Sida: 1 2 3 4 5 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
10st
2012-04-04 21:25
Anmäl inlägget
|
Ärade Bayerälskare,
BMW är en helt ny bil för mig, men jag har fallit för 6-serien pladask efter några år med engelsmän och någon enstaka tysk.
Jag är mest intresserad av M/CSI 87-89.
Jag tycker dock det är svårt efter tämligen omfattande surfande att få en hel bild av vad jag skall titta efter! Jag menar, jag vet ju inte ens vad som skall finnas/inte finnas gällande interiör eller hur en motor skall se ut! =)
Tex vad kännetecknar en M6 gällande inredning? Kännetecken helt enkelt! så att man vet vad som är äkta och vad som är ditsatt! Sitter någon på gamla produktblad som finns som pdf?
Hur vet jag att det är en riktig M6 motor och inte en modifierad annan?
Finns det register/var finns register för att kolla upp chassienr och motornummer?
Vågar man gå på Tyskland? Blir det i så fall problem att ta in en 87-89 utan katalysator? Krävdes väl i Sverige på de årmodellerna...eller?
Vad betyder high line och shadow line?
Vilka är de bästa reservdels och tuning siterna? (man är väl lite sugen på att sänka lite och sätta på lite gott ljud) - -men var skall jag titta?
Gällande skick och liknande känner jag mig rätt säker på vad jag skall titta efter, men några e24 grundtips vore ju inte fel!
Många frågor få svar än så länge=) Visst var det någon träff i E-tuna den 24:e maj??? Var? Så jag kan komma och kolla på schyssta överläppar! ;)
MVH
Gustaf
IP: ...[.45.151] |
5.185 st
2012-04-05 10:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Hej Gustaf, och varmt välkommen till forumet.
Helt förståeligt att man faller pladask för en så vacker bil som E24 M/635Csi. ;)
Skillnaden interiört på en "standard" 635 och en M635 är inte särskilt stor, då en M635 även kan ha komfortstolar som tillval vid tillverkning.
Även sportstolarna är densamme i bägge.
Sportstolarna gjordes dock i 2 utförande, dels BMW sportstolar men även dwe tidiga bilarna hade tillval med Recarro sportstolar.
Det som utmärker en M635:a är växelspaksknoppen som har M emblem och kombiinstrumentet har M emblem under varvräknaren, istället för en ekonomimätare.
Hastighetsmätaren är även graderad till 280km/tim på M.
I övrigt kan en M635 vara identisk med en 635 interiört.
Om du vill läsa lite om M6/M635, så hittar du mycket nyttigt här: [LÄNK]
I Sverige har vi inte så jättestort utbud av M635, drygt 60st kända av årsmodell 84-89.
Just årsmodell 87-89 finns det runt 20 stycken av.
Hör gärna av dig omdu undrar något om en specifik bil.
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
10 st
2012-04-05 14:18
Anmäl svaret
|
Man tackar, man tackar! Länken var ju kanon!
Frågan kvarstår lite med Eskilstuna och om det finns några e24 grundlurigheter...
I takt med svaren för ni räkna med privata mail......;)......jag ska ha en !
MVH
Gustaf
IP: ...[.64.177] |
5.185 st
2012-04-05 15:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Träffen i Eskilstuna: [LÄNK]
Finns massor att finna om köpråd och vad man ska kolla här i forumet, prova sökfunktionen. ;)
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
972 st
2012-04-05 15:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Några gamla BMW:er
|
Vad är det som gör att du absolut vill ha en 87-89 och inte en 84-86? Är det faceliften som tilltalar eller är det något annat. Kan bara säga att det är en väsentlig skillnad på den kattade motorn som de flesta 87-89 har och den okattade som satt i alla 84-86, och det är inte till fördel till den kattade. Lägre komp och lägre effekt gör att motorn totalt har tappat sin karaktär, bara så att du vet. Vist den har dubbla kamkedjor, men det ör inget problem idag med de uppgraderade enkelkedjor som finns att köpa plus att man installerar en kamkedjespännare från en M3 3.2. Men som sagt, gillar man facelift så får man leva med en slöare motor.
/Johan IP: ...[134.236] |
8.352 st
2012-04-05 16:27
Anmäl svaret
|
87 är inte facelift och det gick utmärkt att få M88 även efter facelift samtidigt som det finns pre facelift med katrening och S38an.
Det svåra är att hitta ett bra exemplar till okej pengar och då är det nog bättre att leta här i Sverige i och med att priserna utomlands oftast är högre.
För egen del hade jag helst inte låst fast mig vare sig av årsmodell eller motor utan letat efter bästa exemplar för pengarna även om det vore roligast med en M88 facelift, att hitta en är däremot svårare Frankrike och Italien fick bilar och dessa går utmärkt att plocka hem i och med EU så är dem bilarna godkända utan avgasrening en från en Gulfstat är det däremot värre med.
Mvh Stephan IP: ...[.73.247] |
972 st
2012-04-05 16:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Några gamla BMW:er
|
Juni 1987 kom facelift så, det finsn både och av 87, d.v.s., facelift eller inte. Som jag skriver så fanns facelift även med okattad motor, men det var inte speciellt vanligt och jag känner bara till 1 i Sverige finns kanske fler Patrik?
Näe, jag hade inte heller låst mig vid en specifik årsmodell och visst, priserna i Sverige är löjligt låga till vad en renovering kostar, fråga mig inte varför jag vet...
Men saken är dock klar att S38B35 går inte att jämföra på samma dag som en M88/3.
/Johan IP: ...[134.236] |
5.185 st
2012-04-05 17:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Så rätt så Johan!
Jag känner till 2 st, en i Norrland och en i Södra Småland.
M88/3 i jämförelse med S38B35 är som att jämföra en M3 E30 och en M5 E34, dvs att den vassa gången är förlorad, men i stället får man en mer harmonisk färd.
Stephan!
Mig veterligen så fick de katalysatorlösa bilarna i Gulfstaterna heller inte det vackra ormboet till Extraktorgrenrör , utan fick någon variant på de tråkiga som kat bilarna har.
Beträffande de 87-89 M635 LHD (Kat S38B35)för Europa, så blev det ju tyvärr bara 117 st, och där har det ju faktiskt varit ganska bra utbud på i Sverige de senaste 4 åren.....trots det få antaet! =O
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
5.185 st
2012-04-05 17:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Beträffande priser i Sverige kontra tex Tyskland, så har priserna verkligen accelererat i Tyskland de senaste 2-3 åren, men som Johan en gång sa till mig.....Frågan är om bilarna blir sålda där!?
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
10 st
2012-04-05 18:04
Anmäl svaret
|
Ok,ok jag ger mig! ska inte låsa fast mig!
Klart jag vill ha en bil med karaktär, dvs utan kat!
Vet ni om det finns någon övergripande beskrivning av utrustningspaketen som fanns (ja,ja jag tjatar om high- och shadowline).
Då kommer jag in på känsliga grejer....vad skall man betala för en M635 i mkt bra skick? Eller rättare sagt, vad har de gått för senaste året?
kan behöva en vink i vart fall....
tack för E-tuna info.
Gustaf
IP: ...[.45.151] |
972 st
2012-04-05 18:22
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Några gamla BMW:er
|
Det har sålts bilar i Sverige i dåligt-bruksskick för 65 000-140 000kr. Bilar i riktigt bra skick kostar mer än så. Riktigt fina bilar har sålts för 170000-250000, dock under en längre tid än senaste året.
Johan IP: ...[.223.16] |
5.185 st
2012-04-05 18:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
I klassen 170-250k får man en bil i riktig toppklass i Sverige, I Tyskland kostar en runt 250-350k.
Senast en M635:a gick för 65k i Sverige måste ha varit runt 2002-2004, den billigaste under de senaste 4 åren har varit 85k.
Vet inte skicket ingående på denna, då jag tyvärr inte hann syna den närmare innan den blev såld!
Var själv intresserad av den samme, då den såldes ett par år innan för runt 70" och även då till ett mycket bra pris!
Annars bör en i bruksskick ligga på ca 120" och då kanske inte med världens bästa servicebok(om någon alls), kanske då med en mätarställning på 16-20k mil
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
5.185 st
2012-04-05 18:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Jag känner till en mycket tidig M635:a i Italien, nr 008.
Den ska vara i fint skick och ägs av en entusiast som även har en Alpina B7 coupe till salu.
Priset ligger på ca 25k Euro.
Intressant? PM:a mig för vidare kontakt.
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
5.185 st
2012-04-05 18:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Utrustning för Euro M635 var mycket sparsam tyvärr.
Kanske därför man var tvungen att göra Highline och L6 för USA och GB?
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
902 st
2012-04-05 18:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMX X5 35d m-sport -10 BMW 130i m-sport -07
BMW CS #8280
|
för den oinvigde...när ni benämner M635CSI då talar vi fortfarande inte om den riktiga M6 med 286HK motorn?
Såg en sån hos en kille i södra Sthlm förra året, fan va nice den var... :) ska man ha en 6 serie ska det fan va en sån :)) IP: ...[6.41.24] |
972 st
2012-04-05 19:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Några gamla BMW:er
|
Nr008, är den blå med BBS RS 007 kanske?
Johan IP: ...[.223.16] |
5.185 st
2012-04-05 19:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08
BMWCS #5984 BMWSC #481
|
Nr oo8 är Henna röd med antrazit inredning, tillverkad 1984-02.
@Gustaf76.
M635 är den Icke USA benämnda bilen med både M88 och S38.
Var bara i USA där bilen blev kallad för M6, och då med den "tama" S38 motorn. ;)
Mvh Patrik
IP: ...[4.4.214] |
972 st
2012-04-05 19:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Några gamla BMW:er
|
Ok, en riktigt tidig borde ju stå i högre kurs än en riktigt sen, men av någon outgrunlig anledning så är det inte så. Faceliftad, som man ju kan ha delade meningar om den är särskilt lyckad tillsammans med slömotorn vill tydligen folk betala extra för. Världen är upp och ner.
Johan IP: ...[.223.16] |
8.352 st
2012-04-05 19:45
Anmäl svaret
|
johnor; Är inte bilarna byggda juni-87 klassade som 88:or? Vet att 750iL byggda i åtminstone juli-87 är klassade som 88:or och andra modeller brukar byta årsmodell vid ändringen som 95års E34.
Patrik; Gäller det bara gulfstaterna eller även en Italiensk/Frank 88:a?
Mvh Stephan
IP: ...[.73.247] |
902 st
2012-04-05 19:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMX X5 35d m-sport -10 BMW 130i m-sport -07
BMW CS #8280
|
Nu är jag inte med. De med M6 emblem i fronten är USA sålda men med starkare motor för att matcha upp med alla sexor och åttor därborta??
Motorkåpan jag såg har samma M-power kåpa som ex M3 - E36, tidiga årsm.. Antar att det är samma motor under dvs 286 HK.
IP: ...[6.41.24] |
972 st
2012-04-05 20:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Några gamla BMW:er
|
Stephan, ja vad som klassas som en viss årsmodell beror ofta på vem man frågar. Generellt sett så är väl brytdatum för ny årsmodell 1/9. Transportstyrelsen skiter fullständigt i det och sätter årsmodell efter tillverkningsår på äldre importerade bilar.
USA bilar som benämns som M6 har den slöa kattade motorn utan undantag.
Johan IP: ...[.223.16] |
|