Sida 2 av 5
|
|
---|---|
Tack för infon Pelle, har också fått fram att omkodning inte behövs. Jag tror jag köper en ny som du själv säger känns det lite dumsmålt att satsa på en gammal, en ny bör ju iallafall hålla i två år. |
|
Hur nollställer man det inlärda i motorn efter att man byter NOx-sensor? Har Ola's INPA. Räcker det att radera själva felminnet eller måste man göra något mer? | |
Hej! Håller på att ordna hem en ny NOX-sensor till frugan 120iAM och har även jag Ola's Inpa-kit med sladd, men hittar inte var man återställer adaptionsvärden. Någon som kan säga? Karl 320dT -08 Porsche 944 S2 -90 Volvo 945. |
|
Hej! Man behöver inte nolla några adaptionsvärden efter detta byte, eftersom ecu:n inte fått något nytt av sensorn den är ju ur funktion. Alla felkoder på en söndrig nox sensor är pga kortslutning: lambda binär, lambda linjär, värme och just kortslutning pga. att fukt kommit in när keramiken spruckit. Det är bara att nolla alla felkoder, lossa batterikabeln, byt givaren. Sedan kommer bränsle förbrukningen att sjunka efter hand. Mvh Pelle |
|
Tackar för svaret! Beställt ny sensor, hoppas bilen går bättre och inte drar 0,9 l/mil sen. Karl 320dT -08 120iAM -10 Porsche 944 S2 -90 |
|
Köpte en NOX-sensor från Polen. Ny original (finns nog ingen pirat), 225€ (inkl frakt). Var till en N53 200kW. | |
sarli: Bah! Tryckte just på beställ för 390 €... Nå, BMW ville ha 55XX idag.... Karl 320dT -08 120iAM -10 Porsche 944 S2 -90 |
|
Har några av er som nu bytt Nox sensor blivit av med problemet och felkoderna? | |
Ja. Kan leta upp vilka folkoder jag hade om du vill. | |
Hej har felkod 0030E9. Bilen skakar kraftigt när man kall startar på morgonen,sen är det inga vibrationer alls. Tror ni felet är nox sensorn? Tack på förhand. (530i lci -07) | |
30E9 betyder att Nox katalysatorn är full och behöver brännas ur, inte att noxsensorn är sönder. Om noxsensorn är sönder får man lambda binär, lambda linjär och lambda kortslutning (minns inte koderna). På grund av att keramiken i givaren spruckit och att det kommit fukt i givaren vilket troligen ger även de andra två eftersom givare inte funkar längre. Alternativ två är att man har dessa tre fekoder och 30E9. I mitt fall var det så och jag bytte Nox sensorn. De tre felkoderna på lambda försvann men inte 30E9. Har varit inne på BMW och tvångsstartat urbränningsprocessen och sedan kört över 110 i 30 min utan framgång, förutom att jag blev 600:- fattigare ;) Det krävs en del extra bränsle för att denna process skall orka bränna ur katten (900 grader i katten) vilket jag inte tror funkar på min bil. Har ibland samma fenomen vid kallstart som du IL och är inne på att det kan vara EKP ( styrboxen till bränslepumpen i tanken) som inte gör sitt jobb riktigt, på BMW vekstan var dom inne på det också.... Har föressten även bytt bränslefiltret i tanken för att vara säker på att det inte begränsar bränsleflödet. Mvh Pelle |
|
IL skulle du vilja testa en sak? Jag har nämligen även problemet att motorlampan tänds och motorn går i limpmode när jag accar på för hög växel eller drar husvagn. ( hög belastning och hög bränsleförbrukning) Kan du prova att ge dig ut på en påfart till motorvägen, lägg i 6:an och tryck plattan i mattan från 60 km/h och låt den kämpa på en stund. Om du har samma problem som jag kommer det att rycka till i bilen efter ca: 10-20 sek. och den gula motorlampan tänds, motorkraften kommer nu att vara begränsad och bilen känns lite slö. Det är bara att stanna och stänga av motorn och starta igen för att det skall bli som vanligt igen. Hade varit intressant hjälp i felsökningen vilket resultat det än blir. Mvh Pelle |
|
Hej Pelleulf det tog lite tid det. Jag gjorde som du sa men blev ingen gul lampa. Läste koder med inpa o det är sama fel 30e9. | |
Ok, bra i vilket fall. Tack! Har du provat att köra i över 110 i minst 30 min? ( tror det var 30 min, står i instr.boken) Lättare sagt än gjort om man inte är på autobahn.... Mvh Pelle |
|
Ja, jag har testat några gånger med 100,110,120. | |
Kanske ska prova att tvångsstarta urbränningen hos BMW, som jag gjorde. Din EKP verkar ju vara ok. Den kan gå i låst läge ibland sa dom på BMW i Trollhättan. Mvh Pelle |
|
Hej Pelle. Jag har bytt nox sensor i torsdags men felkoden 30e9 kommer tillbaka. Har kört 3 gånger på motorvägen med konstant hastighet 110. Kommer caten att regenerera själv eller måste man byta? | |
Hej Pelle. Jag har bytt nox sensor i torsdags men felkoden 30e9 kommer tillbaka. Har kört 3 gånger på motorvägen med konstant hastighet 110. Kommer caten att regenerera själv eller måste man byta? | |
Har du kört länge med död Nox sensor? Ju längre tid desto svårare att bränna ur katalysatorn... Min hade gått länge 1500-2000 mil gissar jag innan jag köpte den med söndrig Nox sensor. Men du hade väl inga felkoder på din sensor, utan bara 30E9? I så fall borde den inte varit kass kan man tycka. Har du tvångssrartat urbränningen hos BMW? Om inte hade jag testat det. Motorn får inte stängas av när tvångsstarten av urbränningen aktiverats, och sedan skall man köra motorvägsrundan över 110. 30E9 ger iaf ingen 2:a på besiktningen som tur är ;) så segt det verkar vara att bli av med detta problem.... Mvh Pelle |
|
IL, Pelleulf har rätt, regenereringen av NOx-katalysatorn måste initieras via dator, det är inte bara att ut och gasa. mvh MW-Guru |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.