AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 105.116 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg32 st
Postad/Inlagd2012-12-24 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
av dessa inlägg utläser jag att den som olaO länkade till borde funka rätt bra ändå. Och om inte annat så är den ju garanterat bättre än en blockvärmare eller hur? och dessutom betydligt billigare....

          IP: ...[.22.254]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2013-01-05 18:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
olaO och övriga. jag öppnar den tråden igen ,hur går med era slangvärmare?funkar dem brå?           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg598 st
Postad/Inlagd2013-01-05 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-04 Black Sapphire Metallic #236/239

330ia MT -04 Black Sapphire
Min funkar perfekt! Varm och go bil varje morgon :)

//Micke           IP: ...[199.242]
Antal inlägg4.656 st
Postad/Inlagd2013-01-05 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag är mycket nöjd med mina värmare! Puiu, fungerar inte din som den ska eller?           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2013-01-06 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
i början funkade konstig startade och avbröt lite gran och det hördes inte det finna surande ,men jag fick lufta systemet lite mer och sen funkar perfekt.
jag vill tillägga att när man läser rmonteringsanvisningar det krävs en jordfelbrytare .mvh puiu

alex           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg2.613 st
Postad/Inlagd2013-01-17 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS
Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS

Då var en 60 graders variant med konstant cirkulation monterad på min 745d. Fungerar klockrent ihop med min Defa sats. Tar ca 1½h att komma upp till ca 45C vid -5C ute.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
          IP: ...[120.178]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-01-18 07:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Och den borde anslutas så att karossen jordas.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg2.613 st
Postad/Inlagd2013-01-18 08:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS
Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS

Om du syftar på min installation så är den det genom Defa satsens jordning. Självklart finns jordfelsbrytare i el-centralen där bilen ansluts.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
          IP: ...[120.178]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-08-18 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10 E61
520xd -19 G31
@Marin849
Är inne på att montera en Defa-värmare, men funderar över val av temperatur.
Jag läste att du har ett 1500w 80-graders element men att du hade kunnat tänka dig ett 2000w 60-graders element i stället. Kan det bli problem med att värma till 80 grader?

På jobbet har jag motorvärmaruttag som pulserar i 15 min perioder, d.v.s. 15 min på, 15 min av. I Defas produktblad står det att elementets livslängd drastiskt förkortas av den typ av inkoppling? Defans interna termostat borde väl vara detsamma som ett pulsat uttag när väl temperaturen uppnåtts? Skulle det inte i så fall innebära att vid samma utetemperatur och samma effekt på värmare, men med olika termostat, borde väl en 60-gradare slå av och på oftare då den når sin temp fortare än en 80-gradare? D.v.s om dom någonsin når upp i dom temperaturerna.
En 80-gradare borde väl dessutom hålla motorn varmare längre i "avperioden" då temperaturen inte hinner sjunka lika lågt.

Dessutom undrar jag om din inkoppling till pumpen. Jag läste att du har Defa smart start, men om man inte har det utan bara kommer sätta i sladden i intaget och styra inkopplingen med timer i vägguttaget ( eller som på mitt jobb, pulserande i intervaller), hur skulle en bra inkoppling av pumpen kunna se ut då?
Har en e61 520d. En Ctek för permanent montage i bilen är på gång, så ingen fara med batteriet!

Alla som har synpunkter är välkomna!

Mvh
Peter
          IP: ...[.219.99]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-08-18 14:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Hej,

det är mest att 80 grader är onödigt. Allt vatten går ju även genom värmepaketet och nu tidigt på sommarmorgnarna har jag använt värmaren för att slippa starta med nålen i blåa fältet, men om jag då råkat komma lite sent till bilen så har tempnålen stått rakt upp vilket är helt onödigt både för bilen och elräkningen. Dessutom blir det då 80 grader i kupevärmelementet vilket gör att man får fuktig varmluft och imma på rutan när man backar ut ur garaget! Antar att det immar pga att man värmt den rejält fuktiga morgonluften till 80C och blåser den på rutan.
Därför tycker jag 60 grader är mer lämpligt. Blåa fältet slutar vid 45 grader.

Jag har klippt sladden till pumpen från klimatkontrollpanelen (IHKA), alldeles bakom IHKA inne i bilen. Den startas nu av ett relä som går till ständig +12V. Till reläet går en sladd från IHKA och en från Smartstart (via varsin diod). På så vis går pumpen när IHKA eller Smartstart vill det. Dessutom sitter ett motstånd över utgången på IHKA så att den inte ska ge felkod för kabelbrott och stänga av pumpen.

Du kan kolla i elschemat (googla BMW WDS) för E61 om det fungerar likadant och vilka kablar det är. IHKA och ZWP (zusatzwasserpumpe) ska du leta efter. Dock kan du ju INTE koppla in 230V här.

Ett annat sätt är annars att sätta i en separat liten 12v-nätdel (IP65 el dyl!) i motorrummet som man kopplar direkt till pumpen och så sätter man en diod på plusledningen från bilen (så att ström inte kan gå baklänges). Då går pumpen när nätdelen (och värmaren) får ström från motorvärmaruttaget. Pumpen drar max 1,5A.

Tänk också på att om värmaren är på och pumpen går och du sätter på tändningen UTAN att dra ur motorvärmarsladden så skan det hända att IHKA stänger värmeventilerna och flödet avtar vilket gör att det direkt börjar koka i värmaren.

Det är alltså enklare att köpa en sån färdig värmare med inbyggd pump som finns på internet för någon tusenlapp!
Då skulle jag vara VÄLDIGT noggrann med placeringen av den så att eventuellt elfel i den inte kan bränna upp min bil. Helst sätta den i en svetsad liten låda som man jordar. DEFA-värmaren är ju helt i metall och har fungerande överhettningsskydd och termostat så den känns säker.
          IP: ...[.40.238]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-08-18 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Pulseringen av värmeslingan skulle jag strunta i. :)
Man använder den ju bara 30-60 minuter.

Jag skulle iaf inte låta min bil (motorrum, motor, värmeslangar, kupevärmeelement) stå uppvärmda till 60 grader varje dag när jag är på jobbet.

Hur termostaten kommer att pulsera beror på flödet och hur stor skillnad den kräver mellan till/frånslag. T.ex. frånslag 62C, tillslag 55C etc...

Eftersom det pulserar 15/15 minuter är det nog inte så ofta som termostaten skulle slå ifrån ändå. Det gör ju att din värmare motsvarar drygt halva effekten.
          IP: ...[.40.238]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2013-08-18 22:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10 E61
520xd -19 G31
Oj, det var snabbt svar! Tackar!

Precis som du skriver så känns Defa-värmaren mycket säkrare, så det är en sån jag har tänkt installera.

Jag börjar förstå lite bättre hur du kopplat in pumpen nu och i mitt fall skulle jag kunna montera ett 230V relä som drar när sladden sätts i uttaget och som leder ner 12V från batteriet till pumpens +pol. Parallellt med orginalkabel. Relät måste såklart vara väl kapslat.
Helt spontant tänker jag att det inte behövs backdiod till IHKA då det är samma spänningskälla (batteriet) till båda inkopplingarna oavsett om det är IHKA som styr ned spänningen till pumpen eller reläet.
Men jag vet heller inget om IHKA-enhetens uppbyggnad eller interna funktioner. Kan det vara smart att ha backdioder i alla fall? Kan man föresten ens vara säker på att pumpen går på vanlig +12V?
Lika spontant tänker jag att resistorn inte behövs då orginalledningen är intakt och att IHKA fortfarande kan övervaka lindningsresistansen i pumpen som vanligt när IHKA styr pumpen. (eller är det kanske strömförbrukningen som övervakas. Ingen förbrukning eller för hög förbrukning=fel?)
Tänker jag fel?

Kanske det är allra säkrast att inte röra orginalpump och IKHA och i stället koppla in en lika dan pump i serie, driven av +12V från batteriet via ett 230V relä som drar när man sätter i sladden. Bara kylvätskan kan flöda fritt genom orginalpumpen.

Jag har inte ännnu hittat en fungerande WDS och har därför inte kunnat kolla hur det är på just min modell, så alla mina funderingar bygger på din inkoppling än så länge. Jag tror dock inte att det är några större skilnader.

Min förra bil hade en blockmonterad insticksvärmare och när den stått inkopplad en hel dag mitt i smällkalla vintern på jobbet så kändes det som att motorn bara var nämnvärt varmare än om jag skulle starta den helt kall.
Jag vet inget om vilken effekt den hade, men jag är ganska säker på att den var mycket klenare än de Defa-värmare vi diskuterar här.
För övrigt är det så vi alla gör på jobbet om vintrarna, att man sätter i sin sladd när man kommer och drar ur den när man åker igen. Tänker du att det kan vara skadligt för bilen på något sätt, om den skulle vara (i bästa fall) 60 grader varm hela dagen? Det är i så fall nå't jag inte tänkt på... Hemma kopplar jag in via timer så att bilen är lagom varm när det är dags att åka.

ja du har nog rätt i att termostaten antagligen inte hinner slå i från på jobbet. Och livslängden på Defan blir vad den blir. Om jag får köpa ny om några år så är det ändå värt det för att komma ut till en varm bil på vintrarna!

Mvh
Peter           IP: ...[.219.99]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-08-18 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Prova första träffen på Google.

IHKA går knappast sönder av 12v på ingången, men den ger felkod "utång kortsluten mot plus". Den övervakar kortslutning mot jord, plus och avbrott. Har för mig det räckte med 1k ohm el dyl för att den skulle va nöjd, dvs motståndet blir inte varmt. Så du behöver diod och motstånd skulle jag tro.
Pumpen är av typen "utan motoraxel" dvs impellern drivs magnetiskt, så jag är inte ens säker på att den går saktare av 0,4v lägre spänning, vilket iofs ändå är försumbart. :)

Om du sätter dit ett relä, se till att ansluta en diod över det i backriktningen så att du inte skickar en högspänningspuls ut i bilens elsystem när reläet slår ifrån. Lite overkill kanske, men hellre säker än sur...

Om det är riktig vinter är det nog inte skadligt med värmaren på, annars motsvarar ju värmen att man faktiskt kör med bilen 8 timmar per dag vilket kanske åldrar plast, gummi etc. Och speciellt kupeelementet som sitter under instrumentbrädan, bakom stereon. Verkar onödigt att ha det 60 grader där inne dagarna i ända.

Sen tycker jag iofs att det är oansvarigt att elda upp el motsvarande en komplett fyrarumslägenhet till kråkorna.           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2013-09-06 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523iT -97
Jag har installerat slangvärmaren (owl varianten) på returen från värmepaket. Dock verkar det som ventilerna till värmepaketen är stängda när tändningen är av, vilket gör att flödet står still och värmaren kokar. Går det att koppla in den på något annat sätt eller behöver jag få till någon reälösning 230v/12v för att kunna kontrollera ventilerna?

När jag slår på tändningen och full värme cirkulerar det fint och värmararen kör på för fullt.

Hade varit fint att få ordning på detta inför vintern.           IP: ...[.32.165]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-09-06 22:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Ventilerna hålls stängda 16 min efter att man slår av tändningen, men de ska vara öppna när de är strömlösa. Har du väntat ut detta?
Om det inte var tvärtom på E39 före facelift...           IP: ...[.39.125]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2013-09-07 11:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523iT -97
Har provat flera gånger, när jag provade igår hade nyckeln varit i tändningen på flera dagar.

Bild på värmaren:
[LÄNK]

Som jag förstår det är det dessa (bild) som reglerar varvattenflödet till värmepaketet:
[LÄNK]

Provade igår att dra ut strömkabeln till dessa med tändningen på och full värme för att se om de stänger men det verkade fungera då. Ska prova samma sak igen under helgen.

Finns det någon annan slinga som skulle vara lämplig att använda istället för den jag använder nu?           IP: ...[.32.165]
Antal inlägg598 st
Postad/Inlagd2013-09-07 19:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-04 Black Sapphire Metallic #236/239

330ia MT -04 Black Sapphire
Hmm när jag installerade så var jag tvungen att köra den flera gånger innan den funkade. Detta pga av att det kom in luft i pumpen och den blev överhettad.
Pumpade slangarna även med handen för att hjälpa till att cirkulera.

//m
          IP: ...[.187.68]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-09-07 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, det är två magnetventiler som öppnar/stänger.

Det fungerar alltså när du drar ur sladdarna till värmeventilerna?
Precis som på min bil. Strömlöst = öppet, såvida de inte kärvar förstås.

Se till att avlufta systemet genom att ha tändningen på och full värme så att bilens egen cirkulationspump pumpar runt vattnet (fungerar den!?).           IP: ...[.39.125]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2013-09-08 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523iT -97
Provade imorse och det verkar fungera nu, inkopplad 2 ½h. Trodde dock att kylvattnet skulle bli varmare än det blev. Slog på tändningen och tempmätaren hamnade i mitten av blåa fältet. Startade därefer bilen och nålen hopade då till och hamnade precis över den blåa markeringen. Ska det vara så? Bilen vara ju ca 20 grader varm i utgånsläget.

Till saken hör att jag monterade denna i höstas men fick det aldrig att fungera tillförlitligt trots luftning enl mekbok (haynes). Bytte dessutom kylarvätska i våras och luftade ännu en gång. Kan det vara så att det fortfarande finns luft i värmeslingan? Tyckte att värmen spökade lite i vintras (kom sent), men jag kanske inbillar mig.

Ang cirkpumpen, är det den som sitter under magnetventilerna? Är den endast för slingan till värmepaketet? Ska den alltid gå när IHKA är på?

Funderar på att lufta systemet ett par extra gånger för att vara på säkra sidan..           IP: ...[.32.165]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2013-09-08 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej det verkar ju kasst. Blir värmaren varm? Blir slangar varma? Blir motorn varm överallt? Surrar pumpen

/Martin           IP: ...[.39.125]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 530d  -12
Pris: 200.000:-

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99
Pris: 95.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen