AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
47.213

Autocom CDP vad är det för felsäkningsinterface ?

Sida 1 av 4
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det har precis kommit ut ett :

Länk

på Dealextreme och det skall passa till BMW samt några fler bilfabrikat, eftersom det kostar 3x mot vad "vanliga" interface brukar göra så undrar jag om detta är speciellt på något sätt ? Rent av jättebra ? Någon som testat det ?
Det ser ut att vara trådlös överföring till PC:n, annars ingen skillnad.
Man kan knappast få "mera" felkoder eller andra bättre egenskaper beroende på om man har kabel eller WiFi, Bluetooth eller annan datalänk mellan interface och dator.
Det finns flera interface som har trådlös överföring sedan rätt länge, inget nytt egentligen.
Även proffsutrustning som Bosch KTS har samma koncept, det är händigt ibland att slippa kabel osv mellan bil och dator i en verkstad osv. Man slipper även från ev. problem med läckströmmar/störningar mellan bil och dator om man samtidigt har en nätansluten laddare inkopplad på bilbatteriet.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kört det programmet, fick låna det av min lokala verkstad. Helt på svenska och väldigt lättöverskådligt. Felkoder i klartext, men som Folke säger inget nytt i grund och botten. Den stora skillnaden mot Carsoft och INPA är att Auotocom fungerar till alla märken så då kan man ju hjälpa fler än BMW-polarna. Om man nu råkar ha några utan BMW ;-)

/Ola
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok tack för svaren !

Men om det är bra och fungerar till "alla" bilar kanske man borde slå till iaf. , jag har precis utökat vagnparken med en Peugeot 307 HDi så carsoft, ediabas hjälper mig inte mycket där.

olaO :

Du som har kört det, uppfattar du det som prisvärt samt om det har några fördelar mot att köpa en "vanlig" odb felkodsläsare för 500:- spänn på ebay ? Jag tänkte om detta kanske kan lite mer med sin programvara än att bara läsa ut felkoder ? Tex. göra inställningar i bilen gällande ljusautomatik och sådana saker.
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Wadel jag tror programmet blir utmärkt för dig med olika bilmärken. Jag letade efter programmering av ljus etc, men det finns inte. Det ska tilläggas att jag också körde en version som kostar betydligt mer än den som säljs för 1700 på nätet. Autocom är ett svensk företag. Tror en licens inkl hårdvara kostar 30k ca. Då ingår ju uppdateringar så verkstäderna kan hantera nya bilmodeller osv. Är det någon slags piratkopia du hittat eller vad är det för grejer?

/Ola
Länken till DealExtreme är helt klart en kopia, liksom mycket annat som man hittar i Kina. Knappast något är egenutvecklat där, tyvärr. Man skriver även om OBD-II diagnos vilket inte är samma sak som fulldiagnos eller kodning eller programmering av olika utrustning i bilarna osv.
OBD-II diagnos är en standard som innefattar miljörelaterade system, det finns stor chans att innehållet i den kinesiska saken är ett enkelt OBD-II interface medan originalet är betydligt mera avancerat.

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
olaO : Det mesta Dealextreme säljer är någon typ av kopia eller produktion som körts vid sidan av den planerade produktionen. Men det är nog som folke säger att detta kan vara en nerbantad produkt som ser ut som originalet men har betydligt sämre funktionalitet.
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror nog att den får kontakt med bilens olika moduler, annars skulle den vara osäljbar. Det står ju också i beskrivningen att den gör det. Fördelen med autocom är ju att den installeras direkt i Windows 7 så man behöver inte trixa med Xp-emulering etc som med INPA. Jag höll på rätt länge innan jag fick till det med carsoft och INPA på en 64-bitars Windows 7 utan seriell port.

/Ola
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
olaO : Ok tack för infon det om Win7 och INPA, det var nytt för mig !

Jag har precis beställt : Länk för att ha till min E39 och E38 samt om man köper någon mer antik bil.
Jag hade tänkt att använda det interfacet med XP 32bit på en gammal P4 med 1 gig ram så det borde fungera bra men man skall alltså tänka sig för innan man uppgraderar garagedatorn !
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Till W7 kan man ladda ner gratis en virtuell XP-klient från Microsoft, det är i den man installerar INPA. Jag köpte en VAG-com kabel som jag fick löda om lite och programmera om chipet i. Det är nog en sådan färdigpreppad kabel du beställt. Sen är det lite inställningar i datorn för att kommunikationen mellan bil och INPA ska fungera.
Jag tyckte det var skönt att ha allt i min "riktiga" dator, den är ju alltid med och den har ordentlig batterikapacitet.
Jag kör även Carsoft i XP.klienten men då med andra kablar förstås. Den enda modulen som inte svarar då är "BC" bordcomputer men det kvittar för min del.

/Ola
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
olaO : Det var just för att vissa moduler inte svarar på vissa bilar med Carsoft som jag kände att jag behövde ett annat system.
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Wadel, om du har en dator med serieport så svarar modulerna. Kör du INPA med schysst kabel så svarar också modulerna.
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Wadel hur har det gått Autocom? Jag lyckades med att programmera halvljusautomatik med NCS-expert som ingår när man installerar INPA. Lite trixigt och det gäller att vara försiktig men när man förstår processen så var det lätt. Jag stängde också av varningen för bromsbelägg som falsklarmar då och då.

/Ola
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
hejsan!!

jag har också beställt autocom och har fått den!!

men när jag ska installera programet på datan med cd-skivan så går det bra tills det står att filen blir fel upp packad! sen avbryts det och testat säkert 1000 gånger nu med och det blir samma sak varje gång!

vet någon om detta som kan hjälpa mig ,skulle vara oehört tacskam , fått nog nu!
Visa användare
ProPro-medlem
23.222
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Captur Intens II-19
Installerade Autocom i förrgår WIN 7 , var nog den klockrenaste installationen på länge, utmärkt manual medföljde också köpte direkt från Kina självklart stog det Manfuctured in Sweden på skylten :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag håller med Hasso, mycket enkel installation och Autocom fungerar mycket bra. Jag har testat på ett 20-tal bilar av olika märken hitills och allt har fungerat utmärkt.

Mvh Henrik
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
men efter jag jag har skrvit in produkt Id sen börjar den ladda ,men efter det kommer jag inget vart , den bara laddar och inget händer!!

skulle man kunna låna skivan för installera den på datan och sen skicka tillbacka skivan? eller om man kan bränna skivan kanske? jag betalar !
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
olaO : Jag köpte inte Autocom på Dealextreme då jag tänkte att det kanske var en nerbantad modell med tvivelaktig funktion.

Jag köpte Länk och jag har inte fått igång DIS då DIS inte lyckas prata med den emulerade "handsken" (gula interfacet), inte lagt ner mycket tid på det men många har fått det att fungera så det bör gå. Kanske slår jag till på en Autocom efter att jag läst mer om den.
Hej. Vart får man tag i aktiveringsfil eller vad det är ? Vilka versioner använder ni av Autocom egentligen ? Tycker det är massa strul om att kontakta kinafolken :/

Mvh Fonna
Bi
3.794
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ordnade Autocom 2012 R1+R2 till en polare som ville ha
TW
121
TWX
750 il -96
Hej, köpte Autocom från Kina och cdn gick inte att läsa så jag skickade ett mail och påtalade detta. Då fick jag en länk som jag sedan kunde ladda hem filerna från, det som jag inte har fått rätt på är blåtanden den vill ha en kod som jag inte hittar, filerna har jag på datorn så de går att skicka om det är någon som behöver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.