AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
51.304

Byte av NOX-sensor (kväveoxid)

Sida 1 av 5
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej!

I samband med en felsökning av ett missljud på min 523iAT LCI noterade min BMW-verkstad att NOX-sensorn indikerade fel. Dom hade ingen sådan hemma men skulle lämna ett kostnadsförslag, trodde väl kanske att en ny sensor skulle kosta några hundringar, men så fel man hade, själva sensorn (med elektronikdel) kostar 3900 kr! Sen var det ytterligare 1300 i arbete, tot 5200 kr.

Jag märker inget konstigt när jag kör bilen, bensinförbrukning och motorgång är normal vad jag kan bedöma. Vad bör man vara observant på? Min första fråga, vad händer om jag inte byter?

Jag har hittat begagnade sensorer på nätet för mellan 600-900 kr. Detta är väl något man bör kunna byta själv? Sensorn sitter placerad ungefär mittemellan katalysatorerna och ljuddämparen. Har dock inte hissat upp bilen än och kikat...

Tänkte också köpa en felkodläsare och köra denna innan och efter ett byte för att se att koden har försvunnit.

Tacksam för tips!
Mvh Fredrik
Fr
205
FredrikNacka
Väcker litet liv i tråden med ny fråga:

Köpte en felkodsläsare av modell ELM327 (blåtand) på blocket, vid närmare kontroll så visade det sig vara en "kinakopia". Likväl fungerar många av funktionerna (temperaturer, varvtal, fart mm.) vid kommunikation med en Android smartphone.

Dock hittar den inga felkoder, den enda förväntade är ju den att NOX-givaren är trasig. Måste man ha en felkodläsere för enbart BMW för detta ändamål? Eller är denna läsare begränsad i felkodrapporteringen? Eller är det mjukvaran i telefonen? Någon som vet eller kan gissa?

Kan man på enkelt sätt trigga någon annan felkod för att testa? Koppla ur en glödlampa? Eller något annat enkelt?

/Fredrik
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
hur gick det med kväveoxidsensorn? Löste det problemet?
Är detta samma som lambdasonden?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Syresensorn(lambdasonden) har liknande funktion som Nox-sensorn, dock ej samma grej.. nix.

Jag vet om ett "pågående ärende" i nox-sensor området där det skulle kosta 5 papp att få den utbytt..
Bilen ifråga är också en BMW 523i-07 LCI som rullat ganska precis 6000mil.

Mvh Janne.
J-
534
J-A
325i T -08
Nox-sensorn är enkel att kontrollera med ELM 327 och smartphone.
Ligger lambdavärdet på 2,0 störe delen av tiden vid låg last och varm motor är NOX-sensorn OK. Ingen felkodavläsning med BMW anpassat program behövs

Karl-Hilding
Nox-sensorn tar ca 10 min byta, plus att det går att rengöra den.
Skall kosta max 1500 kr inkl sensorn.
Allt över detta är enda stor bluff!

he
110
henrick
523 Touring -07
Hur gör man när man rengör den?
Jag har en LCI 523 som den kanske behöver rengöras på i framtiden.
J-
534
J-A
325i T -08
Ny lösning på ett 5 år gammalt problem?

En sensor kostar 3100 kr + frakt hos Schmiedmann.
Vet inte om den måste kodas in?

Fr
205
FredrikNacka
Jag köpte en begagnad NOX-givare på Bildelsbasen.se för 595:-. Tyvärr finns bara ett fåtal där, 2 st när jag köpte min, detta till skillnad från Lambda-sonder som finns mängder av.

Hade tänkt att byta den själv, åkte iväg till en GDS, hissade upp bilen men lyckades sedan inte få loss givaren från avgassystemet. Den satt verkligen som berget - helt omöjligt var det!

Så jag lämnade in bilen på BMW så bytte dom och återställde felkoden. Kostade ca 1000 spänn, men det hela slutade då på 1600:- till skillnad från 5200 vilket var kostnaden med ny sensor.

Efter bytet märker jag vid långkörningar en lägre förbrukning, snålkör man landsväg i ca 100 km/h så drar den under 0,7 med 235 breda dubbade och 4-pers i bilen.
Fr
205
FredrikNacka
På e-bay i tyskland finns också många nox-givare till salu, men då kan ju ev. garantiärenden bli struliga... bildemonteringsfirman lämnar ju 4-veckors returrätt och 6 mån funktionsgaranti har jag för mig...

Jag är också nyfiken på hur man rengör denna? Den går ju inte att ta isär så vitt jag kunde se, men det finns små hål på toppen som möjligen går att rengöra med tryckluft?

Om nu inte BMW rengjorde min gamla befintliga så såg den ganska fräsch ut, inte särskilt nedsotad...
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Karl Hilding har du rengjort din med framgång? Hur gjordes det, bromsrengöring, tryckluft?
Lambdasond tex har jag aldrig hört att någon fått igång med hjälp av rengöring, måste alltid bytas, skulle inte förvåna om det är samma med kväveoxid-givaren.
Karl-Hilding
Nej jag har inte rengjort min utan det var BMW-mekanikern som sade när han visade upp den, att den var så jäkla nersotad så det var ingen idé att rengöra. Hur man rengör tänkte jag inte på att fråga tyvärr.
Jag bytade till ny modifierad högtryckspump + ny elektr. termostat + ny NOX-givare och fakturan slutade på 11.700 ca. Bil 530 LCI.
Detta var sommaren 2011. Fick samtidigt dyrt och heligt lova att bara tanka 98/99 okt och det var inga problem att lova!
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Karl-Hilding!
Jag måste fråga trots att tråden är gammal...
Du skrev att du bytt till "ny modifierad högtryckspump" vet du vad som är modifierat på den??
Är alla pumpar man köper nu modifierade?

Jag får "pump fail" på IDriven när jag laddar på, på hög växel i ca:70 knyck på min 525i-08 LCI.
Kan det vara nån tryckgivare som inte är frisk? för på lägre växlar går det ju att gasa fullt utan något larm och bränsleförbrukningsmätaren står i bott.

Mvh
Pelle
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Karl Hilding
Har någon info om ht-pumpen enl. ovan?

Mvh
Pelle
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Försöker lyfta på denna tråden istället för att skapa en ny.

Nu är det min tur att byta NOX sensor fick prisförslag hos BMW på 7 000 kr för material och byte.

Jag har två frågor:

Kan jag byta NOX sensorn hos andra verkstäder tex Mekonomen eller är det bara BMW som kan koda in den nya? Känns iallafall möjligt att det skulle vara billigare än cirka 3 000 kr i arbete för att byta sensorn på en annan verkstad om man räknar med att sensor i sig kostar cirka 4000 kr.

Jag tycker inte bilen beter sig så konstig utan mer att det kommit felmeddelande drar kanske marginellt mer, tar bilen skada av att köra med en NOX sensor som inte funkar?

Mvh

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Jag har forskat lite till i nox ämnet.
Nox sensorn styr den magra förbränningen på låg och medellast.
Utan att denna funkar får man en för fet blandning i dessa två lastfall.
Du märker ingen större skillnad på gången mer än att den känns lite slö med betoning på lite på normal fiskörning, men ok vid hög last.
Däremot kommer nox katalysatorn inte att kunna regenerera sig eftersom den dels blir matad med för feta avgaser och att det är nox sensorns styrbox som sköter processen.
Till slut får du felkoden E039 som betyder att nox katten är fullmatad.
Är sensorn sönder finns troligen felkod på lambda linjär, lambda binär, elektrisk och värme. Detta på grund av att sensorn i sig är keramisk och den gillar inte att få fukt blästrad på sig som det blir vid normal fiskörning eftersom avgastempen är lägre då.
Det bildas sprickor i keramiken och fukt kommer in i givaren och allt blir kortslutet.
Denna konstruktion är alltså gjord för autobahnkörning inget annat.
Kanske därför som vw slutat med detta....
Har själv nyss beställt en (ny) sensor på Ebay för totalt 2800:- hem till dörren, och jag är ganska säker på att den inte behöver kodas in. Det är inget kinaskräp utan exakt samma som hos bmw för 4206:-. Finns bara ett par tillverkare i världen på dessa till skillnad från vanliga lambdasonder.
Lätt att byta dessutom, kolla dock numret på styrboxen som sitter bredvid sensorn så du får exakt rätt sort. Passa även på att byta tändstiften eftersom de inte gillar fet blandning i längden.

Mvh
Pelle
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack Pelle för utförligt svar, har du någon länk till sensorn på Ebay?
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej och varsågod :)
Glömde nämna att man märker det även på att bilen inte går igenom besiktningen ;D.
Jag sökte på numret på sensorn. Tyska Ebay.de verkar vara mest gångbart.
Vill du kolla innan du tittat på givaren kan du se vad du har för nummer på givaren på realoem.com skriv in ct xxxx i chassienumret så poppar delarna till din bil upp
här finns bara motor med kringutrustning med. Stämde på min men jag hade inte chansat...

Mvh
Pelle
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej igen.
Givaren som jag ska ha heter 11787587129 letar jag på det hittar jag inte så mycket bara en ny för 400 euro. Är det något annat nummer jag ska leta efter? Är det lätt att hitta numret på delen på själv bilen är det mycket man behöver plocka ner eller kan man se det utan att plocka ner något?
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Numret först: de fyra första kan man strunta i 11 betyder att det är en motordel, 78 = elektriskt
prova med bmw+nox+sensor+7587129 i sökrutan istället. Men jag hittade ingen heller nu...bara en i UK för 3800 ungefär= ingen idé.
Det var en sådan som jag köpte förra veckan, det var dock den enda som dök upp på 2 mån sedan jag ratade den som var till salu sist...eftersom jag inte var säker på vad som var fel.
Många andra finns men just denna är ovanlig tydligen, köp ingen begagnad istället, kan lika gärna vara kass redan. Men om du har panik vet jag var det finns en med funktionsgaranti för 1500:- från en 523-07 som gått drygt 10.000mil med detta nummer.

Mvh
Pelle
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Jag har lite extra info on byte av nox sensorn.
Har pratat med bmw verkstaden idag och dom säger att den nya sensorn inte behöver kodas in, men att felkoder och adaptionsvärdena för avgasreningen behöver nollställas.
Adaptinsvärdena är de värden som ECU:n lär sig med tiden beroende på körstil, mycket/lite kallstarter osv. Den har ju nu lärt sig att leva med en icke fungerande sensor och gjort bästa möjliga utan den, och behöver nu en impuls att lära om.
Går fint att göra med OlaO:s Impa kit.

Daddycool:
Var du intresserad av den begagnade nox sensorn som ovan? Kontakta mig i så fall.
Vet inte hur man gör det här, utan att lägga ut mailadressen... någon som vet?

Mvh
Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.