AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 105.479 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.667 st
Postad/Inlagd2012-12-16 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
puiu, det blir varmstart! Härligt. Hur har du löst det med sladdarna från värmaren?           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-12-16 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
jag har lödat,krympslang ,och en DEFA Plugin kablar med ordinal kabel från motorvärmare och sen har isolerat den kontakten med lim pistolen för att inte komma fukt och vatten inne i.           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-16 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag hade en byggfläkt i kupen härom veckan för att tina/torka bort vatten runt dörrarna och kunde då inte köra med 1500W-vattenvärmaren utan bara originalvärmaren. Vilken skit alltså. :)
Inkopplad ca 5h, ca -10C. Kylvätska 28C vid start, sjönk till 20 vid start. Bättre än inget, men: Elkostnad 0,4x5=2kWhö. 1,25h med riktiga värmaren så är HELA kylv. och motor runt 50C för samma pris!           IP: ...[111.220]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-12-16 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
marin849. jag vet inte hur många grader kan det vara när metaren visar lite över blå?vet du hur mycket kan det vara ungefär?           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg4.667 st
Postad/Inlagd2012-12-17 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
puiu, ca 45-50 grader.
          IP: ...[179.253]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-17 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja. 45 ganska exakt vid gränsen mellan blå o svart. Sen 60-62 vid första strecket.           IP: ...[.68.162]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-12-17 18:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
tackar           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg32 st
Postad/Inlagd2012-12-21 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
blir lite förvirrad av alla inlägg och undrar om ni kan länka till nån bra värmare ni kör med som jag kan köpa :)           IP: ...[.22.254]
Antal inlägg4.667 st
Postad/Inlagd2012-12-21 16:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
jörgen_j; Jag har handlat från denna site och varit nöjd, om jag vore dig skulle jag köpa den i länken 60 gradare som endast cirkulerar under uppvärmningsfasen.

[LÄNK]

God jul alla!           IP: ...[.36.172]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2012-12-21 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iA-00
Denna har jag monterat,efter tips på svensk sida,från olaO.på grund av min rostiga tyska.
[LÄNK]
Och den fungerar ypperligt här i V-norrland :-)

Godjul på er alla!           IP: ...[222.202]
Antal inlägg32 st
Postad/Inlagd2012-12-21 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
olaO: vad är det för fördel med att den inte cirkulerar konternuerligt?           IP: ...[.22.254]
Antal inlägg4.667 st
Postad/Inlagd2012-12-21 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
jörgen, fördelen är att den inte står och går i "onödan" plus att det var en med konstant cikulation som brann. Det enda man vill åt är ju att få upp motortempen till en "varmstart", alltså ca 45-50 grader. Bortsett från detta är dock den med konstant cirkulation naturligtvis effektivast. Jag har en 75 gradare med konstant cirkulation i 540:n men den gör nästan bilen onödigt varm. (F.ö exakt en sån som brann)
I min 530 har jag en 50 gradare utan konstant cirkulation men den är nästan lite klen.
Hade jag köpt idag hade jag köpt 60 gradaren utan cirkulation.

          IP: ...[.36.172]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-22 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Rent teoretiskt innebär ju konstant cirkulation mer avkylning mot luften, men det betyder också att termostaten slår till igen när hela systemet temperatur sjunker och inte bara för att själva värmaren har svalnat (frågan är vad som svalnar först).           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg4.667 st
Postad/Inlagd2012-12-22 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin, intressant! Jag har själv funderat en del på det där. Ponera att det är -10, bilen har stått och är alltså iskall. Värmaren börjar värma och jag tror att värmaren når sitt värmetal tidigare än vad blocket gör. Sen när det hela står still så kyls blocket snabbare än värmaren så när den väl startar igen så har motortempen droppat. Har man otur och kommer till bilen mitt i en passiv cykel så kan motorn hålla för låg temp. Detta sker ju inte med konstant cirkulation då kall kylvätska kommer trigga igång värmaren tidigare. Däremot tror jag att 60 gradaren med icke konstant cirkulation räcker då värmetalet är tillräckligt högt. Men som sagt hade inte varit för den där brunna värmaren så hade jag rekommenderat konstant cirkulation och minst 60 graders termostat..           IP: ...[8.56.78]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-22 13:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Man kan misstänka att avkylningen är proportionerlig mot förhållandet mellan "exponerad area" och "inre volym". Så en löst hängande motorvärmare som är helt oisolerad och omgiven av luft svalnar förmodligen fortare än vad blocket gör. En gissning bara.

Om nu motorvärmaren svalnar fortare än block o resten av systemet innebär det bara att motortemperaturen hålls mer konstant genom att motorvärmaren slår av och på med kortare intervall.

Omvänt, ponera att du skulle isolera motorvärmaren och den närmsta biten av vattenslangarna runt den med tjock isolering. Då skulle ju motorn vara iskall innan värmaren blev kall nog att slå på igen och värmaren skulle alltså arbeta i långa intervaller och stora skillnader i motortemp.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-22 13:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Tryck fram kylvätsketempreaturen i kombiinstrumentet, lämna nyckeln i läge 1 och lägg mobiltelefonen på videoinspelning (låg kvalitet) för att "logga" tempteraturen. :)           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-22 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tror inte att värmaren når frånslags temp i förtid så länge kylvätskan cirkulerar, eftersom det hela tiden kommer kall kylvätska från motorn. Beroende på om termostaten sitter före eller efter värmarslingan (eller nåt därimellan!) kommer förstås värmaren att slå av antingen lagom, för tidigt, eller lite för tidigt.

Samtidigt sjunker temperaturen i den oisolerade slangen (låg cirkulation) på väg från motor till värmare så nån exakt vetenskap kommer det aldrig att bli. :)           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg4.667 st
Postad/Inlagd2012-12-22 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nä det blir nog aldrig exakt. Jag har däremot upplevt i praktiken att på min 530 med värmare utan konstant cirkulation att "pumpar" jag på den tjocka slangen frami vid kylaren under en passiv period så hoppar den igång direkt. Alltså så är kylvattnet i det läget varmare i själva pumpen än motorn. Jag tänker mig att motorn har större sekundär avkylning med växelåda etc än den lilla pumpen som i princip hänger i luften.           IP: ...[8.56.78]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-22 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Den slangen ska ju vara avstängd egentligen, men termostaten har ett litet läckflöde, så den vätskan kan ju ha smittas av kylaren och kanske inte riktigt motsvarar temperaturen i själva motorblocket?
          IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-22 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Eller så är det helt enkelt så att du då flyttar in en kall vattenpelare från 19mm-slangen vid värmaren till termostaten!           IP: ...[59.8.71]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i lci 3.0  -07
Pris: 129.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-

BMW 330Ci  -02
Pris: 75.000:-

BMW Z3  -98
Pris: 90.000:-

BMW 530d  -12
Pris: 200.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen