|
Inlagd av |
Fråga |
16 st
2013-09-08 20:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 523iT -97
|
Värmaren blir varm och slangarna blir varma. Har inte känt på blocket..
Värmarens pump surrar.
Hmm.. 4amp, ~900 w och 2,5h. Värmen borde ju ta vägen någonstans..
När man kopplar in den på returen från värmepaketet som jag gjort, värmer man "hela" kylsystemet då eller bara en kortare slinga?
Ursäkta om jag verkar okunnig. IP: ...[.32.165] |
4.783 st
2013-09-08 21:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Du värmer då "innanför" termosten. Alltså block och värmepaket. IP: ...[138.178] |
7.444 st
2013-09-08 22:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
900 W är ju inte så man svimmar men varmare än så borde det definitivt bli!
Min värmare är ju på 1500W men tar ca 1350 pga lång sladd etc. 2,5 timmar med den stå är hela kylsystemet ca 70 grader (den har termostat på 75C).
Har din värmare en termostat? Som slår ifrån vid 40C eller så? IP: ...[.39.125] |
269 st
2013-09-10 12:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530iA E61 -05
|
Någon som provat en blockvärmare i stil med denna: [LÄNK]?
Vet att blockvärmarna inte är alltför effektiva (inte insticksvärmarna) men dessa borde vara mer effektiva eftersom att de täcker en större yta av oljetråget/blocket eller var man nu önskar att placera denna. Tänker jag helt galet?
Någon som har något intressant att säga om dessa?
/T IP: ...[195.194] |
4.783 st
2013-09-10 18:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Samma säljare säljer denna [LÄNK]
Den tror jag är mkt bra och effektiv. CE och ISO märkt också.
m_ekman jag har i familjens andrabil en värmare av owl typ med en termostat på 50 grader. Kommer inte över blåa fältet med den. Vilken variant har du?
IP: ...[137.128] |
7.444 st
2013-09-10 19:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
CE märket säger ju tyvärr inget alls, och ISO9001 är ett kvalitetsledningssystem som säkrar att varje produkt blir lika dålig. :)
Men den ser klart intressant ut! Och metallhus ser jag som en stor fördel, om termostaten skulle fallera t.ex.
60/50. 55/50 el dyl vore bättre.
Blåa fältet slutar vid exakt 45C, så termostaten slår kanske ifrån för tidigt.
Tummps, de där man sätter under tråget lär värma oljan riktigt bra!
Dock är jag skeptisk till hur bra den värmer resten av motorn.
Oljetråget är ju bara förbundet med blocket/motorn via en konturpackning så värmeöverföringen där lär vara begränsad. IP: ...[.39.125] |
269 st
2013-09-11 07:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530iA E61 -05
|
Marin849, visst att det kanske inte är optimal överföring mellan block och oljetråg, men det är ju definitivt bättre än inget alls, och jag har inget större sug att kapa slangar etc.
Kan det inte vara så att vevstaken även ligger i oljan, och att värmen överförs därigenom också? IP: ...[195.194] |
269 st
2013-09-11 08:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530iA E61 -05
|
Det är väl inte mycket som ligger i oljan konstant iofs, förutom oljepumpen/silen, men den lär inte skicka mycket värme uppåt. I vilket fall som helst tror jag det nyttigaste för motorn är varmare olja än varmare vatten, vad gäller kallstarter. Självklart är det bäst med både och, men varm olja är ju bättre än att allt är iskallt. =) IP: ...[195.194] |
7.444 st
2013-09-11 19:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Nej vevstaken ligger inte i olja.
Det är betydligt större specifik värmekapacitet i motorblock och kylvätska än i 6,5l olja vilket betyder att om oljan i trågen är varm och resten -10 så kommer ju oljan att kylas ner omedelbart på första varvet runt i motorn och block och kylvätska är fortfarande minusgrader. Nu är nog verkligheten nånstans i mellan, dvs om oljan är 50C så är kanske blocket 10-20C plus beroende på utomhustemp.
Jag har tänkt tvärtom, jag värmer upp kylvätska och block till 45-50C och enligt motorns egna oljetemperaturgivare (som jag tror sitter vid filtret, dvs inte i tråget, men oljan pumpas ju upp direkt dit) är då oljan 30-40 grader och den sjunker inte efter start (vilket den skulle göra om oljan i tråget var kall och genast kylde ner givaren när den pumpades upp). IP: ...[.39.125] |
16 st
2013-09-15 20:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 523iT -97
|
olaO & marin849: Jag har OWL 80 graders varianten med konstant cirk.
Har testat och det verkar fungera, men den tar ju inte nålen förbi det blå fältet.. Misstänker att det har legat någon luftficka i värmaren, liknande problem som Decoy_81 hade.
Ska testa lite till och se om jag blir nöjd med funktionen. Om inte funderar jag på att installera en med med större effekt.
marin849: Såg i början av tråden att du hade en slangvärmare och fjärrstyrde bilens egna cirkpump? Är det alltså pumpen under magnetventilerna? Funderar själv på att göra något likande, t.ex. genom att använda en 230v/12v transformator (placerad i kupeutrymmet).
IP: ...[.32.165] |
4.783 st
2013-09-15 20:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Har du 80 gradaren ska det komma upp över blå annars har du något problem tror jag. Du kan ju kolla exakt motortemp via "hemliga" funktioner i instrumentet om man nu vill köra lite överkurs. Tror inte du löser några problem med att ha en kraftigare värmare.
/Ola
Min bil:
[LÄNK]
IP: ...[137.128] |
7.444 st
2013-09-15 20:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Att något är fel det är ju helt klart. Men om det är luft etc borde det låta konstigt, antagligen bubbla, "koka" eller knäppa (helt torrt). Har du en effektmätare så du kan se om den värmer hela tiden?
Min pump sitter i nederkant av kylaren men det är samma pump ja. Jag kör den via ett 12V relä eftersom jag ändå har batteriladdning när bilen är ansluten till 230V. IP: ...[.39.125] |
16 st
2013-09-15 21:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 523iT -97
|
Jag har en mätare inkopplad, och den ligger och drar 4amp konstant, ca 900w. Kände på blocket under insuget och det blir varmt så det fungerar antagligen. Dock tycker jag det borde bli ännu varmare. Har inte provat längre än 2h nu i helgen.. IP: ...[.32.165] |
30 st
2013-09-24 09:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540IA -98
|
Jag funderar på en OLW2 till min 540 då jag inte har nån värmare alls och 4000 kr för en seg blockvärmare känns lite drygt.
Det jag främst funderar över är kontakten, som jag kan se på bilderna av pumpen så är det väl typ en sån kontakt som sitter i datorer, tvappareter mm? Hur gör ni för att gå över till defa? Och är det i den anslutningen ni menar att man ska silicona?
Sen vilken slang ska man montera den på och åt vilket håll? Motorn är en m62 IP: ...[109.160] |
30 st
2013-09-24 14:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540IA -98
|
OWL2 menade jag
IP: ...[109.160] |
4.783 st
2013-09-24 17:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Jag har lite bilder här:
[LÄNK]
På min 540 så valde jag att sätta ett uttag på defa kabel för att ansluta värmaren. Den klumpen stoppade jag ner i elektronikboxen under höger kupefilter. Genomföringen till kupen görs ju där. På min 530 valde jag att kapa sladd, löda ihop, krympslang och sen baka in i silicon. Bilder 530 här: [LÄNK]
Väldigt viktigt att täta med silicon på pumpanslutningen också. På 540 sitter den inte lika utsatt men var noga med detta ändå.
/Ola
Min bil:
[LÄNK]
IP: ...[.178.41] |
30 st
2013-09-24 22:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540IA -98
|
Få se nu om jag förstod det hela rätt, du använder orginal kontakten till värmaren, den med tre stift, även där man ska använda silicon? Som är viktigt.
Sen kopplar du in den kontakten i en kupevärmar defakontakt? Som sen går till uttaget i fronten?
Räcker det med en OWL2? IP: ...[152.188] |
30 st
2013-09-24 22:28
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540IA -98
|
[LÄNK]
Är det slang nr 12 man ska montera på? IP: ...[152.188] |
4.783 st
2013-09-24 22:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Andorill, nr 12 är där den ska sitta. På 540 gjorde jag som du beskrev samt en sladd ner till kupevärmaren. På 530 skarvade jag enl ovan.
IP: ...[.136.89] |
30 st
2013-09-24 23:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540IA -98
|
Okej :) tack så mycket! då får det bli en sån
Såg på bilderna nu på datorn att det var så :P
Var så litet på telefonen IP: ...[152.188] |
|