AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
109.508

Eftermontera motorvärmare E39 - köpa billigt från Tyskland?

Sida 1 av 18
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Snart är vintern här, tro det eller ej. Så sugen på att eftermontera motorvärmare och kupevärmaruttag på min E39:a 98 520. Med fördelaktig eurokurs, finns tips på prisvärd återförsäljare i Tyskland? Eller kanske inhemsk sådan?

Varmt tacksam för svar. :)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Har inte hittat några återförsäljare i Tyskland (skulle tro att marknaden är försvinnande liten där nere även om dom har lite vinter)

Har själv köpt på Mekonomen och det är inte så våldsamt dyrt, sen har väl Biltema enklare grejer om man vill tulla på kvaliten lite.

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack för svar.

Bra poäng, marknaden kanske är för liten där nere.

Mekonomen, skruvat, biltema.... Bra värme annars är det ju ingen poäng att köpa det kan man tycka. :)

Andra tips mottages tacksamt!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Priser på Mekonomen:

Kontaktvärmare: 1066:-
Intagskabel: 555:-
Grenledning: 803:-

Tot: 2424:- exkl kupévärmare



ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du är ute efter att faktiskt värma upp motorn och inte kråkorna, köp en sån här (eller motsvarande)!
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Eller om du vill spara pengar så köp nytt element, och kablarna + grenledning kan du köpa på skroten för liten peng, dom slits ju inte så dom går att återanvända.
Brukar även finnas kablar på Tradera, men priserna blir oftast högre än på skroten!

/Mats J

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Visst är det effektivare att värma direkt i vattnet, men en korrekt installerad kontaktvärmare fungerar utmärkt. Min tempmätare står mitt mellan driftsvarm och blåa fältet efter 3 timmars inkoppling @ -15 grader. (kommer till driftsvarm tidigare än vid kallstart på sommaren) Jag har DEFA´s kontaktvärmare på 740in.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sitter kontaktvärmaren på tempgivaren eller? :)

Det finns inte en chans i h. att tre timmar med 400w (eller har du dubbla?)höjer din V8 med block och kylvätska till över 45c vid -15 men självklart får den upp värmen fortare.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Har Defas kitt med två värmare på 300 W styck, en på varje blockhalva.

Visa användare
ProPro-medlem
4.938
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin849, det där var intressant! Jag har blockvärmare på min 530 och det märks ju knappt att den varit på även om jag kört den hela natten. Verkar vara en smart och förhållandevis billig lösning som du länkade till. Funderar på något till 540:n som idag inte har någon värmare. Har du testat den?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Har för mig att du inte får montera slangvärmare hursomhelst. Har nog varit för mycket haverier på grund av dom.

"You can call me Bon"
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vem säger att man inte får?
Och vilken sorts haverier???
Gärna lite fakta i inlägget annars är det svårt att komma någonstans i diskussionen.

/Mats J
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är helt korrekt. En traditionell slangvärmare på 550W som man sätter mellan motor och kylare kan inte monteras hur som helst, man måste få till det så att vattnet självcirkulerar. Och gärna inte bara upp o ner i de grova slangarna till kylaren så att termostaten sedan öppnar så att kylaren värms...

Värmaren jag länkar till har en integrerad PUMP och den monteras mellan motor och kupevärmeelementet (går ju lättåtkomliga sladdar in i torpedväggen samt vid värmeventiler mm).
Man värmer alltså dels på rätt ställe och med cirkulationi hela kylsystemet UTOM kylaren. Perfekt!!

Jag har inte den värmaren, men den har diskuterats i nån av de andra motorvärmartrådarna jag har varit insyltad i. Där framkom lite klagomål på att termostaten tycktes kopplas in onödigt tidigt, eller egentligen precis lagom beroende på hur man ser det (målet är ju att ta sig ur det blåa fältet, dvs 45C på kylvätskan).
Jag har en DEFA 1500W utan pump, så jag har kopplat så bilens egen elpump startar istället.
Värmer ca 60C på en timme, och då är hela block, top, kylsystem och kupelement varma = värm och härlig luft in i kupen direkt när man vrider om nyckeln = behov av kupevärmare som bara eldar för kråkorna helt onödigt. In med värmen i kylsystemet istället!
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Det kan inte vara möjligt att en kontaktvärmare fungerar så bra. Länk

Eller sök på "slangvärmare test" med Google och kolla på PDF:en från Harald Nyborg, första träffen.

TS fick verkligen två bra råd av marin849 och Mats J. Kontaktvärmare är värdelösa jämfört med slangvärmare, 500-600 watt som mumsar på i tre timmar utan att göra kylarvattnet särskilt varmt är verkligen att elda för kråkorna.

Jag har själv samma värmare som marin849 (jag gick på hans rekommendation) och den värmer fint. Den är bättre på ALLA sätt jämfört med bedrövliga kontaktvärmare.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008


Nä jag ljuger förstås för att jag äger aktier i Blockvärmare AB.

Har inte sagt att blockvärmare är bättre, men dom fungerar i mitt tycka bra.
Delar bara med mig av mina erfarenheter, och nej jag har inte heller fel på tempgivare/mätare.



Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Mektips & guide på installera en slang/vattenvärmare skulle nog 99% av autopower användarna uppskatta.


Har själv en 400w DEFA blockvärmare som sitter monterad på yttersidan av blocket och tempmätaren rör sig knappt, måste vara på 4-5h för att det ska märkas i -15ºC. :(
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Även jag har värmaren som Marin849 länkade till, och kan instämma med att den fungerar klockrent!
Jag har intervallström på min stolpe och fri ström i övrigt = sladden är alltid ikopplad då bilen är parkerad.
Temperaturen låg alltid kring +40 grader ÄVEN då det var -35 grader utomhus i vintras, och då är det ju somsagt hela motorn som är varm!

Ändå nackdelen för mig är att säkringen går om jag kopplar i kupevärmaren, men det är det värt då det ändå matar ut varmluft direkt man startar bilen :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tor: Visst är kontaktvärmare betydligt bättre än ingen värmare, särskilt när du har en på varje sida!
Säker på att de är 300W och inte 400, 420 eller 430?


Tor: i min 540 satt samma dubbla kontaktvärmare som du har när jag köpte den. De värmer med 600 watt utanpå blocket, dvs en hel del av värmen sprids utanför motorn.

Den 1500-wattare jag lät installera på X5:an (med samma M62-motor) är billigare, har 2.5 gånger högre effekt och värmer INUTI motorn, direkt i kylvätskan.

Det är klart det är skillnad - det är ingen tvekan vilken jag rekommenderar.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kollade just, alla DEFAS kontaktvärmare är på 300-400W. Min originalmonterade är på 400W.
Problemet med kontaktvärmarna är inte att de värmer luften, problemet är den låga effekten.
En korrekt monterad kontaktvärmare har god värmeöverföring mot blocket och blir bara några grader varmare själv än vad blocket blir, men monteringen är kritisk med korrekt applicering av det värmeledande materialet mellan värmare och block.

Varför är det så kasst med låg effekt då?
Den som inte är intresserad, sluta läs här!!

Om bilen var parkerad i vakuum (ingen omgivande luft) skulle det inte spela någon roll med värmarens effekt. Det ända som skulle ändras med ändrad effekt vore uppvärmningstiden. Temperaturen skulle stiga exakt lika många grader per timma hela tiden tills det började koka.

De flesta parkerar inte sina bilar i vakuumkammare eller placerar dem i kretslopp i yttre rymden.
Då kommer kylning från omgivningsluft in i bilden. Enkelt uttryckt är kyleffekten mellan motor, slangar etc och luften direkt proportionerlig mot temperaturskillnaden. Om motorn är 10C och luften 0C är avkylningen x watt. Om motorn är 20C och luften 0C är avkylningen 2*x watt osv.
Det är därför motorn aldrig blir varmare än ett visst värde när man kopplar in en svag värmare. Systemet uppnår jämnvikt mellan tillförd (värmaren) och bortförd (till luften) effekt.

Med min 400W-kontaktvärmare blir motorn (lokalt, något ojämnt fördelat) ca 30 grader varmare än utomhusluften hur länge den än är inkopplad.
Slutsats: när motorn är 30 grader varmare är avkylningen 400W.
Detta betyder att när motorn är 15 grader varmare används bara 200W av värmarens 400 för att värma motorn. Resten går till kråkorna!!
När motorn är 25C varmare går endast 67W till att värma motorn, resten går till kråkorna!
Därför stiger min motortemp 11 °C/h halvtimmen, men bara 3°C/h efter 4h då processen övergått till "kråkvärmningsläget".

Med 1500W värmare är läget ett annat. När motorn är 30 grader varmare går fortfarande 1100W till att värma motorn (400W till kråkorna).

DÄRFÖR får jag mina +50-60C på en dryg timme till en kostnad av 1,5kWh till samma pris som 4 timmar med 400w vilket ökar temperaturen ca 20C och kylvätsketempnålen ger inte ens utslag när det är riktig vinter (hahaha).

Applicera sedan detta resonemang på en kupevärmare på 1500W så inses typ omedelbart att så gott som ALL värme går direkt till kråkorna och att det egentligen är rent slöseri att köra med kupevärmare i 3 timmar. Bort med dom och in med riktiga motorvärmare istället!

Jag kan trycka på fjärren för att starta kupefläkten innan jag går ut till bilen och på så sätt "tanka ut" lite värme från motorn till vindrutan innan jag startar och är då direkt redo att lägga upp ett bredställ i snön med varm motor och isfri ruta. :)
Det är samma fysik här, det är mycket effektivare att defrosta med 10000W (bilens kupevärme) än en "hårtork" på 1500W som blåser lite förstrött fläckvis på vindrutan.
Jag tjänar alltså både energi på att lagra upp värme i motorblock+kylvätska för att sedan häva på rejält med effekt under en minut för att få bort isen. Hur kan man annars driva kamerablixtar som drar hinkvis med ampere med några sketna AA-batterier? Japp, man lagrar upp energi i kondensatorn och firar sen av en laddning, kortvarigt men med hög effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.