|
|
---|---|
I påskhelgen gjorde jag min första långtur med Z4:an (sDrive30i, tillverkad juli 2011, köpt som fabriksny i mars 2012). Det blev en runda på ca 120 mil i Norrland med start och mål i Stockholm. Här är några spontana intryck och åsikter, med jämförelser mot 320i och 120i som jag haft tidigare. Till att börja med: kraftresurserna imponerar. Tidigare när jag körde 4-cylindrigt undrade jag om den klassiska BMW-sexan var värd allt beröm. Nu vet jag att den är det. Omkörningar går blixtsnabbt, även i uppförsbacke på högsta växeln. Enorm skillnad mot 320:n. Körglädjen finns där. 120:n var kul att köra, 320:n inte så mycket. Men Z4:n tar priset, inte helt oväntat. :-) Den går inte så stötigt som jag hade befarat. Nu körde jag på dubbade 17-tummare, har tidigare kört några kortare turer på 19 tums sommardäck. Jag är ingen ungdom direkt, har lite problem med ryggen och åker gärna mjukt. Men Z4:an känns inte för hård. Dock tycker jag det är svårt att hitta en perfekt inställning av sportstolarna. Det finns många olika inställningsmöjligheter men hur hittar man den optimala kombinationen? Jag satt faktiskt bättre i 120:n, men sämre i 320:n. Är det någon fler än jag som har upplevt E89 som vindkänslig? Visserligen blåste det rejält, men ändå blev jag överraskad av att bilen "slingrade sig" på motorvägen i ganska beskedliga hastigheter (120-140). Inga problem att parera, men jag hade inte förväntat mig det. 320:n gick stadigt som ett strykjärn i alla väder, och jag har inget minne av att 120:n vinglade i blåsten särskilt mycket heller. Vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter. (Kyla, snö och regn medförde att hela resan måste göras uppcabbat för övrigt.) Hittills har den dragit i snitt 0,84 l/mil enl färddatorn. Inte så farligt tycker jag. Har försökt ta det lite lugnt under inkörningsperioden (kanske inte lyckats helt med det...). Ändå känns det som att man måste tanka mycket oftare än med 320:n. En del av förklaringen är att tanken bara rymmer 55 l mot 320:ns 63 l. Förarmiljön känns välbekant. Inga konstigheter förutom stereon där jag har problem att hitta rätt bland knappar och menyer. Stereon som sådan är bra. Gillar mycket att man kan spela mp3 direkt från USB-sticka, och att den kan hantera spellistor. Har haft hifi-högtalare i alla tre bilarna. Låter utmärkt i Z4:an, liksom det gjorde i 120:n. 320:n hade tunnare ljud av någon anledning. Lyssningsmiljön i Z4:an är i och för sig inte idealisk, vägljudet är i högsta laget. Hade önskat bättre dämpning på den punkten och istället gärna hört mer av motorn. När det så småningom blir dags för nya däck lär jag byta till icke-RFT. Sen får vi inte glömma utseendet på bilen. Snygg som få, och "alltid retar det nå'n"-faktorn är hög. :-) Sammanfattningsvis en synnerligen rolig bil. De negativa synpunkterna ovan väger mycket lätt i jämförelse med de positiva. /Erik | |
Grattis till en trevlig bil! Ja, snyggare får man nog leta efter faktiskt. Det här med stolarna är nog bara att leva med. Det är trots att en sportbil du köpt, och inte bara en sportig bil. Om du ställer ner stolarna så långt det går så är det ju faktiskt så att du nästan sitter på golvet i bilen. Passageraren sitter med raka ben. Det där är ju faktiskt en grej som du får vänja dig vid. Är det en cab? Det kanske det inte är, eftersom du inte skriver det. |
|
Alla E89or är cab - plåttak. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
Jag tror att det går att sitta bekvämt, det gäller bara att hitta den optimala ställningen! /Erik |
|
Jag körde säkert en 4-500 mil innan jag upptäckte att ratten går att ställa in inte bara upp och ned utan att den även går att ställa teleskopiskt. Har el. sportstolar med svank och hela faderullan. Tyckte också att det var svårt att hitta en bra körställning men prova lite olika inställningar på ratten tills du hittar "din" Jag sitter mycket bekvämt numera........... Nu väntar jag bara på att hitta någon annan finess som man inte har en aning om att den finns :-) Kanske dags att läsa manualen efter2 år? Naaa............ |
|
Någon som provat icke-RFT på sin E 89? Har Bridgestone original 225/45 17 på min och med taket uppfällt låter det en del på svensk grov asfalt. Hade en likadan E 89 när jag bodde i Tyskland/Österrike men där är ju vägarna i regel mycket slätare än här och vägljudet som vanligt därför mer dämpat. Michelin Primacy (icke RFT) skulle kunna vara ett bra alternativ. Många verkar numera acceptera ett nästan löjligt högt vägljud på alla bilmärken i Sverige, givietvis delvis beroende på att man pressar på alldeles för stora fälgar av kosmetiska skäl. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.