AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 106.739 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-09-21 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Ser bra ut!

Hur har du löst anslutningskabeln nu?           IP: ...[4.96.40]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-09-21 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kopplar in en sladd bara och stänger huven, eller hur menar du? :-)           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-09-21 14:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Weeman du kanske missade foto nr 2?           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2012-09-21 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Oj får putsa glasögonen :)

Har funderat på hur man kan lösa det snyggt och elsäkert med något intagskit från Calix/Defa etc..

Klippa av 220v pluggen på värmarsidan och Defa-kontakten på intagskitet, sen löda och krympslanga noga. Men vet inte om det är en säker lösning?

Eller finns det något bättre sätt att skarva en 220 kabel som ligger i ett utsatt motorutrymme?           IP: ...[4.96.40]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2012-09-21 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -09
Har följt tråden med intresse, var bara tvungen att regga mig för att ställa några frågor;
- har någon installerat denna typ av värmare med pump på en E60 520d?
- är kylsystemet detsamma eller liknande på en 520d -09 och de E39:or som diskuteras här?
- foton på E60 520d installationen? är lite osäker på vilken slang man ska koppla in sig på.

Tack på förhand! kul med all läsning som finns här från alla kunniga och bilintresserade bmw lovers!           IP: ...[192.116]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-09-21 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Ser ju likadant ut.
[LÄNK]

          IP: ...[111.220]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2012-09-21 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -09
@ marin849, njaa, det ser inte riktigt lika ut när man tittar ner i motorummet på min 520d-09. Inte när man jämför med de fina bilderna på din installation!

Tack för länken, klickade fram min bil som är en E60 520d-09
vilken slang ska jag ta och koppla in mig på? 1,2 eller 3?
[LÄNK]

mvh
AVFC           IP: ...[192.116]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-09-21 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Måste bli på nr 1.           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-09-21 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
ah, jag syftade på att konstruktionen ser likadan ut. Dvs med värmeventiler och slangarna, förutom att de rent fysiskt inte är monterade likadant.
Mao kan man hänga på värmaren som olaO gjorde på sin även på en 520d, frågan är väl var man får plats.

Går ju att sätta på 7, 8 eller 12 också.           IP: ...[111.220]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-09-24 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag blev lite sur att jag inte undersökte marknaden bättre när jag började kolla på detta så nu har jag beställt en som till det yttre ser likadan ut men ska jobba med 75 grader. Jag flyttar den andra (50 gradarn) till 530:n som iofs har kontaktvärmare men det kan bli intressant att se hur det blir med både och på den. Jag hittade även en i aluminium med 2000w och 60 grader med bättre pumpkapacitet. För stor för att montera bakom motorn på M62 men får nog lätt plats i motorrummet på en M54.
Återkommer när jag bytt.

Denna beställde jag nu:

[LÄNK]

"Alu-varianten":

[LÄNK]


          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-09-24 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Det står att den är på 900-1000w så jag tror inte den kommer upp till 75C ändå när det är kallt ute. Inte utan övergå till kråkvärmningsläge iaf.
50 grader (i verklig kylvätsketemp!) är ju rätt optimalt med tanke på att blå fältet slutar vid 45 och att elektroniken då klassar det som en varmstart.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-09-24 22:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin849, jag tror du har helt rätt. Jag reagerade också på att effekten var detsamma och det säger sig ju själv att den ekvationen inte går ihop så bra. Däremot verkar det som 75 graders modellen cirkulerar vattnet konstant medan den mindre bara cirkulerar när den värmer. Borde bli lite effektivare ochdå jag ändå nästan behövde två så blev jag nyfiken och vill prova iallafall :-)           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2012-09-25 23:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Jag skapade tråden och kom att se idag att den fortfarande är i högsta grad levande. Lite kul. :)

Tack för alla tips. Kan bli aktuellt att köpa från Ebay även för mig           IP: ...[.212.95]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-09-27 12:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror jag funderat ut hur jag ska lösa kablaget utan att skarva 220 kabeln från cirkulationsvärmaren. Jag har beställt ett Defa kit med intagssladd, en split och en kupevärmare. Kupevärmaren har en ny typ av minianslutning så man monterar ej i något uttag i kupen är det tänkt. (Fast det är precis vad jag tänker göra ändå) Jag använder spliten och drar båda inkommande sladdarna in i kupen, på den ena sätter jag kupevärmaren med minianslutning men på den andra monterar jag ett "vanligt" uttag. På det "vanliga" uttaget ansluter jag sedan cirkulationsvärmaren. Eftersom värmaren sitter bakom motorn så kommer dess sladd inte synas alls.
Jag kanske skriver lite rörigt men jag tror ni förstår.

Defa kit :
(Levererar till Sverige för 14 EUR)
Jag beställde 2 kit för 2710 kr inkl frakt. (2 kit på Autoexperten skulle gå på 4350 + ev frakt såg jag.)
[LÄNK]

Vanliga uttaget:
(Vet ej om de levererar till Sverige, finns för ca 270 kr här hemma, ingen jätteskillnad som synes)
[LÄNK]           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-10-01 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu har jag testat 75 gradaren. Kall bil 2 timmar ca 10 grader utomhus. 57 grader enl OBD.
Då står tempmätaren med god marginal över det blåa fältet. Se bild i nedan länk. La även in bilder så man ser hur liten och smäcker pumpen är.

[LÄNK]

          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg27 st
Postad/Inlagd2012-10-02 05:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej
Någon som vet om denna värmare funkar på F30/31 320d? Har kontaktat både Calix och Defa angående att dom rekomenderar kontaktvärmare. Bägge hävdar att elektroniken skulle kunna strula till det med startsvårigheter pga vattenvärmare. Någon som provat i "real life"? Svar från Calix :
(Tyvärr fungerar det inte med vanlig slangvärmare på nyare BMW p.g.a. deras motorelektronik. Vi jobbar på en ny lösning på problemet.)




          IP: ...[3.39.81]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-02 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Under förutsättning att vattnet kan pumpas runt och ej blockeras av en stängd ventil nånstans är det för elektroniken en vanlig halvvarmstart så det är bara en bortförklaring.

Däremot slangvärmarare på kylarslang utan pump kan bli problem eftersom motorn blir väldigt ojämnt uppvärmd så att cyl 1 upplever en varmstart o cyl 4 är kall o motortempgivaren vet man inte riktigt vad fen mäter.

Varken Defa eller Calix erbjuder högeffektvärmare med pump för montering på kupevärmeslingan såvitt jag vet.           IP: ...[.170.69]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-10-02 09:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror att marin849 har helt rätt, kontrollera att vattnet kan cirkulera med tändning avslagen så kommer det fungera!
I morse hade jag 64 grader(!) efter värmning i 2:45. Blir kul att se hur det kommer funka i vinter.

          IP: ...[140.204]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-10-02 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Och det kontrollerar du genom att rycka sladden till värmeventilerna o ser om du får full kupevärme, dvs strömlösa=öppna.           IP: ...[.170.69]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2012-10-04 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -09
Idag levererade DHL värmaren! Nu återstår "bara" att hitta modet för att sätta saxen i slangen! Slang 7 sitter mest lättillgänglig, [LÄNK] men då blir det väl fel? Slang 1 är lokaliserad, så det blir väl till att bryta armen på 3 ställen för att sätta dit den där.., marin849, olaO - kan ni bekräfta att jag tänker rätt här?

Visst ja! - vet någon hur InnerDiametern är på slang 1? YtterDia är 25mm och värmarens anslutningar är 18mm, kan det vara så att man behöver typ stödhylsor eller en bit övergångsslang? Kan vara bra att veta innan man klipper som sagt :)

mvh
AVFC           IP: ...[193.182]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen