AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Import från italien - vad gäller

Visad 8.694 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg8st
Postad/Inlagd2012-07-25 11:00
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej!

Jag har varit inne på att importera en bil från Italien! Är det någon som har erfarenhet från att importera från italien! Vad ska man tänka på? Hur mkt kan man pruta hos handlaren? Bilen i fråga är Nissan GT-R som ska komplettera min BMW!!!

Tacksam för all feedback!           IP: ...[.79.252]
Annons
Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2012-08-02 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E36 323 Ci -96
Jag är också sugen på att importera en bil från Italien.
Kan man kontrollera italienska bilar (miltal, skador, antal ägare osv.)?
Carfax funkar endast för svenska och amerikanska bilar vad jag vet.           IP: ...[.189.91]
Antal inlägg452 st
Postad/Inlagd2012-08-11 21:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i Touring(E46)
Hummer H3
Tjenare, Har just lagt ut lite av mina erfarenheter om Italien-import på Porscheforumet. Lägger en kopia här:

[LÄNK]

"Vet du vad. Mina erfarenheter är att du kan hitta bättre bilar i bättre skick utomlands än i Sverige och till bättre pris. Här är lite av mina erfarenheter:

Bilen jag importerade från Tyskland för ca 5 år sedan var en mycket trevlig liten entusiastbil, Opel Speedster (i mångt och mycket samma bil som Lotus Elise). Jag tittade på några bilar i Sverige men de var rishögar. Hittade till slut en i Oberhausen. Hade gått totalt 2800 mil (på typ 7 år). Fantastiskt skick, inte ett stenskott. Och notan landade på ca 10.000 kr lägre än en Blocketbil med typiskt dubbla körsträckan. I det fallet handlade jag från en bilfirma typ "hål i väggen", som är mycket mer vanligt utomlands än i Sverige och inte alls något skumt i sig. Olika traditioner helt enkelt. Kan faktiskt rekommendera dem (inte minst eftersom sonen i huset talade bra engelska - inte alls självklart i Tyskland): www.ac-o.de

Nu i våras då jag bestämt mig för att importera en 996 Carrera 4S var jag mest sugen på Italien. Ringde och mejlade på i vart fall 6 bilar med mycket dålig respons. (En kille mejlade jag tre gånger - på italienska (Google-översatt) och närmast tiggde om att få köpa bilen till utannonserat pris (den var nämligen vit (original) vilket är mycket ovanligt. Han svarade aldrig. I ett annat tillfälle ringde jag en "hål i väggen" handlare som hade engelska som angivet språk på hemsidan. Min skolengelska är lite knacklig men fungerande - hans var definitivt inte bättre. Nåvä, bilen verkade intressant, hade nästan bestämt mig för att köpa den. Men sedan såg jag en liten detalj på en bild, det liknade en lagning på förardörren, som jag ville ha avklarat per mejl (vilket vi hade kommit överens om skulle funka). Fick ett nonsenssvar, typ: "The car is in very perfect condition but that part is not so perfect". Jag bad så klart om ett förtydligande, men fick aldrig svar.

Jag tyckte situationen var närmast absurd, typ: "Du befinner dig i ett krisdrabbat land som infört idiotiska straffskatter på "lyxbilar" - jag är beredd att köpa din bil för utannonserat pris, mejlar dig på italienska och du orkar inte ens svara".

I ett läge kollade jag också bilar från Be-ne-lux, Frankrike samt UK (vänsterstyrda så klart). Har man mycket tid på sig tror jag faktiskt UK kan vara ett bra alternativ. Lätt att kommunicera. FHD-bilar ligger osålda ett tag, så man har tid på sig, billigt att flyga dit, enkelt att köra hem på en helg etc. Dock, måste man konvertera framyktorna samt bakre dimjlus till vänstertrafik. Så räkna med extra 20 papp för det.

Nu slutade det hela med en "fem-etta" i alla fall, eftersom jag lyckades hitta en fin bil i Italien (det var väl då sjunde bilen som jag i min tankeverksamhet redan hade köpt). Bilen ägdes av en äldre internationell affärsman bosatt i Toscana. Han hade studerat i England och hade typ samma dialekt som en blandning av John Cleece och den gamle "Q" i bondfilmerna. Bilen höll i stort sett vad som utlovats, lite skrapmärken på fälgarna som jag inte räknat med. Men alltså: Jag blev hämtad på flygplatsen, han hade fixat hotell, blev bjuden på 24 timmars fantastisk rundtur i Toscana (innefattande middag med honom och frugan, vi åt en fantastisk kolgrillad entrecote etc). Han hade lite marker också med olivplanteringar så jag fick två liter ekologisk olivolja med mig hem. Och en flaska Grappa (moon-shine-edition). Körde runt och köpte lite vin och charkiturier också i lokalområdet. Vi hade ungefär samma syn på allt från bilar, brudar och politik (dvs livet). Det var sammanfattningsvis en härlig och oförglömmerlig upplevelse.

En av fördelarna med Italienimport är att bilarna oftast fungerat som ett slags "show-off". Han som jag köpte av hade gjort två långresor och sammanlagt kommit upp på 800 mil under två år! Min bil är en 03:a som gått 4600 mil när jag köpte den.

Sammanfattningsvis är jag mer än nöjd! Men alltså, det är ju 1 chans på typ 1000 att hitta en sådan säljare.

Noteras dock att jag inte har några erfarenheter alls av Porsche Centrum i utlandet. Det kanske funkar?

Annars var min "plan B" att åka ner en helg (exempelvis till Milano) med ett par intresseanta objekt i närområdet. Väl på plats är det nog lättare att få svar. Men då kan man så klart inte köra bilen hem, utan får ta den på transport. Jag ringde en svensk speditörsfirma och de ville ha ca 15.000 kr exkl. moms för att ta hem en bil Rom - Malmö.

Tja, det var i alla fall lite input".

IP: ...[.217.42]
Antal inlägg8.714 st
Postad/Inlagd2012-08-12 12:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Volvo V90 D4 AWD -17
Porsche 991.2 GTS -18
WGG: Intressant läsning, det låter verkligen som en härlig resa med en bra blandning av mat, vin och bil :)

Jag tror allt fler sneglar åt Italien med låg Euro och extrema skatter. Men, jag man ska nog vara på det klara med att Italienimporter har ungefär samma rykte som tyska bilar hade när den store importvågen drog över Sverige i slutet på 90-talet / början av 00-talet. Har man tänkt äga bilen länge är det säkert inget problem, men även en billig bil kan bli dyr om den blir svår att sälja / får dåligt andrahandsvärde.

Håller själv på att titta på Italien (och även Tyskland och England) och uppskattar din redogörelse!           IP: ...[109.130]
Antal inlägg597 st
Postad/Inlagd2012-08-12 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret

Jag märkte ingen större oro eller ointresse när jag skulle sälja min M3 04:a som jag tog hem från Italien.. kan gott rekommendera andra att köpa därifrån, lite generaliserande:) : men de är lite luriga Italienarna.. se till att dubbelkolla och vara helt överens om allt innan...

Mvh Tobias           IP: ...[.95.243]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2012-08-16 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
WGG - håller med acey att det var en intressant läsning.

_pancho_ - utifrån din tidigare erfarenhet, vad ska man tänka på? Jag hörde från en kille som hämtade nyligen en BMW att en person som köpte en bil i Italien visade sig vara stulen när han skickade in alla papper till transportstyrelsen. Tydligen händer detta och har fått rekommendationen att alltid kolla upp bilen på närmaste polisstation i italien innan man köper bilen så man inte stötrer på konstigheter!           IP: ...[.140.68]
Antal inlägg796 st
Postad/Inlagd2013-02-19 21:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4M coupe -07
540i/6 -94
530ia -12
Hej

Jag har blivit mer och mer sugen på att importera från Italien och tänkte höra om någon har färsk information i ämnet och som inte haft lika tur som WGG i den här tråden. Jag har läst importreportagen i AutoMotor&Sport och där verkar det ju inte vara några större problem. Dock verkar de alltid ha gjort banköverföring i förväg och redan från Sverige satt i gång processen med exportskyltar mm. Jag tycker det verkar lite riskabelt att föra över pengar till en okänd handlare (privatperson givetvis uteslutet) för en osedd bil. Möjligen ok om det är en auktoriserad märkeshandlare. Är det överhuvudtaget möjligt att åka ner, titta på bilen och få all administration klar medan man är där? Jag inser att det kanske inte går på en dag men man skulle ju kunna kombinera bilköp med en semester och stanna några dagar.

Sen är det frågan om exportskyltar. Var får man tag på dessa? Har läst att man kan anlita någon form av mellanhand ACI-kontor i Italien som hjälper till med köpet och kan fixa skyltar också. Stämmer det och hur lång tid tar det i så fall?

Mvh Johan
          IP: ...[.139.81]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2017 AutoPower.se

Däck365

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 840ci  -96
Pris: 189.000:-

BMW 528  -99
Pris: 5.500:-

BMW M135i xDrive  -16
Pris: 330.000:-