AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Visad 106.737 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-11-27 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Glömde kommentera grafen...

Det verkar inte som om kurvan planat ut än. Dvs uppvärmningen har inte gått över i "kråkvärmningsläge" (?)           IP: ...[.142.17]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-27 10:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
säkringen på eluttaget på min arbetsplats pallar inte 1100W+1350W så jag funderar på att ha en fördröjare för kupevärmaren så den starta inte samtidigt som motorvärmaren utan väntar typ 30min sen slår den på då motorn har blivit varmare och motorvärmaren drar inte mkt ström så då kan jag ha kupevärmaren på också utan att säkringen löser ut. Hur låter den iden? om den låter vettig så måste jag ha någon sorts fördröjare och vad finns det i så fall för sånt?           IP: ...[3.203.8]
Antal inlägg32 st
Postad/Inlagd2012-11-27 11:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
du kan ju sätta en timer inne i kupen till kupevärmaren. Inte så snyggt kanske men enkelt och billigt :)           IP: ...[.22.254]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-11-27 12:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Stämmer, jag kör båda. Men har inte gjort någon bra uppmätning egentligen. Strykjärnsvärmaren är svår att mäta då den värmer ojämnt, egentligen måste man starta cirkulationen för att läsa av sann temp, men gör man det har man frångått hur en uppvärmning går till eftersom man inte cirkulerar före staet av bilen.

Jag glömde värmaren på nångång o då stod nålen rakt upp! Min DEFA har 75C termostat.

Med en bättre uppmätt kurva går det ju att skatta både kråkeffekt och sluttemp och räkna ut inkopplingstid som funktion av utetemp för att alltid nå 46C i motorn.           IP: ...[4.67.70]
Antal inlägg60 st
Postad/Inlagd2012-11-27 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA Touring -06 E61
jörgen_j: ja en timer fungerar men man måste ställa tiden varje gång eftersom dem är mekaniska och har inget eget batteri. Får väl bygga en själv med en 555 och ett relä           IP: ...[3.203.8]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-11-27 13:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Marin, bedömer du det som lämpligt att ha ett (ungefärligt) 1:4-förhållande mellan kontaktvärmare och slangvärmare eller går/gick du bara på "6A-tillgängligt-spåret"?
          IP: ...[.142.17]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-11-27 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
martin 849.har du inbyggd cirkulationspump i din defa?var du har köpt din defa?           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-11-27 20:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Nej jag startar bilens egen pump.
Jag skule aldrig betala för kontaktvärmaren utan satsa på en så kraftig kylvätskevärmare som möjligt. Nu hade jag motorvärmare monterad av BMW med vid köp av bil så den sitter kvar. Jag valde 1500W med tanke på att klara 6A ja, tyvärr har jag inget uttag på jobbet nu så kunde lika gärna tagit 2000w. Kupevärmare använder jag inte.
Det finns dom som tycker att kontaktvärmaren värmer oljeteåget bättre men den sitter ju faktiskt på motorblocket, och det värms alldeles utmärkt även via kylvätskan och smittar av sig på oljan. Enligt motorns egen oljetemperaturgivare blir oljan varmare också, men vet inte om tempgivaren sitter vid uppe vid filtret eller nere vid tråget.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-11-28 00:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Ok tack för infon.
Själv har jag 16 A tillgängligt i garageväggen samtidigt som jag har en Defa termina 2100 som jag vill kunna köra på max. Funkar faktiskt ypperligt att få upp temperaturen i kupen på kort tid. Och på M57TU2D30-an så sitter kontaktvärmaren mot tråget så montaget jag gjorde av den är inte helt bortkastat är min bedömning...
En effektbudget blir då enligt följande: 16*230=3680=300 (kontaktvärmare) + 2100 (Termina) + 150 (Uppskattad AC-effekt, Ctek MXS 7000) + Slangvärmare, Slangvärmare = 1130 W. Funderar därför på en Defa 1000-wattare. Trots att jag vet att både den och terminan i verkligheten drar mindre. Framförallt när "miljöerna" de sitter i blir varmare. Låter det som en rimlig skattning?           IP: ...[.248.48]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2012-12-01 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Touring -02
Letar efter fin en e36 328i Touring 95-99
Har följt den här tråden ett tag nu och tror att jag ska investera antingen i en OWL-2 (lite tveksam pga. brandtillbuden) eller en sån här alu. värmare [LÄNK]


Vilken innerdimension har BMW 528i -97 på slangarna, passar de direkt på värmaren utan skarv? Vilken av slangarna är lämpligast att montera värmaren på och i vilken riktning? Skulle vara bra med tips från er som redan monterat.

/MiCCe
          IP: ...[.74.147]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-01 22:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
19 mm invändigt.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-12-03 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
marin, kopplar du in en konstlast för att lura pumstyrningen när du kopplar om cirkulationspumpen till extern 12V?
//Martin           IP: ...[.142.10]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-03 15:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, pumpen får inte bli "öppen" som felkoden då säger. Skrev inte riktigt upp det där eftersom jag fick laborera lite.

Storleksordning som en lysdiod i belastning eller så har jag för mig räckte. Både IHKA och Defastyrningen drar reläet via varsin diod så att inget kan gå bakåt, och reläet har en diod i backriktningen.           IP: ...[4.67.70]
Antal inlägg257 st
Postad/Inlagd2012-12-03 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2010 X5 35d M-sport
Kan man inte tänka sig ett växlande dubbelrelä (eller två växlande singelreläer) där Relä 1 "växlar" pumpen och i viloläge är kopplat till IHKA och Relä 2 kopplar in konstlasten till IHKA då Defan drar reläerna? Så slipper man dioder(?)
          IP: ...[.142.10]
Antal inlägg7.444 st
Postad/Inlagd2012-12-03 18:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Skulle det vara enklare?!
Plus att det blir ett glapp under växlingen.
Ett relä med skyddsdiod eller exten skyddsdiod samt två dioder och ett motstånd är allt.           IP: ...[59.8.71]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2012-12-05 01:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dA Touring -09
Jaha, då har man installerat en "brandpump" i bilen. Hoppas den värmer mer än en gång :)
Den ser då exakt ut som OWL-2 om än jag köpte från tyskland och där heter den
ATO-heaters 2201.

Hittar inga fall förutom det som är lyft i denna tråd om någon som brunnit. Läste däremot elsäkerhetsverkets dom. Försäljning stoppas men inga återkallningar varken från brukare eller butiker.
Det finns mycket farliga saker här i världen, det känns som att vad som helst i bilen lika gärna skulle kunna börja brinna.
Min bil får den då sitta i iaf.           IP: ...[129.150]
Antal inlägg4.783 st
Postad/Inlagd2012-12-05 12:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Proman, har du monterat med jordning i fordonet?
          IP: ...[.254.81]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-12-11 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
nu är min motorvärmare monterad och det funkar jättebra.jag är nöjd!!!!           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-12-16 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
olaO.
ursäkta men jag vill berätta att min slangvärmare blir monterat av en bmw mekaniker från fjälkinge föra veckan på returslangen som går till expansionskärl . min timer står på 1 time och när startar bilen visar lite över den blåa linien,och jag tror ska räcka ! det blir inte som kallstart eller hur?           IP: ...[.11.116]
Antal inlägg547 st
Postad/Inlagd2012-12-16 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i-03
och när blir riktig kallt kopplar jag in kontaktvärmare också 1 time
mvh puiu           IP: ...[.11.116]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen