AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Misstänker manipulerad ställning på importbil

Visad 82.522 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2012-04-18 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -08
Audi A4 2.0T -06
Jaha, nu vet jag att min kära bilhandlare läser denna tråd också för han är lite arg över att jag har namngett dem här i forumet.

Jag förklarade att de hade en liten chans att rätta till det hela genom att helt enkelt ta sitt förnuft till fånga och utföra hävningen enligt de regler som gäller. D.v.s. agera professionellt. Dessutom har de all möjlighet att förklara sig och sin ståndpunkt då det är ett öppet forum.

Tyvärr verkar vi gått tillbaka till ruta ett i förhandlingsläget. Jag har erbjudet dem att utföra bytet med deras belopp (ca 147.000kr) men att jag då kommer att gå vidare till tingsrätten och tvista om beloppet upp till ca. 225.000. När jag förklarade att jag skulle tvista verkar de inte så intresserade längre. *suck*

TV-programmet Plus har kontaktat mig och är intresserad av att göra ett reportage i ämnet. Har nämnt det för bilhandlaren och de verkar inte bry sig om att bli TV-kändisar...

Det verkar bli fler avsnitt i denna såpopera.

/ d           IP: ...[169.254]
Antal inlägg14.906 st
Postad/Inlagd2012-04-18 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Gå inte på några sagor om att de ska stämma dig för förtal eftersom du skrivit här. Det existerar helt enkelt inte att en firma kan stämma någon för förtal, det gäller bara privatpersoner.

Jag råder dig till att gå till tingsrätten. Sannolikt vinner du.

-------
//Lövet           IP: ...[.220.33]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2012-04-18 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då bör väl namnet ämnas oftare så det är enklare att hitta det:
Bilomax Järfälla skojare

Stå på dig som sagt, detta borde faktiskt vara ett fall där chanserna är goda att gå segrande!           IP: ...[.241.15]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2012-04-18 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
BILoMAX
Debetvägen
177 41 JÄRFÄLLA
www.bilomax.se           IP: ...[.241.15]
Antal inlägg1.143 st
Postad/Inlagd2012-04-18 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Märkligt att bilfirman bråkar för ett uppenbart fel (om nu sanningen är den att bilen är skruvad). Det kommer att stå firmans ägare dyrt.

Tycker även att kreditbolagen har ansvar att göra en översyn av sina samarbetspartners.           IP: ...[0.134.7]
Antal inlägg96 st
Postad/Inlagd2012-04-18 23:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Någon som undersökt några av deras övriga bilar? Kan ett mönster skönjas?           IP: ...[2.30.92]
Antal inlägg969 st
Postad/Inlagd2012-04-19 04:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
[LÄNK]           IP: ...[2.32.49]
Antal inlägg1.722 st
Postad/Inlagd2012-04-19 07:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Här är ägarna iaf, bör väl handla om dem då det inte finns andra anställda i firman.
[LÄNK]

Hela historien luktar ju och jag blir inte överraskad att det råkar vara just den firman som varit utsatt för brand.

Den ene är förövrigt delägare i en frisörsalong också...           IP: ...[83.0.36]
Antal inlägg2.159 st
Postad/Inlagd2012-04-19 07:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 M5
F10 550
Väldigt tråkigt historia men inte ett dugg förvånad över sitsen du finner dig i tyvärr.

Så länge det finns människor som gynnar dessa bilhandlare kommer det att finnas folk som går på nit likt du.

När du köpte bilen trodde du säkert att du gjorde ett klipp men det finns alltid en hake varför dessa kan erbjuda bilen billigare jämfört med en seriös bilhandlare.

Hoppas att det löser sig för dig och andra tar lärdom av det här av att inte sponsra skojare...

BMW M-POWER           IP: ...[.15.242]
Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2012-04-19 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -08
Audi A4 2.0T -06
Problemet var att jag inte gjorde något klipp, förutom att bilen var välutrustad så var priset bara typ 10.000kr än en bil med liknande miltal vid den tiden. I.o.f.s. lyckades jag pruta några tusen till men något "superklipp" var det absolut inte.

En "supernit" kanske ligger närmare sanningen så här i efterhand :)           IP: ...[.145.16]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 10:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Har du finans på bilen? omså ska du kräva finansbolaget på pengarna...
Det är dem du köpt bilen av (om du nu har lån på den) De kommer garanterat att återköpa bilen för att sedan tvista med bilhandlaren.

Vet ett fall där Wasa Kredit gjorde återköp och sedan krävde handlaren på pengarna ;)           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2012-04-23 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
varför skulle finansbolaget göra återköp? Kan jag inte tänka mig att de gör. De har ju isåfall bara gjort en finansiering på avbetalning.

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg14.906 st
Postad/Inlagd2012-04-23 13:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Finansbolaget har inte köpt någon bil av handlaren så de kan inte kräva någonting. Det verkar som du förväxlar den juridiska situationen vid leasingbil men det är inte aktuellt i det hör fallet. Endast motparten kan kräva någonting och finansbolaget är inte motpart här.

-------
//Lövet           IP: ...[3.247.7]
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 15:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Ööhhh...om du inte betalar bilen vem tar då tillbaka bilen? bilhandlaren eller finansbolaget?

Bilfirman säljer kontrakt till finansbolagen som isin tur tjänar pengar på kunden. Finansbolaget ger pengarna till bilhandlaren när kontraktet är färdigt.
Sen får kunden betala av bilen till dem.
Bilen är säkerheten..om den inte är som de utlovat har kreditgivaren blivit lurad av sitt ombud som ska vara experten!

Som jag skrev så finns det ett fall där Wasa löste bilen och drog sedan handlaren till rätten.

Så nej jag har inte förväxlat något.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg14.906 st
Postad/Inlagd2012-04-23 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Googla äganderättsförbehåll först. Det är en helt annan sak vad som händer vid utebliven betalning och har ingenting att göra vad som händer vid fel på bilen.

Finansbolaget har inget köpsrättsligt med bilfirman att göra. Det är inte finansbolaget som köper bilen av handlaren, det är privatpersonen som gör det. Ett finansbolag kan inte rikta några krav mot en handlare de inte köpt någon bil av!

Vid en leasingaffär är det helt annorlunda för då är det finansbolaget som köper bilen av handlaren.

-------
Antal inlägg149 st
Postad/Inlagd2012-04-23 16:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
m3-08
Maila Wasa´s jurister så de får vetskap om detta de verkar ha gjort fel.

Var det inte en rättegång mot en båthandlare som skruvat upp värden på sina båtar..kunden betalade inte 20% kontant..samma där.

Kreditbolaget äger bilen! den är säkerheten i affären.

Om bilen inte har det värdet som bilhandlaren uppgivit så är det avvikelse ifrån kontraktet.           IP: ...[.133.98]
Antal inlägg14.906 st
Postad/Inlagd2012-04-23 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Finansbolagen äger ingenting. Det är ett äganderättsförbehåll. Det är nåt helt annat!

Wasa kan säkert ha riktat krav på handlare tidigare. Med det beror nog på att leasingbilar är en stor del av deras verksamhet.

-------
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2012-04-23 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
du får läsa din läxa bättre Super Gut, Andreas har helt rätt som han skriver. Om du nu tror att finansbolaget äger bilen, varför står då bilen vid ett avbetalningsköp registrerad på kredittagaren, dvs personen som köpt bilen av bilfirman?

Äganderättsförbehållet är mot kredittagaren i händelse att han eller hon inte fullgör sina förpliktelser enligt kreditavtalet. Om det skulle vara som du säger så skulle ju i princip bankerna äga ditt hus, din bostadsrätt osv eftersom de också har pant i dessa... men så är ej fallet.

Leasing är däremot annorlunda eftersom det är en form av hyresförhållande där finansbolaget hela tiden är ägare till objektet, i detta fall bilen.

Det enda som finansbolaget skulle kunna hävda mot bilhandlaren är att avtalet är fejkat, förfalskat eller liknande. Det förekommer tyvärr ofta inom både bilhandel och andra branscher med finansieringsbehov.

Finansbolaget kan dessutom inte vid avbetalningsköp komma att säga att bilen inte har det värdet som bilhandlaren har uppgivit, dvs sålt bilen till personen för. Detta måste de isåfall säga i samband med att de tar kreditbeslut för att finansiera objektet.

Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2012-04-23 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Touring -08
Audi A4 2.0T -06
Uhm... och för att avsluta denna diskussion så kan jag berätta att det inte finns någon kredit :)           IP: ...[.145.16]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2012-04-23 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
bra dreamie, smidigt :-)

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94