sätt kan man ju korta driftstiden. Å andra sidan när det blir riktigt kallt så vill man kanske köra kupevärmaren i ett antal timmar och då känns den kraftigare lite onödig som samtidigt står och nöter. MrShinings som brann var en sån med med högre värmetal och med ständig cirkulation. Med bakgrund till detta så skulle jag köpa 60 graders varianten utan ständig cirkulation om jag handlade idag. Tyvärr finns det några på eBay där det står 60 grader på produkten men när man får hem den så är det bara 50 grader i specen. Jag rekomenderar denna säljare:
[LÄNK]           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg2.613 st
Postad/Inlagd2012-11-15 23:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS
Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS

Tack för svaret! Men varför skulle varianten utan ständig cirkulation vara bättre ur brand synpunkt? Avser att köra värmaren ca 2h på morgonen ihop med en kupévärmare och tror som du på 60-graders varianten, men frågan är om inte ständig cirkulation är bättre när det gäller en så pass "stor" motor?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
          IP: ...[.201.98]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2012-11-15 23:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tänkte att om den får "vila" lite mer utan ständig cirkulation så håller den längre och på så sätt blir säkrare. Ren amatörgissning alltså.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-11-16 08:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Är det någon som skruvat isär värmaren och har sett vad det vad det är för typ av motor/pump?
BMWs originalpump som jag använder är en sån utan axel. Impellern drivs magnetiskt av en elektroniskt styrd spole på andra sidan en vägg. Dvs ingen axel, ingen axelgenomföring som kan läcka eller slits och impellern slits väl knappt heller. Det finns alltså ingen möjlighet till läckage.

Först tänkte jag köpa en extra sån som reservdel o koppla in men verkstadskillen sa "vi har aldrig bytt nån". Jag lär väl ha lagt på driftstid motsvarande 30000 mils körning på den nu. :)           IP: ...[59.8.71]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 530d  -12
Pris: 200.000:-

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99
Pris: 95.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen