AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 104.857 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.652 st
Postad/Inlagd2013-09-25 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Andorill, observera att Defa uttaget för pumpen måste sitta skyddat. Det är ej klassat för att sitta i motorrummmet.


Min bil:

[LÄNK]

          IP: ...[.136.89]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2013-09-25 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325xi e91 -07
Har någon installerat en sådan här slangvärmare i en n52 motor? skulle behöva lite instruktioner tror jag =)           IP: ...[118.189]
Antal inlägg110 st
Postad/Inlagd2013-09-27 18:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är sugen på vattenvärmare med pump till min 325d.
Vilken slang är det den ska in på? Den som går till expansionskärlet eller från det?
Hur har ni löst med att få in tex defa uttag i fronten? Koppla in som man har en typ av ett kupé uttag under huven? Tänkte på att då pumpen verkade ha vanlig stickpropp. Montera en förgrening och vidare in i kupén med ännu ett stickpropputtag?           IP: ...[.59.215]
Antal inlägg4.652 st
Postad/Inlagd2013-09-27 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Riohlson, värmaren monteras på utgående slang från kupevärmepaketet.
Pumpen har vanlig stickpropp, du hittar diverse lösningar på det "problemet" tidigare i tråden. Viktigt också att det är jordat i chassit. Därför är det mycket olämpligt att göra en quickfix och bara hysta in en vanlig skarvkabel under huven. Självklart ska man också ha ett schysst och snyggt uttag i fronten. Här satte jag mitt:

[LÄNK]



Min bil:

[LÄNK]

          IP: ...[.136.89]
Antal inlägg110 st
Postad/Inlagd2013-09-28 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Okej okej! Tack tack!
Skulle man kunna få en bild på hur du löst kontakten från pumpen? Alltså stickproppen. Av ren lathet och för det är krångligt att klicka runt med en smartphone att leta :)
Hur lång tid tar det egentligen för oljan att bli varm i motorn? Tänkte mest på smörjningen i motorn. Är det överkurs att montera denna pump plus en värmare på tråget?           IP: ...[.59.215]
Antal inlägg4.652 st
Postad/Inlagd2013-09-29 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Riohlsson, jag har löst inkopplingen lite olika på mina två bilar. Finns bilder och mycket att läsa om detta tidigare i tråden. Det räcker gott och väl med endast slangvärmaren tycker jag. Jag låter den gå ca 1,5 h på morgonen, hur varm den blir beror givetvis på hur kallt det är ute.

          IP: ...[.136.89]
Antal inlägg353 st
Postad/Inlagd2013-09-29 12:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
VW ID4 PRO-21
Tesla Mod S 75D-16
Porsche 997 4S-07
Volvo 142 DL-74
[LÄNK]

Som den surgubbe jag är kan det vara bra att känna till att det är förbjudet att sälja OWL i Sverige, på goda grunder verkar det som också.
Det borde dock inte vara så svårt att konstruera en vettig godkänd värmare, behovet finns uppenbarligen.           IP: ...[5.62.16]
Antal inlägg110 st
Postad/Inlagd2013-09-29 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Står i annonsen att den saknar jordkontakt mot karossen. Men det finns det väl visst? Iaf de installationsmanualer jag läst..           IP: ...[.59.215]
Antal inlägg4.652 st
Postad/Inlagd2013-09-29 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Verkar som det kommit en uppgraderad modell med jordning.

          IP: ...[.136.89]
Antal inlägg4.652 st
Postad/Inlagd2013-09-29 16:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Glömde länken.

[LÄNK]



          IP: ...[.136.89]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2013-09-29 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325xi e91 -07
Ingen som kan svara om det funkar i en n52 motor?           IP: ...[118.189]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2013-09-29 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
Skrämmande att testfakta - som verkar helt inkompetenta - inte tycks fatta att det inte har något att göra med om den släpper in vatten eller ej.

Om den börjar brinna så beror det på att den går torr och överhettar - något som varken jordfelsbrytare eller säkringar löser ut för.

Kan någon elkunnig förklara för mig hur det kan vara en god idé att jorda 220 volt i karossen?

Dessutom spelar det väl ingen roll om den inte får säljas i Sverige - det är ju bara att köpa den i Tyskland (via ebay) -- det gör man ju ändå, för att undvika svenska importörers rövarpriser.           IP: ...[242.249]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-09-29 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Du slipper får en farlig stöt om något går fel. Samma vits som med att jorda tvätt. och diskmaskinen mm.           IP: ...[111.220]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2013-09-29 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
Berglundk: det är klart den funkar i en N52-motor.

Principen är enkel, alla motorer har en grov gummislang med motorns (varma) kylvatten som går in genom torpedväggen, igenom värmepaketet för att förse kupén med värme, och ut igen via en annan slang, tillbaks till motorn. Man kopplar in värmaren på den slangen (som ALLA bilar har), det är inget hokus-pokus.

Just i BMW:s värld så går den första slangen via värmeventilerna, som delar upp flödet till två - en till vänster och en till höger sida av värmepaketet, så att värmen kan ställas individuellt per sida.

Öppna motorhuven på din bil och kika själv, det är enkelt.

Att koppla in värmaren är så enkelt som att dela slangen med en kniv, och skruva fast de lösa ändarna på värmaren.

Det enda du ska tänka på är att värmaren bör sitta så lågt som möjligt (för att minimera risken att den ska gå torr, och överhetta).

Själva inkopplingen av elen är lite lurigare, för att få det säkert. Se olaO:s och andras poster tidigare i tråden för mer info. Men principen är att dra kontakten dit det är stänksäkert, och täta med silikon mot fukt.


          IP: ...[242.249]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2013-09-29 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
marin: jag har varken diskmaskin eller tvättmaskin i bilen, haha. :)

Men om det ska fungera (skyddsjord), så måste väl bilen vara jordad i marken? Och urtaget ha en säkring som inte är överdimensionerad - så den löser ut direkt om någon av ledarna kommer i kontakt med kaross? Bilen står ju på gummihjul, så att jorda den i karossen leder väl bara till att man bränner sönder samtliga ECU, DME, GPS etc bilens elektronik om något går fel?

Jag kan inte starkström något vidare, har 4-årig ingenjörsutbildning, men inte mer än så.

Jordfelsbrytare i huset låter som det viktiga -- inte att jorda 220V i karossen, rätta mig gärna om jag har fel.           IP: ...[242.249]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2013-09-29 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325xi e91 -07
Tack för svaret Lasse-SL500! Var mest fundersam över om ventilerna var öppna när de var strömlösa så jag får cirkulation, men då blir det att beställa en liten rackare då!           IP: ...[118.189]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2013-09-29 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
BerglundK: ja - ventilerna är öppna när de är strömlösa.

De (två ventiler som ser ut ungefär som ventiiler i topplock, med ett huvud och ett skaft) hålls öppna av en fjäder. Skaftet på varje ventil glider i en kraftig elektromagnet, som kan stänga ventilen om den får ström. Men som sagt: utan ström = öppna ventiler.           IP: ...[242.249]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-09-29 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Lasse, bilen blir ju "jordad i marken" som du säger. Det är det som är jordpotential i uttaget. Det viktiga med jord är att se till att bilen har jord/nollpotential. Är den inte jordad kan den flyta runt i potential o hamna lite var som, beroende på om det finns nånstans det kan "läcka in" potential. Det går utmärkt att koppla fas till bilens kaross men det blir så trist att öppna dörren och eftersom det är växelström kan jag tänka mig att det skulle kunna skada elektronik mtp inducerade spänningar. Jordkabeln inkl. kabelsko etc får gärna vara grövre än fasledaren.

Men det bästa är nog att du ställer ut diskmaskinen i garaget och sätter en startkabel mellan den och karossen. :)

/Martin           IP: ...[.39.125]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2013-09-30 01:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M5 -01
Haha, som sagt: växelström är inte min starka sida, jag undrar om jag inte blandade ihop det med likström? Jag vill absolut inte ha fas i karossen, för då kommer jag i fas alltför abrupt på morgnarna, och det vill jag inte! :)

Har i varje fall lyckats baxa ut tvättmaskinen till garaget, frugan lär väl bli galen. :)

          IP: ...[242.249]
Antal inlägg3.884 st
Postad/Inlagd2013-09-30 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Funderar själv på en sådan slangvärmare för det heter väl så. Är det någon som har gjort detta på en e60 med en m54? Var ska jag börja? Vilken värmare skall jag ha? Kommer koppla på värmare så att jag kan använda mig av defas grejer då jag har nu defas kupefläkt 1400w och defas laddare. Klarar man ha en kupe fläkt på samtidigt?
Har tröttnat på kontaktvärmaren. Lite gör det men inte mycket!

MvH Bmw 4-ever
          IP: ...[170.220]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 165.000:-

BMW 325i  -08
Pris: 125.000:-

BMW M5  -00
Pris: 199.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen