AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.106

F30/F31 koda avaktiverade/dolda funktioner genom OBD

Visa användare
882
Vitoco
*Soon* G08 iX3 Charged Plus Carbon Black
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Hittade denna tråd på F30Post: Länk

Man har genom kodning lyckats aktivera funktioner som ligger inaktiva, kodat om en del del knappar och ändrat vissa inställningar. Som exempel har man, på standardskärmen utan navi, fått fram hjul tryck/temp. Riktigt smidigt!

Vad tror ni om detta, risk för att voida garantier eller? Att exempelvis koda om nyckelknapparna så att när du låser bilen så viks speglarna in eller något på den nivån, det borde ju inte vara något att bråka om?
Wi
2.057
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag har inte hört talas om något fall i Sverige som gäller detta, och så länge man håller på med såpass basic saker så känns det långsökt att de skulle neka garanti. Men de har troligen all rätt att göra det om något av det man lekt med skulle gå sönder.

Notera att värden på däcktryck och -temp bara går med USAs lite mer avancerade däcksensorer. I Sverige (och Europa) så använder de ABS-sensorerna för att detektera problem med däcktrycket så vi kan inte få fram lika fin data vad gäller just det.

Utöver det så kan man nog leka på bäst man vill. Jag har tagit bort hastighetsspärren på nuvarande bils DVD-uppspelning med en liknande manöver, gick hur bra som helst.

Gillar den tråden, de har fått till en enkel och bra DYI för att lösa till synes enkla problem lätt och smidigt.
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Låter najs, tack för svaret! Rent konkret, hur går det till? Vad kopplar du in i OBDn och hur funkar det sen, kommer gränssnittet upp på bilens skärm eller är det från en helt separat enhet man knackar in kod? Har inte hunnit kolla upp den biten än.
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Den som söker han finner! om någon är intresserad:

Länk
Wi
2.057
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Sorry, jag trodde det var den tråden du länkade i första länken. Läste lite slarvigt.. :) Men jo, där står hur man ska göra på ett bra sätt. Innan den tråden fanns så fick jag tips av en här på forumet och sökte lite själv och tillverkade en egen kabel på ett hyfsat billigt och enkelt sätt med delar köpta på ELFA (ca 100 spänn och några få minuters lödning). Såg att svache i tråden har visat de momenten också, så det är nog bara att läsa den grundligt och göra som han skriver. :)

När jag väl får tummen ur och beställer en F31 så tänkte jag läsa tråden lite mer grundligt, nu har jag mest konstaterat att det verkar vara ungefär samma tillvägagångssätt som jag hade senast och att det är förvånansvärt många features som går att komma åt.
Visa användare
882
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Inga problem :) ska bli intressant att se vad mer man hittat på tills jag får den.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Kollade listan för F10/F11 och det fanns en del saker jag skulle vilja får ändrat. BMW borde ju kunna göra det åt en kan man tycka.

1. S/S startar alltid i det läget man hade den när man stängde av bilen. Ibland blir jag galen på S/S då det tar för lång tid för bilen att hoppa igång i stadstrafik.
2. Vill att bakljusen lyser även dagtid
3. Xdrive momentfördelning (kul grej)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Någon som förberett sig för kodning? Programvara? Verkar finnas en del och tråden i f30post är ju full med inlägg om saknade filer etc. Låter lite läskigt.
Visa användare
1.782
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Väntar med spänning på första tråden "Brickad BMW - helt död. Nekad garanti". ;popcorn

(jmfr brickade flashade nallar)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja det känns inte långt bort :) Å andra sidan verkar backupen av filerna rädda alla. Tycks som att det går att läsa tillbaka och skriva över dumheterna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.