AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

belysningsproblem, lyser trots avstängd bil.

Visad 4.917 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg853st
Postad/Inlagd2012-04-13 21:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 740IA E38 -94
Visste att listen i nedkant på vindrutan var dålig och idag så bevisades det att bilen inte tål vatten.

Efter att ha stått ute i regnet på förmiddagen så började instrument belysningen att blinka vid färd. Senare så upptäcker vi att vänster framlyse lyser, trots att bilen och lysena är avstängda.

Vid hemfärd så lyser bara höger framlyse, samt att endast vänster dimljus fungerar. Nu står bilen inne i garaget igen så den slipper stå i regnet mer, samt att batteriet är från kopplat.

Nu får det bli byte av vindruta då jag har skada på den samt byte av listen i nedkant av rutan.

Frågan är om det är troligt att något gått sönder av fukten som den fått i sig o i så fall vad, samt hur länge man ska vänta innan man kopplar på batteri igen o testar.

IP: ...[2.37.73]
Antal inlägg137 st
Postad/Inlagd2012-04-14 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
728iA -00
Min list i nederkant av vindrutan har också varit dålig, jag har sett både barr och löv trilla ned där i... När jag lämnade in bilen till en BMW-verkstad för att byta listen så sa de att det inte behövdes då vattnet som tränger in där rinner ut ändå!

Nu vet jag inte vad som finns där bakom som kan ta skada, men det låter som att du har nånting som täpper till dräneringshålen så att det har blivit nåt slags akvarium där din elektronik simmar omkring...

760kr kostade arbetet och 650kr kostade listen (inkl moms).

//David
Mitt åkdon: [LÄNK]           IP: ...[195.116]
Antal inlägg853 st
Postad/Inlagd2012-04-14 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 740IA E38 -94
Jag har tagit av locket till stora elektronikboxen vid höger framskärm och där finns inga tecken på fukt. Det verkar som fukten tränger in innan boxen. Tror jag läst att andra haft div el strul pga sliten list.           IP: ...[2.37.73]
Antal inlägg853 st
Postad/Inlagd2012-04-16 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 740IA E38 -94
jaha nu har bilen stått i garage i 2 dagar med batteriet bortkopplat. Testade att koppla på batteri igen och framlysen fungerar som dom ska nu.

Frid o fröjd ända tills man upptäcker att höger blinkers fram samt skärmblinkers lyser hela tiden när bilen är avstängd. Går ett varv runt bilen o kollar o får då se att höger bakljus även lyser.

Tar bort batteri igen, då lyser endast höger blinkers fram samt skämblinkers konstant.

Vad är det som händer. Någon som har tips? Har letat som en tok ang folk som fått elfel pga nedre rutlisten men hittar inget. Är säker på att jag läst flera fel pga. detta eller är jag helt fel ute?

IP: ...[2.37.73]
Antal inlägg2.348 st
Postad/Inlagd2012-04-16 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Rent spontant kanske det kan vara LKM som bråkar eftersom du inte tyckte dig hitta någon fukt i stora elektronikboxen.           IP: ...[201.208]
Antal inlägg699 st
Postad/Inlagd2012-04-16 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -97
Kabelstam innanför hö.fram hjulhusskärm kan ge mycket (o)lustiga symptom på olika komponenter.
Den kan ligga i kläm mot ett plåtveck, lätt att lossa innerskärmen och kolla.
Checka kablarna i stammen, dom var bara tejpade på min,tejpa sedan nåt som skydd typ liggunderlag ed. över.           IP: ...[50.83.1]
Antal inlägg853 st
Postad/Inlagd2012-04-16 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 740IA E38 -94
Bra med lite tips.. Sökte lite o är inne på att kolla upp LKM då folk verkar ha haft problem med ärgade kontakter o liknande där.

En liten fundering. Straxt innan felen uppkom så bytte jag lampor till bakgrundsbelysningen till ac panelen. Tror jag monterat rätt lampor (det gick inte se styrka på de gamla) men är 99% att det är 1.2W lampor jag monterat. Om watt styrkan skulle blir fel där, kan det göra så hela bilen blir helt lustig?

Nästa sak är att jag bytte stereo enhet. från en eftermarknads till en annan. Allt fungerar bra, men när instrument belysningen började blinka så gjorde stereo belysningen det med.. Kan detta vara boven i dramat?           IP: ...[2.37.73]
Antal inlägg2.348 st
Postad/Inlagd2012-04-16 20:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det sista låter ju som dålig kontakt i matningsspänningen som matar både stereo och instrument, ev. dålig jord.. fast inte så troligt.

På 728 sitter alla "huvudsäkringar" under golvmattan framför det främre passagerarsätet, bara riva upp och kontrollera. Jag vet inte vart det sitter på andra E38 men det kan vara samma plats.           IP: ...[201.208]
Antal inlägg853 st
Postad/Inlagd2012-04-16 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 740IA E38 -94
då bör felet vara konstaterat. LKM bortplockad o isärtagen. Det fanns en hel del ärg i denna samt fukt.

Troligtvis så letar sig lite fukt ner vid vindrutan el liknande o dränker denna box. Känner dock ingen fukt vid golvmattan. Kylflänsen till LKM går ju in en bit i karossen, någon som vet om flänsen sitter innanför hjulhusplasten? tänkte om den plasten är sprucken o fukten tar sig in den vägen.

Nu är det torkning som gäller så får man hålla tummarna att skiten fungerar sen. Det som talar för att boxen fortfarande fungerar är att felen har ändrat sig och det är fukten som gör att boxen spökar lite bara.           IP: ...[2.37.73]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2013-06-28 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535i -88
BMW 740ia -94
På tal om ärga i denna box så har jag uppdagat detsamma i min box.
Någon tidigare ägare verkar ha varit upp med boxen, då plastöronen var trasiga och boxen inte ens satt fastskruvad.

På min box är kontaktstyckena fina, jag har ärga inuti boxen, där de stora transistorerna sitter monterade mot kylflänsen.

Kan detta påverka fenomenet att mina vänstra lysen och det högra dimljuset tänds vid kraftigt regn?

Kabelstammen innanför innerskärmen ser fin ut.

tack på förhand.

Mvh Jonny           IP: ...[0.36.29]
Antal inlägg853 st
Postad/Inlagd2013-07-01 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 740IA E38 -94
kan ju vara så att du får in lite fukt vid kraftigt regn.. jag skulle vänta tills felet kommer och sedan ta isär boxen för att se om det är fukt i den.. Min box var dyngsur.

Kolla om plast listen som sitter vid torkarna är sliten.. Verkar som sliten list kan ge problem.           IP: ...[2.37.73]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2019-03-26 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E61 2004 touring
Lånar tråden lite. Efter ett par dagar stående så va batteriet helt dött på min bil. Laddade batteriet med batterikablar från annan bil startade stängde av kopplade bort kablarna.. Startade och stängde av bilen 2 gånger till. Självklart laddade inte batteriet fullt men nu är bilen helt död inget funkar i bilen men höger framlampa står och blinkar. Någon som vet? Något som är paj? Något som drar ström? Innan jag laddade den idag har inte lampan blinkat någonting när den varit stående. Batteriet är 1 år gammlt.           IP: ...[.218.42]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95