AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.308

Byte av NOX-sensor (kväveoxid)

Sida 4 av 5
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Drib:
Vet ej vad som händer, men det är väl bara att lossa kontakten till noxsensorns styrbox och läsa av. En grabbgissning kan vara att de andra koderna kanske är en luftmassemätare som spökar. Såg nån på youtube som sprejade tråden i mätaren med ett renöringssprej....smuts på den varma tråden isolerar så att den visar lite fel

J-A, menar du att du har bytt Noxsensorn och katalysatorn 3ggr ?
Förklara gärna:
"Nox sensor sönder på rätt sätt" bortkopplad då eller?
Och
"BMW manipulera displayvärdet när processen pågår"

Mvh
Pelle
J-
534
J-A
325i T -08
Pelleulf:

Har bytt NOX kat 2 ggr och sensor 3ggr. (16 st spridare)

Då min senor var trasig lyste inte motorlampa, bara felkod vid avläsning. Har inte experimenterat med att koppla bort den. Motorn går hela tiden med lambda 1 då sensorn är trasig.

Förbrukningen är mycket högre under avsvavling än vad som visas i displayen.

Bilen har nu fungerat 3000 mil vilket är nytt rekord.....

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Ok, fick uppgift på BMW att en ny noxkat kostar 23000:- kan det vara så att du betalat 46000:-+ jobb och sensorer ? ?
Varför var du tvungen att byta noxkat? Att den är full (30E9) ger ingen 2:a på besiktningen, inte enl. bilprovningen heller. Det ger däremot kass noxsensor.
Min motorlampa har inte tänt sig heller när sensorn är sönder, såg det med Inpa.
Dom vill väl ha fina förbrukningsvärden att visa upp vid miljögodkännandet, det är säkert så att det inte tas med i snittförbrukningen..., men det är nog så med de andra tillverkarna med..,,har du kunnat se den ökade förbrukningen i ECU:n under körning? Hade varit intressant om man kunde få bekräftat att processen startat överhuvudtaget med tanke på 30E9

Mvh
Pelle
J-
534
J-A
325i T -08
Har inte betalt något för NOX kat byte.
Trasig VANOS gick på motorskadeförsäkring.
Totalt har jag betalt 4000 kr för 26 verkstadsbesök. Men tiden.......

Tidigare mjukvaror försökte ständigt avsvavla den försvavlade NOX katen. Förbrukning blir grym och motorn slits i onödan pga hög avgastemp.
Har fått uppdaterad mjukvara 6 ggr.

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Inget vidare, låter ungefär som när jag köpte en helt ny Peugeot för några år sedan för jag inte hade tid att meka, gissa om det gick tid där med 😉😂

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Hej,liten uppdatering här.Det var fel på en av spridarna. Nu mår bilen bra igen.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Min uppfattning var att det inte finns någon vanos på n53, har jag fel där?
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Daddycool: N53 vanos,

IL: har du botat 30E9 med?

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Hej 30e9 är borta. Mekaniken sa att eftersom spridaren var dåligt så blev dålig blandning i cylinder o så kom höga halter av kväveoxider.
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
IL:Va bra! Var du hos BMW eller nån annan? Vet du hur han kollade spridaren?
Kostnad?

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Någon annan. Finns inte BMW i Falkenberg. Jag vet inte hur han gjorde men tycker att han är duktig. Jag fick rådet att byta alla spridarna men har lite ekonomiska problem nu så det får vänta lite.
IL
69
IL
535i F10 2010
Hej Pelle. Jag har bytt nox sensor i torsdags men felkoden 30e9 kommer tillbaka. Har kört 3 gånger på motorvägen med konstant hastighet 110. Kommer caten att regenerera själv eller måste man byta?
IL
69
IL
535i F10 2010
Blev lite fel här
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
IL : jag tänkte jag kunde fråga själv, vilken firma var det?
Vad gick det på?
Undrar om det kan vara så att jag kanske har fler än en spridare som inte mår bra, och om ECU:n stänger av dom som inte gör sitt jobb sänks bränsletrycket när limpmode inträder för att begränsa effekten och skydda motorn. Om det är så är detta förklaringen på allt i denna tråden 😃

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Firman heter Servicecenter i Falkenberg o mekaniken heter Krister. Han förklarade typ på samma sätt som du. Jag kan säga att jag har blivit kär i min bil igen. 😁
13
Göran Fjällid
523i E61 -07
3201 E36 -95
525i E34 -93
Pelle: Nu har jag bytt högtrycks givaren. Den beter sig på samma sätt som dem gamla. Ibland när jag startar bilen så visar trycket ca 150-160 Bar. Men när varvet ökar så sjunker trycket till ca 4-5 Bar. Det går bra att köra när det går lätt, men när belastning uppstår så tänds motorvarnings och hamnar i limphome mod och kylarfläkten går i maxfart. Har även bytt bränslefilter i tanken. Inget hjälpte. Har tvättat flödesgivaren och lamdagivaren. Skulle någon kunna kolla på tryckmätaren hur den beter sig i olika farter?
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
IL: det var ju kanon att det löst sig för dej👍🏻 Jag ska ringa å höra mig för!
Göran: Jag har ju samma problem som du... så det är ju ingen vits att jag kollar.
Men det verkar mer och mer sannolikt att även du har spökande spridare (injektorer) Nu gissar jag, men när jag köpte min bil fanns redan felet med pumpfailvarning och limpmode vid hög belastning (acceleration på hög växel och husvagns dragning) förre ägaren sa att BMW verkstan påstod att det nog var pumpen i tanken eller högtryckspumpen som var kass. Efter att ha läst rätt många trådar här på forumet där massor har bytt framförallt ht-pumpen även vid låga miltal, börjar jag undra om det kan vara rimligt att byta denna redan vid 10k mil.... Hade det handlat om Peugeot hade jag inte varit förvånad ;-) det borde vara något annat. Verkar inte som dom har riktig koll på BMW heller eftersom jag fick uppgift om att det skulle vara styrboxen till pumpen i tanken, känns ju som det mest är fri gissning på kundens bekostnad.... Flera har även skrivit att problemen åter kommit kort efter byte av ht-pumpen. Jag har även råkat ut för att motorn plötsligt går på 5cyl när jag kör helt normalt i 80-90 utan husvagn eller annan belastning( inget pumpfail el. limpmode) Stannar man, stänger av/startar igen är fenomenet borta. Händer i vått som torrt väglag. Det som talar emot att det skulle vara en eller flera inbektorer är att iaf. jag aldrig fått felkod att någon cylinder misständer. Därav ingen aning om vilken injektor som skulle kunna vara dålig. Bilen har även luktat bensin ibland när den hackat.
Blev lite mycket men kanske kan vara till nytta för er andra att jämföra med.

Mvh
Pelle
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Jag hade samma problem med min 520i med N43b20. Larm på NOx-givare samt misständning på ena cylindern. Bilen var även svårstartad och luktade bensin vid start. Förmodligen läckage på en av spridarna.

Jag hörde med BMW som rekommenderade byte av alla spridarna. Det skulle gå på 13000kr (4 cyl). Jag chansade och köpte istället en begagnad spridare på ebay med senaste modellbeteckningen och gjorde bytet själv. Jag förutsatte att det var den spridaren vars cylinder larmade om misständning som var sämst. Kodning, eller inmatning av spridaren gjorde jag i INPA. Bra guider finns på youtube. Det krävs också att man har verktyg för att sätta dit ny teflonpackning på toppen av spridaren. Hittade via pelicanparts i Storbritannien för några hundringar.

Jag passade även på att kontrollera att övriga spridare hade rätt siffror inmatade i INPA. Det var inte ett rätt! Min gissning är att någon har bytt spridare tidigare och hoppat över biten med inkodning. Efteråt gick bilen som en klocka och har gjort det i över ett år nu. Det tog ett tag innan NOx-larmet försvann dock.

Om någon skulle få för sig att byta spridare så lånar jag gärna ut verktyget för att pressa dit packning. Finns i Uppsala.
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
mwiknwer: Se där ja! Har kollat numren tidigare och det verkar stämma. Är det inte så att det sitter teflonpackningar redan monterade om man köper nya spridare med någon form av hylsa över, och att spridaren skall i inom 5 min. efter att skyddshylsan tagits av annars sväller packningen för mycket?

Har även hört att man kan byta teflonpackningen och på så sätt få den att sluta läcka? Men då behöver man förstås verktyget.

Tyvärr inga felkoder på misständning, fast det inte är nån tvekan om det....
Nåt annat tips om hur man ser i inpa (eller annat) att det misständer? Rough running visar ju tyvärr bara medelvärden av hur varje cylinder tänder. Små tändfel försvinner i decimalerna...

Mvh
Pelle
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Precis! Köper man nya spridare sitter det redan en packning och en hylsa utanpå för att den inte ska svälla. Jag körde budgetvarianten och chansade på begagnat. Med rätt verktyg var det inga problem att få dit en ny packning. Det var heller inga problem att hinna få dit spridaren innan det svällt för mycket. Det verkar vara en stor marknad i Europa på begagnade bildelar. Många krockade bilar där det finns gott om felfria produkter. Många firmor lämnar även funktionsgaranti.

Angående misständning försökte jag också se värdena för rough running i INPA utan att bli klok på detta. Jag hade dock felkoden som sa att det var feltändning på cylinder 3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.