AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Vilket pixelrepairkit är bra till E38 ?

Visad 2.749 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.348st
Postad/Inlagd2012-05-20 13:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Min pixelrad i huvudinstrumentet börjar bli riktigt dålig, särskilt varma dagar ser man knappt vad det står om ett fel dyker upp.

Det finns lite olika "pixelrepairkit" att köpa på nätet, någon som testat ett kit och kan rekomendera något ?

Bla : [LÄNK] , " Requires No Bonding, Simply stick down" skriver de, vad innebär det ? låter lite konstigt skrivet, avser de kanske lödning med bonding ? Bondning är ju i nte lödning utan att sammanfoga två metaller med hög strömstyrka för att få en ihopsmältning av ytan, att löda heter mig verligen solder eller möjligtvis welding på engelska.... Min tanke är bara att det känns lite risky att köpa ett kit av någon som inte ens vet vad de säljer. Att det är en zebralist man köper har antagligen de flesta förstått samt att man normalt inte bondar fast plastdetaljer :-)           IP: ...[192.250]
Annons
Antal inlägg5.211 st
Postad/Inlagd2012-05-20 13:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Jag har köpt från AKSpeedo men inte bytt än. De vet vad de säljer.           IP: ...[.119.29]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2012-05-20 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,
"No bonding required" skall förstås som att inga bindemedel eller annat krävs. Det handlar om ren fastklämning.

Jag köpte nya strips till min klimabedienteil (glömt vad det brukar kallas på svenska :-( ) från pixelfix.net. Jag hade glömt (det också!) vad firman heter, så jag googlade lite och hade turen att hitta rätt. Det är den första länken i länkens text, tror jag. Tog med länken som en extra referens, ifall du behöver stärkas mentalt. :-)
[LÄNK]

Pixelfix hade en mycket bra instruktion. Dessutom lämnade man en "fummel-garanti": om jag misslyckades med den ena, kunde jag skicka tillbaka den och få en ny utan kostnad.
Det gick dock bra i första försöket. Kan bara rekommenderas. Underbart att få se vad man gör igen. :-)

/Lennart

/Lennart           IP: ...[4.95.56]
Antal inlägg2.348 st
Postad/Inlagd2012-05-20 16:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok , båda webshopar verkar seriösa.

Jag har sportratten i min 728a, måste man då plocka ur airbag osv. för att ta ut huvudinstrumentet eller går det att sänka hela rattstången genom att släppa fästena ovanför låren så man slipper ta ur airbagen och montera bort ratten ?

IP: ...[192.250]
Antal inlägg108 st
Postad/Inlagd2012-07-01 22:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 2002 tii, 1972
BMW 2002 tii, 1973
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW 525 iA, 2002
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Jag köpte en reparationssats ifrån pixelfix.net och bytte idag. Det är enkelt att ta ut instrumenthuset, lite knöligt att ta isär det eftersom man måste borra på obehagliga ställen. Man behöver dessutom massor av tålamod och känsla för noggrannhet för att montera den nya kabeln. Tyvärr var min kabelmatta typ fyra tiondelar för smal så det gick inte att få den att passa hundraprocentigt. Min lösning var att klippa isär den och lägga den rätt. Det var också med en extra "klämlist" i mjukplast. Den gick inte att använda så jag moddade lite själv. Nu funkar allt perfekt!

www.saveawreck.com           IP: ...[.113.44]
Antal inlägg2.979 st
Postad/Inlagd2012-07-03 10:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M5 -01
Det är enkelt att ta ut huvudinstrumentet, oavsett vilken ratt: sänk ratten och lossa de två torx-skruvar som sitter i överkant, uppåt. Tippa instrumentet mot dig och lossa de två kabelanslutningarna bakpå. Dessa sitter med BMWs "plastbyglar", dvs man skjuter en plastbygel upp över kontakten, och sedan drar kontakten rakt upp. Kontakterna kan inte vändas fel.

Jag har gjort det många gånger på e38, e39 och e53 för att sätta in ringar och trixa med pixelfel, men jag har aldrig tvingats borra för att sedan öppna själva mätarhuset?

Det är däremot ett tålamodsprövande lirkande med mejslar och små tänger för att lossa plastclips längs med sidan, och vrida de plaststavar som är genomgående (har för mig att det är fyra eller fem) - så att man till slut kan dela plasthalvorna och öppna.

Sedan kommer man åt pixelraden under ett plåtbleck. Vik undan det försiktigt så man kommer åt. Jag har själv tidigare försökt reparera trasiga pixels m.h.a rengöring och kontaktspray. Det har blivit mycket bättre, men inte helt bra, så nu har jag köpt två "ribbon mats" från en firma i Ungern. Vitsen är - vad jag förstår - att denna "ribbon mat" ska öka trycket på pixelpanelen något, så att ledningsförmågan ökar och pixlarna tänds?

Det märkliga är att mina E38:or aldrig haft problem med pixar. E39:orna och X5:an däremot - är tidvis rena katastrofen. Beroende på temperatur och luftfuktighet så fungerar de antingen riktigt bra, eller när de är som sämst så kan jag inte se vad det står på meddelandet i X5:an.           IP: ...[241.226]
Antal inlägg108 st
Postad/Inlagd2012-07-03 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 2002 tii, 1972
BMW 2002 tii, 1973
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW 525 iA, 2002
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Helt korrekt! Det är apenkelt att ta ut huset. Enligt den beskrivning som hänger med i kitet så ska man efter att man delat huset borra från framsidan, varav på två ställen under mätartavlorna genom att vika undan dem, för att komma åt fyra gömda skruvar. Dessa skruvar håller fast en plasthållare bakom lcd-panelen. Det är möjligt att det finns andra metoder, men det var såhär pixelfix tyckte man skulle göra...även om det känns lite läskigt.

Helt korrekt är också att man lägger emellan extramaterial för att öka trycket på kabelmattan. Den limmas ju inte alls som originalet, utan den kläms ju bara fast. För mig funkade detta helt perfekt och nu har jag en hundraprocentigt fungerande panel!

Anledningen till att kontaktspray inte funkar helt bra tror jag beror på att kabelmattan är limmad original. sprayen kommer nog inte åt där den ska helt enkelt.

www.saveawreck.com           IP: ...[.113.44]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2018-04-07 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
325d Cab -08
740iA -01
Lyfter en gammal tråd:
Försökte tidigare idag att byta ut min kabelmatta mot en ny från pixelfix.net, dock utan förbättring. Min teori är att jag lyckades lämna kvar för mycket rester från den gamla mattan på kretskortet, vilket då gjorde att den nya mattan inte fick tillräcklig kontakt. Ni som gjort detta med framgång, vad använde ni för medel för att få bort resterna från den gamla mattan på kretskortet? Jag provade lite T-röd på en bit papper, men uppenbarligen var inte det tillräckligt.           IP: ...[4.0.233]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-08 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Den beskrivning som först jag följde - minns inte längre vilken - föreslog tvättbensin, vilket var ganska kasst. Vill minnas att jag skrapade så försiktigt jag kunde med något icke-repande verktyg och sedan tog bort det sista med aceton, som lätt klarade det.

Kolla först lite försiktigt, att materialet tål aceton innan du går på brett. Men aceton är så lättflyktigt att man egentligen inte riskerar att skada något om man tar det lugnt och fint och inte blaskar på.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg94 st
Postad/Inlagd2018-04-08 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
325d Cab -08
740iA -01
Tack för ditt svar,
Ska definitivt prova aceton nästa gång!
Vad kan vara mest optimalt att applicera acetonet med? En bit av en mikrofiberduk?           IP: ...[4.0.233]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-04-08 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Ja, jag antar att den tål aceton. Fast en luddfri bomullssnibb, som successivt dras rakt ut i guldkontakternas längdriktning, känns säkrare.

/Lennart           IP: ...[129.143]
Antal inlägg5.211 st
Postad/Inlagd2018-04-08 13:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
A**i A6 Allroad-16
Prova med tops.           IP: ...[188.232]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95