AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.309

Byte av NOX-sensor (kväveoxid)

Sida 5 av 5
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Men det är väl inte en dålig packning som gör att spridaren läcker / inte öppnar stänger som den ska? Det borde väl vara nåt elektroniskt fel på spridaren, tänkte om det räcker att byta packning på vilken det nu är som inte funkar. Annars hade du förstås gjort det istället antar jag.

Mvh
Pelle
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Pelleulf: Jag gick på vad BMW sa om den troliga orsaken. Att sot och andra beläggningar runt och på spridaren kan skapa ett felaktigt spridarmönster vilket i sin tur kan göra att det blir förslitningar vid mynningen. Alternativt att det är ett elektroniskt fel. Packningen känns som en självklarhet att byta.

Är det för övrigt inte rätt troligt att det ena felet kan påverka det andra? Spridare/NOx-sensor. Är den ena komponenter felaktig så får den andra helt andra förutsättningar. Hönan eller ägget?

//Micke
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Jo ofta är det ju så, felkoderna är ju bara en vägledning i felsökningen, ibland prickar de direkt på spiken men ofta har en sak gått sönder som inte ger felkod och den påverkar en annan komponent som ger det. Ofta byts den delen som kodar utan vidare tanke och kunden har felet kvar eller så byter men fler delar tills man prickar rätt. Systemen är såpass avancerade så på grund av för dåliga kunskaper i hur systemen fungerar har de inte tid att felsöka ordentligt och kunden får betala. Man får ha tur och få en duktig och intresserad mek.om man har ett svårt fel, annars blir det dyrt särskilt hos BMW.
Helt otroligt egentligen att man kan få lov att ta betalt för att byta del efter del som visar sig vara hela i jakten på lösningen och ta betalt för det. Är nog bara på bilverkstäder som jag varit med om detta.
Nox sensorn är keramisk och är känslig för få fukt på sig när den är varm, vilket sker vid mycket kortkörning. Men kanske inte gillar mycket oförbrända bränsle heller=värme i avgassystemet.
Absolut ska packningen bytas antar att den tätar uppåt ur förbränningsrummet. Mitt tändningsfel under körning försvinner när man startar om motorn så det verkar vara elfel i spridaren eller nånannan stans. Alt. att en spridare har för dålig bild och ECU:n stänger av den. Vid omstart nollas felet i ECU:n och det går ett tag till, vem vet...

Mvh
Pelle
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
IL: Har nu pratat med Krister på Servicecenter. Han såg att det var en spridare som spökade genom att starta bilen kall och låta den gå en stund på tomgång. Om den börjar misstända då så brukar det vara en spridare som är kass. Vilken det är kan man se med hjälp av "rough running" Det skiljde inte mycket sa han men han bytte den som var sämst och det hjälpte. Jag har också provat detta tidigare men då med varm motor och då är det betydligt svårare att se. Provade nu med kall motor och då var det skillnad. Cyl 5. Verkade dålig. Värdena varierar hela tiden men denna cylinder dippade klart mest och varvtalssänkningen sammanföll med denna dipp varje gång. Köper en ny spridare och kollar hur en ny beter sig så får man väl jämföra med resten och se hur dåliga dom andra är. Återkommer med resultat.
Förövrigt trevlig, kunnig och hjälpsam kille den där Krister 👍🏻

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Ja , trevlig och kunnig. Hoppas att det löser sig med bilen.
Hej Palleulf!
Hur gick det när du bytte spridare? löste det dina problem?

Mvh!
Robin
li
2
lillenj67
BMW 523I Touring -07
Jag har en 525i -08 och den är väldigt konstig. Efter en stund när jag kört så gick den in i säkerhetsläge. Kunde bara köra i 60km/tim max. Startade om men ingen skillnad. Åkte till BMW för felsökning. De sa att högtryckspumpen är kass ( 12500kr för byte) Sedan rekommenderade de att byta alla spridare ( 25000kr till ) Totalt 37500kr för allt. Jag ställde av bilen. Nu för en vecka sedan ställde jag på bilen och den gick som vanligt. Åkte och besiktigade utan anmärkning. Fick idag kod P3284. Det konstiga är att den går som vanligt på farthållaren.

84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Jag hade inte bytt både spridare och pumpen samtidigt, hade börjat med spridarna för de är högst troliga felkälla.

Yo
57
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Pelleulf skrev: att felkod 30E9 inte betyder att NOX är trasig?

Min NOX byttes dock, men motorlampan dök upp igen. Hur bränner jag ur den? Funkar det att köra 30 min 100km/h på typ 4-5an?

Jag har varit på väldigt få 30 min körningar sista 6 månader.

Har en BMW 520D xdrive som strular. De sa att det fanns en felkod för NOX, BMW verkstaden sa defekt/trasig. Men är bytt, ändå kommer gul motorlampa
Fr
1.084
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det finns fler Nox sensorer så det är troligen den andra som lagt av nu.
Yo
57
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Varför skulle en andra lagt av? De gjorde felsökning två dagar efter bytet. Felkoden var för exakt samma NOX givare

Nu varnar bilen för att motor är varm och tappar effekt på motorväg, trots att motorn inte är varm.

Stadskörning eller under 80km/h kommer aldrig den varningen upp.

Står kör försiktigare så motorn får bli kall, fast den inte är varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.