AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.307

Byte av NOX-sensor (kväveoxid)

Sida 3 av 5
13
Göran Fjällid
523i E61 -07
3201 E36 -95
525i E34 -93
Hej, intressant tråd om NOX sensor.

Jag har ett liknande problem, på min 523i -07. Får först felkod p3090, sedan p3284.
problemet uppstod när jag skulle accelerera med Husvagn. Men nu får jag fram samma felkoder utan husvagn. Ska prova att byta givaren till högtryckspumpen. Men kanske är det NOX sensorn som bråkar. har ingen felkod på den. Besiktade bilen i Juli -16 med godkänt protokoll. Har en OBD2 327 läsare, så jag kan släcka felkoderna, men har inte lärt mig hur man läser ut sensor värderna. Mobil appen Torque pro har inte med sensor funktionen till BMW bara 20 andra märken:(, är det någon som vet hur man lägger till den pluggin?

gorfja
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej gorfja!
Har ju samma problem, VG. Se tidigare i tråden.
Har bytt Nox sensor och hade även koder på den, sen var dom borta så den sensorn påverkar inte bränsletrycket för mitt tryckproblem kvarstår. Har dock sett i Impa att trycket är för lågt både före och efter högtryckspumpen. Det är alltså något som gör att bränslepumpen i tanken inte ger tillräckligt tryck fram till htpumpen. Då tror systemet att htpumpen är kass....Har även hört att pumpen i tanken varvar upp kraftigt en halv sekund innan motorlampan tänds. Testa och lyssna om du har samma ljud. Du måste ta ur sittdynan i baksätet och skruva bort täckplåten på höger sida över pumpen, annars hör man inte detta.
Har du kanske hunnit byta trycksensorn? Hjälpte det i så fall??

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Hej! Verkstadskillen som byte nox sensor kunde inte starta regenerering av katalysatorn men han lurade bilen genom att skriva att katalysatorn är byt. Körde runt några dagar utan felkoder. I torsdags fick jag ett par feltändningar på dagen sen på kvällen kom medelande bränslepump sönder. Fick ringa bärgning. Nu får jag se vad verkstaden seger. (anan verkstad ). Det hjälper inte att tanka bara 98okt och byta olja var 1000mil!!
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej IL!
Det lät ju inte så kul....
Stannade motorn bara? Och vad stod det i displayen? Felkod?

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
Fuel pump failure på displayen . Bilen lät konstigt och luktade bensin. Det gick inte att köra.
IL
69
IL
535i F10 2010
Jag vet inte om allt hänger ihop med felet på åldrande katalysator. Det kanske har blivit något mot tryck eller så.
13
Göran Fjällid
523i E61 -07
3201 E36 -95
525i E34 -93
Tack pelle för svaret. Beställde en ny högtrycks givare på BMW Segeltorp, men fick felaktigt en lågtrycksgivare. Jag kan se mha "Torque" att Högtryckssensorn ger ett tryck som varierar kraftigrt. När motorlampan tänds så ligger trycket mellan 340-550 kpascal (ca 3,4-5,5 Bar) men ibland så går trycket upp till 15300 kascal (ca150 Bar) där trycket borde ligga. Då får jag ingen motorvarning. Provade att rengöra givaren med STP spridarrengörning och tryckluft, fungerade några km, men felet kom tillbaka. Väntar på en ny givare innan jag provar att kolla tankpumpen. Försökte att hitta bränslefiltret men kunde inte hitta det på min bil, Det kanske bara finns ett filter i tanken, Följt bränsleledningarna ända till tanken utan resultat.
Borta två veckor nu så felsökningen förtsätter sen. Bilen går bra körde 30 mil på motorväg i 120km/h bilen drog 07liter/mil.

gorfja
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
IL: tveksamt alltså, känns inte som vare sig Nox sensorn eller katten har med det att göra.
Gorfja: va bra, känns som du är nåt på spåret här. En givare med variabla värden ger förmodligen ingen felkod på att den är kass, bara om den slutar fungera helt gissar jag. På jobbet har vi dubbla givare och ECU:er. Om en givare som ger variabla värden (inte bara on/Off) avviker för mycket mot den andra får man ett difflarm, så det är ju smartare. Det kan förklara att pumpen varvar upp, om givaren plötsligt ger ett toklågt värde.
Var sitter hög och lågtryckssensorerna?

Mvh
Pelle
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Gorfja: Det finns bara ett filter, (många hävdar att det inte finns något alls...) det sitter i vä tankhalva ihop med tankgivaren för den sidan.
Är det Impa du sett trycken i torque?

Mvh
Pelle
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Sitter också med de återkommande felkoderna, avlästa och tolkade av INPA:
"0x2B0A Stickoxidsensor, elektrisch",
"0x2B09 Stickoxidsensor, Lambda linear" och
"0x30DA Stickoxidsensor, Signal".

Däremot försvann "0x30EA DeNox-Katalysator, verschwefelt" eller "0x30E6 Stickoxidsensor, Dynamik" då jag clearade minnet, och jag har aldrig haft 0x30E9 som då ska betyda att NOX-katten är full. Fast dessa kanske är beroende av att sensorn fungerar? Bilen startar som den ska, presterar ok, drar en rimlig mängd bensin.

Jag kommer att byta sensorn då jag inte vet vilka följdfelen är om det får gå för långt, och mha INPA starta regenereringen i samband med en 120-runda. Ifall det lyckas, jag hoppas att det inte är kört redan. Finns det något sätt att mha INPA ta reda på hur pass fylld NOX-katten är? Jag har sett milligram-siffror på nätet men inte hur man fått fram dessa.

13
Göran Fjällid
523i E61 -07
3201 E36 -95
525i E34 -93
Pelle. Jag har nu beställt tankfilter. Fick rekommendation att byta det, även om det är bytt för ett år sedan (ca 1000mil). Högtryckssensorn sitter på spridarrörets ända mot vindrutan. blocknyckel 27mm behövs. Satt förvånansvärt löst. Skulle ha kunnat tas bort med skiftnyckel. Provade att tabort kontakten på givaren, då visade den 16500 kpascal (165 bar) bara tändning på. Lågtrycksgivaren tror jag sitter mellan tankpumpen och högytyckspumpen, under insugsrören. Kan inte läsa ut lågtrycksvärdet från torque appen. Ang INPA så vet jag inte riktigt vad det är, förmodar att det är ett analys instrument.

gorfja
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Hn: Det skall inte vara möjligt att starta urbränningen av noxkatalysatorn med Impa, inte med autocom eller liknande heller eftersom man inte kommer så djupt in i systemet med dessa enl. BMW i Trollhättan. Om det beror på att dom vill tjäna pengar eller ej kan man undra, jag har inte lyckats med Impa iaf.
Gorfja: Impa är ett PC baserat analys system. Motsvarande ditt Torque antar jag som Ola O här på forumet säljer, finns även på andra ställen men han har varit tillmötesgående men mycket support, sen ville jag få tag i något som jag visste fungerar innan jag köpte. Vissa värden hade jag dock velat kunna ta ut som jag inte lyckats med i Impa... Vad är Torque och hur funkar det? Pris?
Läste lite allmänt på nätet om dessa givare att det är högtrycksgivaren som styr bränslepumpen i tanken, kan ju vara logiskt eftersom jag har lågt tryck på både hög och lågtryckssidan....

Mvh
Pelle
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
OK, det var ju synd. Här Länk är en som tydligen lyckade med just INPA. E90-diesel visserligen, med partikelfilter istf NOx, men jag hade hoppats att regenerering var rätt lika oavsett.

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Jaha se där... Men jag gissar att denna metod att nolla koder under körning är nån sorts genväg. Det var inget som skulle göras när jag fick det startat av BMW. Dom nollade koderna först sedan körde igång urbränningen, gav mig bilen med motorn igång och sen fick jag köra. Hjälpte ju iofs. inte.... Men ändå😉

Mvh
Pelle
13
Göran Fjällid
523i E61 -07
3201 E36 -95
525i E34 -93
Pelle,
OK, Jag använder OBD2 ELM327 för 32kr från Kina. Finns även på Teknikmagasinet för drygt 300kr. Använder bluetooth med Mobil App Torque Ckeck (Litel) Gratis, men vill man se Sensorvärden så får man köpa appen för ca 30kr.

gorfja
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Tack!
Låter minst sagt prisvärt och testvärt ;) Ska genast skaffa detta!

Mvh
Pelle
Dr
362
Drib
325i-08
Är det någon som provat att koppla bort NOx sensorn? Vilka felkoder kan man förvänta sig? Min sensor har sannolikt pajat och jag funderar på att koppla bort den.
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Vad skall du vinna på det?

Mvh
Pelle
Dr
362
Drib
325i-08
Har flera olika felkoder och vill kolla om dessa är beroende av NOx sensorn eller om det är andra fel också.

Får ibland (efter radering av av felkoder):
Code: 0030DA
:Nitric Oxide Sensor

Ibland (efter radering av av felkoder) :
Code: 0030E6
:DFE Failure / Nitric Oxide Sensor

Men även tillsammans med följande:
Code: 002B07
:Differential pressure sensor intake manifold / Pedal sensor plausibility / Air mass meter, signal correction

Code: 002B06
:2, potentiometer, throttle / pressure sensor intake manifold / Accelerator pedal module, pedal sensor 2, Working range: High Voltage / Differential pressure sensor intake manifold / Pedal value sensor 2 / Air mass meter, signal correction

Code: 002AFB
:Intake air temperature sensor bank 1 / Intake manifold pressure

J-
534
J-A
325i T -08
N53 fungerar betydligt bättre med på "rätt sätt" trasig NOX sensor med minimal förbrukningsökning. Är inne på den 3:e sensorn och NOX katalysatorn.
Avsvavlingen ökar förbrukningen rejält men BMW manipulera displayvärdet när processen pågår.
Senaste uppdateringarna låter avsvavlingen pågår över en 1 tim och felkoder för NOX kat försvavlad är borttagna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.