AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.425

Vakten rev boten men fick ändå påminnelse?

Vad gäller om parkeringsvakten river en bot på plats (vittnen finns) och att Q-Park sedan ändå skickar en påminnelse?

Jag har överklagat och återgett situationen i detalj.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Verkar som parkeringsvakten skickade in boten ändå?
Verdi
QPark är grisar. Har bilen i parkeringsgarage och står på i princip samma plats varje dag/natt med samma bil i över 2 år när jag helt plötsligt fick en bot en söndagsmorgon då det var ny månad och jag inte hade lagt ut den nya parkeringslappen. Däremot låg ju lappen från föregående månad kvar och vakten måste ha förstått att jag skulle lägga ut lappen snart.

Jag ringde och klagade men visste ju med mig att rent teoretiskt hade de rätt och jag fel. Känns dock surt när man betalar 1200 spänn i månaden och har så gjort i 4 år. Har ju betalt QPark över 50 tusen vid det här laget och ändå ska de lappa min bil på det sättet...
rob: Ja, det kan man utan vidare förutsätta men hur stor chans har man att klara sig?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr tror jag det är kört... hur mycket var boten på?

Mvh
400 kr, inga pengar men det är principen det handlar om. Har han rivit boten så har han.
Karl-Hilding
Jag parkerade strax (20cm) bakom linjen för bakhjulen.
Detta pga av att bilen framför hade ställt sig minst 50 cm för långt bak och hade långt överhäng med drag (Volvo 740 nåt).
När jag kom tillbaka efter 2-3 timmar så hade Volvon kört och framför mig stod en annan bil som parkerat inom utmärkt ruta.
Under torkaren hade jag en bot på 250 kr.
När jag påtalade varför jag parkerat som jag gjorde så sket de i detta och det hade även fotat denna grymma överträdelse.
Bara till att betala och hoppas att bonusen steg för lapplisan!
Det går inte att riva en bot, när den är utskriven så gäller den då den skickas automatisk till deras central. Annars skulle man kunna hota sig till att få böter ogjort. Fast kanske din vakt sa så för att slippa konfrontation.

Glöm "trogen kund", mänsklighet eller rättvisa, man ska vara extremt noggrant med allt, annars åker man dit. Jag brukar sköta mig så bra som det går men ibland som glömmer man nåt... lite svinn får man räkna med.

Måste dock vara tufft att jobba som lapplisa för man behandlas som skit av typ alla...

Karl-Hilding
"Måste dock vara tufft att jobba som lapplisa för man behandlas som skit av typ alla..."

Det är väl för det mesta frivilligt...

Onehp: Det var inte en bot av den nya gul remsatypen utan en äldre variant med stort vitt papper. Alltså, inget som direkt rapporteras.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Samma hände mig en gång. Det var också med dom gamla böteslapparna. Stod på en lastzon (och hade lastat) kom ner precis när dom skrivit boten. Prata lite med dom och berättade vad jag hade gjort. Dom höll med och sa att dom känt på motorhuven och den fortfarande var varm osv, och gick med på att skriva av boten. Så man blev ju lite snopen när påminnelsen damp ner i brevlådan sen...
För de som är intresserade kan jag meddela att jag fick rätt samt en skriftlig ursäkt från Q-Park.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Det var som fan - undrens tid är tydligen inte förbi :)! Grattis.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Dr Bilfåne +1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.