|
Inlagd av |
Fråga |
4.747 st
2012-12-16 12:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
puiu, det blir varmstart! Härligt. Hur har du löst det med sladdarna från värmaren? IP: ...[.36.172] |
547 st
2012-12-16 14:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330i-03
|
jag har lödat,krympslang ,och en DEFA Plugin kablar med ordinal kabel från motorvärmare och sen har isolerat den kontakten med lim pistolen för att inte komma fukt och vatten inne i. IP: ...[.11.116] |
7.444 st
2012-12-16 15:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Jag hade en byggfläkt i kupen härom veckan för att tina/torka bort vatten runt dörrarna och kunde då inte köra med 1500W-vattenvärmaren utan bara originalvärmaren. Vilken skit alltså. :)
Inkopplad ca 5h, ca -10C. Kylvätska 28C vid start, sjönk till 20 vid start. Bättre än inget, men: Elkostnad 0,4x5=2kWhö. 1,25h med riktiga värmaren så är HELA kylv. och motor runt 50C för samma pris! IP: ...[111.220] |
547 st
2012-12-16 17:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330i-03
|
marin849. jag vet inte hur många grader kan det vara när metaren visar lite över blå?vet du hur mycket kan det vara ungefär? IP: ...[.11.116] |
4.747 st
2012-12-17 16:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
puiu, ca 45-50 grader.
IP: ...[179.253] |
7.444 st
2012-12-17 17:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Ja. 45 ganska exakt vid gränsen mellan blå o svart. Sen 60-62 vid första strecket. IP: ...[.68.162] |
547 st
2012-12-17 18:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330i-03
|
tackar IP: ...[.11.116] |
32 st
2012-12-21 09:45
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 525i -01 Golf 3 -98
|
blir lite förvirrad av alla inlägg och undrar om ni kan länka till nån bra värmare ni kör med som jag kan köpa :) IP: ...[.22.254] |
4.747 st
2012-12-21 16:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
jörgen_j; Jag har handlat från denna site och varit nöjd, om jag vore dig skulle jag köpa den i länken 60 gradare som endast cirkulerar under uppvärmningsfasen.
[LÄNK]
God jul alla! IP: ...[.36.172] |
22 st
2012-12-21 17:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iA-00
|
Denna har jag monterat,efter tips på svensk sida,från olaO.på grund av min rostiga tyska.
[LÄNK]
Och den fungerar ypperligt här i V-norrland :-)
Godjul på er alla! IP: ...[222.202] |
32 st
2012-12-21 19:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 525i -01 Golf 3 -98
|
olaO: vad är det för fördel med att den inte cirkulerar konternuerligt? IP: ...[.22.254] |
4.747 st
2012-12-21 23:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
jörgen, fördelen är att den inte står och går i "onödan" plus att det var en med konstant cikulation som brann. Det enda man vill åt är ju att få upp motortempen till en "varmstart", alltså ca 45-50 grader. Bortsett från detta är dock den med konstant cirkulation naturligtvis effektivast. Jag har en 75 gradare med konstant cirkulation i 540:n men den gör nästan bilen onödigt varm. (F.ö exakt en sån som brann)
I min 530 har jag en 50 gradare utan konstant cirkulation men den är nästan lite klen.
Hade jag köpt idag hade jag köpt 60 gradaren utan cirkulation.
IP: ...[.36.172] |
7.444 st
2012-12-22 11:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Rent teoretiskt innebär ju konstant cirkulation mer avkylning mot luften, men det betyder också att termostaten slår till igen när hela systemet temperatur sjunker och inte bara för att själva värmaren har svalnat (frågan är vad som svalnar först). IP: ...[59.8.71] |
4.747 st
2012-12-22 13:28
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
marin, intressant! Jag har själv funderat en del på det där. Ponera att det är -10, bilen har stått och är alltså iskall. Värmaren börjar värma och jag tror att värmaren når sitt värmetal tidigare än vad blocket gör. Sen när det hela står still så kyls blocket snabbare än värmaren så när den väl startar igen så har motortempen droppat. Har man otur och kommer till bilen mitt i en passiv cykel så kan motorn hålla för låg temp. Detta sker ju inte med konstant cirkulation då kall kylvätska kommer trigga igång värmaren tidigare. Däremot tror jag att 60 gradaren med icke konstant cirkulation räcker då värmetalet är tillräckligt högt. Men som sagt hade inte varit för den där brunna värmaren så hade jag rekommenderat konstant cirkulation och minst 60 graders termostat.. IP: ...[8.56.78] |
7.444 st
2012-12-22 13:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Man kan misstänka att avkylningen är proportionerlig mot förhållandet mellan "exponerad area" och "inre volym". Så en löst hängande motorvärmare som är helt oisolerad och omgiven av luft svalnar förmodligen fortare än vad blocket gör. En gissning bara.
Om nu motorvärmaren svalnar fortare än block o resten av systemet innebär det bara att motortemperaturen hålls mer konstant genom att motorvärmaren slår av och på med kortare intervall.
Omvänt, ponera att du skulle isolera motorvärmaren och den närmsta biten av vattenslangarna runt den med tjock isolering. Då skulle ju motorn vara iskall innan värmaren blev kall nog att slå på igen och värmaren skulle alltså arbeta i långa intervaller och stora skillnader i motortemp. IP: ...[59.8.71] |
7.444 st
2012-12-22 13:35
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Tryck fram kylvätsketempreaturen i kombiinstrumentet, lämna nyckeln i läge 1 och lägg mobiltelefonen på videoinspelning (låg kvalitet) för att "logga" tempteraturen. :) IP: ...[59.8.71] |
7.444 st
2012-12-22 13:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Jag tror inte att värmaren når frånslags temp i förtid så länge kylvätskan cirkulerar, eftersom det hela tiden kommer kall kylvätska från motorn. Beroende på om termostaten sitter före eller efter värmarslingan (eller nåt därimellan!) kommer förstås värmaren att slå av antingen lagom, för tidigt, eller lite för tidigt.
Samtidigt sjunker temperaturen i den oisolerade slangen (låg cirkulation) på väg från motor till värmare så nån exakt vetenskap kommer det aldrig att bli. :) IP: ...[59.8.71] |
4.747 st
2012-12-22 13:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540iaMT-02 #71/239 Sapphire Schwartz M5 e39 -00 Carbon Schwartz 525ix MT -10 Titansilber Metallic
|
Nä det blir nog aldrig exakt. Jag har däremot upplevt i praktiken att på min 530 med värmare utan konstant cirkulation att "pumpar" jag på den tjocka slangen frami vid kylaren under en passiv period så hoppar den igång direkt. Alltså så är kylvattnet i det läget varmare i själva pumpen än motorn. Jag tänker mig att motorn har större sekundär avkylning med växelåda etc än den lilla pumpen som i princip hänger i luften. IP: ...[8.56.78] |
7.444 st
2012-12-22 14:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Den slangen ska ju vara avstängd egentligen, men termostaten har ett litet läckflöde, så den vätskan kan ju ha smittas av kylaren och kanske inte riktigt motsvarar temperaturen i själva motorblocket?
IP: ...[59.8.71] |
7.444 st
2012-12-22 14:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
|
Eller så är det helt enkelt så att du då flyttar in en kall vattenpelare från 19mm-slangen vid värmaren till termostaten! IP: ...[59.8.71] |
|