AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Oldtimer ]

inställning av dubbela solex 40

Visad 14.734 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg87st
Postad/Inlagd2012-04-30 19:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
hej alla
har äntligen fått igång en M10 2L ti motor
allt är orginal så som kam, bestyckning av förgasare osv .motorn startar och är körbar men dom behöver fin skjusteras finns det någon som har skruvat med dessa solex tidigare som har lite tips.
vad ska man börja med att ställa in. vad ska man inte skruva på om dom funkar .när man kör så är det bra tryck i motorn men den vill inte varav ur och är bluddrig vid gas på drag


mvh johan           IP: ...[210.166]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2012-05-01 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hittade det här om det kan vara till hjälp för Dej ?
[LÄNK]           IP: ...[138.162]
Antal inlägg641 st
Postad/Inlagd2012-05-01 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 523i Touring 1999
BMW 2002 1975
BMW 118d 2015
BMWCS #652
BMW 02 verkstadshandbok.

[LÄNK]           IP: ...[102.220]
Antal inlägg404 st
Postad/Inlagd2012-05-02 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Viktigt att du har orginal luftburk. Utan den är det svårt att få mototrn att gå bra.

/Anders C           IP: ...[147.132]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-05-03 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Har du lite musiköra så fixar det ganska lätt.
En plastslang typ 30 cm lång och ca 5 mm hål.
Fäst ett buntband hårt vid ca 5 cm så stoppar
Du in de 5cm i första insuget i första förg med
Motorn igång. Lyssna på ljudet i andra änden
På plaströret, flytta till nästa hål dvs andra röret
I första förg. Den som har mörkast ljud har mest
Belastning, ljusare ljud behöver mer belastning
Som du justerar på skruven i mitten mellan rören.
Gör lika på nästa förg, för att sedan höra skillnad
På främre o bakre förg som du justerar på skruven
Mellan de båda förg.
Förutsättning att du ställt ventilerna innan.
Buntbandet är till för att man ska stoppa in
Lyssnarslangen exakt lika var gång som är
Jätteviktigt. Luftskruvarna 4st ska i grund
Vara 1,5 varv öppna men kan vridas plus o
Minus men alla skall vara lika.

Mvh Jonas Brinell           IP: ...[9.79.58]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-03 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
Tack
Alex, Håkan, Anders det var nyttig info.

Jonas ska testa i helgen jag har fått "slang tipset" av en båtmotor trimmare
men inte så utförligt och vad man skulle skruva på.

går det att ställa mängden bränsle som sprutas in av acc pumpen, just nu får motorn så mycke soppa så avgaserna luktar obränd bensin eller löser det sig när man har ställt in dom

tack alla           IP: ...[210.166]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-05-04 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Bränslemängden ställer du med de 4 skruvarna,en till var port in. De med en fjäder under som jag skrev innan 1,5 varv i grundinställning. Har besiktigat med ett halvt varv öppet på alla fyra......visst co blev bra men allt andra blev skit. Acc-pumpens inställning är hur mycket du vill ha vi varje pedaltryck. begöver inte mycket där.[LÄNK]
Skruv nr: 5 är blandskruven som skall stå lika på alla. Kolla även tomgångsmunstyckena så att de är rena.Ser ut precis som ett munstycke till en moped på 60,70 talet, inga inställningar,bara att skruva ut och blåsa rent nr:6 .
nr:33 är justerskruv per förgasare.[LÄNK]
Nr:7[LÄNK] är justerskruv MELLAN förgasarna efter "internjustering"
Det hela är ganska lätt när man väl vet hur det funkar. Hoppas att du får till det, bra att kunna ibland.

Mvh Jonas B.           IP: ...[.80.200]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-05-04 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
P:S har du några bilder på din fina bil?? riktigt härliga bilar,speciellt Ti med insugsljudet.....måste upplevas. Minns mina förgasare med fröjd än idag.
choke?? nä pumpa ett par ggr och sedan hör man dom pratar under huven......

Mvh Jonas B.           IP: ...[.80.200]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-05 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
det blir en söndag i garaget stort tack för Jonas
bilder kommer

mvh johan           IP: ...[210.166]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-07 17:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
det jävlas typ hela tiden just nu
får inte bort bludrandet slutar och varva vid 5000rpm
när motorn blivit varm så tappar jag oljetrycket under 1500rpm
vad gör jag för fel / vad är fel
är på g ut i garaget nu för att göra komp test. byte av tändstift och kablar
          IP: ...[210.166]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-05-07 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Hoppas jag har riktigt fel...... Men det låter som slitna ramlager

Mvh Jonas B           IP: ...[9.79.58]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-07 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
Oki. ramlageren har jag inte kollat på denna motor.
Det blir fler timmar i garaget           IP: ...[210.166]
Antal inlägg641 st
Postad/Inlagd2012-05-08 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 523i Touring 1999
BMW 2002 1975
BMW 118d 2015
BMWCS #652
1. Om o-ringen mellan oljepumphuset och tryckledningen saknas/dålig får du taskigt tryck.

2. Om pluggen i änden mot kamkedjedrevet på vipparmsaxeln på insugsidan lossnar får du taskigt tryck bort mot oljetrycksgivaren.

          IP: ...[.103.52]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-09 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
Påbörjade att skruva ur motorn.
Så det blir att beställa ram å vevlager samt kolvringar
Är det någon som av ovan stående liggande så köper jag det
Med vänlig hälsning, johan           IP: ...[129.208]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-05-09 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Hoppas du har rätt fördelare till den motorn,dvs en utan vacuumklocka på. helt mekanisk sådan.

Mvh Jonas B,           IP: ...[9.79.58]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-09 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
Jag har den med vaccumklock men jag stjäl vacuum från slagen till bromsservon och det verkar funka
Nu på fredag så kommer jag lägga några timmar i garaget så får vi se
=D johan           IP: ...[210.166]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-05-12 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
Nu är motorn ur och isärplockad jag har bara lyft ett vevlager och det var slitet samt ett ramlager och där hittade jag koppar spån/flisor.
Så nu undrar jag vart men tittar toleranser/storlekar.
På lager och osv osv.           IP: ...[94.46.2]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-05-13 17:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Det står på lagrets baksida om det är standard std eller
om veven är omslipad vilken överdimension det är.
Kolla efter repor på veven med. Allra viktigast.

Mvh Jonas B           IP: ...[9.79.58]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-06-06 10:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
då är motorn i bilen igen med nya ram,vevlager, packboxar och alla andra småpackningar, renoverad oljepump, så nu j..lar ska det funka hoppas jag

tack tips å råd
          IP: ...[210.166]
Antal inlägg2.003 st
Postad/Inlagd2012-06-07 09:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
Jag håller tummarna. Hoppas det blir riktigt bra.
Mvh Jonas B.           IP: ...[9.79.58]
Antal inlägg87 st
Postad/Inlagd2012-06-08 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d msport 07
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaggggggg
motor startade på första försöket med riktigt bra respons o inga missljud.
lät motorn bli varm kollade olja o kylare jämn o fint omgång inga miss tändningar,
provturen blev med blandade känslor pigg o rap i 1,5mil sen började den miss tända och tappade oljetrycket under 1500rpm

miss tändningen var en tänd kabel det har jag redan fixat
men varför tappar jag oljetrycket när motorn blir varm...
fick rådet i går att byta oljan till en mer trög flytande typ 20-40 olja

          IP: ...[210.166]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 750li  -06
Pris: 72.000:-

BMW 320  -14
Pris: 175.000:-

BMW 335i  -07
Pris: 185.000:-

BMW 735i  -91
Pris: 59.000:-

BMW M135i  -16
Pris: 279.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen