|
Inlagd av |
Fråga |
71 st
2013-08-06 14:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Nej, utväxlingen är så pass stor att kroken aldrig skulle kunna dra något drev över huvud taget.
IP: ...[250.144] |
24 st
2013-08-13 15:14
Anmäl svaret
|
Hej. Ny på forumet. Har oxå el. kula på min. Är det bara jag eller är detta fel vanligast på touringmodellerna? IP: ...[.28.234] |
71 st
2013-09-08 10:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Jag kan nämna att jag kopplade in den lossade motorn och aktiverade den med knappen för att kolla om den stannade efter X-antal varv.
ICKE!
Den bara snurrade och snurrade.
Alltså är det HALL-sensorn som havererar på dessa drag vilket då medför att motorn kör till det blir stop i drevhuset vilket drevhuset inte klarar av och således spricker dreven.
Personligen ser jag inte längre att det är direkt smidigt att kunna byta ut dreven då det inte är dom som är huvudboven och byter Du ut motorn med dess inbyggda HALL-givare så står Du inför ett helvetes jobb med att först lyckats dela allt och därefter få ihop detta.
Mekaniken med motorn måst ju, som synligt är, trimmas in till rätt läge då det finns ett vajeruttag på baksidan om motorn.
Är mycket besviken på denna DYRA konstruktion med dess BILLIGA delar!
Ytterligare ett FY SKÄMS på BMW.
IP: ...[3.20.81] |
16.038 st
2013-09-08 21:08
Anmäl svaret
|
Intressant vore ju att kolla upp: Finns denna konstruktion i andra bilar, är problemet vanligt även där?
Eller är det interface mellan bilen och krokens elektronik (hallgivare) som är problemorsak? Helt klart så tillverkar ju inte BMW själv delarna, har för mig att Waeco nämndes tidigare. Om man samlar ihop info om utrustningen även i andra bilar så borde det gå att få resultat.
FP IP: ...[.86.134] |
23 st
2013-09-08 22:01
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
Det är westfarlia i Tyskland som tillverkar kroken till BMW
Går inte att köpa något därifrån
IP: ...[.94.180] |
71 st
2013-09-09 06:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Vad jag syftar till är att det är ett "FY SKÄMS" på BMW som köpt denna skit från Westfalia och står inte för att att kunna erkänna detta mot sina kunder utan låter kunderna helt kallt betala hiskeliga pengar för ett helt nytt drag.
IP: ...[3.20.81] |
23 st
2013-09-10 11:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
hej har kontaktat motortidning som skall ta upp detta med draget i sin tidning dom har pratat med BMW som känner till problemet
hör av mig när repotaget kommer så ni kan läsa
IP: ...[.41.237] |
745 st
2013-09-10 12:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520 xd -15 F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott)
|
bra !
då hoppas vi på den tredje statsmakten IP: ...[.118.10] |
22 st
2013-09-12 07:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X4 20dA -17
|
Har samma problem med en dragkrok som började larma vid körning utan släp men med kroken utfälld. Bavaria i Solna har konstaterat att kroken måste bytas, för 12.000:-. När jag frågade om man kan svetsa fast korken och programmera bort varningen så fick jag svaret att de inte trodde att detta var möjligt utan att byta någon stor elektroniksats som kostade ännu mer!
Dessutom säger de att de inte känner till problemet och att det inte är något vanligt förekommande!!!! Efter att ha läst om detta här på forumet kan jag inte bli annat än förbannad, eftersom två representanter för Bavaria står och ljuger mig rätt upp i ansiktet! Idag blir det en ny konfrontation på plats på Bavaria! Jag återkommer när jag har mer info!
Ciao L IP: ...[6.50.57] |
775 st
2013-09-12 09:16
Anmäl svaret
|
Att Bavaria i Solna fortfarande finns kvar är bara högst beklagligt. Med tanke på hur dom tar hand och sköter om sina kunder borde dom vara svartlistade med stora varningar. Dyra, dåliga och okunniga!
Enda anledningen till att den oseriösa verksamheten fortfarande finns kvar är deras flotta lokaler.
Kejsarens nya kläder... IP: ...[.217.21] |
22 st
2013-09-12 18:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X4 20dA -17
|
Alla ni som pratar om att skaffa nya drev, stanna upp lite och fundera! Felet på konstruktionen kvarstår även med ett nytt drev! Det betyder att det bara är fråga om lite tid tills det händer igen! Det finns bara två lösningar om man vill ha ett drag.
Svetsa fast kroken eller byt till ett avtagbart mekaniskt och gör en ny reg.besiktning.
Detta är vad jag tycker att BMW borde stå för, hela kostnaden för att konvertera från el till mekaniskt eller fast drag. Om alla vi som har drabbats vänder sig till en BMW återförsäljare med dessa krav, kommer detta att få ett mycket stor uppmärksamhet, säkert även i pressen!
Att man överhuvud taget får montera en så korkad lösning och få den godkänd av myndigheter som är satta att övervaka säkerhet tyder på en stor inkompetens på alla nivåer! Men det är som vanligt alla tror att någon annan har koll och det betyder att man inte själv behöver fördjupa sig i sina uppgifter!
Till alla er som har lagt ner mycket tid på att demontera och begrunda konstruktionen vill jag bara säga ett stort tack! Ni har sparat mycket tid för mig som drabbades förra veckan, jag skjuter in mig på målet direkt, jag går på BMW!
Vi får se vad som händer, de har fått ett skarpt brev som jag överlämnat idag till eftermarknadschefen och de har lovat att återkomma på måndag!
Ciao L IP: ...[6.50.57] |
71 st
2013-09-12 18:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Bra jobbat Lery!
Jag håller med Dig på alla punkter.
Detta måste anses som en SJÄLVKLAR reklamation där man med självklarhet kan ifrågasätta hela konstruktionen.
Behövs min påskrift kan Du gladeligen få den.
IP: ...[3.20.81] |
22 st
2013-09-12 19:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X4 20dA -17
|
Tack för det! jag hoppas att någon vaknar och förstår allvaret och det ansvar man tar på sig när man sopar saker under mattan! Detta borde alla på BMW känna till men uppenbart har man glömt bort att åtgärda problemet kanske med tanke på att det kan kosta pengar och prestige! Men baksmällan blir än värre när man ska möta sina kunde som "listigt" frågar varför i h...vete har man inte slutat sälja utrustning som inte har den kvalitet som vi BMW älskare betalar för!
Ciao L IP: ...[6.50.57] |
23 st
2013-09-14 10:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
Nu så är reportaget skrivit i vi bilägare kommer troligen i nästa nr reportage samt bild på kasserade drev hoppas på en reaktion från BMW
IP: ...[.81.224] |
2.543 st
2013-09-14 13:25
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
135i Cab M-sport -08 X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13 Suzuki Ignis Sport -04
|
Här rapporteras fel på E60/E61, finns samma problem på E91 med infällbar krok?
Det borde ju rimligen va en liknande konstruktion...?
/Jonas IP: ...[.53.181] |
71 st
2013-09-14 13:44
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Ja, troligtvis.
IP: ...[3.20.81] |
15.042 st
2013-09-14 13:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
|
Inte samma konstruktion. E91 kroken fälls in och ut mekaniskt men låses fast elekroniskt. Den kan dock också gå sönder men inte av samma orsak.
-------
//Lövet IP: ...[.220.80] |
2.543 st
2013-09-14 14:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
135i Cab M-sport -08 X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13 Suzuki Ignis Sport -04
|
Lövet: ok, låter bra att det inte är samma konstruktion iaf.
Har det varit mkt fel på e90/e91s konstruktion också?
Om det blir fel där, måste man då byta hela kroken som på e60?
/Jonas IP: ...[.53.181] |
22 st
2013-09-16 21:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X4 20dA -17
|
Nu är vi på "G"!
Fick svar från Bavaria idag, de kommer att kontakta BMW Sverige gällande mitt missnöje! De bad att jag skulle skicka samma brev till BMW.se som en förstärkning av deras reaktion. Nu är det skickat med ett tillägg! Ska bli intressant att höra deras synpunkter. Får se om de förstår hur många vi är som har haft problem!
Tog även upp kabelstammen till bakluckan, jag har inte drabbats själv ännu, men jag tycker att man borde ha möjlighet att ta fram en billigare lösning.
Jag hörde att BMW.se kräver att verkstan byter hela kabelhärvan bak för att garantin ska gälla! Att löda in teflonkablar i genomföringen var tydligen inte tillräckligt säkert! Men vi tar ett "case" i taget! Dragkroken är prio 1.
Ciao L IP: ...[6.50.57] |
71 st
2013-09-17 06:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Bra jobbat!
Jo, kabelstammarna har man ju renoverat pga sprickbildning i isoleringen och rena kabelbrott... Kvalitet....
IP: ...[3.20.81] |
|