AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 105.386 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2013-09-30 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
Med en 10A-säkring (som det ofta är), så klarar du i teorin bara 2200 watt sammanlagt, innan säkringen går.

Eftersom OWL-värmaren är på 1100 watt så är risken ganska stor att säkringen går om du försöker köra kupévärmaren på full effekt samtidigt - det blir ju 1100 + 1400 = 2500 watt. Du får köra den på halv effekt om det finns en knapp för det.           IP: ...[242.249]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2013-09-30 12:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iA -97
OlaO,

Jag har kollat på dina bilder men skulle du kunna lägga upp en bild som bättre indikerar var slangarna sitter i 540:ans motor-rum, och exakt vilken du kopplar in dig på?

Tack för att du har tagit tag i det här ämnet och hjälpt så många av oss!           IP: ...[.33.154]
Antal inlägg4.663 st
Postad/Inlagd2013-09-30 19:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
bsvensso, på nedan bild så är det som är bortplockat motorkåpan samt luftinsuget mot kupen. Slangarna sitter alltså till höger om det vänstra kupefiltret (i åkriktningen) och under luftinsuget till kupen. Det är det hålet du ser på bilden. Slangen man kopplar in sig på är som du ser den vänstra på bilden. Observera att det kan se annorlunda ut om bilen är utrustad med bensinvärmare.

[LÄNK]

          IP: ...[.136.89]
Antal inlägg10.954 st
Postad/Inlagd2013-09-30 23:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Med 230 Volt i uttagen (som vi haft ganska många år...) blir maxeffekt vid 10A 2300W.
Värt att veta är att ofta tål säkringarna något mer innan de utlöses.
Med lite förluster på vägen blir dessutom effektuttaget lägre, vilket ökar marginalen.

Min OWL-värmare ger knappt 900W, enligt mina egna mätningar.
Min Defa Termini har nominell märkeffekt 1850W, men när det är varmare minskar effekten.

Jag har inga problem att köra båda dessa på en 10A-säkring, så en 1400W-värmare bör inte heller vara något problem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!           IP: ...[135.141]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2013-10-11 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
jag köpte föra året en sånt [LÄNK] och har funkat jätte bra för mig men det gäller att skarva den ordentlig för att inte komma fukt och motionera lite på sommar nån minut           IP: ...[6.87.98]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2013-11-07 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VW ID4 PRO-21
Tesla Mod S 75D-16
Porsche 997 4S-07
Volvo 142 DL-74
Skulle det vara möjligt att använda sig av timerfunktionen på kupéfläkten som går att ställa in i idriven och på så sätt få en fattigmanslösning med värme på både kupé och motor med bara en motorvärmare med cirkulationspump?

Det enklast skulle givetvis vara att montera en elektrisk kupévärmare men det är riktigt drygt att dra kabeln in till kupén.           IP: ...[.235.17]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-11-07 17:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Beror på om den skickar in någon värme i det timerläget.
Men tänk på att klimatanläggningen har stor kapacitet (typ 10kW) så värmaren ska först gå en timme och sedan fläkten i fem minuter i så fall.           IP: ...[170.204]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2013-11-08 20:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VW ID4 PRO-21
Tesla Mod S 75D-16
Porsche 997 4S-07
Volvo 142 DL-74
Ok, kan ju mäta på värmeventilerna så de inte stängs i timerläget. I normalläge utan tändning på ska de väl vara öppna och då borde det fungera?           IP: ...[.151.97]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-11-08 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Japp, men när fläkten är startad är ju klimatenheten vaken och därmed är ventilerna styrda, vilket läge de nu ställer sig i då.

T.ex. så hålls värmeventilerna (på e39) stängda 16 min efter att man tar ur nyckeln så att varm kylvätska ej ska ta sig upp i kupelementet o skicka ut värme eller vad nu anledningen var.           IP: ...[.39.125]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-11-09 13:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10 E61
520xd -19 G31
Har testat detta på min 2010 e61 och det kommer bara kalluft... Inte så konstigt egentligen eftersom funktionen är tänkt att kyla/ventilera kupén. Men om jag sätter i "nyckeln" så slår det om och blåser in varmare luft.
Men även om iden är lockande så blir det lite baklängestänk.
Det känns dumt att först värma upp motorn bara för att kyla ner den igen genom att blåsa ut värmen i kupén, och dessutom dra en massa ström från batteriet en kall dag när batteriet kanske ändå inte kan prestera fullt.
Med tempmätaren aktiverad såg jag hur tempen sjönk rejält den lilla stund jag hade fläkten i gång.
Om man dessutom, som i mitt fall, har Defa smartstart installerat känner smartstarten av spänningsfallet när fläkten startar och tolkar det som att motorn startar och slår av motorvärmaren.
Bättre att bita i det sura och dra in uttag för kupevärmare istället. Jag vet inte hur det ser ut på f11 men det var inte så rackarns svårt att dra in kabeln på min bil.
          IP: ...[135.120]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-11-09 13:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Exakt, det är därför jag anser att det är så genialiskt både ur bilens, miljöns och din plånboks perspektiv att först värma upp hela kylsystemet ordentligt med en rejäl kylvätskevärmare 1500-2000W i en timme så att motorn är 60C, när man då startar bilen har man fullgod defrostereffekt så att vindrutan är isfri innan man hinner säga "turbolag" och man kan köra iväg. Eftersom man börjar ta ut värme samtidigt som man börjar tillföra sjunker inte motortemperaturen, såvida det inte är -20C och man står stilla på tomgång och frostar av rutorna en längre tid.

Om man vill isa av vindrutan o främre sidorutorna (mer går inte, kräver 2000W rakt in i kupen i 3 timmar med en kupevärmar) skall fläkten startar på lägsta hastighet och blåsa mot rutan 3 minuter innan man ska starta motorn.

På E39 går det att använda smartstart till detta genom att ta utgången för bränslevärmare och koppla den till IHKA. På så vis kan man ta fjärren och starta fläkten när man tar på sig kläderna och ska ut.           IP: ...[.39.125]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-11-09 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10 E61
520xd -19 G31
För den som tänker dra in kupévärmarkabel i kupén på en e60/e61 kan jag tipsa om att det är lättare att dra den via luftintaget på vänster sida (i körriktningen) istället för den ofta tipsade vägen genom databoxen på höger sida.
Knäpp/skruva bort luftfiltret och lossa gummilisten som går tvärsöver motorutrymmet. Lossa därefter stora och lilla plastbitarna under luftfiltret (3 plastskruvar vrides 1/4 varv, + 1st torx).
På torpedväggen mellan förardörren och rattaxeln, under bromsservot, finns en gummidamask man kan gå igenom. Den är för en kabelstam som går genom torpeden och på min damask fanns dessutom en liten oanvänd taska som var som gjord för en defakabel. Klippte av toppen på gummitaskan och tryckte igenom kabeln (inifrån) bara.           IP: ...[.219.99]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2013-11-10 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VW ID4 PRO-21
Tesla Mod S 75D-16
Porsche 997 4S-07
Volvo 142 DL-74
OK Pemu, ska göra ett ryck och plocka av lite plast och se om det ser lika ut på F11, på E61 drog jag igenom vid passagerarsidan och det var i princip dubbla torpedväggar, lite skillnad mot att skruva på en Golf eller liknande.
Tackar för tipset!           IP: ...[.151.97]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2014-08-13 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523iT -97
Jag har sen tidigare en slangvärmare (OWL 80º) installerad på returen från värmepaketet.
Nu funderar jag på att uppdatera installationen med en ny slangvärmare med högre effekt och annan montering.

Värmare OWL-4, 2kW
[LÄNK]

Då det ”känns” bättre att montera värmaren lägre i förhållande till kylaren jämfört med tidigare, funderar jag på nedanstående lösning på slang nr 5.
[LÄNK]
Det blir alltså samma slinga som tidigare.

En annan variant skulle kunna vara att använda T-kontakter för att ”koppla förbi” ventilerna till värmepaketet enl nedanstående.
[LÄNK]

Fördelen skulle kunna vara att minska risken för att ventilerna skulle kunna strypa flödet. Dessa ska ju visserligen vara helt öppna vid strömlöshet i 15min.
En nackdel skulle kunna vara att cirkulationen endast blir genom motorblocket och inte genom värmepaketet, och därmed mindre vattenvolym.
Jag vet inte om det är ett problem att kretsen till värmepaket är öppen vi ventilerna när man kopplar förbi värmepaketet.

Vad tror ni?
          IP: ...[4.68.33]
Antal inlägg581 st
Postad/Inlagd2014-08-13 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
640i GC -12
En del bilar startar inte om det är för kallt. Då kan motorvärmare förstås vara lösningen.
I övrigt är det bortkastad energi att värma kylvattnet för att få upp oljetemperaturen lite grann.
Senaste fyra bilarna (E65, F01 och F06) har jag haft kupevärmare som behövt 15-30 min för att värma kupen och isa av rutorna. Efter fyra till sex km körning i lugn takt (ofta samtidigt som ytterbackspeglarna är isfria) är smörjoljetemperaturen 75 grader (där 95 grader verkar vara normaltemp). vattentemp går ej att läsa av, man kan undra varför.
Självklart är det bäst för bilen och miljön att med hjälp av kombinerad bränsledriven motor och kupevärmare starta med uppvärmd motor. då kan bilen vara uppvärmd även närman åker hem på eftermiddagen.           IP: ...[233.218]
Antal inlägg4.663 st
Postad/Inlagd2014-08-13 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kör den här värmaren och får upp kylvattentempen till över 60 grader. Måste ju avspegla sig på oljetemperaturen också. Tror det inte är fel med lite värme ut till lådan också.

Min bil:

[LÄNK]



          IP: ...[156.232]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2014-08-13 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523iT -97
Min fråga gäller främst om man skulle kunna "kortsluta", dvs koppla förbi kupevärmaren och ventilerna, istället för att koppla slangvärmaren i serie. Se gärna bilder i tidigare inlägg.           IP: ...[.219.14]
Antal inlägg4.663 st
Postad/Inlagd2014-08-13 23:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
m-ekman, på min 530 har jag kopplat precis som på ditt första exempel, fungerar utmärkt. Jag ser ingen vits med att koppla förbi värmeventilerna.
Glöm inte bort en faktor om du köper en sån kraftig värmare att uttaget är proppat så det räcker. Tillsammans med en kupévärmare blir det en rätt hög effekt.

Min bil:

[LÄNK]

          IP: ...[156.232]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2014-11-05 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i Tourcing -06
Hej Ola och Marin et Al,
Har precis köpt en 525i E61:a och har läst era inlägg.
Slutsattsen är alltså att köpa en OWL2 60graders, ska det då vara ´normalpumpe´man beställer och inte ´Dauerumlauf´ som jag förstår betyder kontinuerlig cirkulation?
Vad är skillnaden på 123ignitions pump, är det större risk med komposithöljet för brandrisken? Är den kontinuerlig?

Lite andra frågor om ni tillåter: oavsett pump är det bara att hänga den i returslangen eller behöver man sätta fast den i t ex torpedväggen eller annat lämpligt ställe?
När ni använt en t ex defa-satts och lött fast den i OLW:n har ni öppnat värmaren och lött eller kapat kabeln och lött efter kontakten (på själva kabeln)?

Försökte hitta min motor, N52, i schemat och tänker att det borde vara på slang nr1 som jag ska sätta värmaren, stämmer det? [LÄNK]
Dock osäker på vilken ihka jag har (finns tre att välja på när man går in på min bilmodell på bmwfans.info).

Hur luftar man systemet, räcker det med att fylla på, varmköra ordentligt och sedan fylla på vätska igen? Ska t ex expansionskärlets lock vara öppet eller annat att tänka på?
Något annat vid montering man ska tänka på?

Får tacka för alla tips man läst hitintills! :)

Mvh
Rickard           IP: ...[.97.209]
Antal inlägg4.663 st
Postad/Inlagd2014-11-05 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
RA525, jag tycker att den med kontinuerlig cirkulation är effektivare. Jag har en med och en utan i respektive bil. Jag har hängt mina i slangen.
Beträffande kabeln har jag kapat den, lött ihop, siliconat allt, och trätt på ett skyddsrör och siliconat lite igen. Som jag ser det är det samma grejer 123ignitions och OWL.
Jag har inte behövt lufta någon bil efter montering.

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]

          IP: ...[156.210]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330Ci  -02
Pris: 82.000:-

BMW 530  -01
Pris: 87.000:-

BMW 523 i m sport  -00
Pris: 79.900:-

BMW Z3  -98
Pris: 90.000:-

BMW 530d  -12
Pris: 200.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen