AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Misstänker manipulerad ställning på importbil

Visad 82.533 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
m3-08
OK men defineringen av vem som "äger" bilen kan ni ju bolla fram o tillbaka med om du inte betalar dina räkningar på huset/bilen så kommer den som lånat ut pengar till ditt inköp att ta bil/hus eftersom det är säkerheten i affären. Så ja om du har 80% lån på din bil eller hus så är du teoretiskt sett delägare.

Eftersom alla verkar ha minst 15p i juridik så borde ni även förstå att om ett ombud ej håller sig inom ramarna så kan de bli ersättningsskyldigt.
Banken har ju lånat ut pengar till ngt som inte är som det uppgavs vid köpet.....

Tror ni jag hittat på en historia om att Wasa återbetalat o krävt en bilhandlare på pengar?

Dreamie synd att du inte har lån på bilen.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg14.908 st
Postad/Inlagd2012-04-23 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Så du menar att om jag upptäcker en usprunglig fuktskada i mitt hus så ska jag gå till banken och be dem stämma förra ägaren eller mäklaren?
Tro mig. Det funkar inte på det sätt du tror.

Om säkerheten inte uppgår till skuldens storlek så är det bara bilägaren som drabbas. Banken kräver låntagaren på resten av beloppet om inte säkerheten täcker skulden.

-------
//Lövet           IP: ...[.220.33]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
En viss skillnad på jämförelse kanske?

Nä men om huset är klassat som hus men visar sig vara ett fritidshus så ja.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Andreas,

Tror du jag hittat på en historia ?

IP: ...[.133.98]
Antal inlägg14.908 st
Postad/Inlagd2012-04-23 19:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Jag tror du missuppfattat, alternativt hört en historia som förändrats längs vägen. Det är en helt annan lagstiftning som gäller vid förmedling av hus (mäklarlagen) än bilar bara som exempel.

Du har fel i att ett finansbolag kan agera mellanhand och kräva åtgärd för rent köpsrättsliga fel i en bilaffär så Dreamie har ingenting att vinna på att gå den vägen. Visar det sig att säkerheten inte är värd lånebeloppet är låntagaren ansvarig för det, inte långivaren.

-------
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Ja detta är off topic ja vet!

Då tar vi det ifrån början.

En bekant till mig köper en S-klasse (imp) av en bilhandlare. bilen har rullat ca: 7000 mil och är jättefin. Han lämnar in den några månader senare på service där märkesverkstan skall ta ett garantijobb....bilen har rullat ca:19000 mil o Mb vill inte ta detta som garantijobb :0
Han får intyg ifrån Mb att bilen inte har rätt mätarställning samt att det inte är noterat att mätarhuset skulle vara utbytt.

Han kontaktar bilhandlaren som säger att han inte lämnat garanti på mätarställning eller vad bilen rullat.(vägrar att kompensera honom)
Trots att det är uppenbart att han skruvat mätaren..bevisligen.

Därefter ringer han Wasa som efter att ha kontrollerat uppgifterna löser honom ifrån bilen samt återbetalar hans kontantinsats.(de tar tillbaka bilen)
Bilhandlaren hamnar sedan i tvist med Wasa. Han blev återbetalningsskyldig till Wasa.

Eftersom Wasa vill att deras "agenter" skall vara seriösa och följa deras avtal så var det inget snack om att de tog bilen åter.
Sen hur deras avtal är formulerade vet jag inte.

Vi kan vi fundera runt olika lagstiftningar paragrafer mm..
Men Kreditbolaget finanserade rent mygel och ville inte vara en del av det.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg14.908 st
Postad/Inlagd2012-04-23 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Kul att höra att Wasa sysslar med välgörenhet. Men det är knappast något jag skulle gå runt och hoppas på som köpare. På vad sätt skulle finansbolaget kunna rikta några krav mot en bilhandlare de inte köpt bilen av? Det här måste vara något finansbolaget fått igenom via hot om uppsagt avtal eller liknande. Något lagstöd för detta finns inte.

-------
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 21:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Du tror på fullaste allvar att bilhandlaren inte har skyldigheter gentemot finansbolaget?

Det finns lagar som bilhandlaren skall lyda när han förmedlar finanseringar.
(kreditlagen)
Han skall göra en korrekt kreditbedömning samt att varan skall vara vdn deklarerad. mm mm mm
Avtalet mellan förmedlaren och banken kan jag inte uttala mig om. Men om du ska förmedla en försäkring så har du skyldigheter.

Så ditt påståenden om välgörenhet är felaktigt, sunt förnuft är ett bättre ord.

Tur att vårat rättsväsende inte är lika stelbent och paragraf styrt som du ger sken av.... eller har du en juridik examen? eftersom du vet hur alla lagar skall tillämpas?

Eftersom du gillar jämförelser:
Du köper en guldklocka på Kredit. klockan visar sig vara guldmålad och värd en tiondel av köpesskillingen. Tror du att kreditbolaget godtar säljarens agerande?
Säkerheten är inte vad den skulle. Bedrägeri!!!
          IP: ...[253.121]
Antal inlägg14.908 st
Postad/Inlagd2012-04-23 21:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
I det fallet ska köparen reklamera klockan, inte kreditgivaren. Så ja, så "stelbent" är det.

Om det funkade som du tror skulle konsumentköplagen inte behövas, garantier osv skulle vara onödiga - allt som behövs är ju att handla på kredit. Så funkar det som bekant inte.

Konsumentkreditlagen (2010:1846) reglerar precis som du säger vissa skyldigheter vid kreditgivning men det handlar om prövning av betalningsförmåga samt information om räntor, kostnader osv. Det har absolut inget att göra med ansvaret för produkten! Den regleras av konsumentköplagen eftersom det (återigen) handlar om en affär mellan en konsument och en näringsidkare. Inte mellan kreditgivaren och näringsidkaren.

-------
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2012-04-23 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håller helt med Andreas här.           IP: ...[4.15.10]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-24 00:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Läs biljuridik så förstår du vad jag menar.
Du får dribbla hur du vill men man brukar gå efter kända domar såsom denna.
Självklart får ombud inte finansera ngt som är ett brott/bedrägeri.
Ring ett kreditbolag och kolla!           IP: ...[.57.113]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2012-04-24 00:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du har helt fel Super Gut och Andreas har helt rätt, jag har jobbat med sånt här så jag kan lagstiftningen mycket väl! Ex vis är det inte bilhandlaren som gör kreditbedömningen utan det är finansbolaget, för det är de som lånar ut pengarna till köparen.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-24 08:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Ja det stämmer med mindre ombud.

Men de som har avtal gör själva en UC och kreditbedömning.

Wasa betalade om ni tycker att de gjort fel så kontakta dem.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-24 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Ringde och frågade!

Om någon av deras ombud "ansikten utåt" ej följer avtalet som finns mellan handlaren och banken så kliver de in och hjälper kunden.

Även där det blivit motorras och handlaren vägrat trots påvisning ifrån ARN har de agerat till kundens fördel.

Så ja man kan få hjälp.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2012-04-24 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
SuperGut, så här fungerar det. Ett säljföretag, oavsett vilken bransch de jobbar i, kan använda sig av sk. kreditmallar. Det innebär att finansbolaget tillsammans med ex. vis UC bestämt vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att ge kredit, avslå kredit eller lämna för manuell prövning. Den kan säljföretaget använda för att på så vis få kreditgodkännande, eller avslag, direkt. Det är dock ALLTID finansbolaget som gör kreditkontrollen, antingen på detta viset eller manuellt. För att det är de som står kreditrisken då det är de som lånar ut pengarna. Teoretiskt skulle finansbolaget kunna ha ett avtal med de som levererar kreditavtal till finansbolaget om en viss regressrätt som det heter. Men jag tror att detta är oerhört ovanligt.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-24 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Jaha ok men nu löste de bilen..           IP: ...[.253.34]
Antal inlägg2.076 st
Postad/Inlagd2012-04-24 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-sport -15
520d touring -16
Grattis hoppas att ingen annan får bilen Nu ;-(
Tråkigt nog kommer det att bli så sen drar karusellen igång igen

Ha deT           IP: ...[16.49.1]
Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2012-04-24 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -08
Audi A4 2.0T -06
Bilomax har ju uppenbarligen samarbete med Wasa så den här OT-diskussionen kanske kan vara till hjälp i.a.f. Ska kolla med Wasa vad de säger om detta, även om jag nu inte har något med dem att göra...           IP: ...[.145.16]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-24 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Gör det och ifrågasätt deras ombud som skyltar med deras varumärke!!!

Fråga först om Wasa är delägare eller vad de har för relation :)

Oseriösa handlare vill de inte ha kontakter med.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2012-05-15 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -08
Audi A4 2.0T -06
Status Quo... ringde bilhandlaren idag och de vill bara sälja bilen åt mig. Börjar bli dags för ett kravbrev från advokaten.

Har ett litet annat ess i rockärmen dock som jag skall presentera om ett tag.           IP: ...[.145.16]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94