AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod på elektrisk dragkrok E61, BMW säger montera en ny!? Kan det vara möjligt?

Visad 253.878 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-02 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ta mig fan skandal!
Om BMW hade ett litet uns av hyfs och förnuft skulle dom omedelbart införa utbyte eller någon sorts recall på dessa dragkrokar!
Att denna skitkonstruktion havererar inträffar överallt och i alla länder, så de är garanterat fullt medvetna om detta, ända upp i företagsledningen "BMW Vorstand".

Om det var möjligt att organisera någon sorts protestlista där merparten av alla BMW-ägare skrivit under kanske det skulle börja hända saker.
Ett visst hopp ligger på att biltidningarna nu uppmärksammats. Hoppas nu bara att pressen gör ett ordentligt reportage, och inte någon liten 10-radig artikel om detta.

IP: ...[115.218]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-10-06 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D Touring - 2008
Hoppade in med fråga om detta fel på mitt drag på min 535D-2008
i tron att det bara var jag och kanske någon annan som fått dessa "otroliga" besked från BMW.
Har nu förstått att det verkligen är en fråga där vi måste samla oss
för att sätta press.
Vad har BMW gjort från 2010 som nu gör att det fungerar?

Schager           IP: ...[.61.109]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2013-10-08 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
535D Touring - 2008
Jag försökte bilda mig en uppfattning från alla inlägg på temat felaktigt
helelektrisk dragkrok. Jag har nu demonterat mitt trasiga och precis som
alla andra en spräckt komplicerat kuggdrev i gjutnylon.
Det är inte lätt att tillverka, vilket många också tydligen försökt.
I ett inlägg läste jag om någon som trodde att det blev fel på någon
typ av givare (kanske en överströmsgivare) om dragkroken manövrerades
med motorn igång?
Jag ser egentligen ingen anledning till att kuggdrevet skulle gå sönder
OM det bara fanns något som stoppade motorn då kroken nått sitt ändläge och då någon form av spärrkula gått in.
Tydligen finns också draget modeller fr o m modellbytet 2010 där det inte varit några problem. Har man då från BMWs missat någon typ av förregling som på tidigare modeller gjort det möjligt att manövrera även med motorn igång?
Kanske skapar detta någon form av störning på ett överströmsskydd?
Någon pratade om en "Hall-givare"? Vad är det?
Har någon köpt ett nytt och fått någon begriplig logisk förklaring mer
"plastdrev"? Får man någon garanti på ett nytt att inte liknande inträffar
igen eller vad?

Schager           IP: ...[.61.109]
Antal inlägg1.398 st
Postad/Inlagd2013-10-09 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har el-drag på min och det skulle vara jättekul att stå nere i Spanien med barn, blomma, husvagn och defekt dragkrok...
Tack o lov så har jag enbart kört kortare turer 20-25 mil med släp.
Mao blir det manuellt avtagbart drag på nästa BMW.           IP: ...[216.203]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2013-10-09 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför åker ni inte dit i grupp?
Är ni 5-10 pers med samma krock och problem och till samma bmw verkstad solna eller vad det nu är, även om några får åka lite längre.
Det blir lite mer för det att motivera "det där har vi aldrig sett" när det kommer in en 5 nya bilar samtidigt.           IP: ...[168.159]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2013-10-09 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man kan undra vilken attityd eller kunskap en BMW-handlare har om de säger "det där har vi aldrig sett"..?

Den BMW-handlare och verkstad jag varit i kontakt med var mycket medveten om problematiken och höll fullständigt med om att konstruktionen var allt annat än "optimal", diplomatiskt uttryckt.

IP: ...[115.218]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2013-10-09 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
X4 20dA -17
Status uppdatering ; Min nya krok funkar fortfarande men jag har fortfarande inte fått ngt svar från BMW Sverige! Jag har gått vidare via Swedac som bett att få återkomma för att ta del av problemet! En handläggare är utsedd. Jag bara väntar!
Att jag fick min nya krok på "goodwill" förändrar ingenting, BMW har skött detta på ett klantigt sätt och får ta smällen! Fortsättning följer........!

Ciao L           IP: ...[.48.225]
Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-09 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Herje: Om du läser bakåt så finner du svar på dina frågor.
Problemet ligger inte i att kuggdrevet är av plast, det håller säkert bilen ut vid normal drift.
Men när elmotorn fortsätter att driva mekanismen förbi ändläget gär den stora utväxlingen att drevet trasas sönder. Kraften som finns hade utan tvekan räckt till att trasa sönder även ett metalldrev.
Det som skall styra motorn att bara köra en viss sträcka är hallgivaren eller hallsensorn som räknar pulser från ett visst läge och på så vis håller styrningen reda på varje läge som mekanismen har.
Samma teknik används ofta inom elektronik, industri och fordon, t.ex vid strålkastarinställning eller inställning av spjällen i klimatanäggningen, i lås osv.

Varför inte vanliga mikrobrytare som indikerar ändlägena: Det finns flera skäl: Miljön kanske inte tillåter brytare, man får heller ingen koll på mellanliggande positioner.
Problemet med just Bavarias elektriska dragkrokar är att motorstyrningen inte håller koll på pulserna från hallgivaren och därmed läget. Vad som är orsak eller vad som stör ut styrningen är svårt att svara på. Det beror knappast på om man har bilmotorn igång.
Självklart bör BMW medverka till att lösa problemet.

FP           IP: ...[.188.38]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2013-10-09 20:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Lery!
Kan jag uppfatta den lösning som Du fått än så länge som gångbar för mig om jag kontaktar Novation (BMW) här i Uppsala?

MVH

Jerker Lindborg

IP: ...[250.144]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2013-10-10 08:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
X4 20dA -17
JarreYuri!
Ta kontakt med din närmaste ÅF personligen och lyssna av om de villiga att agera med ett mail till BMW Sverige. Skriv ett mail till ÅF och skicka samma mailt till BMW Sverige, Att. Eftermarknads chefen. Detta funkade för mig.
Skriv bara fakta och dina synpunkter framför allt ställ frågan varför de inte har gått ut med info om detta kända problem?
Lycka till!

Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2013-10-10 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
X4 20dA -17
Swedac´s svar var inte vad jag väntat mig!
Istället för att ta reda på mer om vad jag hade på hjärtat, så urskuldade man sig med att inte ha "resurser för att processa mot biltillverkare"!
Jag har skrivit ett nytt brev med en förklaring av situationen och att det inte i dagsläget är fråga om att processa, utan få ett vettigt svar och ett korrekt bemötande från BMW. Swedac´s roll skulle var som en opartisk expert och besiktnings organ. Vi får se om någon på Swedac har "stake" nog att ta i problemet!
Vi hörs!

Antal inlägg524 st
Postad/Inlagd2013-10-10 21:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i T -08
Kontakta Vi Bilägare. De vågar skriva om krånglande BMW och deras kundvård.

IP: ...[255.163]
Antal inlägg179 st
Postad/Inlagd2013-10-12 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
All denna "utrustning", som verkar så hett eftertraktad och ofta beskrivs som ett "måste" för att bilen ska uppfattas som "attraktiv" och modern har ett pris - något beskrivits med all önskvärd tydlighet i denna tråd.
Istället för att betrakta problemen som konstruktionsfel, borde man se det som ett resultat av sina egna val.
Bästa sättet att äga en problemfri bil till rimliga kostnader är att avstå från så mycket lull-lull och trams som möjligt och undvika de stora auktoriserade verkstäderna, där riktiga bilmekaniker ersatts med s.k. servicetekniker, som på fullt allvar tror att man kan reparera bilar genom datadiagnosuttaget.
Om man köper en ny eller begagnad bil är det klokt att välja en så basutrustad bil som möjligt. Det ökar möjligheterna att slippa få nervspader.           IP: ...[129.112]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2013-10-12 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Jo men det som Du anser som att man får betala ett pris för lull lull, det har man ju för tusan REDAN GJORT vid inköp!!!
Därför har man en kvalitetsförväntan.
Annars ska man inte betala ett högt initialt pris!
Som brukligt är så relaterar man kvalitet med pris. SÅLEDES skall det hålla!!

Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-12 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
JarreYuri: Det finns ett kardinalfel i ditt resonemang, tyvärr. Du skriver att betalar man /dyrt) så skall det hålla... Fullt så enkelt är det inte.. I så fall skulle alla de allra dyraste bilarna (TV-apparaterna, diskmaskinerna, kylskåpen, ljudanläggningarna, osv, you name it), vara de mest bekymmersfria...
Tror du det är så, ärligt talat? I själva verket är det ofta så att de dyraste bilarna i inköp är de som har den dyraste budgeten i drift och underhåll, löpande service osv.
Detta förtar givetvis inte det faktum att inte BMW skall medverka till att lösa problemet, tillsammans med tillverkaren av utrustningen (Bavaria), i t.ex ett fall som detta.
Men att tro att en hög prislapp är synonymt med mindre bekymmer stämmer inte, och självklart är det som Gourmand skriver att utrustning som aldrig monteras heller inte kan ställa till problem..

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg8.333 st
Postad/Inlagd2013-10-12 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gourmand: Jag håller inte alls med dig för i så fall är den mest problemfria bilen en Trabant P601 S. Den har inte ens en tankmätare eller den har men det är en sticka du sticker ner i tanken...

Vad är det som brukar vara fel på exempelvis en E39? Jo ABS-givare, pixelbortfall, rost vid tankpåfyllningen, insidan av dörrarna och på bagageluckan och airbagsensor.

Allt är standard eller går åtminstone inte att komma i från.

När det varit fel på bilar jag ägt eller kört är det nästan alltid saker som inte går att komma i från som blinkersrelä, handjagade fönsterhissar, avgassystem medan extrautrustningen håller.

Dock verkar det som att elektrisk dragkrok till E60/E61 och panoramatakluckan till E61 kanske ska undvikas.

Vill man ha en riktigt simpel ny bil rekommenderar jag Lada Niva men tro inte att den är problemfri.           IP: ...[1.4.158]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2013-10-13 07:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 DA Touring -07
Nej Folke!
Något kardinalfel har jag icke.
Däremot har Du fallit för illusionen eller rättare sagt den under åren av påverkan till att göra en avvikande kvalitet/pris-relation till en plötslig sanning och verklighet!
Att det har resulterat i en högt pris/dålig kvalitet är något som skett under tid och INTE någon sanning alls.

Höga reservdelspriser eller dyr service har INGET med det jag nämnde att göra.
Jag talar om KVALITET kontra pris.

Att sedan vissa företag har lyckats LURA kunder under tid och därtill lutar sig tillbaka på tidigare år av kvalitetsrykten är en HELT annan sak och en helt annan diskussion.

Nä, det som det handlar om här är allvarlig och pinsamt för BMW tycke jag.

Antal inlägg16.038 st
Postad/Inlagd2013-10-13 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag talar också om kvalité kontra pris, och då menar du alltså att man kan köpa sig till problemfrihet?
Om vi börjar med att definiera ordet kvalité så brukar man enas om att bra kvalité = rätt kvalité för just den aktuella prylen, tjänsten osv, vad det nu kan röra sig om, vilket inte behöver innebära högsta möjliga kvalité i alla lägen. Man kanske inte tillverkar smörknivar i titan t.ex, men de skulle otvivelaktigt överglänsa en vanlig rostfri kniv i pris och styrka, men skulle den göra ett bättre jobb?
I fallet med bilar så brukar man prata om upplevd kvalitétskänsla totalt sett medan man inte sällan får överse med att saker ändå går sönder.
Sen kan man ha tur eller otur, som med så mycket annat.
Det räknas upp pixelfel, rost och sensorer osv som att det är standardfel på E39. Jag har visserligen bara haft min i 12år men ännu inte drabbats av just dessa problem, förutom att jag bytt en hjulsensor tillverkad av Siemens om jag minns rätt.
Om man däremot sätter sig in i detaljerna, t.ex LC-displayer, korrosionsproblem generellt sett osv så ser man att just de uppräknade felen är vanliga på de flesta bilar och även i andra sammanhang där samma förhållanden råder.

Att inte inse att prylar eller "finesser" som inte finns inte heller kan strejka är kanske svårt att förstå, men att börja diskutera om Lada eller Trabant med pejlsticka för bensintanken är kanske lite för långt från diskussionen kan jag tycka.

FP           IP: ...[.86.134]
Antal inlägg1.567 st
Postad/Inlagd2013-10-15 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Fick Vi Bilägare i brevlådan idag och där ägnas en helsida åt problemet men jag tycker BMW kom lite lindrigt undan när de säger att kroken är godkänd som helhet och att de inte kan reparera med reservdelar. Man förstod inte i artikeln att felet är så utbrett och att BMW borde ta ansvar för detta.           IP: ...[0.76.62]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2013-10-15 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ni som har drabbats av att draget pajat. När händer det? Är det när draget är ute eller infällt? Om jag är ute med husvagnen och bilen står stilla i en vecka då är det väl bäst att låta draget vara utfällt? Man vill ju inte att det ska haverera den dagen man ska dra hem vagnen från semestern.
Kan draget paja när man har något påkopplat?
Många frågor men vill gärna veta.

Rimfrost: Rattmuff på
Tjällossning: Rattmuff av           IP: ...[.28.234]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d xdrive  -16
Pris: 205.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14