|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Tänkte be om tips och råd om vad det är för fel på min bil. Har en E34 535 -88 som går dåligt. Den liksom vibrerar på tomgång och har en ryckig gång, mest på låga varv. Ibland är tomgången också lite högre för att sedan gå ner igen. När man gasar ur den går den bättre eller till och med bra. Men när man sen stannar och går ur luktar det krut, fyrverkeri, äggmök av den. -Har bytt olja, luftfilter, tändstift, Ny gummibälj mellan insug och filterlåda. -Har letat efter ställen där den kan dra tjuvluft men inte hittat nått. -Har slagit lite på katalysatorn men inget rassel där, verkar hel inuti. -Provade att koppla ur LMM men tyckte bara det tjoffa och small när jag gasa. Frågar er erfarna BMW ägare om råd eftersom jag inte bara vill byta massa saker för att se om det gör skillnad. MVH Gustav | |
| Har du kollat tändkablarna och fördelaren? | |
| Kablarna sitter på plats iaf. Men har inte lyft på fördelarlocket. | |
|
Hej! Jag har en 523i, och har exakt samma problem och har inte kommit på vad som är fel ännu. Kom du fram till något eller kvarstår problemet? |
|
![]() 13.275 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@BMWkubgen12344: Välkommen! Wanke hade en M30-motor medans din motor är antingen en N52 eller N53 (beroende på om du har en E61 eller E61 LCI). Dessa motorer är totalt annorlunda än M30 och har inga likheter alls, speciellt N53 som är GDI-motor (direktinsprutad). På dessa modernare motorer finns ett mer modernt system av felkoder. Därför är första steget alltid att börja med att läsa ut felkoder (notera dock att felkoder endast ger en svag riktningsindikation i vilket hörn man ska börja avancerad och kompetent felsökning - inte vad som är felet eller vad som ska bytas). Så första steget är som sagt felkoder. Lägg gärna upp nuvarande felkoder i ursprungstråden (se länk nedanför) så finns det iallafall en lite större chans vi har tur och kan peka på något som kan vara fel. Men det är ofantligt mycket som kan gå fel (speciellt på en GDI-motor), så att gissa vad som är fel är ett evighetsspel och absurt dyrt i längden. Därför brukar det i princip alltid sluta med att bilen måste lämnas för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik). Men vi kan kan fortsätta felsökningen i ursprungstråden :-) Länk Så flärpa upp dina felkoder här i tråden ovan så kan vi se hur långt man kommer på det! :-) |
| Även om motorn är olika så kan det ju vara samma fel... | |
|
Hade liknande på min 89, motorn vibrerade och det glödde om avgasröret så gräset blev bränt. Min bil gick fördriv te att starta, sedan löste jag det då vevaxelgivsren byttes, efter detta slog den av i fart och stannade sporadiskt, ofta efter 20 min, det var kamaxelgivaten jag bytte den och bilen går bra, men började sedan koka, vinkonstaterade slangarna mot kylaren kalla med de mot torpedbåten varma, det var tillsatsvstgenpumpen som var föd och bytte den, bilen går nu kanon med full värmepump i bilen, alla slangar jämnvarma och fina men genomköraren går upp på max direkt nästan. Det roliga är att allt är bytt u elektronik nästan och givarna nya och funktionskontrollerade. I ditt fall skulle jag ( såvidare inget av detta är bytt redan) byta ut tändkablar, rotor, fördelare, tändspole, om de gått ca 15-20000 mil. Beakta lambdasond, den kan bli dålig efter 10000mil och då går bilen dåligt och kan vara boven i dramat då motorn går ojämt, felaktig bränsle luftblandning, min bil gick för fett. I mitt fall kunde inga felkoder avläsas, blev manuell kontroll rakt igenom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
