AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 105.892 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-04 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Som jag ser det så blir 7 utmärkt! Om jag förstår skissen rätt så är sjuan "ut" från motorn och då tar ju uppvärmningen av motorn teoretiskt sett längre tid men i praktiken är det nog en marginell skillnad.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2012-10-04 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -09
Verkar som 7:an går från omkopplingsventilen till vattenpump/kylare. Tror nog jag siktar på slang 1 ändå.
Åt vilket håll skulle ni sätta värmaren? så att flödet går till motorn först, eller till värmepaketet? vilket är den normala flödesriktningen? På något sätt känns det bättre att följa den flödesriktningen som utrustningen är designad för..

mvh
AVFC           IP: ...[193.182]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-04 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Egentligen spelar det ju ingen roll var i kedjan du sätter pumpen, du kommer pumpa runt vattnet i en "cirkel" ändå. Jag tycker därför att monteringsvänligheten ska få väga tungt i beslutet var du sätter pumpen. Däremot tycker jag du ska sätta den så att den pumpar i den normala riktningen.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2012-10-06 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -09
hej igen, kopplade in den igår och testkörde idag - fungerar perfekt!
Körde värmaren 30 min och startade sen bilen och fick varmluft i kupén direkt.

Tack alla experter/kunninga för tips och support!

mvh
AVFC           IP: ...[.192.17]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-06 18:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kul AVFC! En sak jag glömde nämna var att jag har inte fått full funktion på värmaren förren jag kört bilen riktigt varm och använt kupevärmen rejält en gång efter installationen. Tror att det "fyllt upp" systemet så att säga.
Helt enkelt är mitt råd till er som monterar denna är att montera, kör bilen rejält varm, låt den kallna, fyll på kylarvätska om det behövs. Det är tydligen så att värmaren kan gå sönder om man torrkör den. Var med och monterade en värmare på en e46 M54 idag. Det blev mycket bra.

/Ola           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg62 st
Postad/Inlagd2012-10-06 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tror värmarna som sitter på olje tråget är bäst för motorn . Ska man ha värme i kupen kan man ha en kupevärmare .           IP: ...[192.207]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-06 19:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
MrH, självklart är det så att vill man ha värme i kupen så har man kupevärmare. Motorvärmare har man för att öka livslängden på motorn och förbättra bränsleekonomin. Däremot så måste jag säga att min erfarenhet av kontaktvärmare är att de har mycket låg verkningsgrad. På min 530 har jag sådan och trots att jag ibland kört hela natten så går det knappt att känna på motorn att värmaren varit ikopplad. På min 540 har jag nu värmare med cirkulation och kylvätskan håller drygt 60 grader efter ca tre timmars gång. Resten av motorn inklusive oljetråg är ju i det läget allt annat än kallt. Känner man med handen framför njurarna så är det ljummet där!
Detta är min erfarenhet, men jag är nyfiken på varför du tycker kontaktvärmare på oljetråget är bättre?
          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-06 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Det undrar jag med.
Kylvätskevärmare som pumpar runt kylvätskan värmer upp motorn överallt, jämt o fint, faktiskt är även oljan varmare efter en timme med en sån "riktig? värmare än efter tre timmar med kontaktvärmare. Toppen blir ju också varm, bränslet behöver inte fettas på o fastnar inte längs väggarna. Sparar både motor(olja) katalysatorer.           IP: ...[170.222]
Antal inlägg62 st
Postad/Inlagd2012-10-06 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
En värmare som sitter på tråget värmer oljan . Därför får man bättre smörjegenskaper direkt .           IP: ...[192.207]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-06 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Fast nu sitter den ju inte på tråget utan på blocket, i nederkant strax ovanför tråget. Skulle man bara värma tråget kyls ju oljan ner direkt när den börjar pumpas runt i motorn.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-10-07 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dat -06
523i -97
633csi -77
Skall montera motorvärmare på min 535d -06 och den med inbyggd cirkulationspump verkar vara vettigast. Någon som monterat i samma bil modell som min?. Några bra tips eller värt att veta som kan vara till hjälp mottages tacksamt.

          IP: ...[.156.86]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-08 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Moertling, verkar vara samma system som AVFC:s bil. I alla fall enligt nedan sprängskiss som jag tror stämmer mot din bil.
Monteras på nr 1 som bäst med 7 och 5 som reserverver. Som jag sagt tidigare så låt det praktiska avgöra.

Lycka till!

[LÄNK]
          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2012-10-08 19:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -09
Jepp! slang 7 är den som sitter bäst till, garanterat i nivå under expansionskärlet vilket är bra så du minimerar risken för en luftbubbla i pumpen. Vid slang 1 tycker jag det är för trångt samt att den då kommer att sitta för nära motorn - risk för negativa strålningseffekter?
Följ olaO,s råd ovan med att köra systemet ordentligt, fylla på vätska, köra bilen varm efter installationen m.m så du inte bränner upp pumpen.

Någon som har ett bra tips på hur man tar in en "intagskabel"? tänkte ta en defa sladd och skarva in i motorvärmarens supply kabel.

mvh
AVFC

          IP: ...[.192.17]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-10-08 23:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dat -06
523i -97
633csi -77
Ja, olaO det ser likadant ut i bilen som i länken. Tackar för tipsen, skall beställa en pump från Tyskland inom närmaste veckan. Ska bli kul och testa något nytt som får upp temperaturen i motorn ordentligt, nu när kylan närmar sig ;)

          IP: ...[.156.86]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-09 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Moertling, beställ från nedan länk om du vill ha 75 gradarn. De på eBay jobbar med lite lägre temp.
Den cirkulerar vattnet hela tiden trots att önskad temperatur är uppnådd och det är ju ett plus tycker jag.
Det gör inte den 50 gradaren jag beställde från eBay.

[LÄNK]
          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-09 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har nu monterat ett riktigt intag och dragit in för kupevärmare.
För att slippa skarva 220 kablar i motorrummet så la jag spliten och ett uttag för värmaren i elektronikboxen. Bra eller dåligt? Vet inte, vad tycker ni?
Se nedan länk för bilder.

[LÄNK]           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-10-09 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dat -06
523i -97
633csi -77
Inkopplingen ser riktigt bra ut olaO. Jag ska beställa 75 graders värmaren som du rekommenderar, och göra något liknande med installationen. Tackar för länken!           IP: ...[.156.86]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-10 00:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Härligt!!! Hoppas fler kan få upp ögonen. :)
Vore kul om det kom ut en modell på 1500W och 2000 (hehe) W också!
Den är ju riktigt smidig att installera uppenbarligen!
Undrar om den vätskefylda arean av värmaren är helt isolerad mot motorn, dvs det är omöjligt att få läckage eller att få 230v in i kylvätskan så länge inte själva godset spricker. Tyckte det såg lite så ut på sprängskisserna som OlaO länkade till.

Jag skulle nog ha köpt en DEFA-förläningskabel och klippt av i ena änden och skarvat till originalvärmarkabeln, samt tätat med krympslang med smältlim. Allra bäst vore att öppna värmaren och dra in DEFA-kabeln direkt till värmaren eftersom DEFA-kabeln är av rätt typ som tål kyla. Jag misstänker att kabeln till värmaren är en vanlig "apparatsladd" som eg. är godkänd för inomhusbruk och som blir hård och bräcklig i stark kyla. Tyckte det satt en sån apparatkontakt på värmaren på nån bild jag såg? Eller så minns jag fel bara för att det var en vanlig stickpropp på sladden till dem.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg4.686 st
Postad/Inlagd2012-10-10 07:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja marin, det är en vanlig apparatsladd som följer med pumpen, man får med en förlängning också. Jag valde att ta en annan "vanlig" sladd då jag inte ville ha skarvar. Jag funderade också på lämpligheten med denna typ av sladd i motorrummet men kom fram till att det känns ok då den inte rör på sig då den är kall och då borde inte så att säga "kallbräckligheten" vara en faktor. Fördelen med ditt tänk är ju att man kan splitta kabeln utanför elektonikboxen. Köper man det Defa kitet jag köpte så finns alla kablar man behöver för en sådan lösning. Jag har ju 530:n kvar att installera detta på så jag ska fundera om jag ska lösa det annorlunda på den.
          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2012-10-10 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Hej!

Jag är väldigt dålig på detta med motorvärmare så skulle vilja be om hjälp om någon av er kan förklara för mig.

Denna cirkulationspumpen på den tyska sidan är endast en motorvärmare va? fast man får behagligt varm luft i kupén när man startar bilen?

Hur kopplar jag in den elektriskt? jag har ett uttag på min E61 LCI fram vid kofängaren, är det till motorvärmae eller diagnostik?

Hur kör jag igång värmparen? måste jag koppla in en elkabel från stolpen på en parkering och ställa tiden, eller ska jag ändra något i idrive, det finns ju 2 tider där man kan sätta.. vad händer då? går min kupefläkt igång ? Om jag fattat detta rätt så behöver jag ingen kupevärmare? utan jag kan först sätta på motorvärmaren via en stolpe med elkabel och sen kanske en halvtimme efter sätta igång min timer inne i idrive så kör kupefläkten igång o pumpar runt varm luft?

Denna elkabel som följer med cirkulationspumpen ser ut att vara en vanlig "elkabel" , smälter den inte vid temperaturer i motorrumet?

Någon som kan förklara detta för en annan dumbom som mig?¨¨

MVH Jalapan           IP: ...[230.220]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M5  -00
Pris: 219.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00
Pris: 109.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-

BMW Z3  -98
Pris: 90.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen