AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 106.735 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-12 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Kupevärmen tar värme från motorns kylvätska och pumpar in den varma kylvätskan genom ett värmeelement som värmer luften till kupen. Så när motorn (och därmed dess kylvätska) är varm kan man få varm luft in i bilen.

Motorvärmaren som diskuteras består av en cirkulationspump och en "doppvärmare" (elslinga typ som i en vattenkokare) ihopbyggda till en enhet.

Man installerar den på en av slangarna mellan motorn och kupevärmeelementet. När motorvärmaren får ström startar både pumpen och elslingan. Det är det som är poängen. Kylvätskan cirkuleras som om motorn vore igång samtidigt som den värms, därmed värms både själva motorblocket upp jämnt och fint (kylvätskan cirkulerar i motorn) och även den kylvätska som inte är i motorn (i slangar, i kupevärmeelementet).

När du startar motorn är alltså allting jämnt och fint uppvärmt och du får varm luft direkt. Inte riktigt lika het som den kan bli när motorn är fullt uppvärmd men likväl varm och definivt inga minusgrader som det blir utan värmare!

Mao ska du enbart ge ström till värmaren ca en timme (beror på utetemperatur) innan du ska använda bilen, t.ex. med en timer.

Kabeln till värmaren får INTE placeras där det strålar mycket värme, t.ex. bredvid avgasröret. Då smälter den förstås. Man kan dra den längs sidan av motorrummet, längs torpedväggen fram till värmaren etc, beroende på vilken sida man sätter strömintaget i fronten.

Det är knappast ett diagnosuttag monterat i fronten på din bil. :) Antagligen har du motorvärmare och/eller kupevärmar uttag monterat.

Den här värmaren pratar inte med bilen och kan inte styras med iDrive. När den får ström värmer den, annars inte. Om du sätter en timer i vägguttaget som startar kl 7 kan du ju rent teoretiskt programmera iDrive att starta fläkten kl 8 om det går att programmera så. Jag rekommenderar det dock inte eftersom kupevärmesystemet är så kraftfullt att du kommer "dra ur" värmen ur motorn så att den börjar svalna, även om motorvärmaren är inkopplad.

Det bästa för bil plånbok och miljö anser jag är att använda motorvärmaren så att motorn blir runt 45 grader varm (det blir då ingen kallstart!) , sopa av ev snö och sen starta och åka iväg efter 10 sek(japp) när defrostern tagit bort ev. is på framrutan.
          IP: ...[111.220]
Antal inlägg70 st
Postad/Inlagd2012-10-13 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d -09
125d -12
Hej. Ni som beställt värmaren från tyskland owl-heizer, hur lång tid tog det att få den levererad?           IP: ...[67.21.7]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-10-13 23:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
joke, 4-5 dagar tog det för mig.

Jag har idag monterat motor och kupevärmare på min 530.
Skarvade elkabeln till pumpen med en Defa kabel, lödde ihop skyddade med krympslang och bäddade in i silicon. Skyddade även kabeln med ett hölje. På detta sätt kunde jag sätta splitten i motorrummet och bara dra in en kabel i elektronikboxen för vidare färd ner mot kupevärmaren. Intaget i bilen sker höger fram där det finns gott om plats.
Nu har jag monterat detta kit på följande bilar:
E39 540
E39 530
E46 325

så om någon har funderingar kring monteringen och kabeldragningen på dessa modeller är ni varmt välkomna!

Bilder på e39 530 monteringen på nedan länk:
[LÄNK]           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg205 st
Postad/Inlagd2012-10-17 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iM -02
Hej Hopp.

Även jag har investerat i sådan har värmare, men jag är lite tveksam till vilken slang det är som jag ska koppla in mig på.
Hittar ingen bra skiss på min M54 motor som jag har i min 530-01.

Kan någon guida mig till vilken det är? Tack på förhand.

Mvh Berggren           IP: ...[.245.42]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-17 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
OlaO, är jag trög eller varför får jag bara upp små bilder?           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-10-17 22:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
ChristoferB, om du tittar på förarsidan i motorutrymmet så ser du tre slangar gå ut från torpedväggen. Den vänstra sett om du står framför bilen är returen. Någonstans på denna ska du montera värmaren. På min 530 monterade jag den precis bakom luftburken. Börja med att ta bort luftburk så ser du tydligt var som är lämpligt att sätta den. Öppna kylarlocket innan du skär i slangarna så blir det mindre spill av kylarvätska.

marin, vet inte om jag förstår vad du menar men klicka på en liten bild så blir den större?           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg205 st
Postad/Inlagd2012-10-18 00:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iM -02
olaO: Jag had emina misstankar om att det var den slangen man skulle koppla in sig på men kunde inte riktigt få fram det på de bilder som ni lagt upp eller på de skisser som finns på tex Realoem.

En annan fråga, skyddslangen som du drog 220V kabeln i, vart fick du tag på den? Är den armerad precis om Defa´s originalslang eller har du bara tagit "vanlig" slang och använt som skyddshölje?



Mvh ChristoferB           IP: ...[.245.42]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-10-18 09:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
ChristoferB, nä det är bara ett plasthölje, köpte det på Jula bland elartiklarna. Bara som lite skydd plus att det gick ihop bra med Defa-kabeln rent utseendemässigt. Hade du tänkt skarva med Defa-kabeln? En klart snyggare lösning tycker jag än den jag gjorde på 540:n med uttaget i elektronikboxen. Ångrar mig lite där men nu får det sitta.
Jag kan tillägga att jag la en liten silikonsträng på 220 anslutningen nere vid pumpen också för att skydda lite extra.
Jag håller med dig om att skisserna inte riktigt stämmer riktigt med verkligheten men lokaliserar man bara returen så är det ju lungt.           IP: ...[191.209]
Antal inlägg205 st
Postad/Inlagd2012-10-18 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iM -02
olaO: Ja, jag tänkte skarva 220kabeln direkt ihop med Defakabeln för att få en så snygg och skarv som möjligt.
Hade velat få tag i armerad skyddsslang liknande den som Defa har på sina sladdar för att få det till att se så original ut som möjligt.

Får se om det blir några bilder på monteringen och kablaget när jag sätter dit det. Kanske är det någon som får lite inspiration av det som vi håller på med.

Det är skönt att se att de värmer såpass bra som de gör. Måste vara gott med varm motor när man kommer ut på morgonen :-)



Mvh ChristoferB           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-10-18 11:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
ChristoferB: Jag tror många blir inspirerade, över 900(!) views på bilderna på min 540 installation :-)
Det är ju en hyfsat enkel installation och man spar ju en del på att göra jobbet själv. Det har kostat mig ca 2700 per bil inkl kupevärmare och cirkulationspump. På 540:n gick det åt en halvmeter extra Defa-kabel att skarva med då dragningen blir lite längre. Sedan 3-4 timmars jobb per bil i mycket lungt tempo.
Det är mycket skönt med varm motor på morgonen, framförallt känns det väldigt bra att köra varmstart på V8:an. Tror jag spar mycket slitage med detta. Tänker köra värmaren året runt.           IP: ...[9.227.8]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-18 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Åkte tidigt imorse, kolsvart kyligt och regnigt. Fort ut till bilen, i med nyckeln o vips öser det in varm go luft samtidigt som jag blir extra varm av att se tempmätaren hoppa förbi det blåa fältet. ;)           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-10-25 10:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
marin849, hur/var kommer du åt den inbyggda elpumpen? (Din lösning med Defa alu-värmare känns trots allt mer trygg...)           IP: ...[.142.17]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-25 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har ett system som heter Defa Smartstart (fullt med buggar men det fungerar) där man kan ställa önskad starttid mm med en fjärrkontroll.
Jag har klippt av kablarna mellan IHKA (klimatstyrenheten, den med A
-knapparna på) och pumpen, sen har jag lagt ett växlande relä där.
När Smartstart-enheten ger +12V ut till 230V-reläet (Defa) som startar värmeelementet växlar också reläet så att den inbyggda pumpen direktmatas med 12V.
Pumpen matas i serie med en diod och en diod över reläet på båda sidor så att inget kan hända med elektroniken.
Jag har också en laddare som alltid laddar batteriet när 230V sladden är ansluten i fronten, därför gör det inget att pumpen tar ca 1A från 12V när värmaren är igång.

Jag kan starta antingen oriiginalskitvärmaren, 1500W-värmaren eller båda.
Eftersom jag inte har någon bensinvärmare har jag nyttjat Smartstarts funktion för bensinvärmare så att jag med fjärrkontrollen kan starta kupefläkten (aktivera klimatstyrenheten), på sommaren om jag vill vädra och på vintern om jag vill defrosta rutan innan jag går ut till bilen (motorvärmaren har ju då värmt kylvätskan till över 45 grader).           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-10-25 22:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Intressant!
Mer frågor: När bryter termostaten i Defa-värmaren och varför valde du 1500 W och inte 2000?           IP: ...[.226.25]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-25 22:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, valde ett ganska högt värde på termostaten (minns ej), syftet är ju att bara starta den lagom mycket i förväg med Smartstarten.

Tror jag tänkte att jag precis skulle klara mig i ett 6A-uttag om jag tog 1500W, den ger väl typ 1400W i verkligheten, beror på vad man har för spänning i uttaget också. Om man alltid har 10A skulle jag ta 2000W och korta tiden motsvarande.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-10-25 23:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
En (dum) fråga till: Hur tar man reda på om man har elektrisk vattenpump till kliman? (Har en E70 diesel utan dieselvärmare)           IP: ...[.226.25]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-26 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Kolla på realoem, eller kör bilen varm, kör sedan in i ett tyst garage, på med tändningen (starta ej) och fläkten på låg hastighet. Sätt temp på lägsta, öka till högsta temp o lyssna (öppen dörr eller medhjälpare) om du hör pumpen starta.           IP: ...[111.220]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-10-27 23:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Ok det är alltså för att kolla om jag har sk "restvärme"(?) Det är jag 99.9 % säket på att jag har eftersom jag lyckas slå på fläkt (och värme) då motorn är avstängd.           IP: ...[.226.32]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-10-28 00:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Fick inte med denna i förra inlägget: Vågar man utgå ifrån att det är 19 mm ID på slangen från värmepaketet i "alla" BMW?           IP: ...[.226.32]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-10-29 12:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
ny här, hur lägger man inte länkar? :)           IP: ...[3.203.8]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen