AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 104.571 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-29 12:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Klistra bara in, se till att ha med [LÄNK] framför           IP: ...[.68.161]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-11-04 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dat -06
523i -97
633csi -77
Nu har jag kopplat in kupéuttag och motorvärmaren med inbyggd cirkulationspump. Backade ut bilen från garaget och anslöt motorvärmarsladden. Ute var det dock inte så kallt, någon minusgrad på kvällen. På morgonen tittade jag ut genom fönstret och såg att våra andra bilar hade lite snö på sig, men inte BMW`n.
Jag gick ut för att starta upp bilen för att se om värmaren fungerat,hade ej haft på cupevärmaren. Det var härligt att känna att det kom varmluft från direkt bilen startat . Värmen sprider sig även lite till automatlådan vilket är en bra bonus. Så håller den bara bra så vill jag påstå att den effektivaste motorvärmaren jag haft. Tackar för alla tips jag fått. Har tagit bilder under installationen, om någon skulle vara intresserad.

          IP: ...[.156.86]
Antal inlägg4.625 st
Postad/Inlagd2012-11-04 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Moertling kul att det gick bra!
Lägg upp bilderna på typ photobucket eller någon liknande site så kan man få se bilderna!           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-11-04 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Kul! Men du hade väl inte värmaren ansluten hela natten!?           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2012-11-05 10:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i Touring -02
Vill varna alla er som har eller funderar på att köpa en sån här tysk slangvärmare med cirkulationspump.. Igår var min bil oerhört nära att brinna på men som tur var så var det någon som hade sett att det kom rök från under motorhuven och hade dragit ur motorvärmarsladden och ringt brandkåren.
Jag kom till bilen precis efter att brandkåren kom så dom slapp bryta upp motorhuven och härja.

Min värmare var ganska precis ett år gammal och har inte misshandlats eller används onödigt mycket eller liknande. Misstänker att det är termostaten eller cirkulationspumpen som har gett upp och sen låtit värmespiralen gå på fullt ös...

Så nu är en calix kontakt värmare beställd, Men hellre lever jag med att den är mycket sämre än att bilen kan brinna upp helt plötsligt!
Som sagt jag hade en grym tur! Hade inte den här killen sett röken så hade garanterat bilen fattat eld så småningom. Nu klarade jag mig med att bilen luktar bränt och illa under i motorrummet och lite grann inne i kupén men det försvinner allt eftersom.

Här har ni några bilder på eländet:
[IMG][LÄNK]
[IMG][LÄNK]           IP: ...[105.206]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2012-11-05 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i Touring -02
Blev nått fel med bilderna men provar igen
[LÄNK]
[LÄNK]           IP: ...[105.206]
Antal inlägg132 st
Postad/Inlagd2012-11-05 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d M-sport F11 -11
Då blir det kontaktvärmare för min del också. Den är i metall så den brinner ju inte.           IP: ...[131.138]
Antal inlägg350 st
Postad/Inlagd2012-11-05 14:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
VW UP! -14
Den där pumpen såg inte kul ut, men frågan som uppstår är om den har gått torr? Även om både pump och termostat pajar så ska den i normalfallet vara vattenfylld och självcirkulationen hålla den vid liv. En felaktigt monterad pump där det fria flödet förhindras kommer naturligtvis att överhettas ganska fort.
Hur har den varit monterad MrShining? Har du bilder på det?           IP: ...[69.0.52]
Antal inlägg4.625 st
Postad/Inlagd2012-11-05 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ajdå, jag som har den i båda bilarna ;-)
MrShining, var på motorn var den monterad och åt vilket håll? Fanns jordfelsbrytare på eluttaget?
Vilket värmetal har den? Finns ju lite olika.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-11-05 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dat -06
523i -97
633csi -77
Ja,marin849 den var i hela natten. Men det var för att jag glömde dra ut sladden. Ska dit med timern nu när det är vinter igen. Och olaO, jag är inget vidare med datorer, men ska ta hjälp av grabben min att fixa in lite bilder vid tillfälle. Oroväckande med MrShinings värmare. Men jag har sett både defa och calix förgreningar och anslutningar som varit sönder smälta och halv brunna. Annars bra med ett varningens ord. Min kompis kollade upp värmarna eftersom han tänkte bli återförsäljare för dom, men det visade sig att dom inte var godkända i Sverige enligt el-säkerhetsverket. Detta p.g.a att det fanns risk att vatten kunde läka in i cirkulationspumpen. Men i Tyskland så är dom tydligen ce-godkända men ej här. Så till alla! Denna värmare monteras in på eget ansvar, vet ej vad som gäller försäkringsmässigt

          IP: ...[.156.86]
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2012-11-05 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i Touring -02
Hej

Jag ska försöka fixa en bild på vars värmaren satt monterad imorgon, Det var en 70 eller 75*C modell med tillvalet att cirkulationspumpen skulle gå konstant istället för att den slå av och på samtidigt som värmespiralen.
Den borde inte ha gått torr då jag vet att det har funnits tillräckligt med kylarvätska i systemet.
Jag tror inte att självcirkulationen räcker till eftersom värmaren är på hela 1270W eller runt 1000w om man mäter den riktiga förbrukningen, Det är VÄLDIGT mycket värme som ska transporteras bort från den lilla värmaren.
Jag läste här nånstans att det inte fungerar med vanliga självcirkulerande slangvärmare på det här bilarna så det var därför jag köpte just den här typen med inbyggd pump från första början.

Det fanns ingen jordfelsbrytare i den motorvärmar stolpen som jag stod på just då och jag kan tillägga att säkringen 6a inte hade löst ut.

Som sagt jag försöker fixa bilder på vars den var monterad åt er imorgon.           IP: ...[105.206]
Antal inlägg4.625 st
Postad/Inlagd2012-11-05 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Moertling det finns ju en som säljer denna i Sverige?

[LÄNK]           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-11-05 23:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Självcirkulationen räcker knappast.
Jag har som jag nog skrivit tidigare en Defa 411723 (1500W 80C ingen pump), i dagsläget hade jag köpt en 411730 (2000W 60C). Den är av metall så det som brinner upp lär vara värmespiralen isf. Den har också överhettningsskydd "2 two-phase thermal fuses". Dessa fungerar, det vet jag som hade värmaren i samtidigt som tändning på och värme av = värmeventilerna stängda = noll cirkulation. Det kokade fint i värmaren under huven tills det sa klick o värmaren slog ifrån.
Bubblade en del i expansionskärlet när jag körde runt kylvätskan med bilens originalpump före motorstart. :)

Att vätska rinner in i pumpen känns ju mest som synd för pumpen då jordfelsbrytaren (krav!!!) rimligen upptäcker det?

Däremot om det inte finns något överhettningsskydd är ju ett problem! Man kan ju kringgå det genom att montera värmaren i serie med två överhettningsskydd man köper löst och monterar ett t,ex. direkt ovanför värmaren och ett bak nånstans på värmaren med värmeledande pasta där det blir varmt om värmaren går torr.

          IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-05 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
Hej alla, nu har jag fått hem motorvärmaren men jag är väldigt osäker på hur jag ska koppla den, till vilken slang och vilken riktning, har en E61 och dem enda slangar jag kan identifiera är dem tjocka som går till o från kylaren, alla andra smala går ju kors o tvärs och jag blir inte klok på hur det är egentligen. Uppskattar verkligen all hjälp, jag har köpt en sån [LINK][LÄNK]           IP: ...[.171.86]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-11-06 05:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dat -06
523i -97
633csi -77
olaO,jag har sett den där, men det står inte att den är godkänd....           IP: ...[.156.86]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-06 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Det var ju tråkigt, men då den är helt i plast finns det ju inga marginaler ifall det blir något fel...

Har även sett trådar på andra forum om incidenter där dessa värmare har varit nära att brinna upp.

Men det finns andra modeller från andra tillverkare som är i aluminium t ex, som borde vara mer tåliga mot en eventuell överhettning.           IP: ...[.88.195]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-11-06 16:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Denna ser vettigare ut [LÄNK]           IP: ...[.88.195]
Antal inlägg4.625 st
Postad/Inlagd2012-11-06 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
weeman; Ja den såg jag men valde bort den då den dels inte får plats i 540:n bakom motorn(tror jag) och sen att effekten är så pass hög så att jag inte hade kunnat köra kupevärmare samtidigt på mitt uttag. Annars är den nog grymt effektiv. Går med lätthet att montera på M54.

Du får gärna länka till de du läst om haverier på värmaren, jag hittar ingenting när jag googlar.

          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2012-11-06 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330d -00
Jag har 2000w varianten monterad på min bil sedan 1 år tillbaka och den har fungerat väldigt bra. Det är dock den andra av 2000w modellen som sitter monterad, eftersom den första kortslöts på grund av att jag troligtvis inte luftat systemet korrekt efter monteringen. Som tur var löste jordfelsbrytaren och inget mer hände att slangvärmaren gick sönder.

En sak som jag funderat på angående CE-märkningen, är om den är CE-märkt i Europa eller i Kina där den troligtvis är tillverkad. För om jag inte missminner mig så måste produkten uppfylla direktiv för europeiska standarder och frågan är ifall märkningen verkligen gäller i Europa.           IP: ...[134.184]
Antal inlägg4.625 st
Postad/Inlagd2012-11-06 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin849 överhettningskydd finns i min. Jag var lite väl sugen att testa den och kopplade i den utan att ha kört bilen ordentligt varm och cirkulerat kylvätskan. Den gick i ca 10 sek sen klickade det i den och den la av. Den var då troligtvis helt torr.           IP: ...[.36.172]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 340i  -17
Pris: 269.900:-

BMW Z3  -98
Pris: 139.000:-

BMW 530xd Lci  -07
Pris: 29.000:-

BMW 316 Ti  -01
Pris: 15.000:-

BMW 540iA  -00
Pris: 33.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen