AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.665

Skillnader på bältessträckare och sensormatta, äldre vs. nyare E39?

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Ska byta till en nyare inredning i min E39 och undrar därför om någon här vet vad som skiljer den äldre modellen av bältessträckare från den nyare? Verkar vara en brytpunkt vid 03/1997. Stolarna jag ska montera i min -97:a kommer från en krockad -01:a och därför har förmodligen bältesträckarna löst ut. Kan jag montera mina gamla bältesträckare på dom nyare stolarna? Givetvis får man modifiera kabelhärvorna och kontaktstyckena, men passar själva bältesträckarna rent fysiskt?

Undrar även vad som skiljer den äldre modellen av sensormatta i passagerarstolen från den nyare? Är det någon som vet ifall jag kan använda den nyare typen av sensormatta i min bil utan att få några felkoder? Eller ska man istället "lura" systemet enligt detta mekartips:

Länk

Tacksam för svar!
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har bytt inredning nu, så jag passar på att besvara min egna frågor. Kanske finns fler som har samma funderingar...?

Både bältena och bältessträckarna passar mellan dom "gamla" och dom "nya" stolarna. Likadana fästpunkter. Man måste även flytta över kablaget till bältessträckarna, eftersom kontakterna är annorlunda mellan dom olika modellerna. Man bör även flytta över plastkåpan på stolen, eftersom dom olika modellerna av bältessträckare har olika typer av plastkåpa. Inget som måste göras, men det ser bättre ut om man gör det. Även här stämmer fästpunkterna.

När det gäller sensormattan i passagerarstolen så verkar det som att samtliga modeller av E39, upp till 09/2003, har en elektronikbox under stolen med nummer 65778367242. Detta innebär också att kontakten till boxen är likadan mellan dom olika årsmodellerna. Kablaget till denna boxen sitter ihop med kablaget till bältessträckaren, och är alltså bara att plugga in när man flyttat över det till den "nya" stolen. Kanske ska tillägga att jag inte nollat systemet än, och därför vet jag inte om det kommer att bli några felkoder på sensormattan, men eftersom boxen är likadan borde det inte spela nån roll vilken typ av sensormatta som sitter i stolen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.