|
Inlagd av |
Fråga |
23 st
2013-07-27 22:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
jag har alla delar till draget utom växelhuset med dom trasiga dreven om någon behöver delar motorn går som en klocka men växelhuset där är dreven en enda röra
IP: ...[.60.194] |
23 st
2013-07-27 22:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
den person i tyskland som skulle fixa reservdelar till draget misslyckades ingen på westfarlia vågar sälja delar då BMW äger draget
IP: ...[.60.194] |
7.888 st
2013-07-27 23:13
Anmäl svaret
|
Använd media tror det är det kraftfullaste verktyg i kampen om detta. IP: ...[168.159] |
439 st
2013-07-28 08:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X3 -12
|
Hej!
Nä - det här med kugghjulen är inte helt lätt - de som har tillverkat dessa får inte sälja och de flesta andra som kan vill inte p.g.a. att det är för bökigt/dyrt att ta fram en liten serie. Kugghjul ÄR en hel del matematik - spiralskurna ännu mera matematik + att man måste ha rätt grejor att leka med.
Jag skulle iofs kunna "titta" på om det är möjligt att kunna tillverka kugghjulen i metall (med mina resurser - dvs. beror på stigning, modul + lite annat), men är problemen av arten som beskrivs i inläggen ovan (fel på hallelement eller annan elektronik) är det kanske bara att kasta arbete och pengar så att säga "i sjön" om inte också även dessa ev. fel åtgärdas - eller kan det verkligen vara så illa att man bara "räknat fel" på momentet över växellådan i kroken. Har iofs ingen kunskap om "krokens" elektronik - men borde inte ev. fel ligga i "kroken" då det verkar "fixa sig" med en "ny krok" - om felet skulle ligga i bilens elektronik borde ju ny krok haverera omg, eller?
Skulle man "titta på" att tillverka dreven måste i vart fall jag ha tillgång till kompletta drivningen (för att kunna kontrollera kuggspel osv.) + tillräckligt med "bra" rester från de skadade dreven för att kunna mäta upp dessa - m.a.o behöver man nog komplett krok för att även kunna provköra den.
Mvh/Saij IP: ...[.51.153] |
7.888 st
2013-07-28 11:21
Anmäl svaret
|
Behöver man verkligen allt det där för att tillverka ett kugghjul?
Räcker det inte med ett helt kugghjul eller ett trasigt som man har limmat ihop förutsatt att det är sönderskuret? IP: ...[168.159] |
439 st
2013-07-28 11:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
X3 -12
|
>delorian
Nä - självklart behövs inte mer än en ritning eller cadfil - men man vill ju gärna lämna ifrån sig något som funkar till 100%. Teoretiska värden överenstämmer inte alltid med den praktiska verkligheten när det gäller "reservkugghjul".
/Saij IP: ...[.51.153] |
7.888 st
2013-07-28 12:24
Anmäl svaret
|
Kan de inte analysera ett kugghjul typ scanna det på något sätt? IP: ...[168.159] |
16.039 st
2013-07-28 13:48
Anmäl svaret
|
Ser inte logiken riktigt i detta, och att ta fram nya kugghjul osv. Först och främst måste orsaken till haveriet hittas och elimineras. Mekanismen skall aldrig gå mot mekaniskt ändläge, varför skulle man annars bygga in elektroniken med pulsräknare osv?
Isf vore det bara att köra som t.ex vissa låsmotorer i dörrar och luckor osv, pang på med spänning och låta motorn köra till ändläget.
Nu är denna elmotorn lite starkare och klarar enkelt att trasa sönder kugghjulen efter den stora utväxlingen, varför tillverka nya och peta dit utan att fixa felet?
FP IP: ...[.86.134] |
7.888 st
2013-07-28 13:58
Anmäl svaret
|
För att ett nytt kughjul bheövs även om det är elmotorn / givare eller vad det nu är som är fel. IP: ...[168.159] |
7.888 st
2013-07-28 13:59
Anmäl svaret
|
Man kan ju tycka om bmw säljer elmotorn som reservdel för 6k så borde drevet följa med. IP: ...[168.159] |
745 st
2013-07-29 20:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520 xd -15 F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott)
|
hmmm
OM det är sk. pulsräknare på denna motor så borde den väl stanna efter ett visst antal varv oavsett om det sitter ett drev där eller inte
men det gör den inte den snurrar så länge knappen är intryckt
lokala stealern sa att för att programmera bort felmeddelandet måste man byta
kabelstam då först kan man programera bort felmeddelandet IP: ...[9.19.10] |
745 st
2013-07-29 20:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520 xd -15 F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott)
|
ska väl tillägga att jag bytt till ett vanligt avtagbart drag
men har kvar felmeddelandet IP: ...[9.19.10] |
71 st
2013-07-29 21:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Med tanke på den elektroniska konstruktionen så blir man ju lite tvehågen om det är värt att laga då riskerna är mycket stora med denna typ av design.
En felberäkning eller haveri på hallgivaren och hela drevhuset är sallad.
En överbelastningsgivare BORDE ha satts in från början!
IP: ...[250.144] |
4 st
2013-07-29 22:00
Anmäl svaret
|
Det sitter ju en överbelastnings givare i elmotorn, enklast att lura styrenheten är att böja en metall pinne eller spik och plocka ut alla dreven ur växellådan återmontera och köra motorn från knappen. Detta får styrenheten att tro att draget gått i låsläge. Stelmontera draget genom att skruva det i botten, häng sedan upp motorn bredvid draget. Överbelastning= ändläge för styrenheten i bägge riktningarna. IP: ...[9.6.151] |
23 st
2013-07-29 22:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
Som jag sa jag har köpt ett beg drag från en skrotfirma draget fungerar perfekt nu skall jag besiktiga bilen sedan finns det en BMW till salu den skall bort om det går sönder så lätt på draget vågar jag inte tänka vad som kann hända om något i elektroniken pajar
IP: ...[163.130] |
16.039 st
2013-07-29 23:11
Anmäl svaret
|
Mja, det sitter en pulsgivare som producerar x antal pulser per motorvarv. Detta kan sedan användas för olika ändamål, att köra mekanismen till ett visst läge eller att köra den intill (obs inte ända fram till) de båda ändlägena osv.
Uppenbarligen fungerar ju inte detta i vårt fall, och det är beklagligt att verkstaden börjar prata om att byta kabelstam osv för att kunna ta bort felmeddelanden osv. Är det mekanisk skada eller avbrott i kabelstammen eller varför skulle kablaget bytas? Är det nåt som saknas från början så är det ju ett solklart konstruktionsfel.
Detta har hörts förr, kabelstammar tas ibland fram som argument t.ex i motorrummet när det indikeras fel i trottelhusets potentiometergivare på t.ex E39 m.fl.
Felet ligger ju självklart i ändutrustningen, i kontaktdonen osv, en kabel inlindad i tejp eller indragen i en skyddsslang går ju inte sönder av sig själv, möjligen undantaget när de böjs i närheten av gångjärn i luckor eller dörrar. Även här beror det ofta på dålig konstruktion, hårt tejpade kablar osv.
En överbelastningssensor av den typ som integreras i småmotorer till t.ex lås eller till fönsterhissar bygger på en helt annan princip. Dessa motorer körs ju som bekant mot sina ändlägen men är normalt inte starka nog för att trasa sönder kugghjul eller snäckväxlar. Efter någon sekund så bryts strömmen av en PTC-resistor som värms upp. Även central mätning av motorströmmen t.ex i fönsterhissarna hos E39 används som stopp för motorn, t.ex på vintern när mekanismen frusit fast osv. Lyssnar man noga så hör man ett relä som klickar och slår av strömmen nån sekund efter att man t.ex kört rutan ända upp osv.
I fallet med motorn till dragkroken så har man tydligen inte valt att integrera nåt överströmsskydd, eller så fungerar det inte pga att motorn är lite för stark, man hinner inte lösa ut skyddet innan det är för sent. Hela konstruktionen måste bygga på att pulsräknaren skall se till att mekanismen aldrig når fram till de mekaniska ändlägena. Dessutom brukar man kortsluta motorn när strömmen bryts så att den tvärstannar, av samma anledning.
Reläerna som gör detta brukar brännas efter en tid, känt fall är t.ex torkarreläet på E39 m.fl. Man tvärnitar motorn i parkeringsläget för att torkarna inte skall fortsätta förbi och upp en liten bit igen på rutan.
Numera använder man ofta effekthalvledare som gör samma jobb utan problem, alla som använder elverktyg, både nät och batteridrivna vet hur det funkar när man släpper avtryckaren. Motorn kortsluts och blir då en generator kortvarigt som tvingas tvärnita pga belastningen.
FP IP: ...[.86.134] |
1.047 st
2013-07-29 23:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
850 -91
|
Är det någon som har koll på om detta gäller någon viss serie eller årsmodell? Har felet uppstått även på utbytta krokar? Eller kan man anta att dom nya som monteras är åtgärdade? IP: ...[.28.220] |
71 st
2013-07-30 17:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 DA Touring -07
|
Ett mycket bra inlägg Folke!
Det är denna typ av brist på kvalitetstänkande som gör att "dom" kan sälja samma produkt flera gånger om då man lagt in ett konstruktionsfel.
Man blir så j*vla sur på sådant här.
Får någon som någon gång konstruerat något som har säkerhetskrav på sig, är denna konstruktion totalt bristfällig.
Denna konstruktion är GJORD för att gå sönder!
IP: ...[250.144] |
956 st
2013-08-06 11:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
MB E200d AMG kombi -19 VW Passat 2.0tdi 4-motion -14
|
Blev montering av ett lika (kvalitetsmässigt dåligt) drag igen. 10936kr fattigare.. Behöll de gamla draget för att kika vad som är trasigt i de. Kan kanske vara bra att ha lite reservdelar ;-) IP: ...[0.21.53] |
23 st
2013-08-06 14:03
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
bmw 520D touring 08
|
tänk på en sak om ni fäller ut kroken lita inte på att den är i rätt låst läge kolla ryck i kroken skulle dra ett släp fälde ut kroken allt verkade bra inga felmedelande men kroken var inte låst i sitt läge tryckte då på knappen en gång till då sa det klick krok i sitt läge sedan inga problem att få in kroken efteråt kan vara detta som gör så att drevet går sönder att inte kroket sitter i låst läge
IP: ...[.93.142] |
|